Lapsen ruumiillinen kurittaminen

Yleinen lätinä jä kitinä

Saako lasta kurittaa fyysisesti?

Kyllä, ainakin joissain tilanteissa
21
54%
Ei missään tilanteessa
18
46%
 
Ääniä yhteensä: 39

Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Geetz kirjoitti:Ok Manala, keskustelen teippi-asiasta ketjun pohjalta huomenna oman pääspeden kanssa välttyäksemme traumoilta, sekä minä että piltti. Muuten en viitsi edes tarttua väitteesees, että pidän lapsia idiootteina. En mitenkään ole voinut antaa sellaista kuvaa.
Tuossa vähän tuppasit juuri sanomaan, että lapsia joutuu käskyttämään toistuvasti kuin koiria. Ihan sitä edellä kirjoittamaasi tekstiä kommentoin, ja vain sitä.

Enkä ole väittänyt että olet ollut tukehduttamassa kakaraasi. Totesin vain että estämällä lapselta suun kautta hengittämisen, lapselle voi aiheutua hengenvaarallinen tukehtumisvaara, jos nenä on tukossa.

Tunnut nyt hakevan rivien välistä vähän enemmänkin sellaisia asenteellisuuksia, joita siellä ei ole.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

McJanne kirjoitti:Kui se ny tollai hermostu?
Se on nainen ja äiti.

En kyllä siltikään ymmärrä. Sori nyt vaan kaikesta.
Bliss

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Vihtahousu kirjoitti: Kannnattaa ehkä muistaa sekin että kun lapsi riehuu ja kapinoi, niin se ei välttämättä ole rajojensa testaamista.
Hyvin totta. Mitä pienempi lapsi, sitä vähemmän sanallisia keinoja on purkaa pahaa oloa/pahaa mieltä. Pitäisi katsoa muutamaa hetkeä ajassa taaksepäin riehumiskohtauksen sattuessa. Eikä lapsi ilkeyttään kiukuttele, pienissä ihmisissä ei ole pahuutta.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Huomaan, eikä edes itselleni kovin yllättävästi, olevani hyvin samoilla linjoilla Manalan kanssa. Hyvin laitettu! Yhdessä asiassa kyllä esittäisin pienen varauksen ja tuen Geetzin kannalle:
Herra Manala kirjoitti:
Geetz kirjoitti:Mut me aikuiset unohdetaan kovin usein, ettei lapsen aivot kehity ihan hurjaa tahtia. Tai siis joku 8-vuotiaalle jo kelpaava "ehdoton neuvo" ei todella mene 4-vuotiaan päähän edes hakkaamalla. Pikkulapsiin on pakko käyttää toistuvia kehotteita, kyllästymiseen asti, ihan niin kuin koirilla...
Pikemminkin päinvastoin. Te aikuiset tunnutte unohtavan kovin usein, ettei ne pienet lapset ole idiootteja. Ne janoavat ymmärtää vaikuttimia ja syitä. Siksi niiden joka toinen sana on "Miksi?"

Se kakara ei ymmärrä niitä sun kyllästymiseen asti annettuja toistuvia kehotteitas, jos se ei ymmärrä että miksi sä niitä kehotteitas annat. Minkä takia pyydetään ja minkä takia kielletään. Niistä asioista pitää jutella lasten kanssa lasten tasolla eikä asenteella "No kun äiti on äiti ja hättäntättää nyt teet niinku äiti sanoo" tai muuta "äitin juttuja" syynä käyttäen jossa lapsi alistetaan jo valmiiksi ihmisarvoltaan käskyjä suorittavaksi koiraksi mielivaltaisenoloisilla ja huonoilla perusteilla. Lasten ymmärryskykyä ja älykkyyttä pitää stimuloida mieluummin vaikka selvittämällä asia liiankin monimutkaisesti kuin odottamalla että "kyllä sä sitten joskus vanhempana tajuat". Se kakara saattaa nimittäin yllättää, ja ymmärtää sen asian aivan helvetin hyvin.
Oman kokemukseni ja luonteenlaatuni pohjalta olen hyvin taipuvainen olemaan tässä Manalan kanssa samaa mieltä. Pienenä koin aikuisten perustelemattoman mielivallan hyvin turhauttavana ja yleistä oikeudentajua loukkaavana ja siten aikuisten arvostusta vähentävänä.

