Lähetetty: 11.09.2009 13:17
Mun mielestä Brooken pitäis lempata Ridge ja palata Nickin kanssa yhteen. Mutta Nickin pitäisi lempata se siveydensipuli Taylor eka.
Kitinää elämästä, ihmisistä ja kaikesta muusta tärkeästä
https://beta.kitina.net/
Joo, mä tiedän. Muakin sapettaa noi Destian duunarit, prkl!!Rouva Pupu kirjoitti:Apuva!
No hei niin muakin, just tänään nimenomaan! Ikinä en käytä lauttoja, mutta sen kerran kun tarttis käyttää niin eikös tuu joku lakko.Nehemiah James kirjoitti:Joo, mä tiedän. Muakin sapettaa noi Destian duunarit, prkl!!Rouva Pupu kirjoitti:Apuva!
No höpsis. "Tietoa" on myös yleinen elämänkokemus. Sen pohjalta voi tehdä oletuksia, jolloin on myös todennäköisyys. Todennäköisyyden virhemarginaali kasvaa tiedon vähetessä, mutta reaktioiden ja tulevien sattumusten ennustaminen vuoksi varmuutta ei voi saavuttaa koskaan.NuoriD kirjoitti:Juuri näin. "Oletetun todennäköisyyden"Tiski kirjoitti:oletetun todennäköisyyden ja oman moraalisen selkärankansa mukaan toimimisesta.
Jos ei tiedä tulevasta mitään, silloin ei ole mitään oletettua todennäköisyyttä.
Ei ole. Ihan turha vedota siihen että se on lainvastaista, koska ei siitä ole kauankaan kun vaimon kurittaminen oli sallittua ja huorintekiminen laissa kiellettyä, ja jossain päin maailmaa on yhä näin. Laki voi asettaa velvoiteita toimia oikein, vaikkapa ilmoittaa tietämistään rikoksista, mutta näin ei kuitenkaan lähes aina toimita.NuoriD kirjoitti:Vaimonhakkausesimerkki on helppo, koska odotettu todennäköisyys on, että hakkaus jatkuu. Siis asiaan tulee yrittää puuttua.
En saanut, vaan pidän edelleen kiinni väärästä mielipiteestäni.Vesper kirjoitti:Jos nyt tämän verran vielä valotan asiaa, että saa Zebikin rauhan...
Ehkä tähän väliin sopii eräs näennäisesti aiheeseen liittymätön tosielämän esimerkki. Viimeksi vieraillessani vanhempieni kotona, kysäisin miten se kahvinkeittimen asteikko taas toimikaan (muistelin, ettei kahvimitallisia saanut laittaa suorassa suhteessa vesimäärään asteikon mukaan). Isän vastaus:urpiainen kirjoitti:Matin ja kaverin pankkikeikka oli siinä mielessä relevantimpi, että ymmärsin erityisesti Manalan korostaman ongelman (ja samoin Elcon väärä viestintuoja-argumentin ytimen) tässä olevan siinä, että ryhtymällä tietoisesti varattuun mieheen Vesper teki ikään kuin implisiittisesti tämän miehen kanssa sopimuksen, jonka voisi kai eksplikoida jotenkin siihen sävyyn, että "suhteessasi on selvästi jotain pielessä, koska haet hupia muualta. En tiedä mitä tuo pielessäolo on tai mistä se johtuu/mihin se johtaa eikä se minulle kuulukaan, mutta suostun ilomielin sivuhuviksi partnerisi selän takana sillä aikaa kun päätät, mitä suhteellesi teet." Tätä taustaa vasten (i) Vesper teki monen mielestä hieman moraalittoman sopimuksen ja (ii) nyt rikkoo lisää sopimusetiikkaa rikkomalla tämän sopimuksen. Moraalin rikkomisen rikkominen ei kuitenkaan välttämättä johda takaisin korkeaan moraaliin.
