Sivu 6/15

Lähetetty: 09.04.2010 7:19
Kirjoittaja Dumis
Xiberia kirjoitti:
Pulkannaru kirjoitti:
Bluntly kirjoitti:Miten oli sellainen muistikuva, että akselilla täytyy olla samankuvioiset renkaat.
Ei tarvitse olla esim Hakkapeliitta 2 ja Hakkapeliitta 2. Riittää että on ominaisuuksiltaan vastaava ja 'riittävän' samanlainen. Eli kuviot muistuttaa aikalailla toisiaan.
Mulla oli yhdestä kesärenkaasta naula läpi ja rengas todettiin korjauskelvottomaksi, ja he ainakin möivät tilalle yhden erimerkkisen, mutta kuvioltaan samankaltaisen renkaan. Sanoivat, että ihan turha ostaa uutta paria, kun vanhat ovat vielä niin hyvässä kunnossa. Toivottavasti eivät kusettaneet! :D
Jos niillä olis kusetus mielessä, niin sulla olis jo uus pari renkaita alla.

Lähetetty: 09.04.2010 7:22
Kirjoittaja exPertti
Dumis kirjoitti:Jos niillä olis kusetus mielessä, niin sulla olis jo uus pari renkaita alla.
Harva tosiaan kusettaa omaksi tappiokseen... :)

Lähetetty: 09.04.2010 8:07
Kirjoittaja Kai Nalo
exPertti kirjoitti:Ovatko palstalaiset keränneet lisäkokemusta Kumhoista?
Mersun kesäkiekoilla näytti olevan Kumhot. Kerron kokemukseni viikon päästä.

Itse renkaat kuulostavat todella hiljaisilta 20 km koelenkin jälkeen, mutta siihen se ilo jääkin. Ajettavus on todella kaamea. 17*245*45 hakee jokaisen uran tieltä ja tuntuu käsissä kuin vikuria varsaa yrittäisi saada juoksemaan suoraan.

:evil:




On on. Siis aurasukulmat tsekattu hiljan edellisen omistajan toimesta..

Lähetetty: 09.04.2010 8:10
Kirjoittaja exPertti
Kai Nalo kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Ovatko palstalaiset keränneet lisäkokemusta Kumhoista?
Mersun kesäkiekoilla näytti olevan Kumhot. Kerron kokemukseni viikon päästä.
Arvelenko oikein, että ovat suhteellisen isokehäiset vanteet?

Lähetetty: 09.04.2010 8:10
Kirjoittaja Kai Nalo
exPertti kirjoitti:
Arvelenko oikein, että ovat suhteellisen isokehäiset vanteet?
Joo, 17 * 2xx näytti olevan. Äxiä en muista mut veikkaan 235-245.

Lähetetty: 09.04.2010 8:13
Kirjoittaja exPertti
Kai Nalo kirjoitti:
exPertti kirjoitti:
Arvelenko oikein, että ovat suhteellisen isokehäiset vanteet?
Joo, 17 * 2xx näytti olevan. Äxiä en muista mut veikkaan 235-245.
Ainakin C-sarjalaisessa 17" vanteet olivat hyvännäköiset. Sopivat kuin nenä päähän.

Lähetetty: 09.04.2010 8:22
Kirjoittaja Kai Nalo
exPertti kirjoitti: Ainakin C-sarjalaisessa 17" vanteet olivat hyvännäköiset. Sopivat kuin nenä päähän.
Jos oikein muistan niin nää oli jotkut Avantgarden omat vanteet. Tyyliin tämmöset.

http://i20.photobucket.com/albums/b248/ ... G_1421.jpg

Samapa tuo millaset ne on. Pääasia on että auto toimii. Tuunaukset on niin teinix.

Lähetetty: 09.04.2010 8:49
Kirjoittaja Manaaja
Eihän 17" vielä paljon ole. Taitaa olla nykyään yleisin ensiasennusrengaskoko näissä vähänkään isommissa autoissa. Diesel-Jaggessakin on ollut jo S-typestä lähtien (XF:stä puhumattakaan) 18" ensiasennusrenkaat. Eikä noi nyt mun mielestä mitenkään epäsuhtaisen isoilta teinituningpilluvanteilta näytä, vaan ihan asialliselta rengastukselta:

Kuva

Lähetetty: 09.04.2010 8:51
Kirjoittaja exPertti
Manaaja kirjoitti:Eihän 17" vielä paljon ole. Taitaa olla nykyään yleisin ensiasennusrengaskoko näissä vähänkään isommissa autoissa. Diesel-Jaggessakin on ollut jo S-typestä lähtien (XF:stä puhumattakaan) 18" ensiasennusrenkaat. Eikä noi nyt mun mielestä mitenkään epäsuhtaisen isoilta teinituningpilluvanteilta näytä, vaan ihan asialliselta rengastukselta:
Suhteellisen isokokoiseksi ja hyvännäköiseksi1 17" vanteita väitin.

