Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Paskan möivät. :(
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Manaaja kirjoitti:Seatin möivät. :(
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

^ Vanhana siitäkin tulee Opel.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Manaaja kirjoitti:Paskan möivät. :(
Yep

http://kitina.net/viewtopic.php?p=36850 ... eat#368502
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Mä justiin tuossa kuuntelin, että ihan kuin vauhtipyörä olis alkanut taas pitää samantapaista kilkatusta kuin mitä se piti paljon voimakkaammin ennenkuin se vaihdettiin. Noh, onhan se jo kuukauden vanha sentään.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Manaaja kirjoitti:Mä justiin tuossa kuuntelin, että ihan kuin vauhtipyörä olis alkanut taas pitää samantapaista kilkatusta kuin mitä se piti paljon voimakkaammin ennenkuin se vaihdettiin. Noh, onhan se jo kuukauden vanha sentään.
Miten sulla noi autot ei kestä? Liian raskas kaasujalka?
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

NuoriD kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Mä justiin tuossa kuuntelin, että ihan kuin vauhtipyörä olis alkanut taas pitää samantapaista kilkatusta kuin mitä se piti paljon voimakkaammin ennenkuin se vaihdettiin. Noh, onhan se jo kuukauden vanha sentään.
Miten sulla noi autot ei kestä? Liian raskas kaasujalka?
Mullahan autot nimenomaan ovat kestäneet. Fordissa ei ollut mitään vikaa 11 vuoden aikana vaikka ajoin sillä ihan kilpaakin, skodassa oli ainoastaan yksi anturivika 5 vuoden aikana joka oireili pikkasen välillä nollakeleissä, ja siinä se. 16 autovuotta ilman vikoja. Kunnes ostin Jaguarin. Ja sitten volkkarin.
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Viesti Kirjoittaja Leevi »

masa kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Paskan möivät. :(
Yep

http://kitina.net/viewtopic.php?p=36850 ... eat#368502
Huh, ei oo kyl noin suuria ongelmia autossa ollut. Toivottavasti ei koskaan edes tule ...
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

^ Vaihdoin Seatin vasta seuraavan vuoden helmikuussa pois, joten ei tossa listassa edes ole kaikki ongelmat.
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Viesti Kirjoittaja Leevi »

Mitkä olis hyviä talvirenkaita?
Nokia, Continental, Bridgestone, Good Year, ... ?
Koko 205/55R16.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Ostan kuukauden sisään noksun seiskat. Mutta en 55-sarjalaisina vaan 60. Syy on noin 1cm lisää maavaraa, ajettavuuteen en ole huomannut vaikutusta - no ehkä kuivalla/kostealla asfaltilla saattaa radalla olla jotain eroa mut ei normiajossa. Sen sijaan en ole jäänyt kiinni niihin paikkoihin mihin muut ovat jääneet pohjan varaan kellumaan.
Testejä en jaksa nyt selata, vaan luotan kokemukseen että Noksuilla pärjää oikeassa talvessa. Paljaalla kestopäällysteellä joku muu voi olla parempi. Mut tykkään mennä huoletta kelistä riippumatta.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Yks asia mitä noi rengasvertailut ei ota huomioon, on renkaiden kestävyys. Oman kokemuksen mukaan nokialaisissa pysyy nastat parhaiten kiinni. Mulla oli Skodassa Bridgestone Noranzat, ja vaikka ne ehkä uutena vetivätkin vertoja hakkapeeloille, niin ensimmäisen talven jälkeen takarenkaat olivat pudottaneet 80% nastoistaan jonnekin. Omituisinta tässä oli se, että nimenomaan takarenkaista, kun kyse oli etuvetosesta autosta, jolla ei mitään käsijarrukäännöksiä juuri tehty. Hyvin suuri osa nastoista oli myös katkennut, myös eturenkaista, vaikka kannat olivatkin vielä paikoillaan.

