Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Dave kirjoitti: Olisiko susta hauskempi ajaa autoa, jos saisit koko ajan säätää seossuhdetta ja sytytysennakkoa ajamisen aikana?
Sä et selvästi ymmärrä mistä puhutaan.

Ei ajamisessa ole oleellista mukavuus, vaan ajonautinto, joka kärsii pirusti, kun laatikko arpoo vaihdetta, kun olisi pitänyt jo mennä. Ehkä vika on manuaalilaatikkoon tottumisessa, mutta minusta auton pitää vaihtaa pienempää jarrutettaessa ja liikkua silloin kun kaasua painetaan, eikä jäädä arpomaan vaihteita.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Vagabondo kirjoitti:
Boner kirjoitti: Toisekseen, kun tarpeeksi kauan ajat automaatilla, et edes ajattele mikä vaihde siellä on sisällä.
Ja autolla ajaminen on vain keino siirtyä paikasta toiseen?

Ei kiitos, kyllä mä mieluummin suhtaudun ajamiseen intohimoisesti.
Millä sä sitten mahdat itse ajaa? Mä väittäisin että ajamisen nautintoa ja intohimoa tuo aika moni muukin asia paljon enemmän kuin vaihdelaatikko.

Ja joo, polttoainettahan sen laatikon on tarkoitus säästää. Mutta voisi se silti toimia paremmin. Esimerkiksi perinteinen tiptronic toimii firman transporterissa paljon fiksummin ja paremmin yhteen moottorin kanssa. Antaa koneen väännön tehdä tehtävänsä eikä odota ensin puolta ikuisuutta vailla mitään ja sitten huuda kuin hyeena jollain polkuautovaihteella.

Jagge vei muuten 2 litraa vähemmän satasella. Ei tarvinnut yrittää ajonautinnon kustannuksella säästellä polttoainetta.

Ja mitä tohon "silloin pitää mennä kun käsketään" -asiaan tulee, niin et sä kyllä manuaalivaihteisella nopeammin lähde äkkitilanteessa minnekään mitä jalka lattiaan lyömällä automaatin kanssa, jos todella pitää lähteä. Sä jäät arpomaan sitä keppiä ja kytkintä siihen vähintään samanpituiseksi ajaksi, etkä välttämättä siltikään ole vielä kaikista optimaalisemmalla vaihteella täyskaasukiihdytystä ajatellen. Mut tokihan siinä tuntuu että kauheesti mennään, kun rajoittavana tekijänä on oma ympäriinsä hämmentävä motoriikka eikä automaatin toimintaa kritisoiva odotustila.
Boner

Viesti Kirjoittaja Boner »

Vagabondo kirjoitti:Ja autolla ajaminen on vain keino siirtyä paikasta toiseen?Ei kiitos, kyllä mä mieluummin suhtaudun ajamiseen intohimoisesti.
No jos haluat viettää intohimoisia hetkiä 50 tkm vuodessa pk-seudun työmatkaliikenteessä, niin ainahan voit tehdä hommasta intohimoisempaa ja vatkata vaihteita tosiaan käsin.

Itse haluan vain päästä mahdollisimman vaivatta ja vetelästi duuniin ja sieltä kotiin, ja tällöin vaihteiden sotkeminen ruuhkissa on kaikkea muuta kuin intohimoista. "Vittumaista" - sopinee paremmin kuvaukseen.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Boner kirjoitti:Itse haluan vain päästä mahdollisimman vaivatta ja vetelästi duuniin ja sieltä kotiin, ja tällöin vaihteiden sotkeminen ruuhkissa on kaikkea muuta kuin intohimoista. "Vittumaista" - sopinee paremmin kuvaukseen.
Kieltämättä kasikoneen perässä olevan kytkimen polkeminen kehä ykkösen aamu- ja iltapäiväruuhkassa pari vuotta putkeen aiheutti jonkinlaisia mietintöjä sen suhteen, että tää voisi olla mukavampaakin, vaikka radalla ja maantiellä kivaa olikin. Mulla ei oo koskaan ollu mitkään kovin hepposet jalkavoimat, mutta kyllä se kytkinpolkimen survominen lattiaan ja ylös kerran viidessä sekunnissa kävi ihan oikeasti lihaskuntoharjoittelusta. Vähän eri juttu toki jonkun nissan micran ratissa, mutta jos konehuoneessa on yhtään vääntöä niin kytkimen mitoitus ja sitä kautta toimintakin on yleensä jotain ihan muuta kuin suoranaista intohimonautintoa.
Boner

