Lähetetty: 24.08.2011 15:22
Samikset! Hoitoon vaan!Vesper kirjoitti:Mä en ole ollut koskaan päiväkodissa/tarhassa ja kattokaa nyt millainen musta tuli. Hoitoon vaan!
Kitinää elämästä, ihmisistä ja kaikesta muusta tärkeästä
https://beta.kitina.net/
Samikset! Hoitoon vaan!Vesper kirjoitti:Mä en ole ollut koskaan päiväkodissa/tarhassa ja kattokaa nyt millainen musta tuli. Hoitoon vaan!
En mä ole käsittääkseni edes yrittänyt väittää, että onnistunut varhainen vuorovaikutus ennalta ehkäisee kaikkia muita mahdollisia ongelmia. Mielestäni se, että jotain muutakin voi tapahtua, ei ole kuitenkaan mikään peruste vähätellä tutkimusten mukaan erittäin tärkeän kehitysvaiheen merkitystä. Ymmärrän, että kaikissa elämäntilanteissa äiti ei voi olla lapsen kanssa tämän kolmea ensimmäistä elinvuotta. Siihen olisi kuitenkin hyvä pyrkiä, jos mahdollista.Mirkku kirjoitti:Ja monille tulee vaikka mitä ongelmia, huolimatta oppikirjamaisesta kasvatuksesta. Ympäröivällä muulla maailmalla on yllättävän paljon vaikutusvaltaa.
exsu kirjoitti: Ensimmäisen kolmen vuoden aikana tapahtuu kuitenkin lastenpsykiatrien mukaan sellaista merkittävää kehitystä, jossa lapsen ja äidin välisellä vuorovaikutuksella on keskeinen rooli.
En mäkään ennen esikoulua. Ja olin vissiin kakstoista, kun äiti alkoi pelkän iltakoulun sijasta opettaa päivällä. En tajuu sitä, kun useesti pidetään ihanteena, että koulusta tulevilla lapsillakin olis mamma vastassa heti kyselemässä kuulumiset ja tarjoomassa apetta. Hitto, kun mä olin kateellinen luokkakavereille ja toivoin saavani ees joskus tulla kotiin koulusta kaikessa rauhassa ja huilata yksin.aasi kirjoitti:Samikset! Hoitoon vaan!Vesper kirjoitti:Mä en ole ollut koskaan päiväkodissa/tarhassa ja kattokaa nyt millainen musta tuli. Hoitoon vaan!
En minäkään vähättelisi, kuitenkin elämä yleensä menee niin ettei näihin päästä juuri koskaan, ideaalitilanteisiin. Aina joku osa-alue kusee pienesti tai isosti.exsu kirjoitti:En mä ole käsittääkseni edes yrittänyt väittää, että onnistunut varhainen vuorovaikutus ennalta ehkäisee kaikkia muita mahdollisia ongelmia. Mielestäni se, että jotain muutakin voi tapahtua, ei ole kuitenkaan mikään peruste vähätellä tutkimusten mukaan erittäin tärkeän kehitysvaiheen merkitystä. Ymmärrän, että kaikissa elämäntilanteissa äiti ei voi olla lapsen kanssa tämän kolmea ensimmäistä elinvuotta. Siihen olisi kuitenkin hyvä pyrkiä, jos mahdollista.Mirkku kirjoitti:Ja monille tulee vaikka mitä ongelmia, huolimatta oppikirjamaisesta kasvatuksesta. Ympäröivällä muulla maailmalla on yllättävän paljon vaikutusvaltaa.
Eilisen Jari Sinkkosen luennonmukaan varhaisen kiintymyssuhteen (eka 12kk) muodostumisen häiriöitä oireillaan mm. depressiona.masa kirjoitti:
Mikähän on tarhan vs. kotihoidon vaikutusmahdollisuus aikuisiän masennukseen? Kai tuonkin on joku tutkinut.
exsu kirjoitti: Eilisen Jari Sinkkosen luennonmukaan varhaisen kiintymyssuhteen (eka 12kk) muodostumisen häiriöitä oireillaan mm. depressiona.
Mä olen ollut suomalaisen neuropsykiatrin (?) luennolla, jossa hän kertoi tutkimuksesta jonka mukaan vangeista isolla prosentilla (en muista tarkkaa yli 70) on aivoissa muutoksia, jotka viittaavat siihen, että varhainen vuorovaikutus on häiriintynyt tai ollut puutteellista. En löytänyt tutkimukseen mitään linkkiä, joten jätin aiemmin mainitsematta.
Ja minut on viety perhepäivähoitajalle heti kun äitiysloma loppui ja siitä sitten 3-vuotiaana tarhaan. Tykkäsin molemmista paikoista, äidistäni en erityisesti.aasi kirjoitti:Samikset! Hoitoon vaan!Vesper kirjoitti:Mä en ole ollut koskaan päiväkodissa/tarhassa ja kattokaa nyt millainen musta tuli. Hoitoon vaan!
