Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1551
Liittynyt: 11.11.2012 17:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja MrM »

Ihan kiva duuni reilu parikymppisellä kaverilla:

It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ ... 58963?ref=

Onpas harvinaisen typerän näköinen auto. Mutta muuten tietysti jeech, paitsi että ei varmaankaan lumessa pärjää.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

NuoriDaavid kirjoitti:http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ ... 58963?ref=

Onpas harvinaisen typerän näköinen auto. Mutta muuten tietysti jeech, paitsi että ei varmaankaan lumessa pärjää.
Ei näitä suurkaupunkikärryjä Suomen oloihin väsätäkään. Täysin hyödytön vekotin muuhun kuin kaupunkipyöriskelyyn.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

^Mielenkiintoista nähdä mikä olisi hinta Suomessa. Täällä kun autovero on vahvasti CO2-perusteinen. Mutta valitettavasti noilla koteloiduilla takapyörillä ei taida olla tekoa Suomen talvessa. Tuodaankohan ollenkaan.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1551
Liittynyt: 11.11.2012 17:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja MrM »

NuoriDaavid kirjoitti:^Mielenkiintoista nähdä mikä olisi hinta Suomessa. Täällä kun autovero on vahvasti CO2-perusteinen. Mutta valitettavasti noilla koteloiduilla takapyörillä ei taida olla tekoa Suomen talvessa. Tuodaankohan ollenkaan.
Kyllä ne kotelot irti saa talveksi, pitäähän siihen autoon renkaita pystyä vaihtamaan.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
masa

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja masa »

Löin kaikki ymmärettävät kulut exceliin ja laskin autoilun kustannukset arvonalaennukset mukaanlukien, ja tulin tulokseen ettei oman auton pitäminen ole mitenkään voittoisaa puuhaa kun ei kilsoja ole mitä laskuttaa.

Mersun arvo on pudonnut 3:ssa vuodessa 12500 euroa, eli noin 350 ecua kuukaudessa. Saa olla aika kurko liisari että summissa ollaan samalla viivalla.


Tix, otitko omissa laskuissasi arvon alennuksen huomioon?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

masa kirjoitti:Löin kaikki ymmärettävät kulut exceliin ja laskin autoilun kustannukset arvonalaennukset mukaanlukien, ja tulin tulokseen ettei oman auton pitäminen ole mitenkään voittoisaa puuhaa kun ei kilsoja ole mitä laskuttaa.

Mersun arvo on pudonnut 3:ssa vuodessa 12500 euroa, eli noin 350 ecua kuukaudessa. Saa olla aika kurko liisari että summissa ollaan samalla viivalla.

Tix, otitko omissa laskuissasi arvon alennuksen huomioon?
Tietty otin. Sehän on merkittävimpiä menoeriä.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja exPertti »

^ Tämän takia Mersut voi jättää kauppaan*. Salmiakin arvo (vaikka se oli aika uusi kun ostettiin) on tippunut meillä ollessa noin 130e kuussa. Volkkaritasoista arvon pitoa puolella niitten hinnoista. En ole varma olisiko ensimmäinen omistaja tietty samaa mieltä.

Tuohon on tullut omistusaikana yksi huolto, jota en usko tuon ikäiseen Touraniin tulevan. Se jakautuu omistusaikana noin 17e/kk.

* siis me, jotka emme ole rahamiehiä. Pakko lisätä. :)
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

So Hard kirjoitti:
masa kirjoitti:Löin kaikki ymmärettävät kulut exceliin ja laskin autoilun kustannukset arvonalaennukset mukaanlukien, ja tulin tulokseen ettei oman auton pitäminen ole mitenkään voittoisaa puuhaa kun ei kilsoja ole mitä laskuttaa.

Mersun arvo on pudonnut 3:ssa vuodessa 12500 euroa, eli noin 350 ecua kuukaudessa. Saa olla aika kurko liisari että summissa ollaan samalla viivalla.