Toisin sanoen, ongelmaan ei liene yksinkertaista vastausta: Petetty nainen tietysti haluaa ja ansaitsee tietää totuuden, joten siinä mielessä Vesper toimii kiistatta ihailtavasti, vaikka se pettämiseen osallistuneelle varmasti todella vaikeaa onkin. Mutta sitten toisaalta, implisiittisellä sopimuksellaan miehen kanssa Vesper on ikäänkuin jo aiemmin sitoutunut siihen, että jättää vastuun toisten ihmisten parisuhteen tilan vaalimisesta miehelle, ja petäessään tämän sopimuksen Vesper toimii ilmeisen moitittavasti. Kumpaan suuntaan vastakkaisten tekijöiden summavektori sitten näyttää jää tässä hieman epäselväksi. Sinänsä ei yllätä, että palstan ikäjakauman kokeneempaan päähän sijoittuvat Zeb, ND ja Elco nostavat pattitilanteessa ohjenuoraksi muiden asioihin puuttumisen välttämisen, kun taas EW:llä ei uskovaisten tapaan ole mitään estoja uudelleenjärjestää muiden elämää korkeamman ymmärryksensä varassa.
Häh? Nyt putosin aika totaalisesti kärryiltä. Tavallaanhan pointtini tässä oli koko ajan se, että halukkuutta jonkinlaisen varajumalan rooliin näyttää olevan enimmäkseen siellä päässä ja vielä hämmästyttävissä määrin - moni muu tuntuu tunnustavan kaikkien ratkaisujen vaillinnaisuuden ja sen itseisarvon, että arki nyt saadaan jotenkin sujumaan, vaikka sitten kaikennäköisiin kompromisseihin ja selvittämättäjättämisiin perustuen. Sinä tunnut haluavan putsata tilanteen kompleksisuuden ja aidon moneen suuntaan vetämisen pois saadaksesi tapauksesta siististi jonkin universaaliperiaatteen instanssin, jolloin tuo universaalilaki sanelee oikean toimintatavan - tekee tilanteesta "selvän asian". Erityisen vaikeaa on nähdä se, miten täydellistä elämänkokemusta ja absoluuttisen totuuden (olettaen että tämä mielekäs ilmaus on) hallitsemista muka edellyttäisi se, että aiemman palstakirjoittelujenne synnyttämän mielikuvan perusteella ei ylläty siitä, miten positioitte itsenne suhteessa tämänkertaiseen debattiin. Tai siis ihan kiva jos tuo, mitä siis todella tapahtui (siis että en yllättynyt mainitsemistani syistä), edellyttää minulla olevan täydellisen elämänkokemuksen ja absoluuttisen totuuden, koska silloinhan minulla täytyy ne olla. Eli sinun mukaasi olen jumala. Rock.EveryWoman kirjoitti:Tuo perustelu olisi pätevä silloin, jos oma elämänkokemuksesi olisi täydellinen ja edustaisi absoluuttista totuutta. Eli jos olisit Jumala.urpiainen kirjoitti:Puhuin siitä, miten reaktiot vastasivat ennakko-odotuksiani. Mainitsemaltani kolmikolta olen tottunut odottamaan sellaisia pragmaattisia ajatuksia, jotka usein kumpuavat elämänkokemuksen ja hyvin toimivan, terveen kaupunkilaisjärjen yhdistelmästä. Sinulta taas olen oppinut odottamaan periaatteellisen ehdotonta linjaa ja innokkuutta ottaa lyhyen palstakysymyksen perusteella kantaa voimakkaastikin siihen, mitä jonkun pitäisi elämälleen tehdä. Siis kysymykseesi "millä perusteella" vastaus on: palstakirjoittelunne.EveryWoman kirjoitti:Millä perusteella katsot mm. ND:n tai elcon olevan itseäni kokeneempia tämän ketjun kannalta olennaisissa kysymyksissä?
Muutenhan et voi arvioida eri ehdotusten pragmaattisuutta ja kaupunkilaisjärjen terveyttä oikein.