Viesti Kirjoittaja Boner »

^ No juu. Mersussa on vielä semmonen kätsy ruuhkajarru joka helpottaa hommaa kivasti, jos vaan uskaltaa luottaa siihen.

Laitat ruuhkajarrun päälle ja painat vaan kaasua kun haluat ryömiä eteenpäin. Nosta jalka kaasulta ja auto jarruttaa ite. Toinen kiva on mäkijarru. Polkaise jarru pohjaan ja auto jättää jarrut päälle. Paina kaasua ja jarrut vapautuu.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Kevät ja autokuume tulossa. Pitänee kuitenkin vaihtaa vasta 2012. Tällä hetkellä mielessä tehdasuusina jotain tollaisia:
- 4 peräreikää
- Pemari
- Mese
- Volga

Varusteet ja värit sitten omien mieltymysten mukaan. Nyt arvon noista kahden välillä. Hankintahinta ja väliraha kyllä hirvittää, mutta käärinliinan taskut jne.
Nykyiseen ajelen 70 tkm lisää ennen vaihtoa kesällä 2012(?).
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Boner kirjoitti:Toinen kiva on mäkijarru. Polkaise jarru pohjaan ja auto jättää jarrut päälle. Paina kaasua ja jarrut vapautuu.
Toi mullakin on sekä volkkarissa että oli jaggessa. Ihan näppärä ruuhkassa, kun ei tarvii nojata polkimiin. Jaggessa tosin joutui aina liipasemaan käsijarruvivusta päälle kun oli pysähdyksissä. Volkkarissa on sentään oma nappi pysyvään päälle- ja poiskytkentään. Ei vain jostain syystä halua toimia jos ajonvakautus on poiskytkettynä. Hölmösti ohjattua logiikkaa.

Samoin seisontajarru ei lähde automaattisesti pois päältä kaasua painettaessa vaihteen ollessa päällä, jos kuljettajan turvavyö ei ole kytkettynä. Ja mä olen niitä jotka rimpuilee sen vyön aina samaan aikaan päälle kun ajaa kävelyvauhtia pihalta tienristeysta kohti. Eli joutuu painamaan ite seisontajarrun nappia, kele! Tosin vain siinä tapauksessa että sen on alunperin mennyt kytkemään päälle. Se hyvä puoli siinä sentään on, että se ottaa kaikkiin neljään tassuun. Hölmöä on takavetonen kevytperänen auto, jonka seisontajarru ottaa vaan takapyöriin. Uskalla siinä nyt sitten sellasta jäiseen alamäkeen pysäköidä.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Pulkannaru kirjoitti:- Volga
Onpahan muuten järkyttävän ruma kiesi keulasta. Miks ihmeessä mersu ja bimmeri nelikkona, mutta perinteinen nelikkojen valmistaja etuvetosena?
Boner

Viesti Kirjoittaja Boner »

Vagabondo kirjoitti:minusta auton pitää vaihtaa pienempää jarrutettaessa ja liikkua silloin kun kaasua painetaan, eikä jäädä arpomaan vaihteita.
Ai niinkus noin?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jBEDrmPOl5Y[/youtube]
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^^
Nelivedot mökkikeikkoja varten. Talolta ei pääse matkaan tosi liukkaalla kelissä pelkällä takavedolla ilman ketjuja. Samoin saunamökiltä ei pääse mäkeä ylös edes kesällä tien ollessa aivan kuiva/märkä. Perinteinen lukkoperä auttaisi, mutta ne on uusissa autoissa vähissä. Etuvedolla pääsee kohtuullisesti, ja huonoimmat eteniät näistäkin jää mäkiin.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Manaaja kirjoitti:Millä sä sitten mahdat itse ajaa?

