Mitä me täällä teemme?

Yleinen lätinä jä kitinä
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

Kävin Austraaliamuseossa ihmettelemässä dinosaurusten luurankojen kopioita. Siinä hevonvitunmoista lihansyöjäsaurusta ihmetellessäni kelailin taas vähän tätä hommaa.

Seinätaulussa seisoi, että kuvittelepa maailmaa 100 miljoonaa vuotta sitten: ei ollut lintuja eikä kukkia; oli yksi manner muttei napajäätiköitä. Kaikki vähänkin isommat eläimet olivat matelijoita. Hiilidioksidia oli ilmakehässä 10 kertaa enempi kuin nykyään.

Jos pistää kasvihuoneilmiöhysterian tai omat lapsenhankinnat tähän perspektiiviin niin eipä niillä taida olla pahemmin väliä.
exPertti
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja exPertti »

elco kirjoitti:Jos pistää kasvihuoneilmiöhysterian tai omat lapsenhankinnat tähän perspektiiviin niin eipä niillä taida olla pahemmin väliä.
Toki jos ajattelee jättimatelijoitten kohtaloa onhan tulevaisuuden ajatteleminen aika turhaa.

Toisaalta jotakuinkin kaikki, jota ihmiskunta tekee, on turhaa jos näin ajattelee.

Ajatellaanpa vaikka koiran omistamista. Narun päässä olevan paskahautomo, jota kuskaat räntäsateessa kuudelta aamulla poistelemassa hautomisiaan. Kaikki tämä vaikka aurinko sammuu kuitenkin.

On tässä dilemmaa. Toisaalta uskon, että minun ja sinunlaisesi ihmiset keksivät vielä keinon häippästä täältä ennen kuin laskuri iskee nollaan. Tämä on ehkä naiiveinta mitä olen sanonut, mutta luotan ihmiskunnan keksivän keinot pitää itsensä hengissä.

Meistähän on sanottu, että olemme kuin rotat. Sopeudumme erittäin erilaisiin elinolosuhteisiin.
Came here for school, graduated to the high life
elco

exPertti kirjoitti:
On tässä dilemmaa. Toisaalta uskon, että minun ja sinunlaisesi ihmiset keksivät vielä keinon häippästä täältä ennen kuin laskuri iskee nollaan.
Ja siitähän muuten sitten lähdetään, että minun rakettiini sinulla ei ole asiaa. Toisekseen, kun ammut rakettisi liikenteeseen niin viitsitkö sohottaa menemään päinvastaiseen suuntaan kuin mä?

Minä en usko tuohon. Jos tässä visionääriksi pitäisi ryhtyä niin uskon, että ihminen taantuu seuraavan isomman katastrofin jälkeen hajanaisiksi populaatioiksi ja sivilisaation huippuhetket katoavat tiedosta Pamausta seuraavien tuhansien (EDIT: ehkä paremminkin seuraavien 150 vuoden) vuosien aikana.

Ja jos pamaus tulisi nyt niin et sinä minnekään täältä lähtisi.
exPertti
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja exPertti »

elco kirjoitti:Ja siitähän muuten sitten lähdetään, että minun rakettiini sinulla ei ole asiaa. Toisekseen, kun ammut rakettisi liikenteeseen niin viitsitkö sohottaa menemään päinvastaiseen suuntaan kuin mä?

Minä en usko tuohon. Jos tässä visionääriksi pitäisi ryhtyä niin uskon, että ihminen taantuu seuraavan isomman katastrofin jälkeen hajanaisiksi populaatioiksi ja sivilisaation huippuhetket katoavat tiedosta Pamausta seuraavien tuhansien (EDIT: ehkä paremminkin seuraavien 150 vuoden) vuosien aikana.

Ja jos pamaus tulisi nyt niin et sinä minnekään täältä lähtisi.
Niin sinä nyt sanot. Ottamatta kantaa ihmisen sisäsyntyiseen geenien jatkamiseen tähtäävään itsekkyyteen, oletan, että populaation pudotessa kuudesta miljardista kohti nollaa sitä saattaa olla vähemmän valikoiva ystävien suhteen.

