Lähetetty: 15.03.2011 22:51
Kiva kun jotkut jaksaa inttää Petrin kanssa, minä kun en jaksa enää. Se on turhaa. Petri on jo niin moneen kertaan vuosien varrella jäänyt kiikkiin, eikä ole huomaavinaankaan. Toistan siis, että Petri tietää jo puhuvansa paskaa ellei suorastaan valehtelevansa, mutta ei piittaa. Uskovaiselle ei todellisuus tai rehellisyys merkitse mitään, vain omat kuvitelmansa. Koko uskovaisuuden tarjoitus on valehtelu ja julmasta maailmankuvastaan nautiskelu. Kyllä he sen itsekin tietävät. Kuulostaa dramaattiselta tai liioittelulta ellei kiihkomieliseltä, mutta vuosien nettitarkkailun jälkeen alan olla varma tuosta.
Tuo ettei Petrin hörhöily ole uskontoa, on sekin vain yksi uskovaisten sanontoja, "kaanaankieltä". Luultavasti uskonnoilla on nykyään huono maine ja varsinkin karismahihihhult haluavat valehdella, että heillä onkin suora yhteys Jeesukseen ja varma tieto, ne kaikki muut ovatkin sitten "uskonnollisia". Niin vapaiden suuntien hihhulit väittävät kilpailevista lahkoistakin. Ja aina, että juuri he eivät ole uskonto eivätkä lahko, kukin tahollaan sanoo saman valeen.
Kuitenkin Petrinkin opit perustuvat "pyhään kirjaan" kuten muillakin uskonnoilla. Kirjasta taas Petrillä on omat tulkintansa, kuten uskontojen eri alasysteemeillä aina. Petrin maailmankuva hylkää tietoisesti tieteen ja historiankirjoituksen, ja korvaa sen uskontonsa kirjoituksilla ja oman suuntansa tulkinnoilta. Jotka on kaikki kuullut ei Jumalalta, vaan ihmisiltä ja miettinyt itse ihan ihmisenä. "Suoraa kosketusta" Jumalaan taas väittävät muslimitkin, katoliset näkevät ilmestyksiä ja mormoneillekin Jumala kuulemma puhuu henkilökohtaisesti. Petri ei edes hyväksy helluntailaistyyppistä äärikarismaattisuutta, ja Petrin omat virheet tieteen ja Raamatunkin ("ristiriidattomuus"skabat) kanssa osoittvat, ettei Petri tietoa miltään Pyhältä Hengeltä saa.
Joten Petri, kun sanot ettei tuo sinun ole "uskonto" sinä taas kerran valehtelet ja tiedät valehtelevasi.
"Profetioista" lyhyesti: Ei ole paljon järkeä alkaa leikkimään uskovaisen kanssa niiden teologiasta tai teologiasta yleensäkään. Vaan miettiä kylmän historilaiis-kriittisesti.
Ei-hihhulien raamatuntutkijoiden mukaan Vanhan Testamentin profetiat yleensä kuvasivat oman aikansa tapahtumia, ne olivatkin koosteita monien kirjoittajien työstä eri ajoilta, ja usein kirjoitettiin jonkun menneen profetan nimissä tapahtumien JÄLKEEN, mistä siitäkin tekstianalyysi paljastaa jäljet.
Esimerkiksi nykyhihhulien suosima Danielin kirja ei olekaan Danielin ajalta vaan omalta ajaltaan, kertoen Antiokos Epifaneen tekemästä juutalaisten uskonnon häirinnästä ja temppelin häpäisystä mukamas profetiana. Mennyttä, ei profetiaa meidän aikaamme.