Mutta toisaalta, Geetz puhui nimenomaan aika pienistä lapsista (vaikka kai tämä pätee osin ihan teineihinkin). Ja kyllä lapsipsykologian ammattilaiset ovat usein osin sitäkin mieltä, että vaikka asioiden selittäminen on tärkeää, pieni lapsi ei kuitenkaan ole vielä valmis kantamaan moraalista vastuuta siitä, että arvioi tarkkaan kaikkien tekojensa eettisen laadun. Se olisi liian kova vaatimus pienelle lapselle, ja sellaisena kenties psyykkisesti liian raskas kantaa. Lapsen perusturvallisuus vaatii oikeutta olla lapsi, ja siihen taas kuuluu se, että lähiaikuisiin täytyy voida luottaa vastuun kantajina. Lapselle voi pienestä uhmakokemuksesta huolimatta olla psyykkisesti aika vapauttavaa, että aikuinen kantaa moraalisen vastuun (tätä se rajojen asettaminen on, ei tiukkoja sääntöjä joita noudatetaan aina kirjaimellisesti). Siis sinänsä totalitaristiselta ja aikuisesta pahalta kuulostava "nyt tehdään näin koska äiti sanoo niin ja äiti on äiti" voi usein olla juuri se, mitä pienen lapsen on saatava kuulla. Pieni lapsi ei ole valmis olemaan tasavertainen (vaikkakin tasa-arvoinen) kumppani aikuisen rinnalla. Aikuisen on annettava lapselle tilaa ja oikeus olla lapsi vaatimatta tältä aikuisen moraalista kypsyyttä. Ongelmallista tämä sitten voi olla kersan kasvaessa: koska ja missä määrin moraalista vastuuta lapselle aletaan antaa matkalla lapsen täysvastuullisuuteen, eli aikuisuuteen?

No eiköhän tässä ollut taas tarpeeksi saarnaa kasvatuksesta näin lapsettomalta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

masa kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: Masan kaksiosainen väite siitä, että (iii.a) asosiaalinen käytös olisi merkittävästi lisääntynyt Suomessa viime vuosikymmeninä ja että (iii.b) selittävänä syynä tähän on ruumiillisen kurituksen väheneminen kasvatuksessa..
Siis missä kohtaa mä olen noin sanonut?
Taisin lukea tämän vähän niin kuin noin:
masa kirjoitti:No kertokaas nyt sitten, että mistä johtuu tämä silmitön väkivallan, ilkivallan ja välinpitämättömyyden kasvu, jos kerta nykypäivän kurittamiskielteiset kasvatusmetodit ovat parempia, kuin tukkapöllö ja nurkkaan seisomaan -metodit?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
prosessi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Herra Manala kirjoitti:Siksi edelleen painottaisinkin sitä, että on melko naurettavaa käydä jotain vääntöä siitä miten hirveän kamalaa joku tukkapölly-mukaväkivalta on nurkassaseisottamis-vapaudenriiston vierellä meuhkaten siitä miten pitää rangaista ennemmin kuin siitä miksi ja milloin rangaistaan. Vähän sama kuin olisi poliisit väittelemässä siitä mihin kohtaan kroppaa se luoti laitetaan pysäyttääkseen epäilty ilman keskittymistä siihen että millaisessa tilanteessa sellaisia keinoja ylipäätänsä lähdetään edes käyttämään. Lopputulos on mussutusta siitä ettei päähän saa ainakaan ampua, mutta polveen ehkä, vaikka kukaan ei ole keksinyt vielä edes rikosta.
Osittain noinkin, mutta jos ei etukäteen mieti miten mahdollisissa tulevissa tilanteissa pitää käyttäytyä, riskeeraa paljon helpommin sortuvansa niihin ylilyönteihin. Olipa sitten vanhempi tai poliisi.
Pikemminkin päinvastoin. Te aikuiset tunnutte unohtavan kovin usein, ettei ne pienet lapset ole idiootteja. Ne janoavat ymmärtää vaikuttimia ja syitä. Siksi niiden joka toinen sana on "Miksi?"
Tästä äärimmäisen samaa mieltä. Haluavat ymmärtää jo ennen kuin edes osaavat sanaa "miksi".
Ja ihan oikeasti, suun teippaaminen kuulostaa joltain sellaselta mistä sä ansaitsisit itse selkääsi ja pahasti. Aikamoista vapaudenriistoa viedä toiselta kommunikointikyky. Saa helposti aikaan fiiliksen pidemmällä tähtäimellä, että toisen mielipide ei myöhemmällä iälläkään ole ristiriitatilanteessa haluttu.
Tämä taas ei ole ollenkaan niin selvä asia. En usko tuota tapahtuneen muissa tilanteissa, kuin silloin kun lapsen kommunikaatiokyky jo on ollut mennyttä. Noissa tilanteissa minua vietiin omaan huoneeseen raivoamaan yksikseni, enkä usko teipin olevan yhtään sen traumatisoivampaa, ehkä jopa vähemmän, jos lapsi silloin kuitenkin koko ajan on valvovan silmän alla. Uhmakohtaukset ovat jotain sellaista, jolloin lapsi ei kykene kontrolloimaan omaa suhdettaan ulkomaailmaan. Se liittyy aivojen kehitykseen, jonka ideana on oppia kontrolloimaan käytöstään niin, että pystyy valitsemaan milloin ja miten niitä tunteitaan ilmaisee.

