Sivu 570/1309
Lähetetty: 03.12.2010 14:59
Kirjoittaja exPertti
huima kirjoitti:
Joskus kannattaisi oikeasti tutustua siihen aiheeseen.
Kyllä ne ilmastotieteilijät ovat ihan oikeita tieteilijöitä ja ilmastomallit ihan kovaa tiedettä, eikä pumpulisia harhakuvia. Tervemenoa vain kokeilemaan miten itse pärjäisi samojen asioiden parissa, kun tuo luonnon synnyttmän systeemin mallintaminen ja ennustaminen ei ole kaikkein helpoimpia tehtäviä.
Disclaimerina huudetaan, että hengailen vielä muutaman päivän Ilmatieteenlaitoksella projektissa, joten osaan arvostaa näiden tieteilijöiden duunia hieman eri tavalla kuin ennen talon sisältänäkemistä.
Ongelma ei ole työn tieteettömyys vaan se, että kun vallitseva paradigma on ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos kaikkien muutosten selittäjänä niin kaikki teoriat pitää kasata tämä huomioonottaen.
Lähetetty: 03.12.2010 15:17
Kirjoittaja So Hard
NuoriD kirjoitti:Lentoemot ulosliputtavat itsensä. Finnairin henkilöstökustannukset matkustajalentokilometriö kohti ovat yli 25% suuremmat kuin monella kilpailijalla.
Kyllä joku Lufthansa tai joku ihan melellään ottaa reitit ja koneet kun konkka tulee. Emot jäävät kyllä palkkaamatta.
Lähetetty: 03.12.2010 15:19
Kirjoittaja exPertti
NuoriD kirjoitti:Lentoemot ulosliputtavat itsensä. Finnairin henkilöstökustannukset matkustajalentokilometriö kohti ovat yli 25% suuremmat kuin monella kilpailijalla.
Käsittääkseni tässä ei tapella rahasta vaan työajasta?
Lähetetty: 03.12.2010 15:21
Kirjoittaja So Hard
exPertti kirjoitti:NuoriD kirjoitti:Lentoemot ulosliputtavat itsensä. Finnairin henkilöstökustannukset matkustajalentokilometriö kohti ovat yli 25% suuremmat kuin monella kilpailijalla.
Käsittääkseni tässä ei tapella rahasta vaan työajasta?
Peeeeerrrttiiii! Samalla rahalla enemmän työaikaa = rahaa.
Lähetetty: 03.12.2010 15:25
Kirjoittaja exPertti
So Hard kirjoitti:Peeeeerrrttiiii! Samalla rahalla enemmän työaikaa = rahaa.
Mitäs ovat antaneet moisia etuuksia noille ennen. Se on maailman mittakaavassa ihan sama onko joku finnair olemassa vai ei.
En minäkään antaisi piiruakaan näistä paskaeduistani pois.
Lähetetty: 03.12.2010 15:25
Kirjoittaja NuoriD
exPertti kirjoitti:NuoriD kirjoitti:Lentoemot ulosliputtavat itsensä. Finnairin henkilöstökustannukset matkustajalentokilometriö kohti ovat yli 25% suuremmat kuin monella kilpailijalla.
Käsittääkseni tässä ei tapella rahasta vaan työajasta?
Voisiko kuukausityöajalla olla merkitystä henkilöstökustannuksiin matkustajakilometriä kohti?

Pohjatietona, että emot tekevät työtä Finskillä keskimäärin 90 tuntia kuussa.
Lähetetty: 03.12.2010 15:28
Kirjoittaja annepa
joku TA:n edustaja vasta töllöttimessä selitti että kyse on kaukomatkojen jälkeisestä palautumisajasta jota halutaan lyhentää, ja vastaavasti lisätä vapaapäiviä. Voi tuon niinkin tajuta että kokonaistyöaika ei lisäänny. En ole suuremmin perehtynyt asiaan.
Lähetetty: 03.12.2010 16:19
Kirjoittaja NuoriD
annepa kirjoitti:joku TA:n edustaja vasta töllöttimessä selitti että kyse on kaukomatkojen jälkeisestä palautumisajasta jota halutaan lyhentää, ja vastaavasti lisätä vapaapäiviä. Voi tuon niinkin tajuta että kokonaistyöaika ei lisäänny. En ole suuremmin perehtynyt asiaan.
Jos tuosta lakkoiltaisiin, niin molemmat osapuolet olisivat idiootteja.
Lähetetty: 03.12.2010 16:34
Kirjoittaja annepa
NuoriD kirjoitti:annepa kirjoitti:joku TA:n edustaja vasta töllöttimessä selitti että kyse on kaukomatkojen jälkeisestä palautumisajasta jota halutaan lyhentää, ja vastaavasti lisätä vapaapäiviä. Voi tuon niinkin tajuta että kokonaistyöaika ei lisäänny. En ole suuremmin perehtynyt asiaan.
