Katsoin leffan

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Sheetlord

Viesti Kirjoittaja Sheetlord »

SingleMalt kirjoitti:Oliko tässä yhtä kammottavan surkeita pikselipiirrettyjä, kuin edellisen bondin kite surfing-kammotus?
Katsottavana oli hyvälaatuinen telesync-kopio. Siitä on vaikea tehdä laserintarkkoja tehostehavaintoja, mutta mielestäni tehostepuoli oli korkeatasoinen, eikä CGI hyppinyt missään välissä silmille. Alkupuolen parkour takaa-ajossa vaijereita oli selkeästi käytetty, mutta kokonaisuudessaan kohtaus oli ihan tyylikkäästi toteutettu. Vimpaimia toki oli, ne eivät olleet itsetarkoitus.

Enempää ei oikein voi kertoa spoilaamatta.
CandyMan

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Sheetlord kirjoitti:Katsottavana oli hyvälaatuinen telesync-kopio.
Aieeee...

Tuo on niitä leffoja jotka pitää käydä katsomassa leffateatterissa, ihan kuten Matrixit ja TSH:t. Ilmeisen hyvä treffileffakin kaikenlisäksi, kuulemani mukaan kuuluu varsin monen naisen must see-listalle vaikka eivät muuten toiminnasta välittäisikään.
Sheetlord

Viesti Kirjoittaja Sheetlord »

CandyMan kirjoitti:Tuo on niitä leffoja jotka pitää käydä katsomassa leffateatterissa, ihan kuten Matrixit ja TSH:t. Ilmeisen hyvä treffileffakin kaikenlisäksi...
Moite vastaanotettu ansaittuna. Enkä lähtisi väittämään etteikö tuota mainiosti daamiseurassa voisi katsoa...
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 6497
Liittynyt: 30.10.2006 20:18
Paikkakunta: No aivan varmasti aina Stadi

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

STADIN oma poika oli tennarissa vahtaamassa "PAHOLAINEN PUKEUTUU PRADAAN".

Elokuvassa oli sekä pettymyksiä, että hyviä asioita. Ensinnäkin juoni oli kaikenkaikkiaan selkeä, mutta siinä pitkitettiin juonen sitä osaa, jossa arvostettiin vain muotimaailman vaatimuksia. Kuitenkin koko ajan vain odotti koska päähenkilö tulisi "järkiinsä". Kuitenkin häiritsi nuoren päähenkilön liian nopea oppiminen kylmään muotimaailmaan. Luonne ei muutu niin äkkiä kuin elokuvassa, mutta elokuvan viehätyshän tai mahdollisuudethan ovat juuri tuossa ajan muuttumisen näyttämisessä tehokeinoin. Itse kuitenkin tarvitsen hieman realistisempaa otetta.

Vaikka elokuvassa selvästi tarkoituksena oli vahvasti kyseenalaistaa muotimaailman kylmät lait, niin näitten asioiden esitys oli kovin pitkällistä ja aivan liian arvostavaa sikäli, että kaikki, jopa päähenkilö olivat pitkän aikaa siinä koukussa. Minä en enää tuntenut edes inhoa muotimaailman pinnallisuudelle ja vaatimuksille niinkuin olisi kait ollut tarkoitus.
Pääosan esittäjät kyllä olivat ihan hyviäkin. Varsinkin pääosatytön perehdyttäjätyttö oli koppavuudessaan mahjtavan typerä ja ilkeä. Meryl Streep johtajana oli toki hyvä, mutta voivoi. Pidin häntä sexynä vielä aivan vähän aikaa sitten ja nyt tuo karmea harmaa tukka vei hänen seksikkyytensä nollaan.

Nuori nainen oli sensijaan hyvin hehkeä, mutta hänen näyttelijäkykynsä olivat heppoiset. Aina sama ilme ja eleet.
Minua alkoi tympäisemään sekin jos laumasieluiset nuoret saavat tuosta kitenkin vain pinnallisia arvoja. Lopussa vasta pääosatyttö tuli "järkiinsä" mutta vieläkin loppukuvasakin arvostettiin muotimaailman pintaa. kaikki oli kaikilla hyvin.