Edellisen auton Hakkapeliitta vitoset sen sijaan näyttivät nastoiltaan vielä kolmen talven jälkeen lähes uusilta. Kuten myös nykyisessä autossa. En oikein viitsi edes harkita enää muita renkaita kuin Hakkapeliittoja, tai sitten hintaero saa olla jo todella merkittävä. Itse asiassa toisiksi parhaat talvirenkaat mitä mulla on ollut kestävyys mukaanlaskettuna, olivat Marangonit. Weird shit.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Hakkapeliitta seiskat mullakin alla, täytyy sen verran sanoa, että siinä missä kitkoilla ei vaan kertakaikkiaan päässyt mihinkään (195/60R16), Hakkapeliitoilla (185/65R16) on mennyt Vulga umpihankeenkin kun kun kuuma veitsi voihin.
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Leevi kirjoitti:Mitkä olis hyviä talvirenkaita?
Nokia, Continental, Bridgestone, Good Year, ... ?
Koko 205/55R16.
Pakko kehua Michelinen X-ice northeja suunnilleen kokoluokassa. Noitten dotti on jo usean vuoden vanha ja yksi nasta lähtenyt ja pitävät hyvin. Mallihan on vaihtunut sen jälkeen, mutta tuskin uusikaan pintakuvio huonompaan suuntaan on mennyt.
Came here for school, graduated to the high life
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Manaaja kirjoitti:Mä justiin tuossa kuuntelin, että ihan kuin vauhtipyörä olis alkanut taas pitää samantapaista kilkatusta kuin mitä se piti paljon voimakkaammin ennenkuin se vaihdettiin. Noh, onhan se jo kuukauden vanha sentään.
Joo, kyllä se selkeesti on taas menossa. Auto kuulostaa taas ihan dieseliltä tyhjäkäynnillä ja kalkatus loppuu heti kun lykkää R:n tai D:n sisään niinkuin viimeksikin.

1200 euron vauhtipyörähomma 2000 kilsan välein. Halpoja kilometrejä DSG:n omistajalle, sano. Oon kyllä vähän joka tavalla ollut pettynyt tohon DSG:hen. Hirveä ylihypetetty paska, josta ei ole käytännön iloa normaaliin automaattiin verrattuna kuin korkeintaan täyskaasukiihdytyksessä. Kaikessa muussa aiempi perinteinen 6-portainen automaatti-ZF toimi paremmin. Eikä toi DSG edes taida tommosia täyskaasukiihdytyksiä kovin montaa kestää. Eikä ajamista vaihteiston manuaalipuolella.

Epäilen että siinä juuri on vikaantumisen syy. Nimittäin D:llä laatikon vaihtamisohjelma on niin syvältä perseestä, että arkiajossa on melkein pakko ajaa koko ajan manuaalipuolella taajama-ajossa. Ja manuaalipuolella laatikko sitten vaihtaa vaihdetta nytkähdellen maksiminopeudella muutamassa kymmenessä millisekunnissa, riippumatta siitä kiihdyttääkö kevyesti vai raskaammin. Veikkaan että toi vaihtamisen nopeus on suurena syynä siihen että toi vauhtipyörä ottaa liikaa rasitusta siipeensä ihan normaalissa ajossa ja sanoo sen vuoksi itsensä irti noin lyhyillä kilometreillä.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Manuaalilaatikko :h:

Valitettavasti tunkevat nykyään noita automaatteja vakiovarusteiksi tehokkaammille moottoreille.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Boner

Viesti Kirjoittaja Boner »

Vagabondo kirjoitti:Manuaalilaatikko :h: .
Höyrymoottori :h:
Dave

Viesti Kirjoittaja Dave »

Kyllä perinteinen momenttimuuntimella varustettu loota on ihan jees.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Vagabondo kirjoitti:Manuaalilaatikko :h:

Valitettavasti tunkevat nykyään noita automaatteja vakiovarusteiksi tehokkaammille moottoreille.
Valitettavasti automaattivaihteisto ei ole nykyään pakollinen varuste kaikissa autoissa (kilpa-autoja ehkä lukuunottamatta). Oppisivat tekemään niitä kunnolla. Ja itse asiassa taitaa nykypäivänä olla jonkinmoiset automaatit nimenomaan kilpa-autoissakin yleisempiä, elleivät ole säännöillä kielletty.

