Sivu 71/124
Lähetetty: 23.01.2012 15:03
Kirjoittaja exPertti
masa kirjoitti:Vagabondo kirjoitti:
Pahin liike minkä voi tehdä on painaa jarru pohjaan kaistan lopussa.
Kyllä pahin ongelma on se että tullaan kolmion takaa eteen siten, että kuvitellaan 120kmh ajavan kyllä väistävän.
Vielä pahempaa on laittaa jarru pohjaan ja pysähtyä moottoritien kiihdytyskaistan loppuun ja laittaa vilkku vasemmalle, jolloin voi arvailla puikkaakohan tuo mahdollisesti tuolta vielä eteen.
Lähetetty: 23.01.2012 15:09
Kirjoittaja Vagabondo
masa kirjoitti:Kyllä pahin ongelma on se että tullaan kolmion takaa eteen siten, että kuvitellaan 120kmh ajavan kyllä väistävän.
Ennakoi vähän paremmin, niin ei ole mitään ongelmaa. Et sä toisten ajotapaan voi vaikuttaa, mutta omaasi kylläkin.
Lähetetty: 23.01.2012 15:14
Kirjoittaja masa
Vagabondo kirjoitti:
Ennakoi vähän paremmin, niin ei ole mitään ongelmaa. Et sä toisten ajotapaan voi vaikuttaa, mutta omaasi kylläkin.
Eli sinä olet juuri se kuski joka tulee motarille kolmion takaa ja katsomatta onko sillä kaistalla tulossa jo joku muu. Sun takia liikenteessä syntyy niitä tilanteita kun kahden kaistan letkat joutuvat hyppäämään jarrulle kolarin estämiseksi.
Kyllä se on kuule niiin, että sinun on muutettava ajotapaasi, tai sitten lain on muututtava. Siihen saakka kannattaa kunnioitttaa vaan sitä kolmiota.
Lähetetty: 23.01.2012 15:28
Kirjoittaja Vagabondo
masa kirjoitti:
Eli sinä olet juuri se kuski joka tulee motarille kolmion takaa ja katsomatta onko sillä kaistalla tulossa jo joku muu. Sun takia liikenteessä syntyy niitä tilanteita kun kahden kaistan letkat joutuvat hyppäämään jarrulle kolarin estämiseksi.
Itseasiassa en. Mä olen niitä kuskeja, jotka tulevat kiihdytyskaistaa aavistuksen liikennevirtaa kovemmalla vauhdilla ja katsovat sopivan raon autolleen. Myönnän monesti vaihtavani samantien ulommalle kaistalle, joka istuu paremmin ajovauhtiini, etten turhaan joudu jarruttamaan.
Lähetetty: 23.01.2012 15:32
Kirjoittaja exsu
Jos tässä pitää määritellä paikkansa, niin mä olisin se joka Vagan kyydissä itkisi ja oksentaisi.
Lähetetty: 23.01.2012 15:35
Kirjoittaja exPertti
Siis minulle on ainakin opetettu, että tulee kiihdytyskaistaa hieman liikennevirtaa nopeammin että voi sitten mätsätä sopivan välin mihin mennä.
Valitettavasti se ei aina onnistu kun edessä ajaa vilkku johonkin suuntaan koko ajan vilkuttava auto joka menee viittäkymppiä ja vetää vielä näyttävän lukkojarrutuksen kiihdytyskaistan päähän tai vielä pahempaa pyyhkäisee sitä viittäkymppiä liikennevirran keskelle.
Lähetetty: 23.01.2012 15:37
Kirjoittaja masa
Vagabondo kirjoitti:
Itseasiassa en. Mä olen niitä kuskeja, jotka tulevat kiihdytyskaistaa aavistuksen liikennevirtaa kovemmalla vauhdilla ja katsovat sopivan raon autolleen.
Kysmys onkin nyt siitä raon löytymisestä. Suurimmat munailijat kun kuvittelevat että se rako tulee, kun väkisin tunkee kolmion takaa eteen.
Lähetetty: 23.01.2012 15:40
Kirjoittaja exPertti
masa kirjoitti:Vagabondo kirjoitti:
Itseasiassa en. Mä olen niitä kuskeja, jotka tulevat kiihdytyskaistaa aavistuksen liikennevirtaa kovemmalla vauhdilla ja katsovat sopivan raon autolleen.
Kysmys onkin nyt siitä raon löytymisestä. Suurimmat munailijat kun kuvittelevat että se rako tulee, kun väkisin tunkee kolmion takaa eteen.