NUKAHDIN ehkä hetkeksi keskivaiheilla. Alku ja loppu olisi riittänyt. keskellä tuhlattiin filmiä.

En ollut kovin tyytyväinen. Vieressäni istui pitkä mies vasemmalla ja onnekseni tosi kivantuoksuinen tyttö oikealla. Ja kalastin häneltä heti hymyn kun ilmoitin että se on oikein vapaa sinulle, heh!

Stadinarska :x

oli se aika kiva kokonaisuus
onko Suvinen-elokuva-asiantuntija, jo katsonut, entä muut? :?:
Avatar
Razormaid
Kitinän uhri
Viestit: 936
Liittynyt: 27.05.2006 20:13
Paikkakunta: pöydän alla

Viesti Kirjoittaja Razormaid »

Kuva


Raising Arizona :jouden:

Renttumagneetti toimii...
I raise my hands to heaven of curiosity, I don't know what to ask for, What has it got for me?
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Spaceballs
Takuuvarmaa Mel Brooksia, joka ei vaan naurata enää. Pikkulikkana tää oli ihan ykkösleffa :roll:


Ladyhawke - Legenda Haukasta

Keskiaikaan sijoittuva traaginen ja maaginen rakkaustarina, jossa kuitenkin asiaan kuuluvia miekkailukohtauksia. Enemmän tyttöjen elokuva kuitenkin. Tykkään vieläkin ko. pätkästä. Pääosissa loistavat nuori Matthew Broderick sekä Rutger Hauer ja Michelle Pfeiffer.
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2349
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

urpiainen kirjoitti: En ollut nähnyt leffaa vuosikausiin, ja yhä tämä vaikea leffa hämmentää minua. Tule apuun Rollo!
Kiitos luottamuksesta, mutta en muista leffaa kovin hyvin eikä koulumme kirjastossa sitä ollut (Uneton Seattlessa kyllä oli). Viestisi innoittamana kirjoitin Korvatunturille kirjeen - jos se menee perille, apua voin antaa joulun jälkeen.
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 6497
Liittynyt: 30.10.2006 20:18
Paikkakunta: No aivan varmasti aina Stadi

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Suvinen kirjoitti:Katsoin loppuun Da Vinci- koodin. Yritin sitä aloittaa pari päivää sitten, nukahdin kesken. Taas kävi sama homma, mutta kahlasin sen urhoollisesti läpi. Kiinnostavuus on juuri sillä tasolla, mitä ensimmäisistä lauseista voi päätellä.

Kirja oli niin täynnä tilpehööriä, ettei sitä olisi voinut mitenkään tähän kaikkea ympätä. Niinpä tässä oiottiin välillä oikein kunnolla, karsittiin vihjeitä, rönsyjä ja sivujuonia niin että jäljelle olisi pitänyt jäädä perusjuoni. Niinpä. Ikävä totuus vain on, ettei kirjassakaan ollut kunnollista perusjuonta. Niinpä leffaankaan ei jää kuin hataran "mysteerin" varassa huohottaen laukkaava takaa-ajo, ilman tippaakaan syvällisyyttä tai edes kiinnostusta leffan loppuratkaisua kohtaan. Pääosapari on aivan eri planeetoilta, ja vaikka Paul Bettany onkin ihana, ei se enkelinkasvoineen ja namskropallaan istu ruman ja hyljeksityn Silaksen rooliin yhtääääääään.

Ääh. Tymä leffa.

:? :? ½
Hallo Mussukka! Miten sitten kävisikään katsomisen jos olisi maksavissa elokuvissa DaVinci-koodissa? Kellahtaisiko vieressäistuvan syliin nukahtaessaan? Itsehän tosiaan nukahdin keskellä "paholainen pukeutuu Pradaan"-kuvassa.
Kuinka kauan sinulta menee tuollaisen kirjan lukemiseen? Olen muiltakin tätä aika-ajoin kysynyt. Minä en oikeastaan koskaan ole lukenut mitään istualtaan ja taas vaaka-asennossa rupeaa usein vätystämään niin ettei jaksa kirjaa pitää. Eräät taas jaksaa aivan kevyesti jopa pikkutunneille!
Tietysti vakiovastaus olisi että kiinnostava kirja ei nukuta, mutta täytyyhän alkuun päästäkseen jaksaa lukea aika tavalla että avautuu, eiks niin!
Viimeksi muokannut Stadinarska, 27.11.2006 22:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Shortbus

Odotin jälleen uutta seksin myyvyyden varaan laihoin eväin rakennettua feikkimässäilyä. Yllätyin myönteisesti! Kokonaisuutena ei mikään huippuleffa - budjetti on selkeästi ollut pienehkö eikä tarina kuljeta koko aikaa haukotuttamatta/töksähtelemättä - mutta silti: tässä saavutetaan joitakin sellaisia ihmisyyden ja aitouden kerroksia, jotka yleensä loistavat poissaolollaan kun elokuvissa esitetään seksiä. Erilaisuuden esittäminen onnistuu myös luontevasti ja asettaa pinnallisuudet oikeaan kontekstiinsa. Pinnan alla olemme kaikki ihmisiä.

Edit: virhe korjattu
Viimeksi muokannut EveryWoman, 27.11.2006 18:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Aito_Johanna kirjoitti:
Edith kirjoitti:
CandyMan kirjoitti: plaa plaa
löpö löpö
:komp:
Luovuta nyt vaan, Candy. Meitä on kaksi yhtä vastaan.
Kolmepas.
CandyMan

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Naiset. :roll:


007 Casino Royale tjsp.

Olihan se. Eniten pidin alun takaa-ajokohtauksesta, mitä darcouria tms. se olikaan missä hypitään ihan simona ja tehdään homovoltteja kadulla mahdottomissa paikoissa. Muuten leffa oli aika perushöttöactionia, nimi voisi olla MI-4.

Erona perinteisiin Bondeihin tässä ei yritetty estää maapallon tuhoa ydinasehyökkäyksen tai maata kiertävän saatananmoisen lämpösäteen ampuvan satelliitin aiheuttamana. Toisin kuin vaikka Timothy Daltonin tähdittämässä Licence to Kill:ssä, tällä kertaa tämä muutos perinteisestä Bond-kaavasta toimi.
Sheetlord

Viesti Kirjoittaja Sheetlord »

EveryWoman kirjoitti:Shortbus
Ok, mutta onko tässä erotiikkaa/paljasta pintaa/pervoilua? Nim. Popkornia vieressäsi äänekkäästi mässyttävä sadetakkimies
Elukka

Viesti Kirjoittaja Elukka »

CandyMan kirjoitti: 007 Casino Royale tjsp.

Olihan se. Eniten pidin alun takaa-ajokohtauksesta, mitä darcouria tms. se olikaan missä hypitään ihan simona ja tehdään homovoltteja kadulla mahdottomissa paikoissa. Muuten leffa oli aika perushöttöactionia, nimi voisi olla MI-4.

Erona perinteisiin Bondeihin tässä ei yritetty estää maapallon tuhoa ydinasehyökkäyksen tai maata kiertävän saatananmoisen lämpösäteen ampuvan satelliitin aiheuttamana. Toisin kuin vaikka Timothy Daltonin tähdittämässä Licence to Kill:ssä, tällä kertaa tämä muutos perinteisestä Bond-kaavasta toimi.
Sisälsi muuten huomattavasti realistisempaa väkivaltaa kuin aiemmat Bond-elokuvat.
Kungfu-liitelyn tai haialtaaseen tms. pudottamisen sijaan vedettiin ihan rehdisti nyrkillä turpaan, kolhittiin kalloja lavuaarinnurkkiin tai pistettiin kylmästi nikkelinappi otsaan.
Yllättäen huomasin pitäväni Daniel Craigin karusta hirsipuuhuumoria viljelevästä ammattitappaja-Bondista jopa enemmän kuin Conneryn lipevästä playboysta.
Tässä on (onneksi!) menty aivan toiseen suuntaan kuin siinä toisessa samannimisessä agenttifilmissä.
Caterina Murino pikkupahiksen vaimokkeena on håttis.


* * * * / * * * * *
Sheetlord

Viesti Kirjoittaja Sheetlord »

CandyMan kirjoitti:mitä darcouria tms. se olikaan missä hypitään ihan simona ja tehdään homovoltteja kadulla mahdottomissa paikoissa
Parkour on homman nimi.
CandyMan

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Just se, parkuuria.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Sheetlord kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:Shortbus
Ok, mutta onko tässä erotiikkaa/paljasta pintaa/pervoilua? Nim. Popkornia vieressäsi äänekkäästi mässyttävä sadetakkimies
On/on/ehkä (riippuu määritelmästä - itse en kuitenkaan sanoisi filmin antia pervoiluksi). Ainakin nyt sen verran, että katsomoon oli etsiytynyt läjä yksinäisen runkkarin arkkityyppejä (tiedättehän ne hikiotsaiset, aavistuksen tai enemmänkin plösähtäneet, silmiään aulan valoissa siristelevät miekkoset, jotka käsi hieman vapisten ojentavat lippunsa portsarille ja salissa pälyilevät ympärilleen hermostuneesti).

Seksuaalisuus esitetään kuitenkin sen verran inhimillisessä ja uskottavassa kontekstissa, että enpä tiedä kuinka helppoa tätä on katsoa pornoleffatyyliin pelkkään pintaan keskittyen. Tai no, ehkä teille miehille riittää että elimiä vilahtelee :wink: (ja kerrankin kummaltakin sukupuolelta ihan tasapuolisesti!). Seksi on myös oikeaa, eikä sitä hölmöä Leikitään et seuraavaks tää laittais SEN niinku SINNE!1!! -meininkiä, jota lähes kaikissa pornoteollisuuden ulkopuolisissa tuotannoissa joutuu sietämään.

Ai niin, pisteytys unohtui: leffakokonaisuutena pisteitä tippuu kolme viidestä, mutta suosittelen sitä edelleen lämpimästi näiden mainittujen ansioiden vuoksi!

:D :D :D
Sheetlord

Viesti Kirjoittaja Sheetlord »

EveryWoman kirjoitti:Seksuaalisuus esitetään kuitenkin sen verran inhimillisessä ja uskottavassa kontekstissa, että enpä tiedä kuinka helppoa tätä on katsoa pornoleffatyyliin pelkkään pintaan keskittyen. Tai no, ehkä teille miehille riittää että elimiä vilahtelee :wink: (ja kerrankin kummaltakin sukupuolelta ihan tasapuolisesti!)
Ehkäpä ansaitsin tämän. Raina pääsi joka tapauksessa katsontalistalle, hyvistä leffoista joissa on uskottava eroottinen lataus ei koskaan ole ylitarjontaa. Itse asiassa en muista, koska viimeksi olisin nähnyt sellaisen.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

CandyMan kirjoitti:Naiset. :roll:
Tästä letkautuksesta seuraa sanktio: EveryWomanin kilometrianalyysi Marie Antoinettesta! :perse: (Omasta mielestäni tätä elokuvaa ei oikein voi spoilata, joten en pahemmin rajoita tapahtumien kuvaamista, mutta jos joku ei halua tietää mitään olennaista ennen elokuvan katsomista, älköön lukeko tätä tekstiä!)

Sofia Coppola on aiemminkin osoittanut poikkeuksellista kykyä käsitellä elokuvassa elämän niinsanottuja Hahmottomia Olennaisuuksia. Hahmottomat Olennaisuudet –termin vedin paremman puuttuessa hatustani. Tarkoitan tällä kaikkea sellaista, joka elämässä on niin kovin tärkeää, mutta jonka kuvailemiseen ei ole sanoja. Ne, jotka ymmärtävät kirjallisuuden, musiikin, runouden ja muun taiteen voiman käsittellistämättömän totuuden kuvaamisessa ja esiin tuomisessa, tietävät mistä puhun. Helpoimmin esimerkkinä voinee käyttää hyvää runoutta: vaikka runo koostuu sanoista, jotka jo sinänsä merkitsevät jotakin, olennaisin on aina rivien välissä – se, minkä sanomiseksi tarvitaan juuri ne sanat juuri siinä järjestyksessä, koska täsmälleen saman asian ilmaiseminen eksplisiittisesti on yksinkertaisesti mahdotonta. Väkevin tuntemani Hahmottomien Olennaisuuksien kuvaus on Coen-elokuvassa The Man Who Wasn't There. Siinä on juoni ja uskottavasti film noir –perinteen hengessä etenevä tapahtumien sarja, mutta juoni tai tapahtumat eivät ole olennaisia. Rivien välit, aivan ensimmäisestä kuvasta lähtien, ovat. Nuorempana, kun katselin maailmaa mustavalkoisempien linssien lävitse, olin jopa sitä mieltä että elokuvien arvo määräytyy yksinomaan Hahmottomien Olennaisuuksien välittämiskyvyn kautta.

Mutta asiaan. Marie Antoinette on taidokas, inhorealistinen kuvaus ihmisen joutumisesta olosuhteiden uhriksi ja siitä, kuinka helppo ja usein käytetty "ratkaisu" defensiivinen uhrina pysyttely on. Tuttu kuvio lähes jokaiselle ihmislajin edustajalle – Marie Antoinettella ei välttämättä oikeastikaan ollut vaihtoehtoja, mutta meistä monilla olisi (useimmiten ainoa, mikä puuttuu, on uskallus). Marie Antoinetten valinta inhimillisen heikkouden esittämisen välineeksi on onnistunut, sillä pelkuruuden esittäminen sellaisen henkilön kautta, jonka lankeaminen siihen on olosuhteet huomioon ottaen keskimääräistä ymmärrettävämpää, vähentää osoittelevuutta ja ajatuksen syyllistävyyttä. Katsojan syyllistämättömyys on tietenkin aina hienoa, sillä se vapauttaa ihmiset arvioimaan viestejä neutraalimmin ja objektiivisemmin, eli tukee itsetuntemuksen lisääntymisen mahdollisuuksia.

Elokuvan lajityyppiä kuvailisin sanoilla kauhua lähentelevä psykodraama. Samoin kuin japanilaisten kauhuelokuvien ahdistavuus syntyy suurimmaksi osaksi katsojan korvien välissä, Marie Antoinetten jännitteiden ja tärkeimpien viestien on uskottu rakentuvan ilman eksplisiittistä kerrontaa katsojan samastuessa päähenkilön tilanteeseen. Ja rakentuvathan ne. Tunnelma on kuin kauniiseen lahjakääreeseen kiedottu mätänevä ruumis, ja entistä ahdistavammaksi kaiken tekee se, että käärettä ei koskaan avata. Kerronnan tasolla liikutaan siis tyystin eri maisemissa kuin päähenkilön sisäisessä todellisuudessa – todellisuudessa, jota ei missään vaiheessa kuvailla mitenkään, ei edes ilmeiden ja eleiden tasolla. Näin täydellisen teatteriesityksen vetäminen päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen ei voi merkitä muuta kuin henkilön vajoamista todellisuuspakoiseen utuun, halua unohtaa itsensä, asemansa ja vastuunsa ja täyttää ajatuksensa leikillä. Ja missäpä muualla tämä onnistuisikaan yhtä hyvin kuin käsittämättömän pompöösissa ja arkitodellisuudesta irrallaan lilluvassa Versailles'n hovissa.

Todellisuuspakoa etäämpää seuraava katsoja tiedostaa päähenkilöön kohdistuvat suunnattomat diplomaattiset, taloudelliset, poliittiset ja sosiaaliset vaatimukset tätä itseään paremmin, ja kenties toivoo päähenkilön selviävän niistä edes joten kuten. Toivo on kuitenkin turha. Miten leikata hovin kuluja kansan lepyttämiseksi, kun protokolla kuitenkin vaatii huoneellisen palvelusväkeä pokkuroimaan hallitsijaparin ympärillä aina heräämishetkestä nukkumaanmenoon saakka – muiden, toinen toistaan pöyristyttävämpien tapojen muassa? Ja toisaalta: miten säilyttää valtioidenväliset diplomaattisuhteet, jos aikoo vierasmaalaisena kuningattarena ajaa alas vuosisataiset hovin perinteet? Marie Antoinetten ongelmat olisivat saattaneet olla liian vaikeita ratkaistavaksi jopa kokeneimmalle ja koulutetuimmallekin kuningattarelle, mutta on helppo uskoa, että parikymppiselle epäkiinnostuneelle ja naiiville tytölle ne olivat liian ahdistavia edes tietoisuuteen asti päästettäväksi. Tilanne on periaatteessa sama kuin nykyajan ylensyöneellä suomettarella, joka viineriä ahmiessaan valittaa omaa lihavuuttaan – sillä erotuksella että lihavuudelle olisi useimmiten jotakin tehtävissä.

Elokuvan sanoma on piilossa, ja siksikin niin väkevä. Se kannustaa ihmistä itsepetokseen vajoamisen sijaan ratkaisemaan ongelmiaan muistuttamalla, että ei ole itsestäänselvyys että ongelmat ylipäätään ovat ratkaistavissa. Käyttöön on siis otettu vanha yleisöönvetoamiskikka. On aina kiehtovaa seurata muiden onnettomuutta voidakseen päivitellen todeta: Onneks mulla ei sentään mee noin huonosti! Tällä kertaa kikkaa vain on käytetty niin hienovaraisesti, että halvan vaikutelman sijaan kokonaisuus tuntuu harvinaisen arvokkaalta. Muita elokuvan ansioita ovat tietenkin jäykän ja keinotekoisen pukudraamaformaatin murtaminen, Marie Antoinetten hahmon syventäminen historiallisena henkilönä, oman aikamme fiiliksen poikkeuksellisen taitava vangitseminen (tässähän Coppola on kenties kaikkia muita elossa olevia ohjaajia reippaasti edellä) ja niin visuaalinen kuin auditiivinenkin vaikuttavuus.

Pisteitä tulee elokuvakokonaisuudelle neljä viidestä ja lisäksi yksi Breaking new ground –piste:

:D :D :D :D :idea:

Edit: kursivointi lisätty
Viimeksi muokannut EveryWoman, 30.11.2006 1:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Sheetlord kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:Seksuaalisuus esitetään kuitenkin sen verran inhimillisessä ja uskottavassa kontekstissa, että enpä tiedä kuinka helppoa tätä on katsoa pornoleffatyyliin pelkkään pintaan keskittyen. Tai no, ehkä teille miehille riittää että elimiä vilahtelee :wink: (ja kerrankin kummaltakin sukupuolelta ihan tasapuolisesti!)
Ehkäpä ansaitsin tämän. Raina pääsi joka tapauksessa katsontalistalle, hyvistä leffoista joissa on uskottava eroottinen lataus ei koskaan ole ylitarjontaa. Itse asiassa en muista, koska viimeksi olisin nähnyt sellaisen.
Yritän vielä selventää: tässä leffassa kyllä on uskottavaa eroottista latausta moninkin paikoin, mutta se on aina kerronnalle alisteista. Elokuvassa kuvataan uskottavasti myös eroottista epäonnistumista, eikä eroottista kuvastoa ole valikoitu perusheteromiehen toiveiden ohjaamana. En luokittelisi tätä eroottiseksi elokuvaksi, koska pääosassa ovat ihan muut jutut: yksinäisyys, pinnallisuuden pakeneminen, hukassa oleminen ja itsen etsiminen jne. Tätä tarkoitin arvellessani, että tästä leffasta ei kenties ole mahdollista saada perinteisesti käsitettyä eroottista nautintoa - tarina kun puhuttelee nautintoimpulsseja voimakkaammin.

Mutta suosittelen siis joka tapauksessa.

(Ei se "te miehet" -juttu muuten ollut mitenkään erityisesti suhun kohdistettu.)
CandyMan

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Katsoinpa DVD:ltä tänään tällaisen:

40-vuotias neitsyt

Erittäin vaikuttava kertomus yksinäisen ihmisen minuuden sortumisesta elämää suurempien tapahtumien keskipisteessä. Ydintarina kertoo - paremman termin puutteessa - olevaisuuden katoavaisuudesta sekä ihmisen ikuisesta vastakkainasettelusta omia ja yhteiskunnan normeja vastaan. Tarinan sankari, Andy, taistelee sisäisiä demoneitaan vastaan päivittäin, ympäröivän maailman projisoidessa vastustamattoman mielettömyytensä hänen päänsisäiseen kokemusmaailmaansa.