Ja joo, polttoainettahan sen laatikon on tarkoitus säästää.

Jagge vei muuten 2 litraa vähemmän satasella. Ei tarvinnut yrittää ajonautinnon kustannuksella säästellä polttoainetta.

Ja mitä tohon "silloin pitää mennä kun käsketään" -asiaan tulee, niin et sä kyllä manuaalivaihteisella nopeammin lähde äkkitilanteessa minnekään
Patongilla :D
hinta/tilavuus/ajonautinto -akselilla paras valinta.

Mulla on sellainen käsitys, joillain uusilla autoilla automaatti kuluttaa vähemmän kuin manuaali ja muistelin että uudet volkkaritkin olisi tälläisiä. Mutta ei nää uudet autot oo oikein mun alaa. Se kuitenkin tarkoittaa käytännössä, että vaihteisto lykkää isoa vaihdetta päälle heti kun mahdollista. Sulla ei vissiin kuitenkaan ollu mikään ekoversio.

Jos luit tekstini ajatuksella, varmaankin huomasit etten puhunut äkkitilanteesta, vaan kyse kaarreajosta tai ohitustilanteessa, jolloin manuaalilla tai puoliautomaatilla pystyy toppuutteluvaiheessa ennakoimaan tulevaa tarvetta. Tää on oikeastaan sitä oleellisempaa mitä tuhnummalla moottorilla ajaa, kun liian isolla vaihteella ei tapahdu mitään :D
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Boner kirjoitti: No jos haluat viettää intohimoisia hetkiä 50 tkm vuodessa pk-seudun työmatkaliikenteessä,
Niin, meillä on erilaisia tarpeita ja valintoja. Ajan 0 tkm vuodessa pk-seudun työmatkaliikenteessä, joten mun ei tarvi siitä välittää. Siihen automaatti varmasti soveltuu hyvin.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Boner kirjoitti:Ai niinkus noin?
Kauheen hitaat vaihdot tossa. :vihelt: Ja muutenki näyttäis olevan vähän lahna. :P

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=x-sZRX-JeCE[/youtube]
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Vagabondo kirjoitti:Patongilla :D
Urg.
Mulla on sellainen käsitys, joillain uusilla autoilla automaatti kuluttaa vähemmän kuin manuaali ja muistelin että uudet volkkaritkin olisi tälläisiä.
Kyllähän ne 7-portaiset kuivakytkin-DSG:t kuluttaakin. Sama ei taida päteä noihin 6-portaisiin märkäkytkinversioihin, joissa on enemmän voimansiirtohäviötä mutta jotka kestävät enemmän vääntöä.
Jos luit tekstini ajatuksella, varmaankin huomasit etten puhunut äkkitilanteesta, vaan kyse kaarreajosta tai ohitustilanteessa, jolloin manuaalilla tai puoliautomaatilla pystyy toppuutteluvaiheessa ennakoimaan tulevaa tarvetta.
Miksei täysautomaatilla voisi? Johan sitä on viime vuosisadan puolesta välistä saakka ollut käytännössä kaikissa henkilöautoissa pakkovaihteet pienemmälle kaikissa automaateissa. Chevroletin TH700R4 joka lienee suunnilleen universumin eniten valmistettu automaagi tarjoaa sekin ihan bulkkikamana OD, D, 2, 1. Siitä vaan kakonen kehiin jo ennakolta jos maantiellä ohittamaan haluaa.
Boner

Viesti Kirjoittaja Boner »

Vagabondo kirjoitti:]
Patongilla :D
Älä vain sano että olet testaillut patongin robottivaihteista "automaattia?" Se on kyllä ihan kamala keksintö ja jää toiseksi manuaalille koska tahansa.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Boner kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:minusta auton pitää vaihtaa pienempää jarrutettaessa ja liikkua silloin kun kaasua painetaan, eikä jäädä arpomaan vaihteita.
Ai niinkus noin?
Ei noin.