Itse asiassa, kenen ajatus on, että kaikki traumat ovat paha asia? Voihan lievempiä traumojakin käyttää luonteen rakennusmateriaalina. Pienet traumat luovat malleja sille, miten selviytyä isoista traumoista. Vaikka tuskin itse tulevaisuudessakaan tulen mihinkään teippeihin turvautumaan, olen varma, etten uhmaikäisen kohdalla pysty välttämään kaikkia traumatisoivia käyttäytymismalleja. Ei kukaan pysty.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3029
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Päällimmäinen ajatus tätä ketjua lukiessa on, ettei kannata koskaan hankkia lapsia. Teet kuitenkin kaiken väärin ja lapsi saa traumoja. Puhumattakaan vanhemmista, jotka saavat kaikkien (lapsettomien) syytökset niskaansa, tekivätpä sitä tai tätä.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Lilo kirjoitti:Päällimmäinen ajatus tätä ketjua lukiessa on, ettei kannata koskaan hankkia lapsia. Teet kuitenkin kaiken väärin ja lapsi saa traumoja. Puhumattakaan vanhemmista, jotka saavat kaikkien (lapsettomien) syytökset niskaansa, tekivätpä sitä tai tätä.
Mun mielestä päällimmäinen asenne tässä ketjussa on:

"Minulla ei ole lapsia, joten tiedän täysin miten asiat tulisi hoitaa".
The great club outshines the individual, always and forever.
prosessi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Lilo kirjoitti:Päällimmäinen ajatus tätä ketjua lukiessa on, ettei kannata koskaan hankkia lapsia. Teet kuitenkin kaiken väärin ja lapsi saa traumoja. Puhumattakaan vanhemmista, jotka saavat kaikkien (lapsettomien) syytökset niskaansa, tekivätpä sitä tai tätä.
:D Onneksi voi aina lohduttautua katselemalla nytkin sylissä nukkuvaa mukeloa, joka näyttää hyvinkin tyytyväiseltä elämäänsä. Väärinhän teen tietenkin tämänkin, kun mukelo ei nuku vauvavankilassa tai ulkoistettuna paaaljon rauhallisempia ja kehittävämpiä unia, mutku silloin en näkisi sen hyvää oloa...
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Elppis kirjoitti:Mun mielestä päällimmäinen asenne tässä ketjussa on:

"Minulla ei ole lapsia, joten tiedän täysin miten asiat tulisi hoitaa".
No niinhän se on myös IRL- elämässä...
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

Geetz kirjoitti:Ei jumalauta nyt menee niin yli, että... Kosteasilmäinen exit, en pysty jaksa kykene. Onneksi on EW ja muut, jotka jaksavat vänkätä sivusta toiseen saamatta muita ymmärtämään. Kasvojen kanssa en tähän enää lähde, pus pus.

Äideille ja iseille tsemppiä!
Ähöh. Lapsettomien "kasvatusvinkeistä" kannata juur heilahtaa.
Rouva Pupu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

ninnithequeen kirjoitti: No niinhän se on myös IRL- elämässä...
Yhtä yleistä on äitien välinen kisailu.
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Rouva Pupu kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti: No niinhän se on myös IRL- elämässä...
Yhtä yleistä on äitien välinen kisailu.
Ei mulla ainakaan semmosia äitikavereita ole.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Rouva Pupu kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti: No niinhän se on myös IRL- elämässä...
Yhtä yleistä on äitien välinen kisailu.
No se on kyllä totta! Ajattele, se alkaa jos TÄSSÄ vaiheessa (odotus). "Ostettiin just 500€ maksavat yhdistelmävaunut" - "Mepä ostettiin tila-auto".
The great club outshines the individual, always and forever.
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Elppis kirjoitti:No se on kyllä totta! Ajattele, se alkaa jos TÄSSÄ vaiheessa (odotus). "Ostettiin just 500€ maksavat yhdistelmävaunut" - "Mepä ostettiin tila-auto".
Haha, meil oli muksun syntyessä pikku Kirppu, eli kaksovinen Nissan Micra ja ilmaseks saadut, tosin melkein uudet, vaunut :D
Myö säästettiin isoon asuntoon.

Koreilkoon he, keillä on varaa. Ei se kestään sen parempaa tee, vaikka ostelis mitä hienouksia.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Herra Manala kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:Vielä aikuisenakin läheisissä ihmissuhteissani (siis lähinnä parisuhteissa) tunnen sietämätöntä pahaa oloa, jos toinen suuttuu minulle ilman että ansaitsisin sen (siis esimerkiksi jonkin väärinkäsityksen seurauksena).
Eiköhän tässä ole kääntäen se pointti mitä masakin yritti selittää että miksi ne joita on kuritettu, korostavat sitä ettei traumoja ole jäänyt: Oikeudenmukaisuus. Jos tietää että on tehnyt jotain selkäsaunan arvoista ja saa selkään, se ei tunnu väärältä eikä turvattomalta. Sen sijaan jos rangaistuksen saa esimerkiksi vahingosta tai muuten epäoikeudenmukaisesti tuomittuna, se tuntuu pahalta, turvattomalta ja sekoittavalta, oli se rangaistus kuinka pienen ja mitättömän oloinen tahansa. Uskon, että vääristä syistä annetut tunnin kotiarestitkin voivat suhteessa jättää ikävämpiä arpia tarpeeksi herkkään lapseen kuin kunnon selkäsauna Vaahteramäen Eemeliin, joka sai sen ansaitusti ties minkä saunan polttamisesta.
Totta kai oikeudenmukaisuudella on merkitystä, mutta se mikä aikuisen näkökulmasta on "oikeudenmukainen" rangaistus, saattaa lapsen näkökulmasta olla jotakin muuta. Ainakin se kerta kun itse sain selkääni oli ihan täydellinen ylilyönti äidiltäni. Muistan tilanteen, jossa hän huolellisesti selitti minulle miksi saan selkääni, mutta en muista enää ollenkaan mitä olin tehnyt, eikä se mitenkään ole voinut olla niin kauhea teko että olisi ollut jollain tapaa oikeudenmukaista joutua kokemaan sellaista kauhua ja luottamuksen menettämistä mitä silloin koin (olin reippaasti alle kouluikäinen). En siis ensinnäkään ymmärtänyt tehneeni väärin, en ollut tehnyt sitä tahallani, ja lisäksi rangaistus tuntui minusta varmasti paljon kauheammalta kuin äitini tarkoitti. Siis äitini näkökulmasta tilanne oli oikeudenmukainen ja se selitettiin minulle - minun näkökulmastani taas kirvelevän sekava ja epäoikeudenmukainen. Aikuinen ei voi omien lapsuusajan kokemustensa perusteella tietää, miten oma lapsi mihinkin reagoi.

Tuossa, kuten sinunkin kuvailemissasi manipuloiva pikkusisko -skenaarioissa, olennaista olisi ollut kommunikointi lapsen kanssa. Äiti olisi voinut esimerkiksi kysyä minulta, teinkö sen tahallani tai miksi ylipäätään tein mitä tein, jolloin tilanne olisi takuulla vältetty - sinun vanhempasi taas olisivat voineet keskustella teidän kanssanne siitä miten riitatilanteenne syntyi. Ymmärtääkseni vasta sitten, kun tilanteen syyt on selvitetty, voidaan ryhtyä hahmottamaan mikä voisi olla oikeudenmukainen rangaistus. Toisaalta jos tuossa selvitystyössä onnistutaan, uskoisin että ruumiilliselle kurittamiselle ei enää koeta olevan edes tarvetta.

Toinen juttu on sitten vielä se, että jos joku käy polttamassa saunan tai muutenkin jatkuvasti häiriköi tavalla, josta on oikeudenmukaista saada rangaistukseksi selkäsauna, vanhempien olisi syytä katsoa peiliin sen sijaan, että turvautuvat ruumiilliseen kuritukseen "koska sillä siitä selvitään". Siis silloinkaan kun kuritusta voidaan pitää oikeudenmukaisena, se ei ole hyväksyttävää. Sellaisen lapsen kanssa tulisi nimittäin aktiivisesti pyrkiä tilanteeseen, jossa hän ei enää toimi tavalla, josta olisi oikeudenmukaista antaa selkäsaunoja rangaistukseksi. Jos tyydytään vain rankaisemaan, itse ongelmalle ei tehdä mitään.
Ja ei, en ole itse selkäsaunojen enkä muunkaan lyömisen kannalla. Pidätän itselläni oikeuden kasvattajana kuitenkin siihen tukkapöllyyn tai puserosta pois kantamiseen sellaisessa erikoistilanteessa, jossa jostain syystä kommunikointi ei lapsen kanssa toimi kuten pitäisi.
Minä taas en pidätä itselläni mitään oikeuksia, koska epäilen että nuo tilanteet saattavat olla vanhemmille niin hankalia ja haasteellisia, että jos olen jo etukäteen antanut itselleni luvan käyttää ruumiillista kuritusta, tulen käyttäneeksi sitä paljon enemmän kuin jos suhtaudun siihen lähtökohtaisesti kiellettynä.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Elppis kirjoitti:
Lilo kirjoitti:Päällimmäinen ajatus tätä ketjua lukiessa on, ettei kannata koskaan hankkia lapsia. Teet kuitenkin kaiken väärin ja lapsi saa traumoja. Puhumattakaan vanhemmista, jotka saavat kaikkien (lapsettomien) syytökset niskaansa, tekivätpä sitä tai tätä.
Mun mielestä päällimmäinen asenne tässä ketjussa on:

"Minulla ei ole lapsia, joten tiedän täysin miten asiat tulisi hoitaa".
Toi lapsettomuuskortti on ehkä yksi maailman kuluneimmista tavoista "keskustella".

Se, että on yksittäisiä ajatuksia ja ideoita, ja myös sanoo ne ääneen, ei vielä tarkoita että tietäisi täysin miten asiat tulisi hoitaa. Kyllä ne lapselliset itse tietävät parhaiten, eivätkä meidän lapsettomien sanomiset heitä/teitä heilauta jos ja kun ovat asiastaan riittävän varmoja.

Edit: Ja totta kai jokainen lapsi saa joitakin traumoja. Täydelliseen vanhemmuuteen ei kykene kukaan, mikä on hemmetin hyvä juttu, koska täydellinen vanhempi estäisi tai vähintään rajusti hankaloittaisi lapsen aikuistumista. Silti siitä, mikä olisi hyvää ja tavoiteltavaa vanhemmuutta, voidaan ihan hyvin keskustella, ja sitä kohti on ihan sallittua pyrkiä vaikka tiedetäänkin ettei kukaan siinä täydellisesti onnistu.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

EveryWoman kirjoitti:
Se, että on yksittäisiä ajatuksia ja ideoita, ja myös sanoo ne ääneen, ei vielä tarkoita että tietäisi täysin miten asiat tulisi hoitaa.
Tässä ketjussa vain osalta näistä lapsettomista (lasken vielä itseni lapsettomiin) tulee ns. teorioita ja ideoita, osa taas on niin täysin vakaasti sitä mieltä että he ovat täysin varmoja siitä, että oma ajatusmaailma on se ainut oikea. Tosipaikan tullessa eteen käsitteet muuttuvat aivan täysin jokaisella, halusimme niin tai emme.