Andy pakenee todellisuutta kafkamaiseen unimaailmaansa, jota suojelevat hänen salaiset intohimonsa kohteet, miniatyyrisuperihmiset. Ympäröivä "todellisuus" kuitenkin asettaa Andylle jatkuvasti mielettömiä vaateitaan, tehden hänestä oman yksinkertaisuudensa narrin. Andy kokee ulkopuolisuutta niin kanssaihmisiään kuin itseäänkin kohtaan.

Tarina kulminoituu lopulta Andyn vastarinnan murtumiseen, hänen luopuessaan miniatyyri-ihmisten suojelevasta syleilystä ja antautuessaan teatraalisen naisdemonihahmon sosiaaliseksi leikkikaluksi. Elokuvan loppu on varsin surullinen, Andyn antautuessa järjenvastaisen piirileikin ja yhteislaulun pyörteisiin sisäisten demoniensa pakottamana.

Lopultakin elokuva jättää vastaamatta vain yhteen tärkeään kysymykseen: miksi?

Annan tällä kertaa kuusi pallopäätä seitsemästä, koska seitsemäs katosi jonnekin enkä löytänyt sitä tähän hätään.

:nuts: :nuts: :nuts: :nuts: :nuts: :nuts:

EDIT: Vittuillakseni editoin.
Viimeksi muokannut CandyMan, 30.11.2006 1:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

CandyMan kirjoitti:Annan tällä kertaa kuusi pallopäätä seitsemästä
Annan sulle kaksi säälipistettä viidestä. Kerjää lisää jos tarvitset!

:paijaa: :paijaa:
huima

Viesti Kirjoittaja huima »

EveryWoman kirjoitti:Annan sulle kaksi säälipistettä viidestä. Kerjää lisää jos tarvitset!

:paijaa: :paijaa:
Tän takia on parempi katsoa vaan leffoja joissa on pyllyjä.
Dumari

Viesti Kirjoittaja Dumari »

The Departed
Hyvä juoni toimintaleffaan. Näyttelijätkin aika hyvei, Di Caprio ny ei olis ollu pakollinen tuohon rooliin, mutta Hollywood on Hollywood :roll:
väkivaltaakaan ei ollut yhtään liikaa, paitsi lopussa olis pärjännyt vähemmälläkin. 3,5/5 tähdestä.
bedlam

Viesti Kirjoittaja bedlam »

What Ever Happened to Baby Jane?
KuvaKuvaKuvaKuva

Bette Davisin ja Joan Crawfordin hienosti tähdittämä thrilleri/draama/kipeä musta komedia vuodelta 1962. Ahdistava ja samaan aikaan hymyilyttävä elokuva.

Ice Age
KuvaKuvaKuva

Ihan viihdyttävä pätkä hieman liian perinteisellä piirrossatujuonella. Tavallaan kuin sekoitus Shrekiä ja Leijonakuningasta.

Ice Age 2
KuvaKuvaKuva1/2

Hieman parempi kuin ykkönen, nauratti makoisammin.

Damien: Omen II
KuvaKuvaKuva1/2

Ensimmäisen leffan klassisesta jännityksestä siirryttiin slasher-tyylin kauhisteluun. Eli varsinaisen juonen sijasta pääasia on erikoisilla tavoilla toteutetuissa kuolinkohtauksissa. Mutta silti viihdyttää ja paljon leffasta pelastaa se, että paholaisen poika ei ole mikään Ultimate Evil, vaan itsekin on järkyttynyt kohtalostaan.

Omen III
KuvaKuva

Tää onkin sitten jo melkoisen kauhea räpistely.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2579
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Viesti Kirjoittaja Clay »

EveryWoman kirjoitti:En luokittelisi tätä eroottiseksi elokuvaksi, koska pääosassa ovat ihan muut jutut: yksinäisyys, pinnallisuuden pakeneminen, hukassa oleminen ja itsen etsiminen jne.
Eli Levottomat 4?
Nyt penikseni on fantastinen!
Vastaa Viestiin