Eikös teinipillutuningkaverien haaveilu kohdistu nykyään 19"-20" vanteisiin?

Lähetetty: 09.04.2010 8:52
Kirjoittaja Kai Nalo
exPertti kirjoitti: Eikös teinipillutuningkaverien haaveilu kohdistu nykyään 19"-20" vanteisiin?
Kaikenlainen tuunaus ikkunakalvoista vanteisiin on sitä.

Lähetetty: 09.04.2010 9:04
Kirjoittaja Manaaja
exPertti kirjoitti:Eikös teinipillutuningkaverien haaveilu kohdistu nykyään 19"-20" vanteisiin?
Aika paljonhan se autostakin riippuu. Esimerkiksi jenkkivalmisteisiin menee yleensä heittämällä jotain kakkosella alkavaa alle, vaikka kyse olisi Caliberin kaltaisista pikkuautoista. Sen sijaan nipponeihin taitaa olla keskimäärin vielä tänäkin päivänä haasteellista saada edes jotain 18" pyörää alle ilman äärituningefektiä.

Lähetetty: 10.04.2010 20:01
Kirjoittaja Kai Nalo
Kai Nalo kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Ovatko palstalaiset keränneet lisäkokemusta Kumhoista?
Mersun kesäkiekoilla näytti olevan Kumhot. Kerron kokemukseni viikon päästä.
Rapparia..

Itse renkaat kuulostavat todella hiljaisilta 20 km koelenkin jälkeen, mutta siihen se ilo jääkin. Ajettavus on todella kaamea. 17*245*45 hakee jokaisen uran tieltä ja tuntuu käsissä kuin vikuria varsaa yrittäisi saada juoksemaan suoraan. Varsinainen uratutka imo.

:evil:




.. joo on. Siis aurauskulmat tsekattu hiljan edellisen omistajan toimesta..

Lähetetty: 10.04.2010 20:27
Kirjoittaja bliss
Kai Nalo kirjoitti:17*245*45 hakee jokaisen uran tieltä ja tuntuu käsissä kuin vikuria varsaa yrittäisi saada juoksemaan suoraan.
Ei oo kyllä renkaan merkistä kiinni :P

Lähetetty: 10.04.2010 20:55
Kirjoittaja Manaaja
bliss kirjoitti:
Kai Nalo kirjoitti:17*245*45 hakee jokaisen uran tieltä ja tuntuu käsissä kuin vikuria varsaa yrittäisi saada juoksemaan suoraan.
Ei oo kyllä renkaan merkistä kiinni :P
On se aika paljon siitäkin. Mustangissa on ollut 245/45-17 ja 255/40-17 gummeja alla erilaisia ja yllättävän paljon on uraherkkyyseroa rengasmerkkien ja -mallien kesken. Eniten siihen vaikuttaa renkaan sivuseinämän jäykkyys.

Toki mikä tahansa 215/65-15 -rengas on paljon vähemmän uraherkkä, mutta eniveis.

Lähetetty: 10.04.2010 21:36
Kirjoittaja Kai Nalo
bliss kirjoitti:
Kai Nalo kirjoitti:17*245*45 hakee jokaisen uran tieltä ja tuntuu käsissä kuin vikuria varsaa yrittäisi saada juoksemaan suoraan.
Ei oo kyllä renkaan merkistä kiinni :P
En sitä tarkoittanutkaan, vaan renkaan kokoa ja profiilia.

Taidan yrittää saada vaihtaa noi päikseen jonkun tuunarin kanssa 16" originaalikiekkoihin. Ajomukavuuden kustannuksella en noita killuttimia kyl jaksa kauaa katella.

Lähetetty: 10.04.2010 23:25
Kirjoittaja Manaaja
Kai Nalo kirjoitti:En sitä tarkoittanutkaan, vaan renkaan kokoa ja profiilia.

Taidan yrittää saada vaihtaa noi päikseen jonkun tuunarin kanssa 16" originaalikiekkoihin. Ajomukavuuden kustannuksella en noita killuttimia kyl jaksa kauaa katella.
Jaggen 245/40-18 gummit toimii alla ihan hyvin, eivätkä ole kovinkaan uraherkät. Mut no, kyllähän sitä totakin kautta ongelma ratkennee.

Lähetetty: 11.04.2010 10:09
Kirjoittaja Kai Nalo
Manaaja kirjoitti: Jaggen 245/40-18 gummit toimii alla ihan hyvin, eivätkä ole kovinkaan uraherkät. Mut no, kyllähän sitä totakin kautta ongelma ratkennee.
ööh, miten jaggen kumit ratkaisisivat mursun uraherkkyyden?