Kyllä mäkin haluaisin että mun lapsesta tulee vähintään aivokirurgi, fiksu ja komea; mähän kasvatan sen täydellisesti. Tosin realistista olisi toivoa että lapsi on terve.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3301
Liittynyt: 23.12.2005 23:36

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Pallotin kyllä. Ja oikeasti oon niin tyytyväinen päätökseeni olla hankkimatta kakaroita. Oon aika samaa mieltä usean täällä kirjoittavan kanssa siitä että (nykyään, vai on aina ollut?) on paljon välinpitämättömyyttä ja huolimattomuutta vanhempien taholta lasten kasvatukseen liittyen. Ei osata antaa turvaa tai järkeviä rajoja. Ja se "kyllä" pallotus tulee juuri tähän kohtaan liittyen, sillä jos joku asia kielletään ja kielletään ja perustellaan ja pidetään lasta kiinni ja god knows what ja asia ei mene silti jakeluun niin jotenkinhan se raja on saatava vedettyä. Aivan kamalalta kuulosti tuo Geetsun tilanne missä se kakara ei hiljene. Että vaikka se teippijuttu kuulosti aika raisulta niin johonkinhan Geetsunkin on se raja vedettävä.

Mä oon saanut kakruna joskus vyöstä, en kyllä muista miksi. Mun isä on aika vanhoillinen kasvattaja mutta voin kertoa että meidän kotona ei vanhemmille haistateltu, kotiintulo aikoja pääsääntöisesti noudatettiin. Tuo piilotraumajuttu haiskahtaa vahvasti höpöhöpöltä, EWlle tiedoksi että jos mä jostain olen traumatisoitunut niin siitä kun kaveri kotonansa sanoi äidilleen että "haista huora paska". Ihan järkyttävää! Meillä ei olis ikinä tullut kysymykseenkään. Mitä mä siitä olen oppinut? Mun vanhempiin voi luottaa, ne auttaa aina jos tarvitsee ja haluaa mun parasta. Muita ihmisiä kunniotetaan ja niihin suhtaudutaan kohteliaasti. Ristiriitatilanteissa oma mielipide ilmaistaan kyllä mutta henkilökohtaisuuksiin ei mennä. Tosin mä itsekin loukkaannun tosi paljon jos mulle käydään haistattelemaan. (tai mielenkiinto keskusteluun lopahtaa kun toinen leimaantuu silmissäni ääliöksi eikä niihin kannata uhrata aikaansa)

Miksi kaiken maailman vatipäät hommailee niitä lapsia? Kun ei ole parempaakaan tekemistä tai ehkäisystä ei osata huolehtia? Olen huomannut että ne pennut tuppaa sikiämään usein niille joilla on muutoinkin vähän elämänhallintaongelmia. Kyllä siinä annetaan muksulle jo eka jaossa niin huonot kortit että sääliksi käy.

Offtopic: Ja prosessi, miten sä käsittelet esimerkiksi orihevosta täysin väkivallattomasti?
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Vihtahousu

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

Elppis kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: Se, että on yksittäisiä ajatuksia ja ideoita, ja myös sanoo ne ääneen, ei vielä tarkoita että tietäisi täysin miten asiat tulisi hoitaa.
Tässä ketjussa vain osalta näistä lapsettomista (lasken vielä itseni lapsettomiin) tulee ns. teorioita ja ideoita, osa taas on niin täysin vakaasti sitä mieltä että he ovat täysin varmoja siitä, että oma ajatusmaailma on se ainut oikea..
Taidatte (äipät) lukea näitä tekstejä vähän vääristyneet lasit silmillänne, mielestäni täällä tosi harva jos kukaan neuvoo miten AINOASTAAN pitäisi kasvattaa lastaan. Itse ainakin kirjoittelin siihen sävyyn että "koittakaa muistaa..", harmi jos joku muu luki jotain muuta.
prosessi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Georgina kirjoitti:Offtopic: Ja prosessi, miten sä käsittelet esimerkiksi orihevosta täysin väkivallattomasti?
Myönnettäköön, kerran olen Dorkaa lyönyt ämpärillä ja kovaa, sen jälkeen kun se yritti potkaista minua. Ei ole edes yrittänyt ikinä enää sen jälkeen, vaikka tyhjä muoviämpäri ei kovin tuhoisa ase ollutkaan. Hevoset ovat kieltämättä tavallaan poikkeus, koska ne käyttävät tarkoituksellista väkivaltaa asemaa hakiessaan, ja niissä tilanteissa täytyy "puhua samaa kieltä". Mutta esimerkiksi tottelemattomuuteen en ole ikinä käyttänyt edes raippaa, ja sanoma on aina mennyt perille.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Georgina kirjoitti:Offtopic: Ja prosessi, miten sä käsittelet esimerkiksi orihevosta täysin väkivallattomasti?
Hei, minä tiedän tämänkin! En ole koskaan edes ollut hevosen selässä, enkä aio mennäkään, mutta olen silti sitä mieltä, että oreja voi käsitellä väkivallattomasti.

Työhistoriaani kuuluu sellainenkin outo jakso hamaassa muinaisuudessa, jolloin istuin kahdesti viikossa pari tuntia samassa seminaarissa Marthe Kiley-Worthingtonin kanssa, joka on kai jonkinlainen edelläkävijä ja auktoriteetti hevosetologiassa ja hevosten kouluttamisessa. Marthen perusväite oli, että hevosten pito on edistyneissäkin paikoissa aika sairasta, niin paljon väkivaltaa hevosiin kohdistetaan (paraatiesimerkki oli täysin luonnottomat astutuskäytännöt). Hän vakuutti minut aika lailla orien väkivallattomasta käsittelystä. Käsityksen perusjatuksista saanee vaikka tästä:
http://www.eco-etho-recherche.com/index ... age=100047

Itse asiaan, en ikimaailmassa pallottaisi ruumiillisen kurittamisen hyväksyntää, mutta Georginan näkemykset kuulostivat minusta hyvinkin järkeviltä. Hankisit vaan lapsia!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Vihtahousu kirjoitti: Taidatte (äipät) lukea näitä tekstejä vähän vääristyneet lasit silmillänne, mielestäni täällä tosi harva jos kukaan neuvoo miten AINOASTAAN pitäisi kasvattaa lastaan. Itse ainakin kirjoittelin siihen sävyyn että "koittakaa muistaa..", harmi jos joku muu luki jotain muuta.
Taidat säkin kaivaa teksteistä vain osan ja yrität linkittää itseesi? Susta en puhunut, kuuluit mun mielestä siihen ensimmäiseen kastiin, et siihen oikean ajatustavan tyrkyttäjiin.
The great club outshines the individual, always and forever.
prosessi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

urpiainen kirjoitti:
Georgina kirjoitti:Offtopic: Ja prosessi, miten sä käsittelet esimerkiksi orihevosta täysin väkivallattomasti?
Hei, minä tiedän tämänkin! En ole koskaan edes ollut hevosen selässä, enkä aio mennäkään, mutta olen silti sitä mieltä, että oreja voi käsitellä väkivallattomasti.
Väkivallattomasti ja täysin väkivallattomasti ovat kaksi eri asiaa. Hevosen uhmaikä on juuri yhtä vaikea kuin ihmislapsen, sillä erotuksella, että hevonen on paljon isompi ja sen omaan ilmaisuun kuuluvat luonnostaan sekä potkiminen että pureminen. Uhmaiän ulkopuolella minustakaan hevonen ei tarvitse minkäänlaista väkivaltaa, edes ori.
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

prosessi kirjoitti:Uhmaiän ulkopuolella minustakaan hevonen ei tarvitse minkäänlaista väkivaltaa, edes ori.
Komps. Riippuen siitä, miten oria on juurikin siinä uhmaiässä kohdeltu.
Vastaa Viestiin