Lähetetty: 05.09.2011 21:30
Kummallista, että tuota ei ole tehty jo aiemmin 4-sylinterisissä. V8:ssahan ollut tosiaan jo aiemmin joissakin.Pulkannaru kirjoitti:Polttoaineen säästöä.
Kun eivät kai ole oikein jaksaneet heräillä V8-ssakaan niin eivät ole uskaltaneet kokeilla kahdella pytyllä ajoa pikkukoneilla.NuoriDaavid kirjoitti:Kummallista, että tuota ei ole tehty jo aiemmin 4-sylinterisissä. V8:ssahan ollut tosiaan jo aiemmin joissakin.Pulkannaru kirjoitti:Polttoaineen säästöä.
Jaa? Sylintereiden uudelleen käynnistymisessä ollut ongelmaa? Näin maallikkona tuntuisi oudolta ottaen huomioon, että joka kertahan autoa startatessa ne kaikki sylinterit ovat kylminä.exPertti kirjoitti:Kun eivät kai ole oikein jaksaneet heräillä V8-ssakaan niin eivät ole uskaltaneet kokeilla kahdella pytyllä ajoa pikkukoneilla.NuoriDaavid kirjoitti:Kummallista, että tuota ei ole tehty jo aiemmin 4-sylinterisissä. V8:ssahan ollut tosiaan jo aiemmin joissakin.Pulkannaru kirjoitti:Polttoaineen säästöä.
Ei ole ongelmatonta. Tällainen yleisvaikutelma minulla on asiasta.NuoriDaavid kirjoitti:Jaa? Sylintereiden uudelleen käynnistymisessä ollut ongelmaa? Näin maallikkona tuntuisi oudolta ottaen huomioon, että joka kertahan autoa startatessa ne kaikki sylinterit ovat kylminä.
Muistaakseni ainakin V8-hemi vaihtaa noita lepuuttavia sylintereitä ajon aikana, jotta lämpö jakautuu tasaisesti.
Kyllä tätä nykyä ihan jokainen volkkarin moottori mikä tehtaalta ulos tulee tuntuu täyttävän nuo speksit. Ja varmaan muidenkin valmistajien. Niin tehtiin Transporterin 5-sylinteriselle TDI:llekin kun öljyt pääsivät valumaan ulos, vaikka ajossa ei vielä huomannut mitään eroa.exPertti kirjoitti:Tosin tuohan sopisi volkkarille, kun jo TSI konekin on niin erikoinen viritelmä että se vaihdetaan ennen uuteen kuin ruvetaan koneremonttiin.
Niin, että kertakäyttömyllyjä ovat kaikki? Paljon mahdollista.Manaaja kirjoitti:Kyllä tätä nykyä ihan jokainen volkkarin moottori mikä tehtaalta ulos tulee tuntuu täyttävän nuo speksit. Ja varmaan muidenkin valmistajien. Niin tehtiin Transporterin 5-sylinteriselle TDI:llekin kun öljyt pääsivät valumaan ulos, vaikka ajossa ei vielä huomannut mitään eroa.exPertti kirjoitti:Tosin tuohan sopisi volkkarille, kun jo TSI konekin on niin erikoinen viritelmä että se vaihdetaan ennen uuteen kuin ruvetaan koneremonttiin.
Uskoisin että monissa tapauksissa on autotehtaalle edullisempaa shipata uusi moottoriyksikkö perille ja nostattaa se nosturilla paikoilleen, kuin pistää joku kulipariskunta arpomaan ja analysoimaan 10 tunniksi jakoavain kädessä että mikähän täällä nyt mättää. Etenkin jos fiksaus menee pieleen.exPertti kirjoitti:Niin, että kertakäyttömyllyjä ovat kaikki? Paljon mahdollista.
Eikös jonkun Astran tehdashinta ole jotain 5000 (TM:ssä heitettiin tällainen luku, tosin esimerkinomaisesti, ei totuutena)? Eli ei sen moottorin hinta paljoa ole. Ei kannata kovin pitkään tosiaan korjata.Manaaja kirjoitti:Uskoisin että monissa tapauksissa on autotehtaalle edullisempaa shipata uusi moottoriyksikkö perille ja nostattaa se nosturilla paikoilleen, kuin pistää joku kulipariskunta arpomaan ja analysoimaan 10 tunniksi jakoavain kädessä että mikähän täällä nyt mättää. Etenkin jos fiksaus menee pieleen.exPertti kirjoitti:Niin, että kertakäyttömyllyjä ovat kaikki? Paljon mahdollista.