Jos tuosta lakkoiltaisiin, niin molemmat osapuolet olisivat idiootteja.
Niinpä.
Lähetetty: 03.12.2010 16:36
Kirjoittaja NuoriD
annepa kirjoitti:NuoriD kirjoitti:annepa kirjoitti:joku TA:n edustaja vasta töllöttimessä selitti että kyse on kaukomatkojen jälkeisestä palautumisajasta jota halutaan lyhentää, ja vastaavasti lisätä vapaapäiviä. Voi tuon niinkin tajuta että kokonaistyöaika ei lisäänny. En ole suuremmin perehtynyt asiaan.
Jos tuosta lakkoiltaisiin, niin molemmat osapuolet olisivat idiootteja.
Niinpä.
Mä en kuitenkaan usko, että molemmat osapuolet ovat idiootteja ja tuskin edes toinen. Eli kyllä siinä muustakin väännetään.
Lähetetty: 03.12.2010 16:39
Kirjoittaja annepa
Hesari:
Lentoemäntien ja stuerttien yhdistys SLSY ja Finnair ovat nyt neuvotelleet uudesta työehtosopimuksesta puoli vuotta pääsemättä edes palkkakysymyksiin. Aika on käytetty vapaapäiväjärjestelmistä kinaamiseen. SLSY valittaa, että Finnair on leikkaamassa vapaapäiviä. Finnairissa taas halutaan niputtaa työ ja vapaa-aika yhtiön kannalta tuottavammiksi jaksoiksi. Kiista ei ulkopuolisesta tunnu ylittämättömältä.
Vissin ne on pösilöitä.
Lähetetty: 03.12.2010 16:41
Kirjoittaja NuoriD
" Finnairissa taas halutaan niputtaa työ ja vapaa-aika yhtiön kannalta tuottavammiksi jaksoiksi"
Eli kyllähän tuo suomeksi tarkoittaa työn/palkan suhteen kasvattamista. Eihän se tuottavuus siitä muuten lisäänny.
Lähetetty: 03.12.2010 17:56
Kirjoittaja So Hard
exPertti kirjoitti:Mitäs ovat antaneet moisia etuuksia noille ennen. Se on maailman mittakaavassa ihan sama onko joku finnair olemassa vai ei.
En minäkään antaisi piiruakaan näistä paskaeduistani pois.
Ne etuudet on annettu ajalla jolloin kunnon lentokilpailua ja halpalentoyhtiöitä ei ollut.
Luuletko, että emojen (ja heidän etujensa) kannalta on ihan sama onko Finnair olemassa vai ei?
Lähetetty: 03.12.2010 18:04
Kirjoittaja So Hard
NuoriD kirjoitti:" Finnairissa taas halutaan niputtaa työ ja vapaa-aika yhtiön kannalta tuottavammiksi jaksoiksi"
Eli kyllähän tuo suomeksi tarkoittaa työn/palkan suhteen kasvattamista. Eihän se tuottavuus siitä muuten lisäänny.
Enemmän lentämistä, vähemmän kaukokohteessa lököilyä työnantajan maksamissa hotelleissa päivärahoilla. Varsinainen tehty työmäärä ei välttämättä juuri lisäänny, mutta epäilisin että homman kluu on se, että päivät jonkassa maksavat hunajaa.
Lähetetty: 04.12.2010 10:49
Kirjoittaja NuoriD
Lähetetty: 04.12.2010 11:46
Kirjoittaja NuoriD
Tästähän ollut juttua ennenkin. Liikkeenjohdon viisastenkivi viimein keksitty!
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Anka ... 5262126771
Lähetetty: 04.12.2010 12:19
Kirjoittaja NuoriD
Mikä näiden nostureiden kanssa voi olla näin vaikeaa?
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Auto ... at_uutiset
Lähetetty: 04.12.2010 12:23
Kirjoittaja Crowbar
On muuten siistiä, että pallo saataisiin viilenemään oikein saastuttamalla, mutta tämähän ei idealisteille käy tietenkään. On käsittämätöntä ja sairasta, että tiedemiehissäkin riittää ja riittää idealisteja, vaikka kuvittelisi kliinisen ajattelun istuvan jokaisessa.
Super Freakonomicsissa esitettiin halpa tapa planeetan viilentämiselle. Täyttä varmuutta sen toimimisesta ei ole, mutta toimimattomuudelle ei ole löytynyt yhden ainutta kestävää selitystä. Eli ilmapalloilla isot putket riittävän korkealle eri paikoista maapalloa ja putkista tungetaan paskat vaadittavalle korkeudelle (etteivät siis tule alas), jolloin viileneminen on väistämätöntä, ts. simuloidaan massiivista tulivuorenpurkausta, mutta toki pienemmässä mittakaavassa.