"Johanneksen Ilmestys" taas on lohdutusta ja vastustajien jyräämisellä hekumointia Rooman Valtakunnan vainotuille kristityille. Pedot ovat selvimmin Rooman keisareita ja "Pedon merkki", luku 666 taas numerologialla (sitä ne harrastivat) keisari Nero. Eikä mikään mikrosiru, jonka ajatuksen hörhöt ovat kaivaneet perseestään. Mennyttä maailmaa, jonka loppuosan "oikea" profetiakin jäi toteutumatta. Rooma porskutti vielä pitkään ja ehti muuttua kristityksi.
Jokainen voi myös ihan itse katsoa, onko Vanhassa Testamentissa profetioita juuri Jeesuksesta, kuten Uuden Testamentin kirjoittájat tekstien tarkoitusta vääntelivät ja meillekin koulussa ja joulukirkossa sanotaan. Ei muuten ole.
Petri puhui Jesajan Kyyros- profetiaslta. Näyttäähän se siltä, mutta ei olekaan niin selvää:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cyrus_(Bible)
"The terms used by the author of Deutero-Isaiah are reminiscent of certain passages in the Cyrus Cylinder:[2] Traditionally, these passages in Isaiah were believed to pre-date the rule of Cyrus by about 100 years, however, most modern scholars date Isaiah 40-55(often referred to as Deutero-Isaiah), toward the end of the Babylonian exile(ca. 536 BCE).[10] Whereas Isaiah 1-39 (referred to as Proto-Isaiah) saw the destruction of Israel as imminent, and the restoration in the future, Deutero-Isaiah speaks of the destruction in the past (Isa 42:24-25), and the restoration as imminent (Isa 42:1-9). Notice, for example, the change in temporal perspective from (Isa 39:6-7), where the Babylonian Captivity is cast far in the future, to (Isa 43:14), where the Israelites are spoken of as already in Babylon.[11] According to scholar R. N. Whybray, the author of Deutero-Isaiah(chapters 40-55) was mistaken for he thought that Cyrus would destroy Babylon but he did not. Cyrus made it more splendor than ever. But he did allow the Jewish exiles to return home, though not in the triumphant manner which Deutero-Isaiah expected.[12"
http://en.wikipedia.org/wiki/Deutero-Is ... h_40-55.29
"Two crises occurred between Proto-Isaiah and Deutero-Isaiah. The first was the late 7th century Deuteronomistic reform of official Judean religion under king Josiah, who banned many elements of the old polytheistic cult from the Temple, and the sudden collapse of Assyria and the rise of Babylon to take its place; the second was exile of the royal court, the priests and other members of the ruling elite following the Babylonian destruction of Jerusalem c.586 BCE. It is widely believed that Deutero-Isaiah delivered his prophesies to this group, which was actually quite small - the majority of the population stayed in Judah.
By the middle of the 6th century the king of Babylon was Nabonidus. He alienated the powerful priests of Marduk, the official god of Babylon, by taking up the worship of Sin, the god of Harran (a city in northern Mesopotamia), absenting himself for long periods from the city and neglecting crucial ceremonies. He also neglected the rise of powerful new enemies, first the Medes, then the Persians under Cyrus the Great. In 550 BCE Cyrus defeated the Medes, and had allied himself with the priests of Marduk, and the fall of Babylon to the Persians became a real possibility. These events date Deutero-Isaiah's earlier prophecies. Chapters 49-55 probably come from a slightly later period, after Babylon had fallen to Cyrus and the return to Jerusalem became a real possibility.[18]:p.524
Content and structureDeutero-Isaiah prophesies the deliverance of Israel from the hands of the Babylonians and their restoration in the land promised to them by God. It affirms that the Jews are indeed the chosen people of God and Yahweh is both their national god and the God of the universe (46:9). Cyrus is named as the messiah who will overthrow Babylon and allow the return of Israel (chapter 45:1). The remaining chapters are a vision of the future glory of Zion. A "suffering servant" is referred to (esp. ch. 53) - probably a metaphor for Israel, Christians have traditionally interpreted it as a prophecy of Jesus as the Christ (i.e., Messiah).[19]
Chapters 40-55 fall into two parts, with 40-48 dealing with the rise of Cyrus, while 49-55 are focused on Zion as the wife whom God has renounced and then taken back. The Cyrus chapters are similar in style and theme to the Cyrus cylinder, and it is possible that Deutero-Isaiah was influenced by the propaganda of Cyrus and his supporters, who claimed that the god Marduk had chosen Cyrus to liberate Babylon.[18]:p.524
Tuo ettei Petrin hörhöily ole uskontoa, on sekin vain yksi uskovaisten sanontoja, "kaanaankieltä". Luultavasti uskonnoilla on nykyään huono maine ja varsinkin karismahihihhult haluavat valehdella, että heillä onkin suora yhteys Jeesukseen ja varma tieto, ne kaikki muut ovatkin sitten "uskonnollisia". Niin vapaiden suuntien hihhulit väittävät kilpailevista lahkoistakin. Ja aina, että juuri he eivät ole uskonto eivätkä lahko, kukin tahollaan sanoo saman valeen.
