Esittele uudet nörttigadgettisi

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Herra Manala kirjoitti:Ja onhan tohon näemmä saatavana gigabitin verkkoliitäntäkin usb:n lisäksi. Lisävarusteen hinta vaan on kohtuu suolaiset 235 euroa jos oikein katsoin.
Jep, paitsi että Drobo liitetään siihen USB2 -liittimellä, joten nopeus ei ole ihan gigaa vaan USB2:n 480Mbit/s. Eli vajaa puolet gigabittisestä.

Drobo on varsin kuolattava vipstaaki, muttei sekään Täydellinen.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

NegaDuck kirjoitti:Drobo on varsin kuolattava vipstaaki, muttei sekään Täydellinen.
http://gizmodo.com/gadgets/review/drobo ... 265979.php

En ollu ainoa joka ajatteli että v2.0:n odottaminen saattaisi kannattaa. Koko gizmon ajatus vähän kaatuu itsensä päälle, jos se on epäluotettavampi datansäilytyksessä kuin 4 levyä erikseen...
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Nyt meinaa kyllä mennä tähän perkeleen verkkolevyyn hermot. Mulla on nimittäin läppäri ollut aina read only modessa ton kanssa koska muuten tulee ongelmia suspendin kanssa. Nyt tää ei päästä edes lukemaan levyä enää, vaan valittaa notta "Disc is write protected" jos yrittää edes klikata my compuutterista kyseistä levyasemaa. Read/write -modessa taas toimii ihan kuten ennenkin. En helvetti tajua. Taas joku windowsin päivitys varmaan ryssinyt kaiken.
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

^ Jos toi on se Targa DataBox, niin mulla ei ole ollut noita ongelmia ollenkaan kunhan olen muistanut aina Unmountata diskin ennen kuin laitan koneen päiväunille. Jos se ei suostu unmounttaamaan vaikka kaikki ohjelmat on jo suljettu, etsi handle Process Explorerilla ja tapa se.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4210
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Viesti Kirjoittaja huima »

Itse odottelen noiden verkkolevyjen kanssa vielä. Kunhan tulisi laite, jossa olisi filesysteeminä Solariksen ZFS, sitten voisi luottaa siihen kuin vuoreen. Itseasiassa Solaris-purkki ZFS:llä olisi mitä mainioin ratkaisu storage-serveriksi - ja siihen sitten joku iSCSI-ratkaisu päälle jolla koneet mounttaavat levyä käyttöön.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

NegaDuck kirjoitti:^ Jos toi on se Targa DataBox, niin mulla ei ole ollut noita ongelmia ollenkaan kunhan olen muistanut aina Unmountata diskin ennen kuin laitan koneen päiväunille. Jos se ei suostu unmounttaamaan vaikka kaikki ohjelmat on jo suljettu, etsi handle Process Explorerilla ja tapa se.
Sama paska. Jos EI muista unmountata wlanin kautta kytkettyä RW-levyä tossa paskassa niin seuraukset voivat olla katastrofaaliset. Enkä tosiaan opi unmounttaamaan tota tosta-noin-vaan-joka-kerta ja usein kun kone pitäisi pistää lepäämään niin tarve on lähteä jonnekin, jolloin on kiire eikä todellakaan aikaa tapella surkeasti toimivan unmounttaamisen ja prosessienmetsästyksen kautta. Kyllä koneen pitää mun mielestä mennä levolle napista ilman jotain saatanan prosessisähläämisiä ja unmounttaus-kiemuroita. Ja niin se on tähän mennessä tehnytkin read only -tilassa. Jostain syystä nyt ei vaan anna edes lukea koko levyä read only -tilassa.
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Herra Manala kirjoitti:Enkä tosiaan opi unmounttaamaan tota tosta-noin-vaan-joka-kerta
No, oothan sä oppinut sulattamaan pakastimenkin 1-2 kertaa vuodessa.
Jostain syystä nyt ei vaan anna edes lukea koko levyä read only -tilassa.
Onneks noi levyt sentään antaa accessin myös disk checkiin, mitä kaikki verkkolevyt eivät tee. Lienet jo kokeillut sitä? Viimeisimpänä ja vähäisimpänä jos muu ei auta, voi yrittää tunkea sen daatan hetkeksi muualle, ja formatoida levy. Mutta taidan saarnata kuorolle, noi on varmaan käyneet sulla jo mielessä.