Lähetetty: 11.04.2010 10:43
Kirjoittaja Manaaja
Kai Nalo kirjoitti:
Manaaja kirjoitti: Jaggen 245/40-18 gummit toimii alla ihan hyvin, eivätkä ole kovinkaan uraherkät. Mut no, kyllähän sitä totakin kautta ongelma ratkennee.
ööh, miten jaggen kumit ratkaisisivat mursun uraherkkyyden?
Rautalangasta: Leveät ja matalaprofiiliset renkaat voivat olla ihan hyvät ajaa.

Onko sulla kuinka paljon pintaa jäljellä niissä? Noi Kumhot kun on tossa kokoluokassa yleensä varsinaisia kovamuovirenkaita. Ongelmaan saattaisi löytyä ratkaisu ihan sillä että hommaat tilalle mahdollisimman non-racyt kumit, jotka ovat vähän pehmeämmät. Ja paineita renkaisiin sitten vastaavasti vähän enemmän.

Paljos sulla muuten on paineita noissa? Tiedät kai että ton kokoset fillarit alkaa vaatimaan lähemmäs kolmen barin paineita, ja jotkut suosittelevat ylikin? Jos noin matalissa fillareissa on painetta joku lähemmäs 2 baria, niin on täydellisen varmaa, etteivät ne toimi hyvin.

Lähetetty: 11.04.2010 13:05
Kirjoittaja Kai Nalo
^ Melkein uudet kumit alla, joten uusia en raaski hankkia kokeiluun.

Täytyy koittaa nostaa hieman paineita. Saattaa olla että on hieman liian alhaiset..

Lähetetty: 30.04.2010 20:40
Kirjoittaja Manaaja
^ Mites kävi rengastestailun kanssa? Mä laitoin noi lopussaolevat kesäfillarit tänään alle. Paineita oli renkaissa viime vuodesta jäljellä keskimäärin 2.6 baria +/-0.2 bar. Ihmettelin tallista ulos ajettuani että laitoinko renkaat jotenkin väärin ja huonosti keskitetysti alle, kun auto tuntui kampeavan jo urattomalla piha-alueella ihan minne sattuu. Huoltsikalla kävin laittamassa kaikkiin kumeihin 3.3 baria seinäletkusta, ja auto muuttui aivan eri peliksi. Ei välttämättä tekisi pahaa kokeilla vieläkin kovempia paineita.

Lähetetty: 03.05.2010 8:59
Kirjoittaja masa
^ Mulla oli kans liian alhaiset paineet eli 2.4 bar. Nostin ne 2.8 bariin. Nyt toimii ok. Vois toki kokeilla lyödä vielä vähän lisää.

Lähetetty: 03.05.2010 9:01
Kirjoittaja exPertti
Henkilökohtainen mielipide 17"(?) renkaitten ilmanpaineista on, että ajaminen kolmen kilon paineilla on kyllä aikamoista kivireellä ajoa. Tietty makuja on monia.

Itse tykkäisin edes pienestä joustoavusta montuissa.

Lähetetty: 03.05.2010 12:46
Kirjoittaja Manaaja
exPertti kirjoitti:Henkilökohtainen mielipide 17"(?) renkaitten ilmanpaineista on, että ajaminen kolmen kilon paineilla on kyllä aikamoista kivireellä ajoa. Tietty makuja on monia.

Itse tykkäisin edes pienestä joustoavusta montuissa.
a) Autoja on aika paljon erilaisia, eri painoisia ja erilaisilla jousituksilla jotka sopivat eri tavalla yhteen erilaisten rengasmerkkien ja -paineiden kanssa. 1800-kiloinen auto lisäksi vaatii ihan eri tavalla kantavuutta renkaan ilmanpaineelta kuin 1300-kiloinen auto. Hyvin suunniteltu alusta varsinkaan vähänkään raskaammassa autossa ei juuri vaadi mitään lisäapua renkaalta ollakseen mukava ja ei-kivirekimäinen.

b) Renkaita on helvetisti erilaisia ja erilaisilla runkorakenteilla ja -jäykkyyksillä mikä aiheuttaa sen, että jossain renkaissa optimipaine voi helposti olla puoli baria enemmän kuin toisessa renkaassa samaankin autoon allelaitettuna.

Mutta saat toki pitää mielipiteesi, vaikka se ei olekaan millään tavalla loppuun asti ajateltu.

Lähetetty: 03.05.2010 12:48
Kirjoittaja exPertti
Manaaja kirjoitti:Mutta saat toki pitää mielipiteesi, vaikka se ei olekaan millään tavalla loppuun asti ajateltu.
Kiitos, täl mää pärjäänki pual vuat.

Lähetetty: 03.08.2010 14:13
Kirjoittaja masa
Vittuunnuin lopullisesti Kumhoihin ja laitoin alle Nokian Z renkaat. Hyvänen aika miten suuri ero voi renkailla ollakkaan. Ei vetelyä, ei jurinaa, ei tempoilua, ei meteliä, ei mitään. Vain hiljainen, tasainen ja junamainen fiilis.

Ihana Z :h: