Pappailu 2.0

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exPertti »

^ Ehdottomasti, sitten niitä voi suunnittelutalouden komitean viikottaisessa mietinnässä hyväksyttää seuraavalla viikkokaudelle ja seurata toteutumista.

Vai pitäisiköhän pikkuisen vaan katsoa ne muumit jonka jälkeen isompi saisi katsoa prätkähiiret? Ja pulinat pois. :)
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 1611
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja KKK »

Ei toi pistepörssi ajatuksena huono ole.

Meillä kokeiltiin tota omassa sängyssä nukkumisen suhteen - esikoinen könyää edelleen joka yö omasta sängystään meidän makkariin patjalle. Alkuun jokaisesta omassa sängyssä goisatusta yöstä sai kultatähden jääkaapin oveen ja viidellä tähdellä olis lelukaupasta saanut valita lelun. Kolme se jaksoi tienata, sitten jäi.

Meinaa taas olla vaikeeta tuon vanhemman pojan kanssa. Mutsi oli viikonloppuna kylässä, sanoi jälkeenpäin että mun pojan touhu oli ihan samanlaista kuin faijan ja mun aikanaan. Saatanallinen taistelu koko ajan. Mitenkähän tämänkin homman sais kammettua toisille urille, että tää kierre katkeais jossain välissä? Johan tästä saa mahahaavan kun se vähäkin aika kotona menee tappelemiseen joutavista asioista.

Mitään lellukkameininkiä tai vapaata kasvatusta *pthyi* ei sitten kannata ehdottaa :kele: Säännöt on ja niitä noudatetaan > tai seuraamuksia. Hyvästä käytöksestä tietenkin palkitaan ja kehutaan nytkin.
Amazing shit happens!
masa

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

^ Kyllä se rupee viimestään murrosiässä pysymään omassa huoneessaan.
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1551
Liittynyt: 11.11.2012 17:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja MrM »

KKK kirjoitti:Mitään lellukkameininkiä tai vapaata kasvatusta *pthyi* ei sitten kannata ehdottaa :kele: Säännöt on ja niitä noudatetaan > tai seuraamuksia. Hyvästä käytöksestä tietenkin palkitaan ja kehutaan nytkin.
Enemmän tätä, vähemmän räjähdysherkkää tunteilua. Se on akkojen hommaa se.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 1611
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja KKK »

MrM kirjoitti:Enemmän tätä, vähemmän räjähdysherkkää tunteilua. Se on akkojen hommaa se.
Nii-i. Noinhan se teoriassa pitäis mennä. Minkäs teet kun zen ei ole mun kaveri. Sitten kun se kriittinen massa ylittyy > seuraa räjähdys. Sit kun se rähähdys on päällä, ei kannata kuvitellakaan mitään riisoning-sessioita. Mie olen aina ollut kuumakalle. Jotenkin epäilen, että näillä ikävuosilla sen muotin savi on jo kuivunut niin lujaksi, että se tuskin siitä mihinkään muuttuu.

Tavallaan tykkäänkin tästä luonteenpiirteestä. Tuntee olevansa elossa, kun pystyy äärimmäisiin tunnetiloihin (niin ilossa, surussa kuin vihassakin). On toi douppi sitä valitettavasti vähän leikannut, mutta jos se hinta pitää maksaa masennuksen pysymisestä poissa > "kelpaako kortti vai maksanko käteisellä?"

Samaan aikaan - feature häiritsee, koska se aiheuttaa pahaa mieltä himassa. Olis ton pojan kanssa kiva tehdä välillä muutakin kuin olla aina poliisina tai tuomioistuimena.
Viimeksi muokannut KKK, 03.06.2013 13:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Amazing shit happens!
masa

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

KKK kirjoitti: esikoinen könyää edelleen joka yö omasta sängystään meidän makkariin patjalle

Tästä vielä.



Opetettiinko esikoinen alun alkaen nukkumaan itsenäisesti omassa sängyssä siten, että se itki itsensä uneen?


Kuulostaa meinaan siltä, että jotain on jäänyt perusturvallisuuden tunteessa puolitiehen, kun joka yö tullaan vanhempien lähelle..
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 1611
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja KKK »

^ Disco. Kuopusta taas ei opetettu itkun kanssa.

