Lähetetty: 08.05.2006 21:04
Asiaa.ninnithequeen kirjoitti:On niin kauhia haloo kun osallistuvat Euroviisuihin
Kitinää elämästä, ihmisistä ja kaikesta muusta tärkeästä
https://beta.kitina.net/
Asiaa.ninnithequeen kirjoitti:On niin kauhia haloo kun osallistuvat Euroviisuihin
Rollo alottiHerra Manala kirjoitti:Asiaa.ninnithequeen kirjoitti:On niin kauhia haloo kun osallistuvat Euroviisuihin
Artyfartypiireissä, joihin itsekin kuulun. Ja ei Suomen muotoilu ole aikoihin mitään tehnyt. Marimekkoboomista, Wirkkalasta Aallosta ja Saarisesta on aikaa. Nykyään maailmankuuluja.. Suomessa.Pehmovanukas kirjoitti: Esimerkiksi suomalainen muotoilu ja arkkitehtuuri ovat kohtuullisen hyvin tunnettuja ja varsin arvostettuja.?
En tarkoittanut bashata Kalevalaa. Meinasin, että ei se nykyajan suomikulttuuriin liity kuin teoriassa, koulujen pakkolukemisena. Nimenomaan Kalevala on kova juttu, tosin osin Lönnrotin väärennys eli Kalavale. Tekisivät sitten Kalevalasta kunnon leffoja. Ei paljon auta jos Tolkien sitä luki ja vain suomalaiset tietää että sai sieltä vaikutteita.Pehmovanukas kirjoitti: Se niin vitusti bashaamasi kalevala ja siihen liittyvät muinaistarinat ovat sitä ihan samaa kansanperinnettä kuin ne joidenkin muiden maahiset ja örkit. Tästä hyvin dokumentoidusta ja rikkaasta kansanperinteestä ollaan meille aika monessa paikassa kateellisia. .
On toki puolustustahto, edistykselliset keisarit ja sitten natsit liittolaisina.Pehmovanukas kirjoitti: Ne niin hehkuttamasi skotit ja irkut ovat pääosin hylänneet gaelin ja iirin ja muuttuneet jonkinlaisiksi huonosti käyttäytyviksi pikkubriteiksi jotka elelevät takamailla ja vetävät viskiä pubissa silloin kun eivät jalkapallohuliganoi kylillä. Jostain syystä me emme soita balalaikkaa ja juo absolut vodkaa sitzeillä laulaen helan gåria vaikka olemme olleet kahden muun valtion alustalaisenakin. Kumma juttu. Oliskohan meillä kuitenkin jotain omaa?.
On Sugarcubes/Björk kansan pienuuteen nähden kova juttu. Alkuvoimaa siinä kuulen. Suomesta ei koskaan tule senkään tasoista sukseeta. (jaa joo, kohta kaivat jonkun Himin levymyynnin esiin, olkoon). Nightwish nyt vaan on teennäistä paskaa. Tekotaiteelista jos mikä. Tylsää tusinaheviä ja sitten oopperalaulaja päälle kiekumaan.Pehmovanukas kirjoitti: Erikoista, että näet Björkin tekotaiteellisen englanniksi kiekumisen jonain ihmeellisenä Islantilaisena kulttuuritekona, kun taas Nightwishin lanseeraaman täysin uudentyyppisen musiikkigenren jonain lainatavarana. Tai se, että totaalisen kaupallistettu ja tuotteistettu kansanjoikutanssipop-meininki (riverdance) jotenkin poikkeaisi kaikkien muiden paikkojen kansajoikutanssimeiningistä edukseen? Jos suosiolla mitataan, niin siinä tapauksessa kantrimusiikki on helvetinmoinen gyldyyriteko.
Jostain kummasta syystä nuo lienee isossa maailmassa suomalaisia ilmiöitä tunnetumpia. Arvottomia, mutta tunnistettavia symboleja.Pehmovanukas kirjoitti: Tai Australia ja Crocodile Dundee esimerkkinä? Junttila-Britannia, vankien siirtomaa esimerkkinä kulttuurisesta omaleimaisuudesta? Muah. Onko Fosters isompi kulttuuriteko kuin Lapin kulta? Onko haggis ällöttävämpänä isompi kulttuurijuttu kuin mämmi? Onko tällä mittarilla hurrien hapansilakka ruokakulttuurin huipentuma? Vaiko kenties ranskanperunat?