Vaan enempi silleen, kun lähestyt jyrkkää mutkaa, painat jarrua ja hyppäät sen jälkeen kaasulle, niin sulla on oikea vaihde käytettävissä ja voima välittyy renkaisiin ja kaasupolkimen asennolla voi kontrolloida vedon määrää kaarteen aikana, eikä niin että veto alkaa vasta arpajaisten päätyttyä kaarteen jälkeen, niin kuin esim. muutaman vuoden takaisella mustangilla oli tapana. (Vuokra-auto ei oma, eikä edes tarkoituksella valittu.)

En nyt sano, ettei hyvää automaattilaatikkoa voisi olla tai ettei nykyiset laatikot sopisi jonkun muun tarpeisiin. Mä en vaan ole vielä ajanut automaattilaatikolla jonka toimintaan olisin niin tyytyväinen että haluaisin luopua manuaalilaatikosta.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Boner kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:]
Patongilla :D
Älä vain sano että olet testaillut patongin robottivaihteista "automaattia?" Se on kyllä ihan kamala keksintö ja jää toiseksi manuaalille koska tahansa.
En en. Meinasin sanoa etten ole koskaan ajanut Ranskalaista automaattia, mutta olenhan mä kerran rellun automaatilla 10km ajanut.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Boner

Viesti Kirjoittaja Boner »

Manaaja kirjoitti:
Boner kirjoitti:Ai niinkus noin?
Kauheen hitaat vaihdot tossa. :vihelt: Ja muutenki näyttäis olevan vähän lahna. :P

http://www.youtube.com/watch?v=x-sZRX-JeCE
No ei se nyt ihan lahna näytä specsien mukaan olevan pasaatin verrattaessa. Jos löysin siis oikeat datat?


E 350 268 hp @6000 350 N·m 6.9 sec 0-100

Passat 250 hv @6200 320 Nm 7,2 sec 0-100
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Boner kirjoitti:No ei se nyt ihan lahna näytä specsien mukaan olevan pasaatin verrattaessa. Jos löysin siis oikeat datat?
No ei, mutta videon perusteella olin laskevinani kokonaisen sekunnin verrattuna eroa nollasta sataan seittemäänkymppiin paskatin hyväksi. :D
Boner

Viesti Kirjoittaja Boner »

^ paljonko muuten passatti painaa?

Unladen Weight: 3704.4 lbs (1680 kg)
Gross Weight Limit: 4862 lbs (2205 kg)


http://www.autoevolution.com/engine/mer ... e-350.html


Edit: näköjään painavampi!

Unladen Weight: 3780.9 lbs (1715 kg)
Gross Weight Limit: 5180.9 lbs (2350 kg)

http://www.autoevolution.com/engine/vol ... 6-fsi.html
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Boner kirjoitti:Edit: näköjään painavampi!
Juu, on se melkonen tonnari. Neliveto ja DSG taitaa tuoda yhteensä toistasataa extrakiloa. On se siihen nähden ihan reipas poika noinkin pienimoottoriseksi nuhapumpuksi.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Boner kirjoitti:Passat 250 hv @6200 320 Nm 7,2 sec 0-100
Paskatin suoritusarvoja on ilmeisesti tahallisesti vähätelty tehtaalta tehden virtuaalista hajurakoa Golf R32:een. Autobildin vertailussa missä oli paskatti, 330i bemari, mazda 6 mps ja opel vectra OPC, paskatti liikahti mittausten mukaan satkuun 6,6 sekunnissa.

Golf R32:llehan ilmotetaan jotain matalia kuussekkasia sataseen. Tossa on video josta näkee miten paljon noilla autoilla on sitten todellisuudessa suorituskykyeroa suoralla: http://www.youtube.com/watch?v=mKnIinU77rM Lopputulos saattaa yllättää.
Boner

Viesti Kirjoittaja Boner »

Boner

Viesti Kirjoittaja Boner »

Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

^ Takaa ihan kiva, edestä hirveä. Moottorivalikoimakin kaipaisi vähän voimaa.
Vastaa Viestiin