Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Sannnu

Viesti Kirjoittaja Sannnu »

Bliss kirjoitti:
Sannnu kirjoitti:
Bliss kirjoitti:Kuinkahan kauan ihminen säilyy hengissä, kun nukkuu vuorokaudessa enintään 4 tuntia, ja keskeytyksettä niistä MAX 2 tuntia......
No viiden vuorokauden täyden unettomuuden jälkeen yleensä tulee hallusinaatioita tai muuta sekavuutta. Kun olet kuitenkin nukunut sen about 3 tuntia...no ei se kyllä mitään auta. Jos jatkuu niin lääkärin puheille. Jos kyseessä on "unettomuuskierre" se on helppo katkaista muutaman yön lääkehoidolla.
Vähän yli vuoden ikäinen "unettomuuskierre".
Mä kyllä nukkuisin, mutta kun tirriäinen on ollut 3 kk sairaana, ei ihan liikaa unta ole tullut.
Ai niin tietysti..voi no sitten tarjoan lääkkeeksi vain myötätuntoa!
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 19:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Suvinen kirjoitti:No niin. Kokemuksia asumisoikeusasunnoista? Onko hakuaika pitkäkin, ja kannattaako yksin asuvan edes yrittää saada mokomaa? Hakemuksen unelmakämppään laitoin jo jonoon ( oi netin ihmeellistä maailmaa ), mutta jonotusnumero" pitäisi seuraavaksi hakea jostain toimistosta. Sellaista haarukkaa ajalle mietin, että odottelenko henkeä pidättäen puhelimen vierellä vai kerkeääkö parta kasvaa kuinkakin pitkäksi aloillaan istuskellessa?

En oikein löydä systeemistä huonoja puolia, joten oletan että jonot ovat pitkät.
Varausnumero (tai siis tuo jonotusnumero) kannattaa hankkia ajoissa jotta varmasti saa haluamansa paikan (oma numero oli jo kolmisen vuotta vanha kun silla hain ensimmaista ASOa), todennakoisesti numeron pienuudesta johtuen sain juuri sen asunnon jonka ykkosvaihtoehdoksi laitoin kun viimein tekivat talon joka kiinnosti tarpeeksi. En sitten tieda miten pitkaan taytyy odotella jos freeshilla numerolla lahtee liikkeelle.

Oma hakemus oli yksinasujalle kaksioon joten sen suhteen ei ainakaan minulla ollut ongelmia.

ASO maksun joutuu tietty maksamaan mutta siihen saa 75% lainaa kun laittaa aso paperit vakuudeksi pankkiin.

Hyvana puolena mainittakoon se etta voi muuttaa pois kun haluaa ja tuon ASO maksun saa takaisin asumisindeksilla korotettuna ja vuokra on about puolet vastaavasta normaalista vuokra-asunnosta.

Huonona puolena on tuo jo mainittu asia etta jos tekee omatoimisesti remppaa (pittaa tietty hyvaksyttaa saatiola) niin siihen sijoitetut rahat sulavat aika nopeasti pois, muisteleisin etta parketin asennus omalla rahalla kuoletetaan viidessa vai oliko jopa kolmessa vuodessa (eli jos muutat pois niin et saa siita mitaan extraa tuon ajan jalkeen).
Sitten viela kun Suomen kieroutunut verotuskaytanto suosii omistusasunnon omistajia muiden kustannuksella (ts asuntolainan korkovahennys) niin tuosta etuisuudesta ei paase kovin paljoa nauttimaan ASO:n kanssa koska mahdollinen laina on pieni.