Tix, otitko omissa laskuissasi arvon alennuksen huomioon?
Tietty otin. Sehän on merkittävimpiä menoeriä.
Tixillä kait juuri km-korvaukset oli merkittävä erä, eli jos sulla Masa ei oo niitä, niin laskelman lopputulos on tietty täysin eri.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

NuoriDaavid kirjoitti:^Mielenkiintoista nähdä mikä olisi hinta Suomessa. Täällä kun autovero on vahvasti CO2-perusteinen. Mutta valitettavasti noilla koteloiduilla takapyörillä ei taida olla tekoa Suomen talvessa. Tuodaankohan ollenkaan.
Hinnaksi UK:ssa veikataan 65 000 dollaria. Kori maksaa 80-100 kertaa tavallisen teräskorin hinnan.

http://www.popularmechanics.com/cars/re ... er-235-mpg
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tuohon volkkariin kun lyödään googlen automaattiohjaus ja tehdään mallista normaali perheauto, niin ollaan aika lähellä sitä seuraavaa paradigmaa T-Fordin jälkeen.
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1551
Liittynyt: 11.11.2012 17:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja MrM »

Varmaan tosi lämmin talvella.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Miksi erillisellä lämmittimellä varustettu hyvin eristetty auto olisi kylmä talvella? Nykyinen pienikulutuksisten autojen kylmyys johtuu vain siitä, että niitä ei ole vielä ehditty sopeuttaa tänne susirajalle.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1551
Liittynyt: 11.11.2012 17:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja MrM »

sivustahuutaja kirjoitti:^ Miksi erillisellä lämmittimellä varustettu hyvin eristetty auto olisi kylmä talvella? Nykyinen pienikulutuksisten autojen kylmyys johtuu vain siitä, että niitä ei ole vielä ehditty sopeuttaa tänne susirajalle.
Olisin vastannut, mutta ehdit näköjään itse ensin. Tottakai sähköisillä lisälämmittimillä saa aikaiseksi lisälämpöä, eri juttu on sitten se, onko niitä lisälämmittimiä olemassa/saatavilla, ja noissa mikrokulutusautoissa myös se, että mistä se niiden tarvitsema kilowattien energia talvikäytössä pieraistaan ilman kulutuksen kaksinkertaistamista ja moottorin suorituskyvyn hyytymistä sähkögeneraattorihommien takia. Toki 2 litran auto on edelleen ekompi kuin viiden litran auto.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Leevi »

masa kirjoitti:Löin kaikki ymmärettävät kulut exceliin ja laskin autoilun kustannukset arvonalaennukset mukaanlukien, ja tulin tulokseen ettei oman auton pitäminen ole mitenkään voittoisaa puuhaa kun ei kilsoja ole mitä laskuttaa.

Mersun arvo on pudonnut 3:ssa vuodessa 12500 euroa, eli noin 350 ecua kuukaudessa. Saa olla aika kurko liisari että summissa ollaan samalla viivalla.


Tix, otitko omissa laskuissasi arvon alennuksen huomioon?
Valitettavasti taitaa mennä siihen tyyliin, että mitä kalliimpi auto, niin sen suurempi on se pääomakulu kun sitä vaihtaa ja mitä useammin vaihtaa.
Jos on työnantajan maksamia km niin jos oikein kotiinpäin haluaisi vetää, niin mahdollisimman halvalla autolla ajaisi. Se olisi sitä SH mainitsemaa lisäansiota.

Liittyen tuohon mersuun niin mitä vastaavan verotusarvo mahtaa olla ja millä ehdoilla sellaisen voisi saada liisariksi? Missä valossa siihen verrattuna on tuo 350€?
masa

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja masa »

Leevi kirjoitti:
Liittyen tuohon mersuun niin mitä vastaavan verotusarvo mahtaa olla ja millä ehdoilla sellaisen voisi saada liisariksi? Missä valossa siihen verrattuna on tuo 350€?

No mersu on maksanut uutena noin 70 - 75 tonnia, joten liisarihinta on varmaankin 1000 -1200€

Ko. yksilön ylläpitokulut on kuukaudessa 260€ ja siihen kun lisätään tuo arvonalennus ollaan noin 600 € nurkilla kuukaudessa. Tuohon hintaan saa liisariksi vaikkapa 318 D ATM- bemarin joka on jo polttoainekuluillaankin kolmanneksen halvempi pitää kuin kuin mersu.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

masa kirjoitti:Ko. yksilön ylläpitokulut on kuukaudessa 260€ ja siihen kun lisätään tuo arvonalennus päästään 600 € nurkilla kuukaudessa. Tuohon hintaan saa liisariksi vaikkapa 320 D ATM- bemarin joka on jo polttoainekuluillaankin kolmanneksen halvempi pitää kuin kuin mersu.
Aika hurjat ylläpitokulut, vissiin aika pommi? Mutta jos sä lasket työsuhdeautoa vastaavan uuden auton ylläpitokuluja, joka siis on verrokki sille että ottaa työsuhdeauton, niin ne on kyllä aika liki nollaa. Määräaikaishuollot ja joku satunnainen lampun vaihto tms. ei montaa kymppiä per kk tuo. Jos joku laukeaa niin se on käytännössä aina maahantuojan piikkiin ekat 3 vuotta, joka on liisarin kesto. Siitä eteenpäin taas arvonalennuksen hinta tippuu kovasti, kun kalliit vuodet on jo lusittu, mikä tekee työsuhdekärrystä taas suhteessa paljon heikomman investoinnin jos ei koe tarpeelliseksi vaihtaa 3 vuoden välein.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
masa

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja masa »

So Hard kirjoitti: Aika hurjat ylläpitokulut, vissiin aika pommi?

Vakuutusmaksut
Autovero
Huollot + katsastus
Rengaskulut

Noista tulee kuukautta kohden menoja se 260€.

Mutta jos sä lasket työsuhdeautoa vastaavan uuden auton ylläpitokuluja, joka siis on verrokki sille että ottaa työsuhdeauton, niin ne on kyllä aika liki nollaa.
No ei mitenkään.

Samat ylläpitomenot siinäkin on.


Edit. Ja minä siis puhun omista ajoistani. Sinulla vuosikilsat ovat varmaankin paljon pienemmät.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Uudet E-Meset taitaa kulkea vähemmällä polttoaineella.
Helsingin keskustassa pyörivillä on kulutus mielestäni tuolla 7+ lrt tienoilla. Maantieajossa pitää nykyautojen (MB C ja E cdi mukaanlukien 4matic) mennä viitosen pinnassa olevaan lukemaan.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
masa

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja masa »

Pulkannaru kirjoitti:^
Uudet E-Meset taitaa kulkea vähemmällä polttoaineella.

No varmasti. Arvon alennus ja ylläpitokulut vaan taitavat olla ihan samaa luokkaa.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Aluksi menee korjauksiin vähemmän, mutta arvonalennus on tietty 70ke+ autoissa reipasta.
Toisaalta tollasella voikin ajella 10 vuotta jos pää kestää samalla johtotähdellä ajella. Kyyti on kuitenkin ihan toista kun 30-40ke autoluokassa, kuten olet varmaan huomannut.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
masa

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja masa »

Pulkannaru kirjoitti:^
Aluksi menee korjauksiin vähemmän, mutta arvonalennus on tietty 70ke+ autoissa reipasta.
25 tonnin ajoilla huoltoihin ja sen aiheuttamiin kuluihin silti saa laskea 100€/kk.
Pulkannaru kirjoitti: Toisaalta tollasella voikin ajella 10 vuotta jos pää kestää samalla johtotähdellä ajella. Kyyti on kuitenkin ihan toista kun 30-40ke autoluokassa, kuten olet varmaan huomannut.
No onhan se erilaista. 9 vuotta vanha eemeli hakkaa jokaikisen neljän kympin auton ajo-ominaisuuksillaan koska tahansa ja vieläpä ihan kirkkaasti. En silti enää halua maksaa siitä riemusta + 500€/kk. Sille rahalle on parempaakin käyttöä.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Eikös tuolla saa uuteen Mersuun jo hps:än sijaisautolla (A-mallinen MB) ?
Tai allekin jos ajot 25tkm/vuosi. Hps:n voi muistaakseni jatkaa 6v/200tkm asti, joista toki jälkimmäinen puolisko on hieman kalliimpi.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
masa

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja masa »

Pulkannaru kirjoitti:Eikös tuolla saa uuteen Mersuun jo hps:än sijaisautolla (A-mallinen MB) ?
Tai allekin jos ajot 25tkm/vuosi. Hps:n voi muistaakseni jatkaa 6v/200tkm asti, joista toki jälkimmäinen puolisko on hieman kalliimpi.
HPS ei kyllä ainakaan lehtitestien mukaan ole mikään halpa.
Vastaa Viestiin