Jälkiviisaudesta ei ole juuri hyötyä. Jos undo-nappula olisi käytössä, niin tässä kohtaa sitä kuitenkin painaisin. En tiedä johtuuko ero poikien rohkeudessa yms just tästä, mutta nuorempi nukkuu kaikki yöt omassa goijassa onnellisena, vaatii tarhaan jättäessä vähemmän halimista yms. On toi nuorimmainen kaiken kaikkiaan rohkeampi - paitsi että kaikkia itikoita ja "kärpysiä" pelkää ihan pirusti.
Amazing shit happens!
masa

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

KKK kirjoitti: Jälkiviisaudesta ei ole juuri hyötyä.

Ei se lapsi rikki ole mennyt. Sen turvallisuudentunteen pystyy takuulla yhä opettamaan, mutta se vaatii uhrauksia ja yhdessäoloa.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Niin, kehoitan kaikkia vanhempia olemaan aliarvioimatta sanojen voimaa.

Eilen kävimme eskari-infossa ja juniori oli tosi hienosti, kuten hän tapaa olla näissä kuvioissa. Tuossakin iässä monet lapset jäivät inisemään vanhempiensa syliin kun piti lähteä ryhmiin jne.

Illalla nukkumaanmennessä sanoin hänelle, että on tosi hyvä että olet olemassa. Siltähän minusta tuntui. Tuli sellainen vaikutelma, että kaikki paha mitä kersantti ärjylä oli aiemmin sanonut unohtui.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 1611
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja KKK »

Olin eilen vähän aikaa kolmen pojan yksinhuoltajana, kadun päästä tuli yksi nelivuotias sekaan. Voi kristus, jos puoletkin siitä energiasta saisi valjastettua sähkövirraksi niin ensi talven lämmityslasku olisi aika pieni...

Taas kerran nähtiin, että kurinpidossa huomion kiinnittäminen toisaalle tepsii paremmin kuin käskyttäminen - "hei pojat, mikäs ötökkä täällä on?" ja kohta käänneltiin kiviä innolla ja bongattiin siiroja ja tuhatjalkaisia.

Jotenkin tämä tuntuu silti... väärältä.

Jostain selkäytimestä tulee viestiä, että "p*rkele, kuri ja järjestys pitää olla torpassa!" ja vääpeli Körmy on taas hetkessä vauhdissa - tunnetuin seurauksin. Mistähän tää oikein tulee, koska muissa tilanteissa olen pikemminkin hiljaista kuin huomion keskipisteessä mölyävää sorttia. Faijako se taas kummittelee?
Amazing shit happens!
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

KKK kirjoitti:Taas kerran nähtiin, että kurinpidossa huomion kiinnittäminen toisaalle tepsii paremmin kuin käskyttäminen - "hei pojat, mikäs ötökkä täällä on?" ja kohta käänneltiin kiviä innolla ja bongattiin siiroja ja tuhatjalkaisia.
Noinhan se aikuisillakin toimii: "Mut hei, mitäs me tälle asiakkaalle oikein tarjotaan?" ja kohta käänneltiin kiviä innolla.
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1551
Liittynyt: 11.11.2012 17:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja MrM »

KKK kirjoitti:Jostain selkäytimestä tulee viestiä, että "p*rkele, kuri ja järjestys pitää olla torpassa!" ja vääpeli Körmy on taas hetkessä vauhdissa - tunnetuin seurauksin. Mistähän tää oikein tulee, koska muissa tilanteissa olen pikemminkin hiljaista kuin huomion keskipisteessä mölyävää sorttia. Faijako se taas kummittelee?
No niin varmaan/en mä tiedä, mut onhan toi nyt ihan vitun pimeetä, jos vuorovaikutteinen yhteisymmärrys ja rauha on sun mielestä enemmän perseestä kuin sotatilassa ja taisteluasemissa oleva natsihallinto - kunhan tuntee itse olevansa Pomo hinnalla millä hyvänsä.

Vittuilisit oman kokosilles, vitun psyko!
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mä näkisin kk:n räksyttämisen ja lyhyen pinnan pitkälti luonnollisena seurauksena sille, että kk:lla on yleisesti huono olo. Syitähän huonolle ololle voi sitten olla miljuuna.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

MrM kirjoitti:onhan toi nyt ihan vitun pimeetä, jos vuorovaikutteinen yhteisymmärrys ja rauha on sun mielestä enemmän perseestä kuin sotatilassa ja taisteluasemissa oleva natsihallinto - kunhan tuntee itse olevansa Pomo hinnalla millä hyvänsä.
Ymmärsin KKK:ta eri tavalla. Olin lukevinani, että hänellä oli ihan legitiimi kasvatusteoreettinen ongelma.