Mulla tuli joskus ongelmia jos kahdella koneella yritti lukea / kirjoittaa daattaa levylle/ltä yhtaikaa - minkä mielestäni verkkolevyssä ei saisi olla ongelma. Nää on tosin toteutettu NDASilla, vaikuttaakohan se asiaan.

"Also, environments in which multiple machines wish to access the networked device or in a RAID configuration can result in data loss or corruption."

Hrm. Tässä mielessä se Buffalo TeraStation voisi olla ihan hyvä hankinta jos ne tökkäisi kiinni siihen, sillä silloin niiden näkökulmasta vain yksi laite imuttelee niistä sitä daattaa, vaikka TeraStationia lypsäisi kymmenen konetta. :)
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Herra Manala kirjoitti:
Uskaltaako sillä pyörittää uudehkoja pelejä?
Tuskin.
Mulle varsinaisen teholäppärin hankinta liittyisi kai melkein pelkästään sen kykyyn pyörittää pelejä, muuten voisin hankkia puolet halvemman ja kevyemmän läppärin jolla edelleen pyörii Wintoosa ja internetti täysin hyvin. Nykyinen tosi vanha IBM ThinkPad T40 riittäisi mulle edelleen kaikkeen muuhun käyttöön paitsi uudehkojen pelien pelaamiseen. Useita vuosia vanhoja pelejä se pyörittää jopa yllättävän hyvin, vaikka detaljeja joutuukin laskemaan. Sen kyky pyörittää esim. Half-life 2:sta jopa suhteellisen pelattavasti oli suuri yllätys. Ja MAMEhan sillä pyörii myös hyvin.

Itseasiassa olen vähän ihmetellyt miksi tämä ThinkPad tuntuu monesti jopa nopeammalta ainakin ei-3D-hommissa kuin vanha pöytäkoneeni. Esim. MAME-pelit, DosBOX, DIVX-leffat ja netistä striimatut korkealaatuisemmat videot pyörivät tässä läppärissä välillä jopa selvästi nopeammin/paremmin kuin pöytäkoneessani. Johtuneeko siitä että pöytäkoneessa on AMD:n CPU?

Pöytäkone:
- AMD AthlonXP 2000+ (=1,6GHz)
- 768Mt RAM
- ATI Radeon x800 256Mt näyttökortti

Läppäri (IBM ThinkPad T40):
- Intel Pentium M 1.6GHz
- 512Mt RAM
- Mikä lie vanha 3D-näyttöpiiri, pyörittää jotain Half-life 1-tason grafiikoita erinomaisesti, sitä uudemmilla grafiikkamoottoreilla alkaa vähitellen köhimään (mutta on monesti edelleen täysin pelattavaa).
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 24.04.2008 10:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Onko kellään Slingboxia?

Tuo olisi hauska kapistus, en vain oikein keksi, mihin tarvisin sitä.

Verkkokauppa myy

http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=27109
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

NegaDuck kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Enkä tosiaan opi unmounttaamaan tota tosta-noin-vaan-joka-kerta
No, oothan sä oppinut sulattamaan pakastimenkin 1-2 kertaa vuodessa.
Öööhöhöhö! JOOO! Jos pakastimen sulattaa kerran vuodessa ja koneen laittaa nukkumaan 700 kertaa vuodessa, toki ne on toisiinsa nähden vuositasolla verrattavia ja yhtäläisesti unohdettavia asoita.

PS. Unohdin muuten nukkumaanmennessäni unmountata.
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

No, mä oon oppinut siihen. Jos DataBox ärsyttää, voit ostaa paremman ja myydä ton mulle halvalla. :jouden:
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Niin, data-lossiahan siitä sitten syntyi kun unohtui unmountata se paska tässä pariin otteeseen.

No nyt on uusi läppäri näpeissä, ja itse läppäri on kyllä pirun hieno (joskin äärimmäisen tahrojapeilaava), mutta mulla on palanut käämi jo 53 kertaa tohon vitun Windows Vistaan. Huvittavinta oli kun asennusvaiheessa ruutuun oli ilmestymässä jotakuinkin sellainen teksti kuin "Spend less time fixing your computer, Windows Vista is more reliable...", ja sitten ruutu meni mustaksi eikä mitään tapahtunut viiteen minuuttiin.

Nyt yritin asentaa koneeseen virussoftaa (AVG), mutta se vaatii Vistaan patchin KB929547, jota ilman purkkaliima-Vista lakkaa vastaamasta. Patchia (677kt) asentaessa pamahtaa saman tien ruutuun virheilmoitus 0x80070008 "Not enough storage is available to process this command."