Jos alempaa keskiluokkaa katsoo visiosi tulevaisuudesta näyttää melko todennäköiseltä. Jos "valioluokan" pelastaminen tehdään ihmiskunnalle tyypillisellä tyylillä ei kukaan tältä palstalta ole lähdössä mihinkään.

Ei poliitikkoja ja heidän rakastajattariaan täynnä olevaan laivaan mahdu meikäläisiä kuin muutama heitä palvelemaan. Ja toki pari jeesmiestä.
Came here for school, graduated to the high life
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Pitkällä tähtäimellä kaikki näyttää huonolta.

Ongelmia on ainakin kaksi:

Kun avaruus laajenee riittävän isoksi, niin lopulta ollaan tilanteessa, jossa on esimerkiksi 1 protoni kuutiovalovuotta kohti. Saavutetaan maksimaalinen entropia ja lämpökuolema (joka tarkoittaa sitä, että maailmankaikkeus on täysin homogeeninen ja energiaa ei voi vääntää enää mistään).

Kun mennään vieläkin kauemmas eteenpäin, niin asiat ovat vielä huonommin. Tietääkseni tämän hetkisen käsityksen mukaan protoni ei ole täysin vakaa hiukkanen, vaan sen puoliintumisaika saattaa olla luokkaa
10E33 vuotta. Eli kun odotamme riittävän kauan, niin aine, josta muodostumme katoaa.

Siinä on paha tehdä enää mitään, kun ainetta ei ole.
Viimeksi muokannut NuoriDaavid, 14.04.2008 9:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NuoriDaavid

Siirtoa toisesta ketjusta:
killkill kirjoitti:
elco kirjoitti:Minä olen sitä mieltä, ettei elämällä ole mitään tarkoitusta.
On toki yksi, jonka paatuneinkin ateisti myöntänee ainakin jossain määrin relevantiksi: lajin säilyminen.
Evoluution näkökulmasta tietty kaikki tähtää siihen, että nusutetaan ahkerasti ja viedään geenejä eteenpäin.

Ei se kuitenkaan muuta sitä, että lopulta kaikki on sattumaa.
elco

killkill kirjoitti:
On toki yksi, jonka paatuneinkin ateisti myöntänee ainakin jossain määrin relevantiksi: lajin säilyminen.
Kaikki lajit joko kuolevat tai kehittyvät toisiksi lajeiksi.

Totta tuo on kai siinä mielessä, että jos eliöt nähdään dawkinsmaisesti geenien keinona monistaa itseään niin siinä mielessä eliöt on luotu/ovat evolvoituneet lisääntymään ja tuottamaan jälkeläisiä, jotka lisääntyvät. Käsitteellisesti korkeammalla tasolla elämällä ei minusta ole mitään tarkoitusta: vaikka tässä kuinka lisääntyisin ja tuottaisin miljoona sukupolvea jälkeläisiä suoraan alenevassa polvessa niin mitä sitten.

Omalla kohdallani sattuma näyttäisi menevän siihen suuntaan, että geenien jatkumo katkeaa. Tiedä sitten miten suuri vaikutus maailmaan sillä on.

Tokihan toivon ihmiskunnalle onnea, menestystä, pitkää ikää ja kaikkea hyvää.
NuoriDaavid

elco kirjoitti: Tokihan toivon ihmiskunnalle onnea, menestystä, pitkää ikää ja kaikkea hyvää.
Joo, mutta kuten yllä kirjoitin, todella pitkällä tähtäimellä (luokkaa 10E33) vuotta, kaikki on turhaa.

Eihän tässä toki nyt ihan heti aika lopu, kun maailmankaikkeus on vasta noin 12x10E9 vuotias.
elco

NuoriDaavid kirjoitti:
Tietääkseni tämän hetkisen käsityksen mukaan protoni ei ole täysin vakaa hiukkanen, vaan sen puoliintumisaika saattaa olla luokkaa
10E33 vuotta. Eli kun odotamme riittävän kauan, niin aine, josta muodostumme katoaa.
Ä-ä-ä. Vuonna 10E33 ammun täydellä kaasulla vastakkaiseen suuntaan kuin Pertti omallaan. Insinööri keksii keinot.
Vastaa Viestiin