Henkilokohtaisesti viihdyn ihan hyvin kunnes paadyn jonkinlaiseen ratkaisuun jaanko jonekkin pysyvasti (eli hankin omistusasunnon) vai alkaako tama maa nyppimaan liikaa jollloin tulee maisemanvaihto jonnekkin toiseen maapallon nurkkaan.
CandyMan

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

JoeB kirjoitti:Hyvana puolena mainittakoon se etta voi muuttaa pois kun haluaa ja tuon ASO maksun saa takaisin asumisindeksilla korotettuna ja vuokra on about puolet vastaavasta normaalista vuokra-asunnosta.
Käyttövastike on puolet verrattuna minkälaisen asunnon vuokraan? Luulisin hintasuhteen riippuvan pitkälti siitä verrataanko kovan rahan vuokra-asuntoon jonne voi muuttaa sisään vaikka heti, vai esim. kunnan vuokra-asuntoihin joihin saattaa joutua jonottamaan ihan samalla tavalla kuin omistusoikeusasuntoihin, mutta joiden vuokrat ovat selvästi muuta vuokratasoa alempana.
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Yks käsittämätön juttu tässä asunnossa on: tänne asetettuja sälekaihtimia EI saa ottaa pois. Ja siis jos me asennamme moiset, ne pitää jättää jos muutetaan. Ymmärrän kyllä, jos olisivat sellaiset ikkunan sisälle laitetut, mutta kun täällä oli valmiina sellaiset järkyttävät pahviset seinään ruuvatut hökötykset. Muksun huoneessa tummansininen (yök) joka kaiken päälle oli rikki. Turha varmaan sanoa että revimme sen hemmettiin? Samoin makuuhuoneessa samanlainen, tummanvihreä (vielä isompi YÖK) joka nyt toistaiseksi on paikoillaan. Voipi olla että sekin kohta menee "vahingossa" rikki.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Minä olen noita aso-asuntoja harrastellut eron jälkeen, ja omistusasuntoon siirryn vasta kun siinä asuu kaksi työssäkäyvää aikuista. Ellen sitten kehitä jotain muuta. Kyllä niissä aika hyvin huomioidaan tuo hintatason nousu, indeksikorotus voi olla hyvinkin 1500e vuodessa, tuossa mihin itse olen muuttamassa oli puolessa vuodessa noussut 725e.

Ei minusta tuo vastike ole puolta vuokrasta, itse sanoisin satasen-pari halvempi kuin vastaavan vuokra, tosin uskon tämänkin riippuvan alueesta. Itselläni tuo on yksi tärkeä seikka, opiskelijana kun keksin rahalleni muutakin käyttöä kuin vuokranmaksu. Eli saan samalla rahalla lisää tilaa, ja uuden asunnon jossa saan asua niin pitkään kuin haluan. Lisäksi tuon asumisoikeuden voi lahjoittaa/siirtää perintönä.

Minusta tuo on varsin kätevä asumismuoto itselleni, koska saan asumistukea, mutta mieluummin toki makselisin asuntolainaa jos elämäntilanne olisi toinen.

Jos on rahaa jota on varaa makuuttaa kasvamassa korkoa ja varaa maksaa vuokraa/vastiketta, niin miksipäs ei. Useimmille tämä on kuitenkin väliaikainen asumismuoto, sillä omistusasunto on taloudellisesti kannattavampi vaihtoehto.

Itse jonotin muistaakseni huhtikuusta, ja minulle tarjottiin kahta asuntoa ennen tätä jonka siis halusin ottaa. Tosin pääkaupunkiseudun ulkopuolella taitaa vapaita asuntoja olla aika hyvin, täällä tietyillä alueilla voi olla useiden vuosien jonot. Jos haluat Suvinen lisempää infoa aiheesta, vastailen mielelläni vaikka yv:itse/mailitse, kun näistä tuota kokemusta on kertynyt jatkuvien muuttojen vuoksi aika tavalla ;)
Prepare for the worstest.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Bliss kirjoitti: Vähän yli vuoden ikäinen "unettomuuskierre".
Mä kyllä nukkuisin, mutta kun tirriäinen on ollut 3 kk sairaana, ei ihan liikaa unta ole tullut.
Voisiko mies hoitaa pari yötä, tai edes yhden? Tai isovanhemmat? Tai joku muu? Usko kun sanon, ja itsekin taidat tähän mennessä tietää ;) ;yhdenkin hyvin nukutun yön jälkeen olo on paljon elävämpi. Meillä oli kolmesta kuukaudesta lähes vuoteen yöt ihan hirveitä, ei tosin sairastelujen vaan minkä lie takia. Itse haahuilin zombiena tuon ajan, ja annoin miehen nukkua rauhassa yläkerrassa koska sen piti mennä aamuisin töihin. Mikä idiootti olinkaan. :roll:

Enpä muuta neuvoa osaa antaa, kuin että alat ainakin yhden yön viikossa viettämään muksun itkun saavuttamattomissa, jotta saat tasattua univajetta edes hiukan. Pikaista paranemista ja paljon unihiekkaa poitsulle!
Prepare for the worstest.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 19:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Viesti Kirjoittaja JoeB »

CandyMan kirjoitti: Käyttövastike on puolet verrattuna minkälaisen asunnon vuokraan? Luulisin hintasuhteen riippuvan pitkälti siitä verrataanko kovan rahan vuokra-asuntoon jonne voi muuttaa sisään vaikka heti, vai esim. kunnan vuokra-asuntoihin joihin saattaa joutua jonottamaan ihan samalla tavalla kuin omistusoikeusasuntoihin, mutta joiden vuokrat ovat selvästi muuta vuokratasoa alempana.
Kovanrahan vuokra-asuntoon vertasin kun ei muista ole ollut kokemuksia. Kunnallisia vuokra-asuntoja ei ole edes kannattanut katsoa kun niissa on tulorajat saadetty aika alas. Nykyinen vuokra on about puolet (no vahan yli) siita mita vapailla markkinoila olisi vastava kamppa maksanut.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

JoeB kirjoitti:Nykyinen vuokra on about puolet (no vahan yli) siita mita vapailla markkinoila olisi vastava kamppa maksanut.
Voitko hieman tarkentaa sijaintia? Itse olen myös vertaillut yksityisiin vuokra-asuntoihin enkä siltikään pääse lähellekään summaa, joka olisi noin puolet vastaavan asunnon vuokrasta. Käsittääkseni edes neliöhinnaltaan kalleimmat ASO-alueet eivät ole noin edullisia suhteessa vuokrakämppiin.
Prepare for the worstest.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 19:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Viesti Kirjoittaja JoeB »

nowaysis kirjoitti: Voitko hieman tarkentaa sijaintia? Itse olen myös vertaillut yksityisiin vuokra-asuntoihin enkä siltikään pääse lähellekään summaa, joka olisi noin puolet vastaavan asunnon vuokrasta. Käsittääkseni edes neliöhinnaltaan kalleimmat ASO-alueet eivät ole noin edullisia suhteessa vuokrakämppiin.
Vuokra on about 500e/kk 54m2 kaksiosta Leppavaarassa, "uudella" puolella. Siihen aikaan kun tuon hankin (2002) niin vastaavia oli vapailla markkinoilla ~900e/kk vuokrilla. Itse maksion 27m2 yksiosta saman verran Haagassa eli neliot tuplaantuivat mutta vuokra pysyi samana. Kun muutin tuonne niin hinta oli alle 500e/kk (olisko ollut 480) mutta se on tassa vuosien saatossa noussut tuon 500e markkerin yli.
Kid

Viesti Kirjoittaja Kid »

Ja taas samaa narinaa..Eiks kukaan oikeesti tiedä miten mä saan avatarkuvat näkyviin??? Osasin lahjakkaasti tuhota kaikkien kuvat.
Avatar
Razormaid
Kitinän uhri
Viestit: 936
Liittynyt: 27.05.2006 20:13
Paikkakunta: pöydän alla

Viesti Kirjoittaja Razormaid »