Täytyyhän siinä rako aina olla, eihän kukaan aja perässä kiinni, eihän?

Lähetetty: 23.01.2012 15:44
Kirjoittaja Vagabondo
masa kirjoitti:
Kysmys onkin nyt siitä raon löytymisestä. Suurimmat munailijat kun kuvittelevat että se rako tulee, kun väkisin tunkee kolmion takaa eteen.
Tiedän ja vallankin kun tunkevat vielä liian hiljaisella vauhdilla, mutta minkäs teet. Varaudu ajoissa, kun näet sellaisen auton rampilla, jotta ei tarvitse tehdä paniikkiliikettä siinä vaiheessa kun se sieltä tulee. Mitä hiljempaa auto liikkuu rampilla sitä enemmän sitä kannattaa varoa ja tehdä tilaa jo valmiiksi.
EDIT: Saksassa rampit on niin lyhyitä, että pienempimoottorista autoa saa piiskata tosissaan, että ehtii kiihdyttämään edes rekkojen vauhtiin, että pääsee liikenteeseen sujuvasti mukaan. Tämä taas tarkoittaa, että rekka ei ehdi kiihdytyskaistalla saamaan vauhtia päälle, mutta on aivan varmaa, että se sieltä liikenteeseen tulee, sillä muuten se ei pääse koskaan liikenteeseen. Näin ollen sitä kannattaa väistää. Yhtä varmaa on, että jos oikealla kaistalla on samoihin aikoihin toinen rekka, niin se siirtyy yhden kaistan vasemmalle tilaa tehdäkseen, koska sen on vaikea ehtiä jarruttaa tarpeeksi. Sitäkin on syytä väistää. Kaistojen määrästä kiinni mennäkö kolmannelle kaistalle vai painaa jarrua tosissaan. Henkilöautot menettää hetkellisesti nopeuttaan, mutta muut vaihtoehdot on oikeastaan huonompia.
Lähetetty: 23.01.2012 15:48
Kirjoittaja masa
Vagabondo kirjoitti:enemmän sitä kannattaa varoa ja tehdä tilaa jo valmiiksi.
Nääh, ajelen 99% vasemmalla kaistalla, koska en jaksa jatkuvasti ajaa jalka jarrulla mänttien takia.
Lähetetty: 07.02.2012 9:26
Kirjoittaja Johnny Winter
Olen tässä nyt viikon verran ajellut muutaman vuoden vanhan VW Touranin kanssa. On se kiesi. Juuri mulle sopiva. Ensimmäinen diesel pumppu joka mun alla on ollut ja jo nyt harmittaa ettei ole aikaisemmin ollut. Ainoa miinus jonka keksin on se, että automaattivaihteet puuttuu. Ja edellisen auton panoraamakattoon tykästyin kanssa. Mutta siis jos pitäisi auto ostaa omaksi, niin tuollaisen ostaisin.
Lähetetty: 07.02.2012 12:50
Kirjoittaja NuoriDaavid
http://www.hs.fi/kotimaa/VTT+Kitkarenka ... 5555176166
Mun tietääkseni nuo keskieurooppalaiset kitkat on lähinnä suunniteltu märälle asfaltille. Aika lailla hiihtoliiton hyväksymät luistelutyylin renkaat Suomen talvessa.
Lähetetty: 07.02.2012 12:51
Kirjoittaja exPertti
^ Täytyy muistaa, että Suomessa vaadittava M+S (Mud + Snow) merkintä ei ole mitenkään suojattu ja määritelty. Muistelen ainakin jollakin Taiwanilaisrengasvalmistajalla olevan lain määräykset merkintöjen puolesta täyttävät kesärenkaatkin.
Lähetetty: 07.02.2012 13:35
Kirjoittaja NuoriDaavid
exPertti kirjoitti:^ Täytyy muistaa, että Suomessa vaadittava M+S (Mud + Snow) merkintä ei ole mitenkään suojattu ja määritelty.
Eikö tosiaan?
Lähetetty: 07.02.2012 13:54
Kirjoittaja exPertti
NuoriDaavid kirjoitti:exPertti kirjoitti:^ Täytyy muistaa, että Suomessa vaadittava M+S (Mud + Snow) merkintä ei ole mitenkään suojattu ja määritelty.
Eikö tosiaan?
Puhutaan, että läntisessä naapurimaassamme on lista hyväksytyistä renkaista, mutta täällä voi ajella M+S nankangeilla jos vaan uskaltaa.
Lähetetty: 07.02.2012 13:55
Kirjoittaja exPertti
Lähetetty: 07.02.2012 14:15
Kirjoittaja Manaaja
NuoriDaavid kirjoitti:exPertti kirjoitti:^ Täytyy muistaa, että Suomessa vaadittava M+S (Mud + Snow) merkintä ei ole mitenkään suojattu ja määritelty.
Eikö tosiaan?
Ei kovinkaan kummoisesti. Mulla oli Mustangissa jotkut "high performance all season" GoodYearit, joilla ei pystynyt suht tasaisella pihalla edes siirtää autoa kun oli pari senttiä lunta maassa. M+S -merkintä kyljessä, mutta ei mitään jakoa liukkaille. Toi M+S tuntuu kummittelevan noissa "high performance" -luokan ylileveissä fillareissa paljon tavallisia renkaita yleisemmin, mikä on jotenkin surkuhupaisaa. Noilla renkailla kun tekee liukkailla vielä vähemmän yhtään mitään kuin tavallisen perheauton tavallisilla kesärenkailla.
Jos miettii että esim.
tällaisilla fillareilla saa ajaa suomen ja monien muiden maiden talvessa niin... onnea vaan kovasti.
Lähetetty: 07.02.2012 22:37
Kirjoittaja Noppaelain
Mikä on muuten kitinäraadin mielipide järkeväksi talvirenkaiden leveydeksi? Itse olen ajellut vain vanhoilla autoilla, mutta katselin isäni C5:n 225-leveitä kitkarenkaita. Eikö tuollainenkin laiva kulkisi urissa tasaisemmin kapeammilla?
Lähetetty: 08.02.2012 2:39
Kirjoittaja Manaaja
Noppaelain kirjoitti:Mikä on muuten kitinäraadin mielipide järkeväksi talvirenkaiden leveydeksi? Itse olen ajellut vain vanhoilla autoilla, mutta katselin isäni C5:n 225-leveitä kitkarenkaita. Eikö tuollainenkin laiva kulkisi urissa tasaisemmin kapeammilla?
Joo, plus että talvirenkailla pidon kannalta pintapaine on huomattavasti tärkeämpi asia kuin kesällä. Eli siitä kontaktipinnan suurenemisesta ei ole yleensä kuin haittaa.
Tuolta voi katsoa minkälaisella talvirenkaan leveydellä tuppaa saamaan parhaimpia lopputuloksia pidon kannalta.
Perstuntumalta sanoisin että tuon kokoluokan lossiin olisi 205 varmasti ihan riittävä leveys renkaalle, ja saattaisi mennä vielä samalle vanteellekin ongelmitta. Renkaan profiilikokoa vaan joutisi sitten nostamaan 5%:lla.
Lähetetty: 15.02.2012 13:33
Kirjoittaja NuoriDaavid
http://autot.oikotie.fi/vaihtoautot/mer ... sb223_1136
Öö?
Onks toi hinta vähän outo? Ei kait toi oikeasti voi olla noin halpa?
Laitoin viestin, että voin ostaa pois tohon hintaan.

Lähetetty: 15.02.2012 14:29
Kirjoittaja Manaaja
NuoriDaavid kirjoitti:Onks toi hinta vähän outo?
No on se nyt muutamalla kertoimella.
Lähetetty: 15.02.2012 14:50
Kirjoittaja masa
^ noi oikotien vastaavat ilmot on jotain täkyjä. Ei meinaan ole eka kerta, kun on sikahalvalla tarjolla.
Lähetetty: 15.02.2012 14:54
Kirjoittaja NuoriDaavid
masa kirjoitti:^ noi oikotien vastaavat ilmot on jotain täkyjä. Ei meinaan ole eka kerta, kun on sikahalvalla tarjolla.
Laitoin vielä "parhaan" meiliosoitteenikin yhteystiedoksi.
Lähetetty: 15.02.2012 14:58
Kirjoittaja sivustahuutaja
NuoriDaavid kirjoitti:masa kirjoitti:^ noi oikotien vastaavat ilmot on jotain täkyjä. Ei meinaan ole eka kerta, kun on sikahalvalla tarjolla.
Laitoin vielä "parhaan" meiliosoitteenikin yhteystiedoksi.
[email protected]?
Lähetetty: 15.02.2012 15:24
Kirjoittaja Bluntly
Tuli tuossa kävelylenkkien välillä hiukan kanavasurffailtua keskieurooppalaisia tv-kanavia niin vastaan tuli jotain todella oksettavaa, 24h
renault aiheista ohjelmaa.
Ihmekkään että autot on paskoja kun kaikki rahat menee taivaan tuuliin.