Kuitenkin Petrinkin opit perustuvat "pyhään kirjaan" kuten muillakin uskonnoilla. Kirjasta taas Petrillä on omat tulkintansa, kuten uskontojen eri alasysteemeillä aina. Petrin maailmankuva hylkää tietoisesti tieteen ja historiankirjoituksen, ja korvaa sen uskontonsa kirjoituksilla ja oman suuntansa tulkinnoilta. Jotka on kaikki kuullut ei Jumalalta, vaan ihmisiltä ja miettinyt itse ihan ihmisenä. "Suoraa kosketusta" Jumalaan taas väittävät muslimitkin, katoliset näkevät ilmestyksiä ja mormoneillekin Jumala kuulemma puhuu henkilökohtaisesti. Petri ei edes hyväksy helluntailaistyyppistä äärikarismaattisuutta, ja Petrin omat virheet tieteen ja Raamatunkin ("ristiriidattomuus"skabat) kanssa osoittvat, ettei Petri tietoa miltään Pyhältä Hengeltä saa.
Joten Petri, kun sanot ettei tuo sinun ole "uskonto" sinä taas kerran valehtelet ja tiedät valehtelevasi.
"Profetioista" lyhyesti: Ei ole paljon järkeä alkaa leikkimään uskovaisen kanssa niiden teologiasta tai teologiasta yleensäkään. Vaan miettiä kylmän historilaiis-kriittisesti.
Ei-hihhulien raamatuntutkijoiden mukaan Vanhan Testamentin profetiat yleensä kuvasivat oman aikansa tapahtumia, ne olivatkin koosteita monien kirjoittajien työstä eri ajoilta, ja usein kirjoitettiin jonkun menneen profetan nimissä tapahtumien JÄLKEEN, mistä siitäkin tekstianalyysi paljastaa jäljet.
Esimerkiksi nykyhihhulien suosima Danielin kirja ei olekaan Danielin ajalta vaan omalta ajaltaan, kertoen Antiokos Epifaneen tekemästä juutalaisten uskonnon häirinnästä ja temppelin häpäisystä mukamas profetiana. Mennyttä, ei profetiaa meidän aikaamme.
"Johanneksen Ilmestys" taas on lohdutusta ja vastustajien jyräämisellä hekumointia Rooman Valtakunnan vainotuille kristityille. Pedot ovat selvimmin Rooman keisareita ja "Pedon merkki", luku 666 taas numerologialla (sitä ne harrastivat) keisari Nero. Eikä mikään mikrosiru, jonka ajatuksen hörhöt ovat kaivaneet perseestään. Mennyttä maailmaa, jonka loppuosan "oikea" profetiakin jäi toteutumatta. Rooma porskutti vielä pitkään ja ehti muuttua kristityksi.