Euroviisuista en tiedä muuta kuin sen mitä luen Kitystä...ninnithequeen kirjoitti:Rollo alottiHerra Manala kirjoitti:Asiaa.ninnithequeen kirjoitti:On niin kauhia haloo kun osallistuvat Euroviisuihin
Johtunee suomi-markkinoinnin myöhäisestä heräämisestä..Gattaca kirjoitti: Jostain kummasta syystä nuo lienee isossa maailmassa suomalaisia ilmiöitä tunnetumpia.
Paskat kuulut. Viimeinen esimerkki Suomalaisesta arkkitehtuurista oli se Tallinnaan pykätty kulttuurikeskus vai mikälie nykytaiteen museo, jonka arkkitehdiksi valittiin suomalainen kauheaa huutoa vastaan. Koko Viron suurin kulttuuritapahtuma vuosiin, ja kaikki ovat helvetin tyytyväisiä lopputulokseen. Sattumaa? Joo. Kuinka monta kuuluisaa irlantilaista arkkitehtiä tiedät? Et yhtään? Sattumaa? Joo.Gattaca kirjoitti:Artyfartypiireissä, joihin itsekin kuulun. Ja ei Suomen muotoilu ole aikoihin mitään tehnyt. Marimekkoboomista, Wirkkalasta Aallosta ja Saarisesta on aikaa. Nykyään maailmankuuluja.. Suomessa.
Kuten manala sanoi, kulttuurin mitta ei ole se, että siitä tehdään vientituote. Vielä vähemmän se, että siitä tehdään hollywoodleffa.Gattaca kirjoitti:En tarkoittanut bashata Kalevalaa. Meinasin, että ei se nykyajan suomikulttuuriin liity kuin teoriassa, koulujen pakkolukemisena. Nimenomaan Kalevala on kova juttu, tosin osin Lönnrotin väärennys eli Kalavale. Tekisivät sitten Kalevalasta kunnon leffoja. Ei paljon auta jos Tolkien sitä luki ja vain suomalaiset tietää että sai sieltä vaikutteita.
Ymmärtääkseni tuntemattoman sotilaan elokuvaversiota pidetään aikamoisena klassikkona elokuvapiireissä. Kiinnostavatko norjalaiset tai tanskalaiset sotafilmit maailmalla?Gattaca kirjoitti:On toki puolustustahto, edistykselliset keisarit ja sitten natsit liittolaisina. Kuitenkaan suomalaiset sotafilmitkään ei kiinnosta maailmalla.
Suomalaiset tekevät alkuvoimaisimman ja aidoimman musiikin, yllätys yllätys, suomen kielellä laulettuna. Sugarcubes ja Björk on ihan marginaaleja levymyynnillä mitattuna eivät mitenkään eroa edukseen tusinasta samanlaisesta.Gattaca kirjoitti:On Sugarcubes/Björk kansan pienuuteen nähden kova juttu. Alkuvoimaa siinä kuulen. Suomesta ei koskaan tule senkään tasoista sukseeta. (jaa joo, kohta kaivat jonkun Himin levymyynnin esiin, olkoon). Nightwish nyt vaan on teennäistä paskaa. Tekotaiteelista jos mikä. Tylsää tusinaheviä ja sitten oopperalaulaja päälle kiekumaan.
En ole koskaan kuullut yhtään iirinkielistä biisiä radiosoitossa missään päin maailmaa, enkä oikeastaan yhtään irkkulaista kansantanssibiisiäkään. Ei vakuuta.Gattaca kirjoitti:Irlantilainen kansanmusiikki on ollut maailmalla suosittua jo kauan ennen Riverdanceakin. Tanssipuolta irkutkin piti pitkään junttina, mutta olihan siinä tyylissä ainesta myös kaupalliseen menestykseen. Onnistuisiko Suomen kansanmusiikilla ja suomalaisten kansantanssien eunukkiköpättelyllä? No ei. Ei yksi Värttinä merkkaa.
