Kai Nalo kirjoitti:Yleisesti kyllä joo. Mutta eivät nekään autuaaksi tee, kuten pertsan uskomuksissa näyttää olevan.
Esim. omassa autossani on TCS-vetoluistonesto, joka toimii siis siten, että se katkaisee vetävistä pyöristä vedon jos vetävä pyörä pyörähtää tyhjää. Tuo vedon katkeaminen taasen muuttuu siinä vaiheessa vaaratekijäksi, kun sohjo/lumikelillä lähdet ohittamaan vaikkapa rekkaa, ja juuri keskikaistan päällä ja ohituksen alussa, järjestelmä päättääkin sulkea vedon kokonaan pois koska keskikaistan sohjokasa saa vetävän eturpyörän pyörähtämään muutaman kerran tyhjää.
Siinä sitten olet keskikaistalla paskat housuissa kun auto muuttuu mäkiautoksi, rekka on vieressä ja tilakin alkaa loppumaan.
Tästä syystä siis itse otan aina TCS:n pois päältä, jos on huono ajokeli.
Eivät autuaaksi tee, mutta ESC on kyllä loistava apu uinumassa taustalla jos joku sattuisikin ylittämään kuskin ajotaidot.
Pelkkä TCS on suht peffasta.
Itsellä tietty on ranskalainen laatuauto, jossa luistonestopuoli on toteutettu siten, että se vielä toteuttaa etujarrupaloja säästämättä eräänlaista kitkalukkoa jos pito eri renkailla on erilainen ja lähtö on pinnasta riippumatta mukavan ripeä (ja joskus hiven juriseva kun jarrut rutisevat selkeästi huonommin pitävällä puolella).
Kai Nalo kirjoitti:Jos se oli takarenkaassa, niin siellä on melkovarmasti pooritappi vetarissa kiinni, joka tulee myös jarrulevyn läpi. Levy irti, lekalla pooritappi irti ja uusi tilalle.
Manaaja kirjoitti:Ei mitään käsitystä. Kyseessä oli toki vielä viiminen fillari joten en jaksanut irroitella enää ja kyylätä tarkemmin. Veikkaisin kuitenkin että se menee levyn läpi. Tiedä sitten missä asti se on kiinni.
Viimeiset pultit/mutterit ovat aina pahoja. Kerran särjin kaksi avainta (joista jälkimmäisen kävellen hain parin kilometrin päästä huoltoasemalta) viimeisen renkaan viimeistä pulttia avatessa.
Yllättävä pelastus löytyi lopulta Ladan pulttiavaimen muodossa. Se kesti rengasliikkeen jäljiltä olevan pultin lähentelyt.
Oli kyllä mieleenjäävä kokemus. Kolme rengasta vaihdettu ja neljännestä kolme pulttia 15 minuuttia. Neljäs rengas vaihdettu 3 tuntia. Nykyään se jo naurattaa.
Kai Nalo kirjoitti:Jos se oli takarenkaassa, niin siellä on melkovarmasti pooritappi vetarissa kiinni, joka tulee myös jarrulevyn läpi. Levy irti, lekalla pooritappi irti ja uusi tilalle. Aika iisi jobi pitäs oleman. Ihan normi komo kyllä pitäs homman hoitaman
Saattaa olla ettei lyötävää pinnapulttia (pooripultti?) saa laitettua paikalleen napaan takakautta, jos navassa on normaali Jagen erikoinen rakennustapa. Joihinkin autoihin saa vaihdettu helposti, toisissa pitää porata jarrulevyn roiskesuojalevyyn reikä sopivaan kohtaan, jotta määrämittainen mahtuu työntymään paikalleen. Joissain sitten on otettava napa pöydälle ja duunattava siinä.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Mä ajelen nykyään patonkimaan tuotteella. Ihan aunuksesta, mut ajellaan nyt kun työnantaja sellaisen syllin työnsi. Vähän olen tässä kyllä harkinnut koko svidun edusta luopumisesta ihan vain tuon leijonan kuvan takia. Seuraavaksi olisi kaiketi tyrkyllä Skodaa - ehkä mä siihen asti kattelen...
Nehemiah James kirjoitti:Mä ajelen nykyään patonkimaan tuotteella. Ihan aunuksesta, mut ajellaan nyt kun työnantaja sellaisen syllin työnsi. Vähän olen tässä kyllä harkinnut koko svidun edusta luopumisesta ihan vain tuon leijonan kuvan takia. Seuraavaksi olisi kaiketi tyrkyllä Skodaa - ehkä mä siihen asti kattelen...
Ei ole koskaan leijonaa ollut, joten en tiedä. Tylsempi ja huonommin varusteltu Skoda takuulla on.
Pulkannaru kirjoitti:
Saattaa olla ettei lyötävää pinnapulttia (pooripultti?)
Jep.
Joo en tosiaan tiedä jagen rakenteesta millainen tila on pulttia vaihtaa. Mut sanoisimpa että merkkikorjaamolle ei kannata alkaa viemään.
Yleensä myöskään liian harvalla pultilla ajosta ei kovin äkkiä tule pulmia. Vai kuvittelenko vaan? Joku rengasmies taisi kerran todeta, että pysyväthän ne formulatkin yhdellä pultilla kiinni kun hain vääntyneen pultin tilalle uutta.
Nehemiah James kirjoitti:Mä ajelen nykyään patonkimaan tuotteella. Ihan aunuksesta, mut ajellaan nyt kun työnantaja sellaisen syllin työnsi. Vähän olen tässä kyllä harkinnut koko svidun edusta luopumisesta ihan vain tuon leijonan kuvan takia. Seuraavaksi olisi kaiketi tyrkyllä Skodaa - ehkä mä siihen asti kattelen...