Kun on kerran tottunut ajamaan automaatilla, niin ei todellakaan tee mieli vaihtaa manuaaliin, ellei oteta korkeintaan satunnaisia rata-autoiluhimoja huomioon. Tavan arkiajoon automaattivaihteisto on paras lisävaruste mitä autoonsa voi ruksia. Olettaen tietysti että se toimisi ja kestäisi odotetusti, eikä kuten tuo DSG.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Manaaja kirjoitti: Ja itse asiassa taitaa nykypäivänä olla jonkinmoiset automaatit nimenomaan kilpa-autoissakin yleisempiä, elleivät ole säännöillä kielletty.
Puoliautomaatti rallissa. Formulassa olis automaatti, jos olis sallittu. Niitä taidettiin ehtiä käyttämään jonkunaikaa ennen kuin kiellettiin. Laatikolle ohjelmoitiin kierros valmiiksi, jotta se oli koko ajan optimaalisella vaihteella. Nykyisin puoliautomaatti. Pienemmistä luokista en tiedä.
Manaaja kirjoitti: Kun on kerran tottunut ajamaan automaatilla, niin ei todellakaan tee mieli vaihtaa manuaaliin, ellei oteta korkeintaan satunnaisia rata-autoiluhimoja huomioon. Tavan arkiajoon automaattivaihteisto on paras lisävaruste mitä autoonsa voi ruksia. Olettaen tietysti että se toimisi ja kestäisi odotetusti, eikä kuten tuo DSG.
Mä ajan autosta yleensä kilometrit 150k-300k, joten toi laatikon kestävyys on yksi tekijä. Toinen on, että mä haluan itse päättää millä vaihteella auto kulkee, joten ajaisin kuitenkin manuaalivalinnan puolella suurimman osan ajasta. Siihen liitteyn, en tykkää ohjata vaihdetta kaasupolkimella.

Mä en keksi mitään syytä miksi totuttelisin automaattiin. Manuaalilla ajaminen on hauskempaa.
Jos ajaa paljon ruuhkassa, niin silloin automaatti on varmasti ihan mukava, jos sitä arvostaa.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Boner

Viesti Kirjoittaja Boner »

Vagabondo kirjoitti: Mä ajan autosta yleensä kilometrit 150k-300k, joten toi laatikon kestävyys on yksi tekijä. Toinen on, että mä haluan itse päättää millä vaihteella auto kulkee, joten ajaisin kuitenkin manuaalivalinnan puolella suurimman osan ajasta. Siihen liitteyn, en tykkää ohjata vaihdetta kaasupolkimella.

Mä en keksi mitään syytä miksi totuttelisin automaattiin. Manuaalilla ajaminen on hauskempaa.
Jos ajaa paljon ruuhkassa, niin silloin automaatti on varmasti ihan mukava, jos sitä arvostaa.
Meinaat että manuaali kestää paremmin kuin automaatti? Taksarit ja miljoona kilometriä ajetut mersut voivat olla erimieltä. Toisekseen, kun tarpeeksi kauan ajat automaatilla, et edes ajattele mikä vaihde siellä on sisällä.

Manuaalilla ajaminen on hauskempaa.
Dave ilmaisi aikoinaan hyvin: "Hammasrattaiden laittaminen eri järjestykseen käsikammella ei tuo mitään lisäarvoa autoiluun.."
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Vagabondo kirjoitti:Mä ajan autosta yleensä kilometrit 150k-300k, joten toi laatikon kestävyys on yksi tekijä.
Nykyaikaiset perinteiset automaatit kestävät tuon yleensä melko huoltovapaasti siinä missä manuaaliaskiin saat ainakin kytkimiä vaihtaa jo muutamaan otteeseen noihin maileihin.
Toinen on, että mä haluan itse päättää millä vaihteella auto kulkee, joten ajaisin kuitenkin manuaalivalinnan puolella suurimman osan ajasta. Siihen liitteyn, en tykkää ohjata vaihdetta kaasupolkimella.
Näin mäkin ajattelin ennen jaguaria, ja ajattelen nyt taas. Kyse on ihan siitä miten hyvin aski hoitaa hommansa ja istuu yhteen moottorin kanssa. Jaggen aski luki ajatuksia ja oli aina tilanteessa mukana, ei virponut suotta edes takaisin vaan antoi 440Nm väännön tehdä tehtävänsä. Auto liikkui ja ilman odotus- ja arvonta-aikoja.

