Sivu 7/9
Lähetetty: 05.11.2009 15:31
Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling
Nyt lähden kitkoilla köröttelemään kotiin, mahtaa olla hissuista meno Lahdentiellä, eiköhän aika moni ajele kesärenkailla... Kun tuli taas niin yllättäen tää talvi ja nastat ei saa kulua ja ja ja! Onhan se hauskaa kun saa turvajudanssitkin napista offille!
Tuskin tuolla ees mitään valkosta maassa on. Puspus.
Lähetetty: 05.11.2009 15:32
Kirjoittaja Manaaja
Jenny Daa-aah! ling kirjoitti:Jatka lapsi autoleikkejäs mut älä pliis pliide pliis mun teille...
En sinä kypsä, vastuullinen, järkevä, fiksu ja aikuinen ihminen missään nimessä sitä virhettä tekisikään, sinähän ne tiet kun omistatkin.
PS. On kyllä tosi vastuutonta ajaa pääkaupunkiseudun talvessa kitkarenkailla. Sehän on kuin kesärenkailla liukastelisi!

Lähetetty: 05.11.2009 15:36
Kirjoittaja Kai Nalo
^ Kyselyn paikka.
"Sladitteletko, vai oletko Pertti?"
Lähetetty: 05.11.2009 15:39
Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling
Manaaja kirjoitti:On kyllä tosi vastuutonta ajaa pääkaupunkiseudun talvessa kitkarenkailla. Sehän on kuin kesärenkailla liukastelisi!

Kerjäsin tota.

Piti jäädä odottamaan vastaukses ja nyt lähen omistamalleni tielle! Puspus, pimppa kiittää huomiosta!
Kyselyyn vastaus; sladittelen ja harjottelen mut liikenteessä ajan mahdollisimman rauhallisesti, olen varmaan Pertti. <3
Lähetetty: 05.11.2009 15:41
Kirjoittaja exPertti
Jenny Daa-aah! ling kirjoitti:...olen varmaan Pertti. <3
Nyt sekin sitten paljastui.

Lähetetty: 05.11.2009 15:43
Kirjoittaja exPertti
Kai Nalo kirjoitti:^ Kyselyn paikka.
"Sladitteletko, vai oletko Pertti?"
Kysymys ei ole oikein validi. Omat sivuluisuni korjaa nykyään takajarrun kuiva jurahdus suoraksi. Pitäähän sitä joskus kokeilla toimivatko järjestelmät.
Lähetetty: 05.11.2009 15:52
Kirjoittaja Manaaja
exPertti kirjoitti:Kai Nalo kirjoitti:^ Kyselyn paikka.
"Sladitteletko, vai oletko Pertti?"
Kysymys ei ole oikein validi. Omat sivuluisuni korjaa nykyään takajarrun kuiva jurahdus suoraksi. Pitäähän sitä joskus kokeilla toimivatko järjestelmät.
Sun ajovakaudenhallintajärjestelmässä on jotain vikaa. Eturenkaan siinä rusahtaa pitäisi, takarenkaiden rusauttelusta kun ei ole oikein yhtään mitään iloa jos renkaan sivuttaispito on jo menetetty. Jos auto lähtee yliohjaamaan (sivuluisuun) oikealle, ajonvakaudenhallintajärjestelmä korjaa sen jarruttamalla ensikädessä vasenta etupyörää.
Lähetetty: 05.11.2009 16:02
Kirjoittaja exPertti
Manaaja kirjoitti:Sun ajovakaudenhallintajärjestelmässä on jotain vikaa. Eturenkaan siinä rusahtaa pitäisi, takarenkaiden rusauttelusta kun ei ole oikein yhtään mitään iloa jos renkaan sivuttaispito on jo menetetty. Jos auto lähtee yliohjaamaan (sivuluisuun) oikealle, ajonvakaudenhallintajärjestelmä korjaa sen jarruttamalla ensikädessä vasenta etupyörää.
Viittasin ns. kahva edellä ajoon eli yliohjaamiseen, jota on kiva kokeilla rauhallisessa paikassa. Mutkat mennään yleensä sitä vauhtia, että ainoastaan kerran muistan etupyörää jarruttaneen.
Lähetetty: 05.11.2009 16:10
Kirjoittaja Manaaja
exPertti kirjoitti:Manaaja kirjoitti:Sun ajovakaudenhallintajärjestelmässä on jotain vikaa. Eturenkaan siinä rusahtaa pitäisi, takarenkaiden rusauttelusta kun ei ole oikein yhtään mitään iloa jos renkaan sivuttaispito on jo menetetty. Jos auto lähtee yliohjaamaan (sivuluisuun) oikealle, ajonvakaudenhallintajärjestelmä korjaa sen jarruttamalla ensikädessä vasenta etupyörää.
Viittasin ns. kahva edellä ajoon eli yliohjaamiseen, jota on kiva kokeilla rauhallisessa paikassa. Mutkat mennään yleensä sitä vauhtia, että ainoastaan kerran muistan etupyörää jarruttaneen.
...mihin kuvittelit minun viitanneen? Kuten sanoin, takapyörää on aika turha rusautella, jos sen sivuttaispito on menetetty, eli mennään sladissa, eli kahva edellä, eli yliohjaa.
Lähetetty: 05.11.2009 16:17
Kirjoittaja exPertti
Manaaja kirjoitti:...mihin kuvittelit minun viitanneen? Kuten sanoin, takapyörää on aika turha rusautella, jos sen sivuttaispito on menetetty, eli mennään sladissa, eli kahva edellä, eli yliohjaa.
Vanhat versiot kai jarruttivat vain yhtä pyörää, uudemmat voivat jarruttaa useampaa jos katsovat sen tarpeelliseksi.
Lähetetty: 05.11.2009 16:36
Kirjoittaja Manaaja
exPertti kirjoitti:Manaaja kirjoitti:...mihin kuvittelit minun viitanneen? Kuten sanoin, takapyörää on aika turha rusautella, jos sen sivuttaispito on menetetty, eli mennään sladissa, eli kahva edellä, eli yliohjaa.
Vanhat versiot kai jarruttivat vain yhtä pyörää, uudemmat voivat jarruttaa useampaa jos katsovat sen tarpeelliseksi.
Jep, siksi sanoinkin että ensikädessä etupyörää.
Lähetetty: 05.11.2009 16:51
Kirjoittaja Pulkannaru
Lähetetty: 05.11.2009 16:56
Kirjoittaja Manaaja
Taidanpas tästä lähteä renkaita vaihtamaan!
Lähetetty: 06.11.2009 8:02
Kirjoittaja exPertti
Manaaja kirjoitti:Jep, siksi sanoinkin että ensikädessä etupyörää.
Ok, jäi illalla itselle kuva, että tietous järjestelmän pilkuntarkasta toiminnasta on hieman ohut ja kyllä se tosiaan sisäkurvin puoleista eturengasta taitaa pääasiassa jarruttaa. Loogista sinällään, kun sitä hetken pohtii.
Lähetetty: 06.11.2009 10:10
Kirjoittaja urpiainen
Kai Nalo kirjoitti:exPertti kirjoitti:
Jo se, että pidät urpiaista minkäänlaisena referenssinä minkään suhteen kertoo paljon.

Paitsi että tässä tapauksessa suurin osa kitinäläisistä komppaa urpiaista. Minäkin.
Turha kai sanoakaan, että tässä tapauksessa minä taas olen enemmän Pertin linjoilla...
Edit: Lisätään nyt vielä pakollinen Kitinä-disclaimer, kun täällä aina puhutaan toisten ohi KFC:n aikaansaamiseksi. Manalan ja Masan juttujen perusteella pidän kumpaakin kunnioitettavan kokeneena ja vastuullisena autoilijana, joiden asennetta autoiluun arvostan. Komppaankin vain Pertin yleisen tason huomiota siitä, että yleisesti ottaen turvavarusteita kannattaa käyttää, ja esim. lounasravintolassa naapuripöydästä kuulemani äijäuho siitä, miten siistiä on liukastella kesärenkailla jäisillä teillä on kovasti vastuutonta. Tämä ei tietenkään ole ristiriidassa sen kanssa, että perustaitojen opettelu on keskeistä jne jne.
