Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Gaia

Viesti Kirjoittaja Gaia »

sivustahuutaja kirjoitti:
Gaia kirjoitti:On airport. Mutta ei se yksinään mitään soittele.
Ei soitakaan, mutta kyllähän tuon olemassaolo vaikuttaa siihen mitä kannattaa suositella.
Okei... :roll:

Airport on siis nelisen vuotta vanha.
Ja mä en _todellakaan_ osaa pystytellä mitään verkkoja, oli airporttia tai ei eli joudun vuokraamaan työvoimaa jokatapauksessa. Kun nyt tietäis millaisia laitteita tarttis hankkia.
Charles Caldwell

Viesti Kirjoittaja Charles Caldwell »

Musiikkia kuunnellakseen kannattaa ehkä harkita hankkivansa melko hyvätasoisen vahvistimen ja siihen kaijuttimet. Ehkä?! Itse ainakin pidän omasta kokoonpanostani, jossa kaikkien ääniä tuottavien laitteiden äänet voi halutessaan ohjata vahvistimeen ja sitä kautta monikanavaääninä pihalle (tai siis sisälle). Musiikkia kuunnellessa se on erityisen palkitsevaa, mutta myös elokuvat tuntuvat ääniefekteineen eri kivoilta :)
Gaia

Viesti Kirjoittaja Gaia »

^No sitä mä tässä oon ajamassa takaa. Elokuvaääniä ei tartte.
En oo musiikinkaan hevijuuseri.
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Charles Caldwell kirjoitti:Musiikkia kuunnellakseen kannattaa ehkä harkita hankkivansa melko hyvätasoisen vahvistimen ja siihen kaijuttimet. Ehkä?!
Tuo on hieman makuasia. Vahvistin + kaiuttimet maksaa yhdessä suunnilleen saman kuin aktiivikaiuttimet ja jos tarkoitus on hoitaa koko roska tietokoneelta, niin aktiivikaiuttimet ovat helpompi ja nätimpi vaihtoehto.
huima
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja huima »

Genelecin aktiivikaiuttimet ovat aina hyvä vaihtoehto.

Nyt stokkalla taas 199 / kappale.
Charles Caldwell

sivustahuutaja kirjoitti:
Charles Caldwell kirjoitti:Musiikkia kuunnellakseen kannattaa ehkä harkita hankkivansa melko hyvätasoisen vahvistimen ja siihen kaijuttimet. Ehkä?!
Tuo on hieman makuasia. Vahvistin + kaiuttimet maksaa yhdessä suunnilleen saman kuin aktiivikaiuttimet ja jos tarkoitus on hoitaa koko roska tietokoneelta, niin aktiivikaiuttimet ovat helpompi ja nätimpi vaihtoehto.
No siksi siinä olikin se 'ehkä'. Jokainen tietenkin tyylillään. Tänne työpaikalle mulle riittää hyvin kaksikanavavahvistin ja kajarit. Kone kun on siihen liitettynä, niin Spotify ja iTunes luo viihtyisän työolosuhteen :)
sivustahuutaja
Kitisijä

Jos edulliset kohtuunätit aktiivit haluaa, niin tästä 177e / pari + postikulut:
http://www.techniktrade.de/product_info ... -Set-.html

Eivät ole ihan niin hyvät kuin genelecit, mutta ovatpahan puolet halvemmata ja mukana tulee kaukosäädin, joka kuitenkin on kiva olla olemassa.
http://www.testberichte.de/a/lautsprech ... 80459.html

Satunnaiseen musiikkiin hommaisin nuo.

Tässä hieman parempi kuva:
http://static.letsbuyit.com/filer/image ... 26778.jpeg
sivustahuutaja
Kitisijä

Charles Caldwell kirjoitti:Tänne työpaikalle mulle riittää hyvin kaksikanavavahvistin ja kajarit.
Riittää? Eihän ne vahvistimet ilmaisia ole, jos kaupasta hakee? Pelkkä vahvistin maksaa sen ~200€. Duunikäyttöön aktiivit ovat halvemmat ja nätimmät kuin vahvistin+kaiuttimet.
Charles Caldwell

sivustahuutaja kirjoitti:Riittää? Eihän ne vahvistimet ilmaisia ole, jos kaupasta hakee? Pelkkä vahvistin maksaa sen ~200€. Duunikäyttöön aktiivit ovat halvemmat ja nätimmät kuin vahvistin+kaiuttimet.
Joo oikein hienosti, kiitos kysymästä :) Rahalla saa. Ja mun mielestäni toi on oikein upea tuossa mun hyllyn päällä - luo sellaista atmosfääriä tähän muutoin niin tylsään työhuoneeseen. Kajarit vois kyllä vaihtaa vähän puhtaampaa ääntä tuottaviin, ja ehkä hankkia toinenkin pari, koska tuo vahvistin antaa toisenkin stereokanavan ulos, mutta ei se nyt ihan niin tarkkaa ole (toisaalta se äänivalli kyllä kiehtois, pannaan harkintaan). Ja niin, onhan mulla tossa vinyylinvingutinkin kiinni, kun ihan kaikkia savikiekkoja ei ehdi kotona kuuntelemaan :)

Mutta niin kuin mä sanosin - jokainen tyylillään.

np:

Kuva
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

^ Mitä ihmeen järkeä olisi virittää toinen stereokaiutinpari samaan kuuntelutilaan vain siksi että vahvistimessa on b-lähtö? Et sä tolleen ainakaan äänenlaatua tai kuuntelukokemusta paranna.
Charles Caldwell

Manaaja kirjoitti:kuuntelukokemusta paranna.
Tästä nyt nimenomaan on kysymys. Tilan täyttämisestä äänellä. Minä ainakin tykkään.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Mun koneessa koneessa on tämä http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/docu ... 9527#N1166

emolevy

PCI-Express väylä on siis 16x

Mutta onko se sama asia, kuin pci-express 2.0?

Mietin tähän http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=19042

liittyen
aasi
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja aasi »

NuoriD kirjoitti: PCI-Express väylä on siis 16x

Ei ole sama asia, mutta kun hakee emolevyn piirisarjan, niin sieltä kerrotaan että on PCI Express 2.0. (Käytännössä ei varmaan enää muita myydäkään, tuokin on jo muutaman vuoden takainen standardi.)

16x on tuossa yhteydessä kaistojen määrä, ja versio kertoo kuinka paljon per kaista saa dataa liikkumaan.
NuoriD

aasi kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: PCI-Express väylä on siis 16x

Ei ole sama asia, mutta kun hakee emolevyn piirisarjan, niin sieltä kerrotaan että on PCI Express 2.0. (Käytännössä ei varmaan enää muita myydäkään, tuokin on jo muutaman vuoden takainen standardi.)

16x on tuossa yhteydessä kaistojen määrä, ja versio kertoo kuinka paljon per kaista saa dataa liikkumaan.
Kiitos :sir:

En tajunnut hakea lisätietoa tuolla piirisarjan spekseillä.

Kaipa sitä vois sitten uuden kortin hakea, niin pääsee runkkaamaan ruudunpäivitysnopeudella.

Tuo grafiikakortti ilmeisesti vaatii jonkin lisävirtakaapelin, mutta ei kait se ole ongelma?
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

^ Sovitin lisävirtakaapelille tulee yleensä mukana. Jos ei tule niin tarvitset jotain tällaista riippuen siitä minkälainen lisävirtaliitin tai lisävirtaliittimet ko. näytönohjaimessa on. Nuo toisen pään molex-liittimet tulee sitten mun parhaan ymmärrykseni mukaan kytkeä eri johtorimpsuihin mitä virtalähteestä tulee ulos, sillä yksi "kanava" ei välttämättä anna riittävästi mehua ulos.

Ja vaikka se väylä ei olisikaan versiota 2.0 niin toimii se näytönohjain silti taaksepäin yhteensopivasti. Suorituskyvystä saattaa silloin joutua tinkimään abaut 5-10%, muttei juuri mitään silmillä huomattavaa.
NuoriD

^Kiitos
Charles Caldwell

Varo ettei ne lääkärin pehmeisiin kudoksiin tottuneet vauvannahkaiset kädet ota kipeätä kun työnnät ne mekaaniset laitteen sisuskaluihin. Pitäisiköhän sun kuitenkin soittaa paikalle ammattilainen? Niin mekin tehdään kun halutaan apua kiputiloihin, eikä tukeuduta Internetin lääkäripalstoihin ja yritetä parantaa itse itseämme ;) Ja kuis sattuikin, että mulla on voimassa oleva toiminimi :)
NuoriD

Charles Caldwell kirjoitti:Varo ettei ne lääkärin pehmeisiin kudoksiin tottuneet vauvannahkaiset kädet ota kipeätä kun työnnät ne mekaaniset laitteen sisuskaluihin. Pitäisiköhän sun kuitenkin soittaa paikalle ammattilainen? Niin mekin tehdään kun halutaan apua kiputiloihin, eikä tukeuduta Internetin lääkäripalstoihin ja yritetä parantaa itse itseämme ;) Ja kuis sattuikin, että mulla on voimassa oleva toiminimi :)
Wanna-be nörttinä yritän itse. Olen mä nyt joskus ennenkin kotelon avannut. Mutta en nyt enempää uhoa etukäteen. Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän.
sivustahuutaja
Kitisijä

NuoriD kirjoitti:Olen mä nyt joskus ennenkin kotelon avannut. Mutta en nyt enempää uhoa etukäteen. Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän.
Onneksi et ole kirurgi.
huima
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja huima »

NuoriD kirjoitti:Wanna-be nörttinä yritän itse. Olen mä nyt joskus ennenkin kotelon avannut. Mutta en nyt enempää uhoa etukäteen. Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän.
Jep.

Mäkin olen sentään nörttinä ulkoistanut rauta-asiat muualle - ja hyvä niin.

Viimeksi linux-koneen ongelmia selvitellessä olisi nimittäin rahaa ja aikaa palanut aivan turhaan, ennen kuin olisi selvinnyt että koneesta oli hajonnut virtalähteen hajotessa myös näytönohjain - mikä aiheutti sitten ongelman kaikkialle muualle koneeseen, eikä kone startannut. Hyvässä liikkeessä kun huollolla oli kaikki tarvittavat vaihto-osat käden ulottuvilla ja sopivat työkalut työn suorittamiseksi nopeaksi selvisi ihan muutamassa minuutissa, että mitkä komponentit toimivat ja mitkä eivät.

Näytönohjain meni takuuseen ja lopulta maksettavaksi jäi pari kymppiä kiiretyötä. Paljon vähemmän kuin mitä olisi maksanut käyttää omaa aikaa enemmän ja rampata verkkokaupassa ostamassa turhaan erinäisiä komponentteja.

Mutta ihan kuten ND:n osakkeiden ostamisessa, näpräily on hauskaa harrastamista.
NuoriD

Kaikki meni hyvin.

Virransyötöstä tuli kuitenkin ensin ongelmia. Kyseinen näytönohjain vaatii kaksi (Sic!) erillistä virransyöttöä normaalin PCI-E:n kautta tulevan 75W:n lisäksi. Tehokkaat näytönohjaimet ovat koneen eniten virtaa kuluttavia komponentteja.

Kotelon avattuani totesin, että koneessa oli vapaana vain yksi 6 pinninen PCI-E virransyöttö. Lisäksi oli vapaana 5 SATA-virransyöttöä, mutta mulla ei ollut SATA=>Molex adapteria (näytönohjaimen mukana tuli Y-kaapeli kahdesta 4-pinnisestä molexista=>6 pinniseen PCI-E liitäntään). Verkkokaupassakaan ei ollut varastossa SATA=>Molex adaptereita (toisinpäin sovittimia löytyi joka paikasta). Tilaamalla olisi saanut, mutta en jaksanut odottaa.

Yritin erikoisviritystä: toiseen näytönohjaimen virransyöttöön virta koneen vapaasta 6 pinnisestä. Toista varten propelliviritys. Mulla oli tarpeettomana kotelo, joka on tarkoitettu sisäisen 5 tuuman levyaseman liittämiseen koneen USB-porttiin (hankin aikoinaan edellisen koneen vaihdon yhteydessä, sai vanhan kovalevyn liitettyä uuteen koneeseen helposti). Kyseisessä kotelossa oli erillinen virransyöttä kovalevyä varten, eli 4 pinninen molex ja oma erillinen ulkoinen muuntaja. Periaatteessa toimi, mutta huippukuormituksella mehu ei riittänyt ja näytönohjain sammui.

Ostin sitten uuden virtalähteen (vahingossa viherpiiperrys-mallia, kun oli kiire lähteä appivanhempien luo).

Nyt kaikki toimii. On se hieno, lämpöputket ja kaikki :dream:

3D-mark pyörii parhaimmillaan 50:n FPS ja huippukuormituskohdissakin putoaa vain vähän alle 20:n. Nopeus yli tuplaantui.

Nyt on kokemusta muistin lisäämisestä, optisen aseman asentamisesta, kovalevyn asentamisesta ja näytönohjaimen asentamisesta x2.

Prosessorin vaihto ja emolevyn vaihto ovat tekemättä ja taidan jättää tekemättä.

Emolevyn vaihto tuntuisi etukäteen vaikeammalta ja prosessorin vaihtokin vaatisi piitahnan kanssa askartelemista kait. Antaa olla. Vaikka tietysti verkkokaupassa oli hyllyllä houkuttelevia kaunokaisia...
Pulkannaru
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Uudessa prossussa on tahnat valmiina. Ei kun tökkää paikalleen. Sikäli kun muistan oikein.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
NuoriD

Pulkannaru kirjoitti:^
Uudessa prossussa on tahnat valmiina. Ei kun tökkää paikalleen. Sikäli kun muistan oikein.
Älä yllytä!

No, kone on vasta 1kk vanha ja siinä on varsin tehokas neliytiminen Intel Core i5-750 2.66 GHz eli ei nyt ehkä kuitenkaan...
Pulkannaru
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Ajureiden kassa saattaa olla sitten kiva savotta edessä. Eli itse (m)asennustyö on vielä heleppoa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
NuoriD

Pulkannaru kirjoitti:^
Ajureiden kassa saattaa olla sitten kiva savotta edessä. Eli itse (m)asennustyö on vielä heleppoa.
Täytyy pidättäytyä.

Joo. Kaipa se itse prossun paikalleen laitto olisi helppoa, noissa näyttää olevan tuulettimetkin valmiina paikoillaan, eli ei se itse mekaaninen vaihto olisi ongelma.
Vastaa Viestiin