Jepjep, ja ihan puhtaasta koneesta kyse. Uskomattominta skeidaa.
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Muisti on halpaa, ostin pari gigaa lisää koneeseeni päivittäen sen neljään gigaan. Kone havaitsee ne kyllä (physical memory 4096Mb), mutta WinXP ottaa käyttöön vain 3078 megaa. Johtuiskohan just tosta näytönohjainjutusta jonka Manala mainitsi jossain aiemmin, tosin näydäri on vain 512-megainen joten puoli gigaa katoaa johonkin?

Ehkä seuraavassa koneessani on sitten 64-bittinen käyttis.
Herra Manala kirjoitti:Niin, data-lossiahan siitä sitten syntyi kun unohtui unmountata se paska tässä pariin otteeseen.
Otan osaa. Toivottavasti ei ollut tärkeää daattaa. Kai kokeilit checkdiskiä?
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Herra Manala kirjoitti:
NegaDuck kirjoitti:Drobo on varsin kuolattava vipstaaki, muttei sekään Täydellinen.
http://gizmodo.com/gadgets/review/drobo ... 265979.php

En ollu ainoa joka ajatteli että v2.0:n odottaminen saattaisi kannattaa. Koko gizmon ajatus vähän kaatuu itsensä päälle, jos se on epäluotettavampi datansäilytyksessä kuin 4 levyä erikseen...
Jatkoin etsintöjä, ja NetGear ReadyNAS NV+ vaikuttaa aika hyvältä. Siinä on neljä levypaikkaa, RAID-5 ja peräti X-RAID -tuki. Tuo viimeksi mainittu on NetGearin oma tsydeemi joka toimii vähän kuten Drobo, eli siihen voi lisätä kovalevyjä ja vaihtaa niitä isompiin, ja laite mukautuu automaattisesti. Laite täytyy sammutaa operaatiota varten toisin kuin Drobo, mutta no big deal. Knoppina on se ettei laite ole yhteensopiva aivan kaikkien markkinoilta löytyvien SATA-kovalevyjen kanssa vaan yhteensopivuus täytyy tarkistaa listalta. Seagatea suosittelevat.

Hinnaltaan laite on pari kymppiä halvempi kuin Drobo (ja kuten Drobo, se myydään tyhjänä, mutta sen voi myös halutessaan ostaa valmiiksi kovalevyjen kanssa), mutta siinä on sisäänrakennettu gigabit ethernet ja 3 USB-porttia.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Ihme häröilyä verkkolevyjen ja yleensäkin ulkoisten levyjen kanssa juu.

USB-levyjen kanssa menetin hermoni jo aikoja sitten. Muutama sataa gigaa menetettyjä tiedostoja parissa eri yhteydessä kun USB on "nukahtanut" kesken tiedonsiirron ja levyn NTFS-tiedostojärjestelmä on mennyt tätä kautta yllättäen paskaksi. Tämä tapahtui parilla eri koneella. USB tuntuu vain olevan kovin epäluotettava ja sopimaton isompiin tiedonsiirtoihin.

Tähän mennessä tyytyväisin olen ollut (olisko ollut Landisk? pitää tarkistaa nimi kotona) verkkolevykoteloon joka tosin vaati että koneille, joilta levyyn halutaan yhteys, pitää asentaa ajurit. En ole edes varma oliko sillä tukea esim. Linuxille vai oliko Windows-only.

Tämä oli muistaakseni juuri tuollainen NegaDuckin aikaisemmin mainitsema NDAS-levy. Toisin kuin ND varoitteli, en muista koskaan törmänneeni ongelmiin jos sitä on käpistelty kahdelta eri koneelta samanaikaisesti, mutta varma ei voi tietenkään olla.

Mutta tuon jälkeen se toimi minun käytössäni just niinkuin pitikin, näkyi hetikohta yhtenä normaalina levynä muiden seassa jolle sai laittaa haluamansa tiedostojärjestelmän (FAT tai NTFS), formatoida, partitioida, defragmentoida jne. ihan normaalisti kuin mitä tahansa levyä. Sekin piti mountata ainakin ennen ensimmäistä käyttöä, mutta ei muistaakseni tarvinnut unmountata konetta suljettaessa, eikä ainakaan aiheuttanut mitään datalossia tms. siinä yhteydessä. Jos ei unmountannut, muistaakseni yhteys siihen palasi automaattisesti kun koneen käynnisti uudelleen. Yhteyden sai tietenkin myös WLANin yli jne. Ai niin, nykyisin suurena miinuksena voi tietenkin pitää että tuo tuki vain PATA-levyjä.

