NuoriDaavid kirjoitti:Ettet vain yliarvioisi omaa havainnointi- ja päättelykyäsi?
Sinulla ei ole mitään todellista mahdollisuutta tietää, mistä hyvänpäiväntuttujen asiakkaittesi ongelmat juontavat.
Yhtä hyvin minä voin väittää, että heidän ongelmiensa syy on se, että he vierailevat liian usein muotivaateliikkeessä. Todennäköisesti sekään ei pitäisi paikkaansa.
Korrelaatio ei merkitse kausaliteettia.
Itse asiassa työpaikkani ei ole mikään Stocka vaan sikäli erikoinen tapaus, että suurin osa kanta-asiakkaista voidaan rinnastaa keskihyviin ystäviin, jos arvioidaan vain sitä, minkä verran minä tiedän heidän elämästään (eikä lainkaan esimerkiksi sitä, minkä verran he tietävät minun elämästäni). Luulen, että suurehko osa tästä tiedosta on jopa sellaista, jota he eivät edes kerro oikeille ystävilleen. Kaikki eivät toki kerro kaikkea minullekaan, vaan vanhemmille myyjille jotka ovat palvelleet samoja asiakkaita jopa kymmeniä vuosia (ja jotka työn erityisluonteen vuoksi aika ymmärrettävästikin välillä purkavat näitä asioita hieman puolueettomammalle ja luotettavalle taholle, siis minulle).
Kauneuskirurgiasta jotkut puhuvat meille myyjille aivan avoimesti, eikä niiden puheiden perusteella ole erityisen vaikea muodostaa näkemystä siitä, miten suhde kauneuskirurgiaan ja omaan ulkonäköön muuttuu sitä mukaa kun käyttökertojen määrä lisääntyy. Muutos on hämmästyttävän samanlainen henkilöstä toiseen. Myös muodin aktiivinen seuraaminen tietystä näkökulmasta vaikuttanee samankaltaisesti, joten sikäli et ole tuossa heitossasi niin väärässä kuin ehkä ajattelit. Se, mitä kaikkia ongelmia tästä voi seurata, onkin sitten enemmän omaa arviotani - tokihan asiakkaat pyrkivät ensisijaisesti tuomaan esiin elämänsä hyviä puolia eivätkä vatvomaan itse omasta elämästään tunnistamiaan ongelmia. Logiikkani muodostuu sitä kautta että mietin, millä tavoin oma elämäni olisi erilaista jos suhtautuisin kauneuskirurgiaan, muotiin, itseeni ym. seikkoihin samoin kuin nämä esimerkkihenkilöt.
Olin juuri menossa kirjoittamaan omasta suhteestani kauneuskirurgiaan tuonne rahkiksen ketjuun, koska siellä se on kuitenkin enemmän on topic, joten ehkä siirryt kommentoimaan sinne?