Eräs kokemus aivan omasta perheestäni. Kakara on nukkunut omassa sängyssään, omassa huoneessaan, siitä päivästä lähtien, kun toin sen laitokselta kotiin. Ei ole "roikkunut" meikäläisessä, eikä isässään kiinni normaalia enempää. On avoin ja suhtautuu vieraisiin aivan normaalisti. Ei ujostele, ei myöskään sinkoa suin päin jokaisen vieraan tykö. Olen sitä mieltä, että lapsen ja vanhempien välinen vuorovaikutus on tärkein. Lapsi vaistoaa sen, onko vanhempi todella mukana ja kuunteleeko vanhempi lastansa. Rakkaudella ja läheisyydellä on myös aika paljon tekemistä lapsen henkisen kasvun kannalta.masa kirjoitti: Eräs kokemus tuttavaperheestäni....
Mene ja tiedä, vaikuttiko sänkyyn yksin jättäminen tuon ripustautumisen.
öh, siis miten tämä liittyy kertomaani tapaukseen?Mirkku kirjoitti: Eräs kokemus aivan omasta perheestäni. Kakara on nukkunut omassa sängyssään, omassa huoneessaan, siitä päivästä lähtien, kun toin sen laitokselta kotiin. Ei ole "roikkunut" meikäläisessä, eikä isässään kiinni normaalia enempää.
Liittyy niin, että mielestäni tuolla yksin nukkumisella ei ole mitään vaikutusta siihen, kuinka paljon/vähän lapsi roikkuu vanhemmissaan.masa kirjoitti:öh, siis miten tämä liittyy kertomaani tapaukseen?Mirkku kirjoitti: Eräs kokemus aivan omasta perheestäni. Kakara on nukkunut omassa sängyssään, omassa huoneessaan, siitä päivästä lähtien, kun toin sen laitokselta kotiin. Ei ole "roikkunut" meikäläisessä, eikä isässään kiinni normaalia enempää.
Minä puhuin yksin nukahtamisesta, ja siitä, ettei lapsen annettu itkeä itseänsä uneen. Vai teitkö sinä niin?Mirkku kirjoitti:Liittyy niin, että mielestäni tuolla yksin nukkumisella ei ole mitään vaikutusta siihen, kuinka paljon/vähän lapsi roikkuu vanhemmissaan.
Btw, juuri päättyi unikoulu tähän liittyen. 4-5 päivää meni siihen, kun lapsi oppi nukahtamaan yksin. Ennen tuohon, siis pelkkään nukahtamisen odotteluun, on mennyt 20-30min vanhemman kanssa. Siis olihan meillä jo tuo yksin nukahtaminen käytössä pinnasänkyaikaan, mutta kun korkeat laidat väistyivät, tuli tytöstä levoton. Tahdon sanoa, että olisi pitänyt jo aiemmin yrittää unikoulua, jotenkin sitä vaan siirsi ja siirsi.masa kirjoitti: Minä puhuin yksin nukahtamisesta, ja siitä, ettei lapsen annettu itkeä itseänsä uneen. Vai teitkö sinä niin?
Nukahti ja nukahtaa yhä yksin. Viedään siis omaan sänkyyn, peitellään, toivotetaan hyvät yöt, iltapusu ja ovi kiinni. Ei ole koskaan itkenyt itseään uneen.masa kirjoitti:Minä puhuin yksin nukahtamisesta, ja siitä, ettei lapsen annettu itkeä itseänsä uneen. Vai teitkö sinä niin?Mirkku kirjoitti:Liittyy niin, että mielestäni tuolla yksin nukkumisella ei ole mitään vaikutusta siihen, kuinka paljon/vähän lapsi roikkuu vanhemmissaan.
Good for you, mutta et vieläkään tainnut ymmärtää pointtia..Mirkku kirjoitti:Nukahti ja nukahtaa yhä yksin. Viedään siis omaan sänkyyn, peitellään, toivotetaan hyvät yöt, iltapusu ja ovi kiinni. Ei ole koskaan itkenyt itseään uneen.
Nojaa, meillä ei pidetty ykkösen kanssa minkäänlaista unikoulua kun ei oikein tuntunut olevan sellaiseen valmis. Jäi vasta suunnilleen kaksi vuotiaana yksin sänkyyn nukkumaan, kun oli siihen valmis.Ylermi Ylihankala kirjoitti:Tahdon sanoa, että olisi pitänyt jo aiemmin yrittää unikoulua, jotenkin sitä vaan siirsi ja siirsi.
No kerropa ero?exsu kirjoitti:^ Sä et näe tuossa mitään eroa siihen, että lapsi kerta toisensa jälkeen itketetään sänkyynsä? Toki unikoulut ja muut ovat erikseen silloin, jos lapsi sopeutuu kohtuullisessa ajassa tilanteeseen (kuten Yllen esimerkissä).