Volkkarin automaatin ohjauslogiikka on niin paska, että sitä on pakko koko ajan käskyttää manuaalisesti. En ole koskaan törmännyt yhtä hitaaseen ja aina väärällä vaihteella olevaan automaattivaihteistoon käytännön ajossa. Se siitä DSG:n mukasupernopeudesta, kun aina kuitenkin arvotaan 2 sekuntia oikeaa vaihdetta sisään kun halutaan jonkin sortin muutosta menemiseen. Laatikko ei osaa käyttää moottorin vääntövaroja hyödykseen yhtään, vaan toimii täysin kaksivaiheisesti. Joko mennään 1000 kierroksen pinnassa ja vastataan kaikkeen laiskasti ja hitaasti tai sitten huudetaan 4000 kierroksen kaakkoispuolella puslat parkuen.
Mä en keksi mitään syytä miksi totuttelisin automaattiin. Manuaalilla ajaminen on hauskempaa.
Jos ajaa paljon ruuhkassa, niin silloin automaatti on varmasti ihan mukava, jos sitä arvostaa.
Mä en keksi yhtäkään syytä miksi manuaalilla ajaminen olisi hauskempaa kuin hyvällä automaatilla jossa on käsikomentomahdollisuus. Ainoa mikä jää puuttumaan on kytkimen kanssa pelleilemisen tuomat mahdollisuudet rallikuskia leikkiessä. Tosin siihen hommaan tarvitsisi sitten jo perinteisesti lukkiutuvat jarrut, jos haluaa että siitä erityistä iloa olisi.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Boner kirjoitti: Toisekseen, kun tarpeeksi kauan ajat automaatilla, et edes ajattele mikä vaihde siellä on sisällä.
Ja autolla ajaminen on vain keino siirtyä paikasta toiseen?

Ei kiitos, kyllä mä mieluummin suhtaudun ajamiseen intohimoisesti.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Dave

Viesti Kirjoittaja Dave »

Vagabondo kirjoitti:
Boner kirjoitti: Toisekseen, kun tarpeeksi kauan ajat automaatilla, et edes ajattele mikä vaihde siellä on sisällä.
Ja autolla ajaminen on vain keino siirtyä paikasta toiseen?

Ei kiitos, kyllä mä mieluummin suhtaudun ajamiseen intohimoisesti.
Olisiko susta hauskempi ajaa autoa, jos saisit koko ajan säätää seossuhdetta ja sytytysennakkoa ajamisen aikana?
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Manaaja kirjoitti: Näin mäkin ajattelin ennen jaguaria, ja ajattelen nyt taas. Kyse on ihan siitä miten hyvin aski hoitaa hommansa ja istuu yhteen moottorin kanssa. Jaggen aski luki ajatuksia ja oli aina tilanteessa mukana, ei virponut suotta edes takaisin vaan antoi 440Nm väännön tehdä tehtävänsä. Auto liikkui ja ilman odotus- ja arvonta-aikoja.

Volkkarin automaatin ohjauslogiikka on niin paska, että sitä on pakko koko ajan käskyttää manuaalisesti...

Mä en keksi yhtäkään syytä miksi manuaalilla ajaminen olisi hauskempaa kuin hyvällä automaatilla jossa on käsikomentomahdollisuus.
Polttoainetaloudellisuus. VW:n automaatti pyrkii viemään autoa mahdollisimman taloudellisesti. Satuin tossa vähän aikaa sitten ajamaan. Ei ollut kivaa ei.

Periaatteessa puoliautomaatti voisi olla kiva, jos toimii niin kuin Jaggea mainostat. Mä en vaan ole vielä ajanut automaattia, jonka toimintaan olisin ollut tyytyväinen. Ei mulla mitään pakkomiellettä kytkimeen ole, mutta automaatin pitää viiveeltään ja kaasun vasteeltaan olla vähintään yhtä hyvä ajaa kuin manuaalin ennen kuin suosiolla vaihdan.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Vastaa Viestiin