En tarkoita. Lyhyt ja ytimekäs sanakirjaselitys "pragmaattiselle" lienee "käytännöllinen, käytäntöön suuntautunut". Siis että ongelmaa ratkottaessa ei niinkään murehdita universaaleista periaatteista vaan käytännön jokapäiväisen elämän sujuvuudesta. Tässä tapauskessa tämä kontrastoituu erityisesti sinun edustamaasi lähestymistapaan, missä pyritään selvittämään ratkaisujen instantioimat yleiset periaatteet ja arvioidaan noiden periaatteiden eettisyyttä yleisessä katsannossa, abstraktisti. Ongelmana sujuvan käytännön korostamisessa on tietysti se, että se johtaa helposti (joskus perusteettomaankin) konservativismiin status quon jopa liiallisenkin varjelemisen mielessä. Erityisen hyvin tämä näkyi siinä, miten ND tekee isoa numeroa siitä, mitkä riskit "radikaaliin interventioon" liittyvät. Olen saanut sinun kirjoittelustasi sellaisen mielikuvan, että et pane paljoa arvoa tällaiselle pragmatismille: pikemminkin, olet valmis (tai ainakin haluat uskoa olevasi valmis) järjestämään käytännön elämäsi (ja muiden käytännön elämän) uuteen uskoon (pun intended), jos periaatteellisen (siis ei-pragmaattisen) tason tarkastelut siihen suuntaan näyttävät. Ehdotuksesi siitä, että pragmaattisuus tarkoittaisi jonkinlaista lyhyen odotushorisontin utilitarismia, olennoi nähdäkseni hyvin haluasi nostaa ongelma vaikka väkisin kilpailevien universaaliperiaatteiden väliseksi ristiriidaksi.EveryWoman kirjoitti:Tarkoitatko tässä pragmaattisuudella lyhyen aikavälin mielihyvän maksimointia, vai jotakin muuta, mitä?
Ei tuo minun eri asioiden huomioonottamiseni ole mitään ylimääräistä ongelmointia vaan yritys analysoida sitä, miksi niin monen moraali-intuitio sanoo, että nimenomaan siinä, että petetylle kertoja on nimenomaan Vesper, on jotain ongelmallista (aka väärä-viestintuoja-argumentti). Pikemminkin se olet sinä, joka pakottamalla tilanne jonkin periaatteen ongelmattomaksi instanssiksi, hukkaat tilanteen - ja ihmiselämän - vivahteikkuuden. Mutta sellaista se lakiuskovaisuus on. Ihmiselo ja sen moraalisapektit juuri nimenomaan eivät ole "selvä asia", paitsi PetriFB:n ja hengenheimolaisten mielestä. Tavallaan pointtini on juuri se, että miten toimiikaan, on jopa toivottavaa, että jäljelle jää huono omatunto. Fundamentalistin varmuus siitä, että universaaliperiaate sopii ongelmitta monisyiseen käytäntöön, ja siksi syytä huonoon omatuntoon ei ole, on aika pelottava.EveryWoman kirjoitti:Joskus ihminen kehittelee kaiken maailman ylimääräisiä koukeroita selviin asioihin ihan muista syistä kuin siksi, että se olisi järkevää tai johtaisi parempaan lopputulokseen. Kuten sinä tuossa ongelmoinnissasi.urpiainen kirjoitti: Matin ja kaverin pankkikeikka oli siinä mielessä relevantimpi, että ymmärsin erityisesti Manalan korostaman ongelman (ja samoin Elcon väärä viestintuoja-argumentin ytimen) tässä olevan siinä, että ryhtymällä tietoisesti varattuun mieheen Vesper teki ikään kuin implisiittisesti tämän miehen kanssa sopimuksen, jonka voisi kai eksplikoida jotenkin siihen sävyyn, että "suhteessasi on selvästi jotain pielessä, koska haet hupia muualta. En tiedä mitä tuo pielessäolo on tai mistä se johtuu/mihin se johtaa eikä se minulle kuulukaan, mutta suostun ilomielin sivuhuviksi partnerisi selän takana sillä aikaa kun päätät, mitä suhteellesi teet." Tätä taustaa vasten (i) Vesper teki monen mielestä hieman moraalittoman sopimuksen ja (ii) nyt rikkoo lisää sopimusetiikkaa rikkomalla tämän sopimuksen. Moraalin rikkomisen rikkominen ei kuitenkaan välttämättä johda takaisin korkeaan moraaliin.