Ilmeisesti pojat tekivät jotain väärää/vaarallista/luvatonta tai jotain vastaavaa. KKK on havainnut, että sujuvimmin tilanteesta päästään eteenpäin, kun keksii pojille jotain kivempaa korvaavaa tekemistä, esim. muikeiden ötököiden tiirailua. Tämä kuitenkin tuntuu KKK:sta jotenkin väärältä.

En usko, että tässä on taustalla KKK:n halu tuntea itsensä valtaa hallussaan pitäväksi natsipomoksi, vaan pikemminkin jonkinlainen kasvattajan velvollisuudentunto: onko KKK:lla oikeus ratkaista asia pragmaattisesti (itselleen) helpoimmalla tavalla vain suuntaamalla poikien huomio toisaalle, vai pitäisikö hänen pikemminkin saada pojat kohtaamaan ja käsittelemään se, että se, mitä pojat tekivät, oli väärin. Nythän tietyssä mielessä tosi kuvaus KKK:n toimista on myös se, että kun pojat tekivät jotain väärää, palkitsi KKK tämän väärän käytöksen keksimällä mukavaa ohjelmaa. Olisiko hänen velvollisuutensa kasvattajana ollut pikemminkin ajaa synnintuntoa poikien kujeileviin kalloihin? Onko tärkeämpää saada tilanne sujumaan vai saada pojat ymmärtämään oikean ja väärän ero? Välttelikö KKK ötökkämetodillaan kasvattamista - kävikö niin, että KKK:n oma mukavuudenhalu ajaa pojat moraalittomiksi häiriköiksi, eli Suomen liike-elämän toivoiksi?

Sanottakoon nyt disclaimerina, että minun ymmärtääkseni tuollaisten suhteellisen pienten lasten tapauksessa ötökkä-metodi on teoreettisestikin perusteltu: pojat oppivat paremmin moraalisuutta kun heille opetetaan kokemuksellisen esimerkin kautta positiiviisia toimintamalleja. Ylenmääräisen syyllisyydentunteen kasaaminen pikkulasten harteille, vielä kun siihen liittyy konfliktihakuisten toimintamallien esimerkillinen opettaminen, ei ole kovin rakentavaa moraalisuudelle sekään. Koetan siis sanoa, että minusta ötökkä-metodi kuulosti ihan hyvältä, oikealta ja suositeltavalta toimintatavalta, mutta ymmärrän kuitenkin KKK:n epävarmuuden asiassa hyvin eri tavalla kuin Manala viestissään, oli viesti tosissaan kirjoitettu tai ei.
Viimeksi muokannut urpiainen, 13.06.2013 11:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ itse uskon, että ohjaaminen yhdessä tehtyjen kivojen juttujen pariin toimii paremmin kuin kieltojen hokeminen. Noinhan se aikuisillakin toimii, eli etsitään yhteinen kiva juttu vaikkapa duunissa sen sijaan, että hoettaisiin: ei saa nukkua, ei saa kattoa telkkaa, ei saa pelata lintuja... Kyllä kielloille ja sanktioille on paikkansa, mutta parhaiten ne toimivat kontrastina kivoille jutuille.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Pitää myös muistaa, että pienillä lapsilla on vaikeuksia hahmottaa negatiivisia asioita. Jos lapselle sanoo "Älä vain pudota sitä lasia", niin lasi tipahtaa näpeistä suuremmalla todennäköisyydellä kuin mitä tapahtuisi, jos sanoisi "laita lasi takaisin pöydälle". "Lopeta tuo ja rupea pukemaan" toimii siis paremmin kuin "Lopeta tuo".
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 1611
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja KKK »

Manala tulkitsee hajatelmiani tapansa mukaan hyvin suppeassa kontekstissa. Tietenkin rauha ja sopu > "minä pomo", muttei mihin hintaan hyvänsä. Haluan että pojat oppivat terveen auktoriteettien kunnioittamisen jo skidinä. Jos kotona saa elää kuin pellossa, koulussa ja elämässä yleensäkin tulee vaikeuksia. Niiden parasta minä ajattelen.