Myöhemmin ostin vielä "oikean" TCP/IP-pohjaisen verkkolevyn (lähinnä koska se tuki sekä PATA- että SATA-levyjä, kun noita PATA-levyjä on kuitenkin kertynyt) jota pitäisi päästä käpistelemään ilman lisäajurien asennusta, mutta mielenkiinto sen kuntoonsaattamiseksi pysähtyi siihen kun huonoista ohjeista sai käsityksen että a) se tukee vain FAT-tiedostojärjestelmää (no fucking way!), ja b) ei tue Windowsin normaaleja levyoperointiohjelmia vaan pitää käyttää valmistajan omia formatointi- yms. softia. Ehkä vielä joku päivä jaksan selvittää juurta jaksain onko siinä oikeasti noin idioottimaisia rajoituksia, pitäisi varmaan löytää netistä sille paremmat ohjekirjaset.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Täältä löytyy aika kattava arvostelu & testi ReadyNAS NV+:sta.

No kappas perkelettä. Totesin että siinä on about kaikki mitä halusin:
- USB-portit joilla muutkin USB-kovalevyt saa verkkoon (tosin read only)
- Käyttää tavallisia peruskovalevyjä kalliiden erikoiskovalevyjen (tyyliin Buffalo TeraStation) sijaan
- X-RAIDin ansiosta laajennettavissa levy kerrallaan melkein yhtä vaivattomasti kuin Drobo
- Gigabit ethernet sisäänrakennettuna.

... joten pistin tilaukseen. Tyhjänä. Valmiiksi 4 x 250Gb:n kovalevyillä täytettynä se olisi tullut kalliimmaksi kuin samaisten levyjen ostaminen erikseen. Levyn kappalehinta olisi ollut tuossa paketissa €84.25, kun taas Verkkiksessä samanlainen 250Gb Seagate maksaa €44.90.

750Gb kovalevyt taitavat tällä hetkellä olla euroa/giga -hinnaltaan halvimpia.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Mikäs tässä on Visvalla kopioidessa kun vauhtia piisaa. (Molemmat levyosiot sijaitsevat fyysisesti samalla 320 gigatavun kovalevyllä.)

Kuva
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

^ Siunakke. Voisit ihan piruuttasi kokeilla command promptista XCopya? Vai toimiikohan se noin ison tiedostomäärän kanssa? Vista taitaa käyttää Robocopya. En ole tutustunut.
Avatar
Crowbar
Kitinän uhri
Viestit: 933
Liittynyt: 13.02.2007 14:02

Viesti Kirjoittaja Crowbar »

Eikös SP1 korjaa tuon ongelman?
I was at the hospital laughing at cripples
Then I heard your kid just died
Suddenly, that was funnier than the cripples
So I tracked you down and made fun of you
It was an open casket wake
I spilled my beer in your kid’s coffin
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Crowbar kirjoitti:Eikös SP1 korjaa tuon ongelman?
Tää on SP1 viimeisimmillä viheltimillä.

Ei tuossa kopioinnissa noin kauaa mennyt, vaan abouts tunnin verran minkä tuosta MB/s lukemastakin voi laskea. En tiedä miksi, mutta visva vaan näyttää tiedoston kopioinnissa tuon ajan aivan päin vittua. Kun se oli kopioinut 90 gigatavusta 20 gigatavua noin vartissa, se näytti jäljelläolevaksi ajaksi kuutta päivää. Kun se oli kopioinut tiedostoista 95% noin 55 minuutissa ja jäljelläolevaa kopiointiaikaa oli todellisuudessa viitisen minuuttia, se näytti jäljelläolevaksi kopiointiajaksi 13 tuntia. Älykäs softa.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

No nyt vituttaa Vistan ja Acerin yhteistyö taas niin maan vitusti ettei paremmasta väliä. Kovalevy oli partitioitu valmistajan toimesta neljään osaan (OEM, C, D, OEM). Osioiden koot 10, ~140, ~140, 5 gigaa. Eli 15 gigaa johonkin recoverypaskaan yhteensä. Koneen mukana ei tule _MITÄÄN_ cd/dvd-levyjä jonkun blu-ray demon lisäksi. Ei siis visvaa eikä edes OEM-recoveryä. No minähän sitten itse poltin recovery-levyt ja pamautin melkoisen ähellyksen jälkeen ensimmäisen 10 gigan OEM osion bittiavaruuteen jättäen 3 jäljellejäänyttä (C, D, OEM) -partitiota koskemattomaksi. Tulos: Ei boottaa vaan itkee että NTLoaderi puuttuu. No rykäisin recovery-levyn sisään. Recoverysofta ilmoittaa että asentaa Visvan uusiksi 140 gigaiselle asemalle C, ja että C-aseman kaikki tiedot menetetään.