Toisin sanoen, ongelmaan ei liene yksinkertaista vastausta: Petetty nainen tietysti haluaa ja ansaitsee tietää totuuden, joten siinä mielessä Vesper toimii kiistatta ihailtavasti, vaikka se pettämiseen osallistuneelle varmasti todella vaikeaa onkin. Mutta sitten toisaalta, implisiittisellä sopimuksellaan miehen kanssa Vesper on ikäänkuin jo aiemmin sitoutunut siihen, että jättää vastuun toisten ihmisten parisuhteen tilan vaalimisesta miehelle, ja petäessään tämän sopimuksen Vesper toimii ilmeisen moitittavasti. Kumpaan suuntaan vastakkaisten tekijöiden summavektori sitten näyttää jää tässä hieman epäselväksi. Sinänsä ei yllätä, että palstan ikäjakauman kokeneempaan päähän sijoittuvat Zeb, ND ja Elco nostavat pattitilanteessa ohjenuoraksi muiden asioihin puuttumisen välttämisen, kun taas EW:llä ei uskovaisten tapaan ole mitään estoja uudelleenjärjestää muiden elämää korkeamman ymmärryksensä varassa.
Tilanteessa on yksi henkilö, joka on (siinä tilanteessa ja oletettavasti) toiminut moraalisesti, joka toivoo samaa myös kumppaniltaan, ja joka siis ansaitsee saada tietää siitä, että kumppani vain esittää toimivansa samoin. Tämä ansaitseminen ei riipu millään tavalla siitä, millä tasolla Vesperin moraali on tai on olematta. (...) Vesper voi valita joko toimia moraalisesti pettäjää kohtaan tai toimia moraalisesti petettyä kohtaan. Tätä valintaa en pidä mitenkään "epäselvänä"(...)
Arvelet, että itse olisit tuossa tilanteessa valinnut toimia moraalisesti pettäjää kohtaan, ja olisit jälkeenpäin potenut huonoa omaatuntoa. Miten kuvittelisit omantuntosi käyttäytyvän, jos olisitkin valinnut toimia toisin?
Kyllä. Jos on käytettävissä yleisen elämänkokemuksen tuomaa tietoa asiasta, se helpottaa ratkaisun tekemistä. Ymmärtääkseni ajankohtaisesta ongelmasta (kiss-and-tell vaiko vain kiss) ei ole olemassa vakiintunutta, yleisen elämänkokemuksen tuomaa tietoa.Tiski kirjoitti: "Tietoa" on myös yleinen elämänkokemus.