Tällä estettäisiin lähes kaikki katastrofit, joita lämpeneminen aiheuttaa, mutta sehän ei sovi yhdellekään järjestölle, idealistille ja/tai poliitikolle, koska kakka=paha.
Lähetetty: 04.12.2010 14:37
Kirjoittaja Teraslilja_m
exPertti kirjoitti:huima kirjoitti:
Joskus kannattaisi oikeasti tutustua siihen aiheeseen.
Kyllä ne ilmastotieteilijät ovat ihan oikeita tieteilijöitä ja ilmastomallit ihan kovaa tiedettä, eikä pumpulisia harhakuvia. Tervemenoa vain kokeilemaan miten itse pärjäisi samojen asioiden parissa, kun tuo luonnon synnyttmän systeemin mallintaminen ja ennustaminen ei ole kaikkein helpoimpia tehtäviä.
Disclaimerina huudetaan, että hengailen vielä muutaman päivän Ilmatieteenlaitoksella projektissa, joten osaan arvostaa näiden tieteilijöiden duunia hieman eri tavalla kuin ennen talon sisältänäkemistä.
Ongelma ei ole työn tieteettömyys vaan se, että kun vallitseva paradigma on ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos kaikkien muutosten selittäjänä niin kaikki teoriat pitää kasata tämä huomioonottaen.
Näihin tietokonemalleihin voisi suhtautua vakavammin, jos niiden tulokset vastaisivat paremmin todellisuutta.
Jos siis mallit pitäisivät paikkansa, niin mallien mukaan yläilmakehään pitäisi syntyä reilun asteen kuumempi alue, mutta mittausten mukaan tälläistä ei ole havaittu.

Lähetetty: 06.12.2010 14:47
Kirjoittaja Teraslilja_m
Teraslilja_m kirjoitti:exPertti kirjoitti:huima kirjoitti:
Joskus kannattaisi oikeasti tutustua siihen aiheeseen.
Kyllä ne ilmastotieteilijät ovat ihan oikeita tieteilijöitä ja ilmastomallit ihan kovaa tiedettä, eikä pumpulisia harhakuvia. Tervemenoa vain kokeilemaan miten itse pärjäisi samojen asioiden parissa, kun tuo luonnon synnyttmän systeemin mallintaminen ja ennustaminen ei ole kaikkein helpoimpia tehtäviä.
Disclaimerina huudetaan, että hengailen vielä muutaman päivän Ilmatieteenlaitoksella projektissa, joten osaan arvostaa näiden tieteilijöiden duunia hieman eri tavalla kuin ennen talon sisältänäkemistä.
Ongelma ei ole työn tieteettömyys vaan se, että kun vallitseva paradigma on ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos kaikkien muutosten selittäjänä niin kaikki teoriat pitää kasata tämä huomioonottaen.
Näihin tietokonemalleihin voisi suhtautua vakavammin, jos niiden tulokset vastaisivat paremmin todellisuutta.
Ja ihan uutta tutkimusta ...
Anagnostopoulos, G. G. , Koutsoyiannis, D. , Christofides, A. , Efstratiadis, A. and Mamassis, N. ‘A comparison of local and aggregated climate model outputs with observed data’, Hydrological Sciences Journal, 55:7, 1094 – 1110 (linkki johtaa osaan koko artikkelista)
WUWT kirjoitti:http://www.informaworld.com/ampp/image? ... 0012g.jpeg
The graph above shows temperature in the blue lines, and model runs in other colors. Not only are there no curve shape matches, temperature offsets are significant as well. In the study, they also looked at precipitation, which fared even worse in correlation. The bottom line: if the models do a poor job of hindcasting, why would they do any better in forecasting? This from the conclusion sums it up pretty well:
…we think that the most important question is not whether GCMs can produce credible estimates of future climate, but whether climate is at all predictable in deterministic terms.
Lähetetty: 06.12.2010 15:46
Kirjoittaja Dumis
Lentolakko jatkuu; työntekijäpuoli hylkäsi esityksen.
http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/L ... 5262172929
Lähetetty: 07.12.2010 9:36
Kirjoittaja exPertti
Lähetetty: 07.12.2010 11:01
Kirjoittaja NuoriD
http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/P% ... 5262125221
Linnun voi siunata, jos se ei ole homo.
Aika mielenkiintoista kyllä tämä kirkonmiesten ajatuksenjuoksu.
Lähetetty: 07.12.2010 11:03
Kirjoittaja Riemumieli
Lähetetty: 07.12.2010 11:06
Kirjoittaja NuoriD