Ei ole koskaan leijonaa ollut, joten en tiedä. Tylsempi ja huonommin varusteltu Skoda takuulla on.
Riippuu mihin vertaa, ite ainakin pärjäisin automaatti-ilmastoinnilla, xenoneilla, kääntyvillä säköpeileillä, sähköikkunoilla... nekun saa jos ottaa sen elegance-varustelun. Loppuja hiluvitkuttimia ainakaan vielä osaa kaivata.
exPertti kirjoitti:Ei ole koskaan leijonaa ollut, joten en tiedä. Tylsempi ja huonommin varusteltu Skoda takuulla on.
Tylsempi? Joo on se varmaan tylsempi jos paremmat ajo-ominaisuudet ja se että kaikki toimii merkkaavat tylsyyttä.
Juuri näin.
Yleensä liisareissa meininki on niin, että perusranskiksessa on kaikki tarvittava ja Skodassa pitäisi ostaa joku Highline tai mikä se Skodan varustelumallisto nyt olikaan.
Se lienee suurin syy miksi ranskiksia yleensä otetaan liisareiksi.
exPertti kirjoitti:Yleensä liisareissa meininki on niin, että perusranskiksessa on kaikki tarvittava ja Skodassa pitäisi ostaa joku Highline tai mikä se Skodan varustelumallisto nyt olikaan.
...saadakseen mitä erityisen tarpeellista?
Ainoa mitä mä mun dynamic-perusvarustellussa skodassa (= halvimman ambienten varusteet + rs-mallin penkit ja ratti + autom. ilmastointi ja vakionopeuden säädin) jäin koskaan kaipaamaan edes hetkellisesti, oli sähköllä toimivat takalasit. Ja niitäkin vain silloin, kun auto ois pitänyt nopeasti saada tuuletettua viileäksi. Ilmastoinnin automatiikasta olisin voinut mielelläni jopa luopua ja ottaa tilalle ihan manuaalisen vehkeen.
exPertti kirjoitti:Yleensä liisareissa meininki on niin, että perusranskiksessa on kaikki tarvittava ja Skodassa pitäisi ostaa joku Highline tai mikä se Skodan varustelumallisto nyt olikaan.
...saadakseen mitä erityisen tarpeellista?
Ainoa mitä mä mun dynamic-perusvarustellussa skodassa (= halvimman ambienten varusteet + rs-mallin penkit ja ratti + autom. ilmastointi ja vakionopeuden säädin) jäin koskaan kaipaamaan edes hetkellisesti, oli sähköllä toimivat takalasit. Ja niitäkin vain silloin, kun auto ois pitänyt nopeasti saada tuuletettua viileäksi.
Manuaali-ilmastointi on anaalista näin alkajaisiksi, sitä ilman voisin jopa tulla toimeen mutta en ainakaan ilman vakionopeudensäädintä näillä nopeusrajoituksilla.
exPertti kirjoitti:
Manuaali-ilmastointi on anaalista näin alkajaisiksi, sitä ilman voisin jopa tulla toimeen mutta en ainakaan ilman vakionopeudensäädintä näillä nopeusrajoituksilla.
Mä taas otan mieluummin manuaali-ilmastoinnin kuin epätäydellisesti toimivan automaatti-ilmastoinnin. Kokemuksen perusteella jälkimmäisiä saa todellisuudessa olla näpräämässä enemmän.
Vakionopeudensäädin on toki ihan hyvä vekotin, mutta ei sen pitäisi kynnyskysymykseksi muodostua. Ne kun saa näihin nykyautoihin monesti pelkkää viikseä vaihtamalla tai ylimääräisen jälkiasennusviiksen ostamalla.
Manaaja kirjoitti:Mä taas otan mieluummin manuaali-ilmastoinnin kuin epätäydellisesti toimivan automaatti-ilmastoinnin. Kokemuksen perusteella jälkimmäisiä saa todellisuudessa olla näpräämässä enemmän.
Vakionopeudensäädin on toki ihan hyvä vekotin, mutta ei sen pitäisi kynnyskysymykseksi muodostua. Ne kun saa näihin nykyautoihin monesti pelkkää viikseä vaihtamalla tai ylimääräisen jälkiasennusviiksen ostamalla.
Oikeastaan automaatti-ilmastointi yleensä vaatii lisäsäätöä vain silloin kun on porukkaa paljon kyydissä. Mikä ei tietty ole paha ongelma työmatka-ajossa.
Harva uutta rattia tai vastaavaa lähtee liisariin ostelemaan.
Nehemiah James kirjoitti:Niin siis tuo leijonan automaatti-ilmastointi ainakin jättää varpaat jääkylmiksi. Käsin sitä joutuu näpräämän jos ei halua moonbootseilla ajella.
Salmiakissa jalat pysyvät lämpiminä, jos on paljon porukkaa alkavat lasit huurtua.
Kai Nalo kirjoitti:Joo en tosiaan tiedä jagen rakenteesta millainen tila on pulttia vaihtaa. Mut sanoisimpa että merkkikorjaamolle ei kannata alkaa viemään.
Viidenkympin huoltoa huutanut parisen viikkoa jo käynnistäessä, joten se on kuitenkin tilattava. Ei se mitään maksa samalla kysäistä ton rakenteesta/vaihdettavuudesta ja antaa poikien tehdä huollon yhteydessä jos eivät siitä mitään järjettömiä veloita, mikä lienee toiveajattelua.