En viitannut siihen, että et yllättynyt, vaan siihen, että muitta mutkitta määrittelit vain toisen esitetyistä lähestymistavoista pragmaattiseksi ja kaupunkilaisjärkeä edustavaksi. Tämän voisit tuollaisella absoluuttisella varmuudella tehdä vain silloin, jos tiedossasi olisi, kumpi menettely tosiasiassa johtaa todennäköisemmin hyvään ja toimivaan arkielämään. Mielipiteenäsi voit toki esittää mitä vain, mutta ilmaisutapasi antoi olettaa, että esitit näkemyksesi faktana.urpiainen kirjoitti:Häh? Nyt putosin aika totaalisesti kärryiltä. Tavallaanhan pointtini tässä oli koko ajan se, että halukkuutta jonkinlaisen varajumalan rooliin näyttää olevan enimmäkseen siellä päässä ja vielä hämmästyttävissä määrin - moni muu tuntuu tunnustavan kaikkien ratkaisujen vaillinnaisuuden ja sen itseisarvon, että arki nyt saadaan jotenkin sujumaan, vaikka sitten kaikennäköisiin kompromisseihin ja selvittämättäjättämisiin perustuen. Sinä tunnut haluavan putsata tilanteen kompleksisuuden ja aidon moneen suuntaan vetämisen pois saadaksesi tapauksesta siististi jonkin universaaliperiaatteen instanssin, jolloin tuo universaalilaki sanelee oikean toimintatavan - tekee tilanteesta "selvän asian". Erityisen vaikeaa on nähdä se, miten täydellistä elämänkokemusta ja absoluuttisen totuuden (olettaen että tämä mielekäs ilmaus on) hallitsemista muka edellyttäisi se, että aiemman palstakirjoittelujenne synnyttämän mielikuvan perusteella ei ylläty siitä, miten positioitte itsenne suhteessa tämänkertaiseen debattiin.EveryWoman kirjoitti:Tuo perustelu olisi pätevä silloin, jos oma elämänkokemuksesi olisi täydellinen ja edustaisi absoluuttista totuutta. Eli jos olisit Jumala.
Muutenhan et voi arvioida eri ehdotusten pragmaattisuutta ja kaupunkilaisjärjen terveyttä oikein.
Ilmeisesti tämä tulee sinulle yllätyksenä, mutta omat toimintatapani perustuvat ihan yksinomaan siihen arkielämän käytännön sujuvuuteen, ja vieläpä egoistisesta (tai parhaimmillaankin utilitaristisesta) näkökulmasta. Ainoa ero tähän markkinoimaasi "pragmatismiin" on siinä, että pidän pitkän aikavälin seurauksia välittömiä seurauksia olennaisempana, ja mahdollisesti (ainakin ND:n ajatteluun verrattuna) sekin että pidän fyysisten tekojen seuraamusten lisäksi myös aineettomien tekojen seuraamuksia erityisen olennaisina.En tarkoita. Lyhyt ja ytimekäs sanakirjaselitys "pragmaattiselle" lienee "käytännöllinen, käytäntöön suuntautunut". Siis että ongelmaa ratkottaessa ei niinkään murehdita universaaleista periaatteista vaan käytännön jokapäiväisen elämän sujuvuudesta.EveryWoman kirjoitti:Tarkoitatko tässä pragmaattisuudella lyhyen aikavälin mielihyvän maksimointia, vai jotakin muuta, mitä?
Minulla ei kuitenkaan ole mitään sellaista periaatetta, jota en olisi valmis uhraamaan silmänräpäyksessä, jos kävisi ilmi että jokin muu toimintatapa olisi käytännössä (pitkällä tähtäimellä arvioituna) parempi. Olen hyvin varovainen sanomaan mitään mielipiteitä sellaisista ihmissuhdeasioista, joiden osalta minulla ei ole käytännön kokemusta. Tämä eroaa mm. ND:n tyylistä sikäli, että uskoakseni hän ei ole koskaan kokeillut rakentaa pitkään kestävää parisuhdetta (tai muita ihmissuhteita) rehellisyysperiaatteen varaan. Siitä huolimatta hän syystä tai toisesta katsoo tietävänsä, että tällainen rehellisyys ei kannata. Ja sinä syystä tai toisesta katsot automaattisesti hänen olevan minua kokeneempi, siitä huolimatta että itse nimenomaan olen kokeillut kumpaakin vaihtoehtoa, ja vasta tämän jälkeen valinnut niistä sen, joka toimii paremmin. Kumpaa tässä siis nyt tulisi syyttää uskontohuruiluista?Ehdotuksesi siitä, että pragmaattisuus tarkoittaisi jonkinlaista lyhyen odotushorisontin utilitarismia, olennoi nähdäkseni hyvin haluasi nostaa ongelma vaikka väkisin kilpailevien universaaliperiaatteiden väliseksi ristiriidaksi.