Jos kantri on kulttuuriteko, niin siinä tapauksessa minä olen Paavi. Suutele sormustani, syntinen. Mikä on kantrin alkuperämaa? Katsos kun kantrin alkuperämaan alkuperät ovat täällä euroopassa, ja se tulee maasta jolla ei ole lainkaan omaa kulttuurihistoriaa.Gattaca kirjoitti:Totta kai kantri on kyldyyriteko ja alkuperämaa heti tunnistettavissa.
Eli Fosters brandina on suurempi kulttuuriteko kuin Nokia brandina? Vaikka kyseessä on pissanmakuinen laimea peruslager, jollaisia tehdään joka maassa? Joku liki tuntematon belgialainen vehnäluostariolut on 10x suurempi juttu kulttuurisesti kuin Fosters, vaikka jokainen halvatun urpo ei olisi siitä kuullutkaan. Koska se on sille maalle omaa ja ominaista, jota ei muualta löydy.Gattaca kirjoitti:Jostain kummasta syystä nuo lienee isossa maailmassa suomalaisia ilmiöitä tunnetumpia.
Ja myös maantieteellisestä sijoittumisesta kauas manner-euroopasta. Ja siirtolaisuuden suhteellisesta vähäisyydestä.Ann kirjoitti:Johtunee suomi-markkinoinnin myöhäisestä heräämisestä..Gattaca kirjoitti: Jostain kummasta syystä nuo lienee isossa maailmassa suomalaisia ilmiöitä tunnetumpia.
Virossa? Joo ja suomalainen bändi nimeltä Siberia oli Big In JapanPehmovanukas kirjoitti: Paskat kuulut. Viimeinen esimerkki Suomalaisesta arkkitehtuurista oli se Tallinnaan pykätty kulttuurikeskus vai mikälie nykytaiteen museo, jonka arkkitehdiksi valittiin suomalainen kauheaa huutoa vastaan. Koko Viron suurin kulttuuritapahtuma vuosiin, ja kaikki ovat helvetin tyytyväisiä lopputulokseen. Sattumaa? Joo. Kuinka monta kuuluisaa irlantilaista arkkitehtiä tiedät? Et yhtään? Sattumaa? Joo..
Pointti se, että Kalevalalla ei ole mitään kontaktia Suomen nykyiseen kansankulttuuriinkaan. Meille vain opetetaan niin. Saagatkin läheisempiä skandinaaveille. Oikeaa historiaa.Pehmovanukas kirjoitti:Kuten manala sanoi, kulttuurin mitta ei ole se, että siitä tehdään vientituote. Vielä vähemmän se, että siitä tehdään hollywoodleffa. ..
Krhhmm.. ei taida niillä sotafilmejä olla, Tanskakin joutui antautumaan kun Saksa hyökkäsi virka-ajan jälkeenPehmovanukas kirjoitti: Ymmärtääkseni tuntemattoman sotilaan elokuvaversiota pidetään aikamoisena klassikkona elokuvapiireissä. Kiinnostavatko norjalaiset tai tanskalaiset sotafilmit maailmalla? ..
Nightwish tyyliä? Se keinotekoinen pehmohevin ja oopperalaulun seksikiö ilman sisältöä, vain muotokikka? Meatloafissakin on enemmän tyyliä, oikeasti.Pehmovanukas kirjoitti: Mitäs tekotaiteellista siinä on, että keksii jotain ihan uutta, ja tekee sen vielä tyylillä?..
Moukka! Irkkufestarit sentään on olleet kova juttu Suomessakin jo vuosikymmeniä. Irkkumusa soi monissa leffoissakin. Dubliners ja Chieftains myyneet maailmanlaajuisesti kai miljoonia jo kauan ennen Riverdancea.Pehmovanukas kirjoitti: En ole koskaan kuullut yhtään iirinkielistä biisiä radiosoitossa missään päin maailmaa, enkä oikeastaan yhtään irkkulaista kansantanssibiisiäkään. Ei vakuuta.
Kyllä se on enemmän Nashville kuin Bryssel.Pehmovanukas kirjoitti: . Mikä on kantrin alkuperämaa? Katsos kun kantrin alkuperämaan alkuperät ovat täällä euroopassa, ja se tulee maasta jolla ei ole lainkaan omaa kulttuurihistoriaa..