Samalla kuitenkin tässä on jonniisorttista hapuilua. Ensimmäistä kertaa elämässäni kasvattajana - totta on sekin että kaikenlaista personal shittiä on tässä ollut setvittävänä. Eikä vähiten ihan rehellistä uupumusta. Ollaan rouvan kanssa molemmat aika sipissä. Onneksi loma.
Amazing shit happens!
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Harmittaa kun tuolla 14 vuotiaalla pojalla ei ole yhtään järkeä päässä ja tuntuu olevan kaverien vietävissä. Hemmo ei osaa pitää puoliaan.

Vaikka itse olen aina ollut vinkuheinä, niin olen osannut pitää puoleni.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exPertti »

^ En tiedä pojastasi, mutta olen alkanut koko ajan enenevässä määrin sympatiseerata tätä menoasi tyttäresi kanssa. Isät ja niitten tyttäret.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Nyt poika olisi lähdössä Hankoon kaverin vanhempien mökille Juhannuksena. Vanhemmat kyllä paikalla myös, mutta pojat asuvat saunamökissä.

Olemme arponeet kieltääkö vai ei. Toisaalta pelko, mitä siitä seuraa, toisaalta tietysti ei haluaisi eristää kavereistakaan.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja annepa »

NuoriDaavid kirjoitti:Nyt poika olisi lähdössä Hankoon kaverin vanhempien mökille Juhannuksena. Vanhemmat kyllä paikalla myös, mutta pojat asuvat saunamökissä.

Olemme arponeet kieltääkö vai ei. Toisaalta pelko, mitä siitä seuraa, toisaalta tietysti ei haluaisi eristää kavereistakaan.
Siis ymmärsinköä nyt oikein, että teitä pelottaa kun poika nukkuu sellaisessa tilassa missä ei ole aikuisia läsnä? Mitä siitä voi seurata? Homostelua? Too bad, ei kannata lykätä väistämätöntä :D
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

annepa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Nyt poika olisi lähdössä Hankoon kaverin vanhempien mökille Juhannuksena. Vanhemmat kyllä paikalla myös, mutta pojat asuvat saunamökissä.

Olemme arponeet kieltääkö vai ei. Toisaalta pelko, mitä siitä seuraa, toisaalta tietysti ei haluaisi eristää kavereistakaan.
Siis ymmärsinköä nyt oikein, että teitä pelottaa kun poika nukkuu sellaisessa tilassa missä ei ole aikuisia läsnä? Mitä siitä voi seurata? Homostelua? Too bad, ei kannata lykätä väistämätöntä :D
Eh? Oletko tosissasi? Eihän tässä mitään homostelua pelätä vään kännissä tehtäviä typeryyksiä ja onnettomuuksia.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja annepa »

NuoriDaavid kirjoitti:
Eh? Oletko tosissasi? Eihän tässä mitään homostelua pelätä vään kännissä tehtäviä typeryyksiä ja onnettomuuksia.
Oletko itse tosissasi? Ne vanhemmathan olis siinä samalla tontilla. Vai kuinka isosta kartanosta nyt on kyse? Ymmärrän tietysti siinä tapauksessa, että kyseessä on 10 hehtaarin metsä, jossa toisella puolella on päärakennus, jossa vanhemmat punkkaa ja toisella puolella on poikien saunamökki.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

annepa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Eh? Oletko tosissasi? Eihän tässä mitään homostelua pelätä vään kännissä tehtäviä typeryyksiä ja onnettomuuksia.
Oletko itse tosissasi? Ne vanhemmathan olis siinä samalla tontilla. Vai kuinka isosta kartanosta nyt on kyse? Ymmärrän tietysti siinä tapauksessa, että kyseessä on 10 hehtaarin metsä, jossa toisella puolella on päärakennus, jossa vanhemmat punkkaa ja toisella puolella on poikien saunamökki.
No mä tiedän 99%:lla varmuudella tuo kaveriporukka tuntien, että viinan kanssa tullaan läträämään. Eihän ne siellä mökillä tietenkään pysy (mökki oli harhaanjohtava termi, kyseessä vanha huvila keskustan tuntumassa). Nehän pyörii siellä kaupungilla ja rannassa kaljakassien kanssa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

ND, miksi et sovi kaverin vanhempien kanssa pelisääntöjä selväksi?
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Vastaa Viestiin