Jos tarkoituksesi oli tehdä kuvitellun kertomatta jättävän petoskumppanin toimintaa ymmärrettäväksi, tajuan pointtisi, enkä halua sitä kiistää. Kyllä minä ymmärrän senkin, miksi joku tulee tiukassa paikassa valehdelleeksi, vaikka se ei pitkällä tähtäimellä kannatakaan.Ei tuo minun eri asioiden huomioonottamiseni ole mitään ylimääräistä ongelmointia vaan yritys analysoida sitä, miksi niin monen moraali-intuitio sanoo, että nimenomaan siinä, että petetylle kertoja on nimenomaan Vesper, on jotain ongelmallista (aka väärä-viestintuoja-argumentti).
Itse asiassa sen ihmiselämän vivahteikkuuden kanssa pääsee parhaiten kosketuksiin juuri silloin, kun pakottautuu elämään selkä suorana. Silloinhan ne haasteet ja vivahteet kohdataan käytännössä sen sijaan, että niitä jäätäisiin vain pyörittelemään oman pään sisällä. Vaihtoehtoina on siis kärjistäen joko pohdiskella ihmiselämän vivahteikkuutta teoreettisesti tai elää sitä. Jos sitä antautuu elämään, voi lisäksi vielä pohdiskellakin - kun niitä tilanteita kuitenkin tulee käsiteltyä myös ystäväpiirissä ja nettifoorumeilla. Jos taas pelkästään pohdiskelee, päätyy todennäköisesti kuitenkin selittelemään valintojaan (= elämättömyyttään) itselleen parhain päin. Lopulta kosketus tosielämään voi katketa niinkin ikävästi, ettei enää pysty arvioimaan milloin tehty valinta on luonteeltaan pragmaattinen ja milloin idealistinen.Pikemminkin se olet sinä, joka pakottamalla tilanne jonkin periaatteen ongelmattomaksi instanssiksi, hukkaat tilanteen - ja ihmiselämän - vivahteikkuuden.
Kyllä varsin monimutkaisiinkin tilanteisiin on mahdollista soveltaa yksinkertaisia moraalikäsityksiä. Minullekin on tullut vastaan esim. tilanne, jossa en suositellut pettämisen paljastamista kumppanille (asiaa pohti pettäjä itse), ja jopa pidin parhaana vaihtoehtona pettämisen jatkamista. Johdin senkin mielipiteeni aivan näistä samoista lähtökohdista.Mutta sellaista se lakiuskovaisuus on. Ihmiselo ja sen moraalisapektit juuri nimenomaan eivät ole "selvä asia", paitsi PetriFB:n ja hengenheimolaisten mielestä. Tavallaan pointtini on juuri se, että miten toimiikaan, on jopa toivottavaa, että jäljelle jää huono omatunto. Fundamentalistin varmuus siitä, että universaaliperiaate sopii ongelmitta monisyiseen käytäntöön, ja siksi syytä huonoon omatuntoon ei ole, on aika pelottava.
Nokitan Paavi Pius X:llä!EveryWoman kirjoitti:egoistisesta (tai parhaimmillaankin utilitaristisesta) näkökulmasta. Ainoa ero tähän markkinoimaasi "pragmatismiin"
Kuulostaa vieraalta. Uskoakseni pitkä parisuhteeni rakentuu rehellisyyden varaan: minä ja vaimoni molemmat (käsittääkseni) rakastamme toisiamme, ja sen on suhteemme perusta.EveryWoman kirjoitti: Tämä eroaa mm. ND:n tyylistä sikäli, että uskoakseni hän ei ole koskaan kokeillut rakentaa pitkään kestävää parisuhdetta (tai muita ihmissuhteita) rehellisyysperiaatteen varaan.
Suhteenne perustuu molemminpuoliselle rakkaudelle, mutta ei molemminpuoliselle pyrkimykselle rehellisyyden maksimoimiseen. Jo toinenkin noista on mahtava juttu.NuoriD kirjoitti:Kuulostaa vieraalta. Uskoakseni pitkä parisuhteeni rakentuu rehellisyyden varaan: minä ja vaimoni molemmat (käsittääkseni) rakastamme toisiamme, ja sen on suhteemme perusta.EveryWoman kirjoitti: Tämä eroaa mm. ND:n tyylistä sikäli, että uskoakseni hän ei ole koskaan kokeillut rakentaa pitkään kestävää parisuhdetta (tai muita ihmissuhteita) rehellisyysperiaatteen varaan.
En ole ollut suhteeni aikana joka ikisestä asiasta täydellisen rehellinen, mutta se ei vaikuta siihen, mihin suhteemme perustuu.
Sun pitäisi selkeesti liittyä Pussyteaser's Clubiin.elco kirjoitti:
Nokitan Paavi Pius X:llä!
Pointti ei ollut arvostella ND:n suhdetta. Pointti oli arvostella sitä, että hän arvostelee ja yrittää estää ihmisiä toimimasta tavalla X, jota hän pitää huonona vaikka ei ole itse kokeillut.Zeb kirjoitti:Mulle taas on tullut kuva että ND elää oikeinkin hyvässä suhteessa. Minusta suhteen laadun olennainen mittari voi mitenkään olla se miten tarkkaan raportoi puolisolleen netissä vietetyn ajan, ja eikö tämä joskus aikaisemmin täällä nähty ND:n suhteen pääongelmana?
No kyllä mä edelleen olen sen kannalla, että hoito ei saa olla pahempi kuin tauti.EveryWoman kirjoitti:Pointti ei ollut arvostella ND:n suhdetta. Pointti oli arvostella sitä, että hän arvostelee ja yrittää estää ihmisiä toimimasta tavalla X, jota hän pitää huonona vaikka ei ole itse kokeillut.Zeb kirjoitti:Mulle taas on tullut kuva että ND elää oikeinkin hyvässä suhteessa. Minusta suhteen laadun olennainen mittari voi mitenkään olla se miten tarkkaan raportoi puolisolleen netissä vietetyn ajan, ja eikö tämä joskus aikaisemmin täällä nähty ND:n suhteen pääongelmana?
Pointtini vielä kolmannen kerran peräjälkeen: pidät hoitoa tautia pahempana, vaikka et käytännössä tiedä miten se vaikuttaa. Saat tietenkin itse olla mitä mieltä tahansa, mutta se nyppii että tullaan vielä sättimään muita, jotka ovat itse valinneet toisin.NuoriD kirjoitti:No kyllä mä edelleen olen sen kannalla, että hoito ei saa olla pahempi kuin tauti.EveryWoman kirjoitti:Pointti ei ollut arvostella ND:n suhdetta. Pointti oli arvostella sitä, että hän arvostelee ja yrittää estää ihmisiä toimimasta tavalla X, jota hän pitää huonona vaikka ei ole itse kokeillut.Zeb kirjoitti:Mulle taas on tullut kuva että ND elää oikeinkin hyvässä suhteessa. Minusta suhteen laadun olennainen mittari voi mitenkään olla se miten tarkkaan raportoi puolisolleen netissä vietetyn ajan, ja eikö tämä joskus aikaisemmin täällä nähty ND:n suhteen pääongelmana?
Ei pettäjän motiivi "rangaista itseään kärsimyksellä" tee salailusta yhtään tarkoituksenmukaisempaa sen petetyn osapuolen kannalta, eikä oletetusta tulevaisuudesta sen ruusuisempaa.Zeb kirjoitti:Tässä viime päivinä puidussa on nyt se olennainen ero, että tämä rehellinen ei nyt ole sen suhteen osapuoli.
Siitäkin voitaisiin varmaan keskustella, että kannattaako tunnustaa jos pettää, Zen Cafeta lainatakseni. Jopa sellaistakin mielipidettä jotkut viljelee, että jos tunnustamisen päätarkoitus on oman omatunnon kevennys, niin olisi itse asiassa reilumpaa pitää omana tietonaan pettämisensä. En siis sanonut, että itse olen tätä mieltä.