Eik ne oo niitä SAE-heppoja?NuoriDaavid kirjoitti: http://en.wikipedia.org/wiki/Cadillac_V ... 7s_largest
Aikaa huimaa ajatella, että jossain vuoden 1971 Cadillacissa oli 500 hevosvoimaa!
Ei mitään tietoa.masa kirjoitti:Eik ne oo niitä SAE-heppoja?NuoriDaavid kirjoitti: http://en.wikipedia.org/wiki/Cadillac_V ... 7s_largest
Aikaa huimaa ajatella, että jossain vuoden 1971 Cadillacissa oli 500 hevosvoimaa!
Oli. Hinaaja varmaan muistaa paljonko.NuoriDaavid kirjoitti: Edit: oli ne. Onko niissä paljon eroa nykyisiin?
Nykyiset hevosvoimat ovat SAE netto/DIN -hevosvoimia. Ne vanhat hevosvoimat olivat SAE brutto -hevosvoimia. Toi termi "bhp" tossa vertailukohtana SAE nettoon on huono koska "bhp" tarkoittaa vain brake horsepoweria eli suomeksi jarrudynamometrihevosvoimaa. Se ei kerro yhtään mistä se on mitattu ja millä normilla, ainoastaan että mittauksessa on käytetty jarrudynamometriä. Ja varsinkin britit käyttävät tuota "bhp"-termiä vielä nykyisinkin, vaikka hevoset ovat ehdasti SAE netto/DIN -mukaisia.NuoriDaavid kirjoitti:Oli siinä tosiaan näköjään iso ero. Linkittämästäni Cadillac-artikkelista
"365 brake horsepower (272 kW), or 235 horsepower (175 kW) in the new SAE net ratings"
Mitenköhän nuo SAE netto hevosvoimat sitten puolestaan suhtautuivat nykyisiin hevosvoimiin?
Manaaja kirjoitti:Nykyiset hevosvoimat ovat SAE netto/DIN -hevosvoimia. Ne vanhat hevosvoimat olivat SAE brutto -hevosvoimia. Toi termi "bhp" tossa vertailukohtana SAE nettoon on huono koska "bhp" tarkoittaa vain brake horsepoweria eli suomeksi jarrudynamometrihevosvoimaa. Se ei kerro yhtään mistä se on mitattu ja millä normilla, ainoastaan että mittauksessa on käytetty jarrudynamometriä. Ja varsinkin britit käyttävät tuota "bhp"-termiä vielä nykyisinkin, vaikka hevoset ovat ehdasti SAE netto/DIN -mukaisia.NuoriDaavid kirjoitti:Oli siinä tosiaan näköjään iso ero. Linkittämästäni Cadillac-artikkelista
"365 brake horsepower (272 kW), or 235 horsepower (175 kW) in the new SAE net ratings"
Mitenköhän nuo SAE netto hevosvoimat sitten puolestaan suhtautuivat nykyisiin hevosvoimiin?
Nuo Cadillacin 60/70-taitteen hirmuisia SAE bruttotehoja sisältäneet massiivimoottorit eivät tainneet siis parhaimmillaankaan tuottaa juuri yli 250 nykyhevosta. Nykyäänhän Caddya saa jo lähemmäs 600 hevosella ulos marketista, 700 hevosella jos rustaat virityspajaoption. Ja vielä 1990-luvulla ekat 300 heppaset Northstar 32V:t oli tosi kova juttu.
http://www.autowiki.fi/index.php/Hevosv ... inn.C3.A4t
Yksi kaveri uitti kontissa tuollaisen '81 Cadillac Fleetwoodin Kaliforniasta viime vuonna. Niistä kai usein kytkettiin koko järjestelmä pois jo ennen myyntiä.NuoriDaavid kirjoitti:Aivan ekassa cadillacin 80-luvun versiossa oli lisäksi ongelma, että polttoaineen syöttö jatkui myös sammutettujan sylinterien imusarjaan ja näin sinne kertyi polttoainetta ja kone sitten ryntäsi, kun sylinterit otettiin taas käyttöön.