No tämä oli minulle ok. Sillä C-asemalla ei ollut vielä oikein mitään. Sen sijaan D-asemalle (jonka muuten re-assignoin M:ksi) olin siirtänyt kaiken median, käyttäjätiedostot, vastaanotetut tiedostot ja työpöydällä notkuvat kamat vanhasta läppäristäni, jota oli noin 120 gigatavun verran. Siis todellakin siirtänyt, enkä kopioinut.

Recoveryn jälkeen bootti windowsiin ja katsaus disk managmentin kautta levyyn: Osioita D ja OEM ei ole enää olemassakaan, vaan levy on jyrätty yhdeksi 320 gigaiseksi C-osioksi.

Kiitti vitusti. Pystyisköhän noita millään softalla yrittää pelastaa enää?
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Herra Manala kirjoitti:No nyt vituttaa Vistan ja Acerin yhteistyö taas niin maan vitusti ettei paremmasta väliä.

Mä tappelin Ibarin R60:sen ja XP valmisasennusten kanssa niin kovin, että läppäri oli lentää parvekeelta. Sille koneelle oli ihan täysin mahdoton saada asennettua puhdas XP ilman recovery ja ibarin täytesoftia, siten että kaikki muut laitteet vielä toimisivat oikein. Kolmen päivän yrittämisen jälkeen luovutin ja vedin recovery-levyiltä uuden asennuksen ja palasin lähtöpisteeseen. Pakko oli kuitenkin varettaa Partition Magic, että sai edes limpun osioitua jotenkin kun muuten olisi ollut vaan yksi limppu..

Mut, nyt kun tuon koneen ohjelmistoon on jo tottunut, on se kieltämättä aikas helppo peli pitää päivityksissä.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4210
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Viesti Kirjoittaja huima »

Tässä mielessä hardwaren ja softan bundlauksessa on joskus omat hyötynsä.

Switchattuani OS X:n pääplatformiksi, en ole joutunut noiden ongelmien kanssa tappelemaan. Windows-ongelmat eriytyvät virtuaalikoneeseen, josta on aina puhdas kopio valmiina palautettavaksi.

Mutta toivottavasti saat järjestelmän kuntoon ja dataa palautettua.
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Herra Manala kirjoitti:Edit3: Mjah: "Redundancy overhead - Space of the largest disk in the array. (So two 250GB drives and two 500GB drives yields a 1TB array, raw.)" Eli ei tähänkään kyllä ole kustannustehokasta päivitellä kovinkaan erikokoisia levyjä yksi kerrallaan.
Tuohan johtuu kuitenkin ihan siitä käytännön syystä, notta jotta data on turvassa levyn hajoamiselta, sen on sijaittava ihan fyysisesti eri levyllä sen sijaan että se olisi vain kahteen kertaan samalla levyllä. Tämä tuo ihan käytännön tasolla rajoitukset sille miten daatta voidaan eri levyille levittää.

Eli jos halutaan suojattua levytilaa, niin käytännössä voitaisiin olettaa että vain puolet kokonaislevytilasta on käytettävissä. Siinä mielessä on jopa aika hyvin, jos puolestatoista terasta levytilaa saadaan yksi tera suojattua levytilaa. Se on varmaan saatu aikaan sillä parity check -systeemillä, jota en nyt osaa selittää lyhyesti mutta tässä on aika hyvä selostus miten se toimii.

EDIT: Eiku, hahmotin väärin. Siis raakaakin levytilaa on vain se yksi tera. No siinä menee tosiaan tilaa hukkaan, mutta eiköhän järkevillä kovalevyvalinnoilla tuokin pysy kondiksessa. Minään ylijäämäkovalevyjen hyötykäyttövempeleenä tuota ei vaan oikein voi pitää.
Avatar
Crowbar
Kitinän uhri
Viestit: 933
Liittynyt: 13.02.2007 14:02

Viesti Kirjoittaja Crowbar »

Miksi sulle Manala ei kelpaa recovery-osio? Sehän on helvetin kätevä.
I was at the hospital laughing at cripples
Then I heard your kid just died
Suddenly, that was funnier than the cripples
So I tracked you down and made fun of you
It was an open casket wake
I spilled my beer in your kid’s coffin
Vastaa Viestiin