T. Nimim. Perustaidot hukassa, kesärenkaat alla ja 11 vuotta vanhassa Astrassa edes ole mitään ajonvakautuksia.
Lähetetty: 06.11.2009 13:20
Kirjoittaja Kai Nalo
urpiainen kirjoitti:yleisesti ottaen turvavarusteita kannattaa käyttää,
Yleisesti kyllä joo. Mutta eivät nekään autuaaksi tee, kuten pertsan uskomuksissa näyttää olevan.
Esim. omassa autossani on TCS-vetoluistonesto, joka toimii siis siten, että se katkaisee vetävistä pyöristä vedon jos vetävä pyörä pyörähtää tyhjää. Tuo vedon katkeaminen taasen muuttuu siinä vaiheessa vaaratekijäksi, kun sohjo/lumikelillä lähdet ohittamaan vaikkapa rekkaa, ja juuri keskikaistan päällä ja ohituksen alussa, järjestelmä päättääkin sulkea vedon kokonaan pois koska keskikaistan sohjokasa saa vetävän eturpyörän pyörähtämään muutaman kerran tyhjää.
Siinä sitten olet keskikaistalla paskat housuissa kun auto muuttuu mäkiautoksi, rekka on vieressä ja tilakin alkaa loppumaan.
Tästä syystä siis itse otan aina TCS:n pois päältä, jos on huono ajokeli.
Lähetetty: 06.11.2009 13:42
Kirjoittaja Manaaja
Joo, en sitten enää neuvo ketään vaihtamaan renkaita Oikein. Tuli nimittäin aika kallis renkaidenvaihto. Sain jotenkin aivan käsittämättömästi pultin katkeamaan mutskun sisään. Ei mitään riuhtomista, potkimista eikä lyömistä, vaan toisella kiristyskierroksella 40-senttisen varren kanssa kyykyssä istuen toinen käsi varrella mutskun päällä ja toisella kädellä progressiivisesti vääntämällä ihan soljuvaa liikettä kesken liikkeen NAKS ja mutsku pultteineen kädessä. WTF!
Saas nähdä mitä kaikkea tosta saa vaihdattaa tuon vuoksi. Yllättäen huollosta ei vastata ja soittopyyntö tuntui menevän kuuroille korville. Kauankohan tolla uskaltaa ajaa neljällä pultilla, hmm! Joko jagge tekee materiaalivammaista kuraa tai sitten mun täytyy tosissaan lopettaa salillakäynti.
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=d91xvkzTtPk[/youtube]
Lähetetty: 06.11.2009 13:44
Kirjoittaja Kai Nalo
Manaaja kirjoitti:Joo, en sitten enää neuvo ketään vaihtamaan renkaita Oikein. Tuli nimittäin aika kallis renkaidenvaihto. Sain jotenkin aivan käsittämättömästi pultin katkeamaan mutskun sisään.
Ratkaisusi on porakone ja vastakierretappi. Tai jos sulla on hitsi niin sitten hitsaat mutterin kiinni siihen pultin päähän. Muuta konstia ei oikeastaan enää ole.
Lähetetty: 06.11.2009 13:58
Kirjoittaja Niba
Kai Nalo kirjoitti:Manaaja kirjoitti:Joo, en sitten enää neuvo ketään vaihtamaan renkaita Oikein. Tuli nimittäin aika kallis renkaidenvaihto. Sain jotenkin aivan käsittämättömästi pultin katkeamaan mutskun sisään. Ei mitään riuhtomista, potkimista eikä lyömistä, vaan toisella kiristyskierroksella 40-senttisen varren kanssa kyykyssä istuen toinen käsi varrella mutskun päällä ja toisella kädellä progressiivisesti vääntämällä ihan soljuvaa liikettä kesken liikkeen NAKS ja mutsku pultteineen kädessä. WTF!
Saas nähdä mitä kaikkea tosta saa vaihdattaa tuon vuoksi. Yllättäen huollosta ei vastata ja soittopyyntö tuntui menevän kuuroille korville. Joko jagge tekee materiaalivammaista kuraa tai sitten mun täytyy tosissaan lopettaa salillakäynti.
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=d91xvkzTtPk[/youtube]
Ratkaisusi on porakone ja vastakierretappi.
Tosiaan anustappi on ainoa ratkaisu!
Lähetetty: 06.11.2009 14:23
Kirjoittaja Pulkannaru
Manaaja kirjoitti:kiristyskierroksella 40-senttisen varren kanssa kyykyssä istuen toinen käsi varrella mutskun päällä ja toisella kädellä progressiivisesti vääntämällä ihan soljuvaa liikettä kesken liikkeen NAKS ja mutsku pultteineen kädessä. WTF!
Saas nähdä mitä kaikkea tosta saa vaihdattaa tuon vuoksi. Yllättäen huollosta ei vastata ja soittopyyntö tuntui menevän kuuroille korville. Kauankohan tolla uskaltaa ajaa neljällä pultilla, hmm! Joko jagge tekee materiaalivammaista kuraa tai sitten mun täytyy tosissaan lopettaa salillakäynti
Momenttiavain huudettu!
Käsituntumalla ei saa kuin kuraa aikaiseksi. Pyöränpultteja on saatettu kiristää jo aiemmin surutta. Itselleni eräs iso rengasliike vaihtoi gummit ja laittoi alle. Yksikään pultti ei kiristynyt tarkastuskierroksella n 100km ajon jälkeen. Mutta syksyllä moni tarvitsi noin 400Nm avautuakseen (avain ei näyttänyt enempää). Ja pitäs kyllä pysyä neljällä kiinni, kunhan ajelee ns normaalisti, ajelin joskus kolmella viidestä yhden mökkireissun.
Vastakierretappi ei välttämättä auta. Saattaa olla takaa päin asennettava. Mutta en toki tuon Jagen rakennetta tiedä, kun ei ole moista tullut koskaan ropattua. Muutamaa muuta vanhemaa Jagen mallia kyllä.
Lähetetty: 06.11.2009 14:34
Kirjoittaja Kai Nalo
Tulipas juur mieleen että sehän saattaa olla ns. pooritappi joka meni poikki.
Missä se katkennut pultti on kiinni? Levyssä vai vetarissa vai vai.? Jos se on pooritappi niin anna sille lekaa ja lyö läpi reiästä. Sit vaan uus tilalle ja menox.
Lähetetty: 06.11.2009 14:41
Kirjoittaja Manaaja
Kai Nalo kirjoitti:Missä se katkennut pultti on kiinni? Levyssä vai vetarissa vai vai.?
Ei mitään käsitystä. Kyseessä oli toki vielä viiminen fillari joten en jaksanut irroitella enää ja kyylätä tarkemmin. Veikkaisin kuitenkin että se menee levyn läpi. Tiedä sitten missä asti se on kiinni.
Lähetetty: 06.11.2009 14:42
Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling
Tää ketju muuttu tosi seksikkääks jotenkin yhtäkkiä. Varmaan perjantain piikkiin, en tiedä, mitä ootte mieltä Naiset...
Lähetetty: 06.11.2009 14:44
Kirjoittaja Kai Nalo
Manaaja kirjoitti:Kai Nalo kirjoitti:Missä se katkennut pultti on kiinni? Levyssä vai vetarissa vai vai.?
Ei mitään käsitystä. Kyseessä oli toki vielä viiminen fillari joten en jaksanut irroitella enää ja kyylätä tarkemmin. Veikkaisin kuitenkin että se menee levyn läpi. Tiedä sitten missä asti se on kiinni.
Jos se oli takarenkaassa, niin siellä on melkovarmasti pooritappi vetarissa kiinni, joka tulee myös jarrulevyn läpi. Levy irti, lekalla pooritappi irti ja uusi tilalle. Aika iisi jobi pitäs oleman. Ihan normi komo kyllä pitäs homman hoitaman.
Lähetetty: 06.11.2009 14:46
Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling
Toi kainalokuva vois kyllä vaihtua James Gandolfinin The Katseeseen.