Jokainen voi myös ihan itse katsoa, onko Vanhassa Testamentissa profetioita juuri Jeesuksesta, kuten Uuden Testamentin kirjoittájat tekstien tarkoitusta vääntelivät ja meillekin koulussa ja joulukirkossa sanotaan. Ei muuten ole.
Petri puhui Jesajan Kyyros- profetiaslta. Näyttäähän se siltä, mutta ei olekaan niin selvää:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cyrus_(Bible)
"The terms used by the author of Deutero-Isaiah are reminiscent of certain passages in the Cyrus Cylinder:[2] Traditionally, these passages in Isaiah were believed to pre-date the rule of Cyrus by about 100 years, however, most modern scholars date Isaiah 40-55(often referred to as Deutero-Isaiah), toward the end of the Babylonian exile(ca. 536 BCE).[10] Whereas Isaiah 1-39 (referred to as Proto-Isaiah) saw the destruction of Israel as imminent, and the restoration in the future, Deutero-Isaiah speaks of the destruction in the past (Isa 42:24-25), and the restoration as imminent (Isa 42:1-9). Notice, for example, the change in temporal perspective from (Isa 39:6-7), where the Babylonian Captivity is cast far in the future, to (Isa 43:14), where the Israelites are spoken of as already in Babylon.[11] According to scholar R. N. Whybray, the author of Deutero-Isaiah(chapters 40-55) was mistaken for he thought that Cyrus would destroy Babylon but he did not. Cyrus made it more splendor than ever. But he did allow the Jewish exiles to return home, though not in the triumphant manner which Deutero-Isaiah expected.[12"
http://en.wikipedia.org/wiki/Deutero-Is ... h_40-55.29
"Two crises occurred between Proto-Isaiah and Deutero-Isaiah. The first was the late 7th century Deuteronomistic reform of official Judean religion under king Josiah, who banned many elements of the old polytheistic cult from the Temple, and the sudden collapse of Assyria and the rise of Babylon to take its place; the second was exile of the royal court, the priests and other members of the ruling elite following the Babylonian destruction of Jerusalem c.586 BCE. It is widely believed that Deutero-Isaiah delivered his prophesies to this group, which was actually quite small - the majority of the population stayed in Judah.
By the middle of the 6th century the king of Babylon was Nabonidus. He alienated the powerful priests of Marduk, the official god of Babylon, by taking up the worship of Sin, the god of Harran (a city in northern Mesopotamia), absenting himself for long periods from the city and neglecting crucial ceremonies. He also neglected the rise of powerful new enemies, first the Medes, then the Persians under Cyrus the Great. In 550 BCE Cyrus defeated the Medes, and had allied himself with the priests of Marduk, and the fall of Babylon to the Persians became a real possibility. These events date Deutero-Isaiah's earlier prophecies. Chapters 49-55 probably come from a slightly later period, after Babylon had fallen to Cyrus and the return to Jerusalem became a real possibility.[18]:p.524
Content and structureDeutero-Isaiah prophesies the deliverance of Israel from the hands of the Babylonians and their restoration in the land promised to them by God. It affirms that the Jews are indeed the chosen people of God and Yahweh is both their national god and the God of the universe (46:9). Cyrus is named as the messiah who will overthrow Babylon and allow the return of Israel (chapter 45:1). The remaining chapters are a vision of the future glory of Zion. A "suffering servant" is referred to (esp. ch. 53) - probably a metaphor for Israel, Christians have traditionally interpreted it as a prophecy of Jesus as the Christ (i.e., Messiah).[19]
Chapters 40-55 fall into two parts, with 40-48 dealing with the rise of Cyrus, while 49-55 are focused on Zion as the wife whom God has renounced and then taken back. The Cyrus chapters are similar in style and theme to the Cyrus cylinder, and it is possible that Deutero-Isaiah was influenced by the propaganda of Cyrus and his supporters, who claimed that the god Marduk had chosen Cyrus to liberate Babylon.[18]:p.524