Mikä hitto siinä on, että minun soluhuoneessani patteri on jääkylmä, kun se on täysin samassa asennossa kuin muiden viereisten huoneiden patterit, jotka toimivat kunnollisesti? Joskus patteri hairahtuu lämpenemään pariksi minuutiksi kun räplään tuon kummallisen säätönappulan kanssa, mutta sitten se taas jäähtyy ja rotta jäätyy.
Miten noiden pitäisi toimia? Mitä virkaa nappulalla on, jos se ei väännettäessä edes reagoi? :roll:
I raise my hands to heaven of curiosity, I don't know what to ask for, What has it got for me?
Rouva Pupu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Razormaid kirjoitti: :roll:
Josko siitä patterista pitäisi päästellä ilmaa pois?
Avatar
Razormaid
Kitinän uhri
Viestit: 936
Liittynyt: 27.05.2006 20:13
Paikkakunta: pöydän alla

Viesti Kirjoittaja Razormaid »

Rouva Pupu kirjoitti:Josko siitä patterista pitäisi päästellä ilmaa pois?
Miksi? Miten? Häh?

Jaa viisautesi kanssani! :hail:
I raise my hands to heaven of curiosity, I don't know what to ask for, What has it got for me?
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8394
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Pyydät huoltomiestä ilmaamaan patterit.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 19:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Razormaid kirjoitti:
Rouva Pupu kirjoitti:Josko siitä patterista pitäisi päästellä ilmaa pois?
Miksi? Miten? Häh?

Jaa viisautesi kanssani! :hail:
Patterin päässä on yleensä ruuvvi (uudemmissa normaali mutta vanhemmissa voi olla erikois avaimen tarvitseva ruuvi) jos normaali niin ilmaus suoritetaan siten että avataan sitä varovasti auki jolloin sieltä alkaa ilma pihisemään ulos (kannattaa kuitenkin pitää jotain kuppia alla) sitten jossain vaiheessa ilman pihinä loppuu ja sieltä alkaa tulla vettä ulos. Kun vettä alkaa tulla niin silloin ilmat on poistettu ja ilmaus operaatio on ohi (kiristä ruuvi ja homma on siinä).

Ruuvia ei kannata avata liikaa koska parhaan tuloksen saa kun päästää sitä ilmaa ihan pikkuhiljaa ulos eli kuuluu juuri havaittava pihinä (muutoin patteri ei välttämättä täyty optimaalisesti) vettä alkaa tällätavoin myös tulla vain tippa kerrallaan joten ei tule isompaa sotkua.

Jos on vanhanmallinen patteri jossa on sellainen neliön muotoinen ruuvvinpää joka on vielä tavallaan putken sisällä niin siihen tarvitaan sitten erikoisavain joka löytyy normaalisti vain huoltomieheltä tai sitten oikein hyvin varustetusta työkalupakista. Muuten proceduuri on sama.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 19:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Suvinen kirjoitti:Olenko liian varakas??? Eikö yksinäisellä, työssäkäyvällä naisella ole oikeutta asua halvemmalla ja paremmin, jos siihen on valmis sijoittamaan? En oikein ymmärrä noita ehtoja. Eikö asuntoa saa, jos se 15% raha on jo valmiina, antaako ne helpommin noita asuntoja sellaisille, jotka ottavat sen lainan?

Pitäkää mulle peukkuja, kaikki jookos!!! Ensinnäkin, että serkkuni maksaa pyytämäni hinnan, ja toisekseen, että saan sen haluamani aso-kodin..!
Ei asuntosäätiö ainakaan minun kohdalla välittänyt siitä miten ne rahat kaavittiin kasaan, eikä muistaakseni tähän ainakaan ollut edes tulorajoja (ellen ihan väärin muista) heidän sivuiltaan käsitin homman siten että jos löytyy varallisuutta ihan kokonaisen oman asunnon ostamiseen niin silloin voi olla hiljaista asunnon saaminen. Ts. jos olet miljonääri niin on turha hakea ASO:a mutta kyllä normi sukankuluttajan pitäisi se saada vaikka olisi hieman turpeampi sukanvarsi.

Asunnot jaetaan pääasiallisesti tuon vuoronumeron perusteella.
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

Mitä kursivointi(sp? italics kumminkin) tarkoittaa? Siis jos joku urpo sanoo: "Minusta sellainen on epäilyttävää" niin mikä kursivoinnin tarkoitus on? Miksi etenkin kaikki omasta mielestään älykkäimmät tahi parhaiten itsensä tuntevat urpot täällä kursivoivat vähintään yhden sanan jokaisessa viisastelussaan?

Minua vituttaa moinen meno.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 6497
Liittynyt: 30.10.2006 20:18
Paikkakunta: No aivan varmasti aina Stadi

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Suvinen kirjoitti: Pitäkää mulle peukkuja, kaikki jookos!!! Ensinnäkin, että serkkuni maksaa pyytämäni hinnan, ja toisekseen, että saan sen haluamani aso-kodin..!
TOTTAKAI pidän!
Kannustan aina fiksua ja kivaa ja sinä olet sellainen. En lähde tässä liikaa kehumaan "kaikkien kanssa" mutta ...okei saat sydämen ja halin. Eiköhän se edesauta onneakin! :h:

Arskainen
kisujen ystävä
Bliss

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Miksi pitää aina niin vitusti perustella (elco, oli pakko...), jos tekee jonkun asian toisin kuin suuri osa väestöstä? Miksi ei vaan voi hyväksyä, että ihan kaikki eivät esim. uudenvuodenaattona vedä saavillista viinaa ja räjäyttele raketteja. Puhumattakaan muista kaltaisistaan asioista...
Rouva Pupu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Bliss kirjoitti:räjäyttele raketteja.
Vietettyäni yhden uuden vuoden aaton silmäpolilla ystävän seurassa, en ole minäkään enää räjäytellyt. Katson turvallisesti ikkunan takana, jos jotain näkyy.
silsis

Viesti Kirjoittaja silsis »

Bliss kirjoitti:vedä saavillista viinaa ja räjäyttele raketteja. Puhumattakaan muista kaltaisistaan asioista...
Äsh, älä ole tylsä. Kyy pikku meuhtoominen aina koti-illan voittaa.
Aito_Johanna

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

elco kirjoitti:Mitä kursivointi(sp? italics kumminkin) tarkoittaa? Siis jos joku urpo sanoo: "Minusta sellainen on epäilyttävää" niin mikä kursivoinnin tarkoitus on? Miksi etenkin kaikki omasta mielestään älykkäimmät tahi parhaiten itsensä tuntevat urpot täällä kursivoivat vähintään yhden sanan jokaisessa viisastelussaan?

Minua vituttaa moinen meno.
Se on korostuskeino. Kuvittele sen omasta mielestään älykkään tahi parhaiten itsensä tuntevan urpon lausuvan kalliin ajatuksensa ääneen: kursivoitu sana tekstissä vastaa painotettua sanaa puheessa.
SingleMalt

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Aito_Johanna kirjoitti:Se on korostuskeino. Kuvittele sen omasta mielestään älykkään tahi parhaiten itsensä tuntevan urpon lausuvan kalliin ajatuksensa ääneen


Uh. Haastavaa.. :?

kursivoitu sana tekstissä vastaa painotettua sanaa puheessa.
Tänks, auttoi!

:wink:
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

Aito_Johanna kirjoitti: Se on korostuskeino. Kuvittele sen omasta mielestään älykkään tahi parhaiten itsensä tuntevan urpon lausuvan kalliin ajatuksensa ääneen: kursivoitu sana tekstissä vastaa painotettua sanaa puheessa.
Eikö tuo Sinustakin ole vähän orpoa ilmaisua? Miten kursivointi eroaa alleviivauksesta tai lihavoinnista?

Te kaikki olette homoja.
Te kaikki olette homoja.
Te kaikki olette homoja.
Te kaikki olette homoja.
SingleMalt

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

elco kirjoitti:Eikö tuo Sinustakin ole vähän orpoa ilmaisua? Miten kursivointi eroaa alleviivauksesta tai lihavoinnista?
Eikös netissä ole tapana painottaa huonon ilmaisun omaavan henkilön kohdalla sanottaavaa, _merkein_?

Nyt pitäisi olla yucca paikalla.
Vastaa Viestiin