Tässä koko ajan olen miettinyt suuremman kuin suomalaisyleisön näkökulmasta tätä imagoa. En niinkään arvottanut sinällään. Pidänhän minä mämmistäkin. Jostain syystä suomalaiset ilmiöt ei hetkauta muuta maailmaa kovinkaan lujaa.Pehmovanukas kirjoitti: Eli Fosters brandina on suurempi kulttuuriteko kuin Nokia brandina? Vaikka kyseessä on pissanmakuinen laimea peruslager, jollaisia tehdään joka maassa? Joku liki tuntematon belgialainen vehnäluostariolut on 10x suurempi juttu kulttuurisesti kuin Fosters, vaikka jokainen halvatun urpo ei olisi siitä kuullutkaan. Koska se on sille maalle omaa ja ominaista, jota ei muualta löydy.
Öh.. sä kai kysyit että miten Conanin yleisö Ruotsin tietäisi, et varsinaista kulttuurihistoriaa? En jaksa tarkastaa.Herra Manala kirjoitti:Ei vittu. Puhutaan kulttuuriperimästä ja kulttuurihistoriasta, niin yksi alkaa tarjoamaan saabia, volvoa, abbateensiä ja Olof Palmea.
Hyvä Suomi.
Tietää, kun joku suomalainen kertoi.Gattaca kirjoitti:ä miten Conanin yleisö Ruotsin tietäisi, .
Mitä väliä. Kaikki julkisuus on vain hyvästä. Andy McCoyn sanoin, kirjoita mitä kirjoitat, kunhan katot että nimi on oikein.Gattaca kirjoitti:Väittääkö..
Sulla ei taida olla hajuakaan, mistä koko Suomi-juttu edes lähti liikkeelle?Gattaca kirjoitti:Väittääkö joku EI-tajunneensa, että vaikka Conan nyt suomalaisista pitääkin, koko suomijuttukertymä oli understatement-huumoria valtayleisölle tylsistäkin tylsimmällä ja merkityksettömällä maalla hehkutuksella?
1.) Paasilinnan alkeellisten samaa toistavien (mutta kepeän viihdyttävien, myönnän) kirjojen luuleminen Taiteeksi Ranskassa onkin outoa. Olisivat edes tykästyneet Veikko Huoviseen, oikeasti luovaan ja fiksuun humoristiin.Aito_Johanna kirjoitti:1) Kaiva esiin tammikuun tai helmikuun (en muista kumpi, ota itse selvää) HS Kuukausiliite. Jos isille ja äidille ei tule Hesaria, etsi kirjastosta. Siinä on juttu ulkomailla menestyneen ja arvostetun suomalaisen kirjailijan Arto Paasilinnan Ranskan-matkasta. Kertoessaan ranskalaisista Paasilinna-faneista juttu tuo varsin herkullisella tavalla esille, millaisena ranskalaiset Suomea ja suomalaisia pitävät ja miksi se heitä kiehtoo.
2) Toisten Suomi eli mitä meistä kerrotaan maailmalla. Toim. Hannes Sihvo. Atena Kustannus Oy. 1995
Conanilla oli jatkojuttu, jossa loukkasi eri maita, aakkosjärjestyksessä. Suomesta tuli eniten palautepostia, myötämielistä. Sitten joku kertoi Conanin muistuttavan Tarjaa. Ja homman clou oli tosiaan että muistuttaa tuntemattoman, merkityksettömän maan naispressaa. Ja lähtee sinne tylsyyteen kuin valtiovieras, koska on siellä mitättömyydessä "jumala". Jos olisi ollut tunnetumpi maa, ei samaa jujua ollenkaan.Herra Manala kirjoitti:Sulla ei taida olla hajuakaan, mistä koko Suomi-juttu edes lähti liikkeelle?Gattaca kirjoitti:Väittääkö joku EI-tajunneensa, että vaikka Conan nyt suomalaisista pitääkin, koko suomijuttukertymä oli understatement-huumoria valtayleisölle tylsistäkin tylsimmällä ja merkityksettömällä maalla hehkutuksella?
Loistavan kaupungin, jossa on herkullista ruokaa?Pehmovanukas kirjoitti: Rooma on hyvä esimerkki siitä, mitä tekee kansainvaellus johon ei puututa.
Paasilinnan suosio Ranskassa on jäänyt minullekin hieman mystiseksi. Tätä ehkä selittää se, että ranskalaisten tapa harrastaa jotain maata on melko friikkiä, lähentelee jonkinmoista monomaniaa. Yleensä ranskalaiset ovat melko tietämättömiä muusta maailmasta, mikä tietysti liittyy heidän kulttuurilliseen ja sivistykselliseen ylemmyydentunteeseensa vis-à-vis muu maailma. Toisaalta, sille on satunnaisesti joitain perusteitakin.Gattaca kirjoitti:1.) Paasilinnan alkeellisten samaa toistavien (mutta kepeän viihdyttävien, myönnän) kirjojen luuleminen Taiteeksi Ranskassa onkin outoa. Olisivat edes tykästyneet Veikko Huoviseen, oikeasti luovaan ja fiksuun humoristiin.Aito_Johanna kirjoitti:1) Kaiva esiin tammikuun tai helmikuun (en muista kumpi, ota itse selvää) HS Kuukausiliite. Jos isille ja äidille ei tule Hesaria, etsi kirjastosta. Siinä on juttu ulkomailla menestyneen ja arvostetun suomalaisen kirjailijan Arto Paasilinnan Ranskan-matkasta. Kertoessaan ranskalaisista Paasilinna-faneista juttu tuo varsin herkullisella tavalla esille, millaisena ranskalaiset Suomea ja suomalaisia pitävät ja miksi se heitä kiehtoo.
Onko Conanilla mielestäsi joitain muitakin tapoja tehdä komiikkaa, kuin parodisoimalla asioita käyttäen "ystävällismielistä vittuilua"? Ja kolahtiko tämä Conan-juttu tosiaan sinun kansalaisitsetuntoosi noin kovaa, että tulit vakuuttuneeksi siitä, kuinka me emme ole kansana mitään? Voi nyyh.Gattaca kirjoitti:Siis etkö tosiaan tajunnut, että koko juttu oli vittuilua, joskin ystävällismielistä? Ja suuren yleisön kiksit siitä?
Ainoa ongelmaton yhteisö on maailmanyhteisö…? Siis tuo on ideologiaa, tuo on utopia. Tässä oli keskusteltu aika pitkälti käytännöstä. Ja siitä että ei piitata mitä on todellisuus ja toimitaan ja keskustellaan sen mukaan mikä on se oma ideologia ja siitä miten olisi tosi kiva jos asiat olisivat.Vadim kirjoitti:Ehkä tähän väliin olisi hyvä eritellä hieman omaa suhdettani rakkaaseen kotimaahani. Kansallisuus ja kansalaisuus ovat hyvin, hyvin ongelmallisia käsitteitä, jotka liittyvät hyvin, hyvin vaikeaan kysymykseen yhteisöstä ja sen ehdoista. Yhteisön merkitys sekä eroa tuottavana että yhdistävänä tekijänä tekee siitä ongelmallisen lähtökohdan, jos sitä käytetään poissulkemiseen. Humanistina, toisin sanoen ihmiskeskeisen maailmankuvan omaavana henkilönä lähtisin siitä, että oikeastaan ainoa ongelmaton yhteisö on maailmanyhteisö, toisin sanoen ihmiskunta, jonka ykseys on hämmentävää silloinkin, kun kulttuurillinen ja sosiaalinen konteksti on täysin erilainen. Ihmiset kaikkialla tunnustavat oikeudenmukaisuuden vaatimuksen oikeutuksen riippumatta siitä, missä määrin sillä on mahdollisuus toteutua annetussa yksittäistapauksessa.
Kerrotko vielä miten tämä näkemyksesi yllä (ja se humanismisi) toteutuu seuraavissa:Vadim kirjoitti: Kosmopolitistina vastustan kulttuurikäsitystä, joka perustuu niinkin sattumanvaraiseen, vaikeasti määriteltävään ja poliittisesti ongelmalliseen asiaan kuin "kansa". Siksi en oikeastaan kannata multikulturalismia tai edes suvaitsevuutta. Edellisessähän oletetaan, että muissa kulttuureissa on jotain, mikä kismittää ja mitä silti pitäisi sietää.
Vadim kirjoitti: Suomi on myös tympeän ahdasmielinen paikka, jossa kaikkeen erilaisuuteen suhtaudutaan kielteisesti.
Vadim kirjoitti: suomalainen kulttuurielämä (mikäli sellaista on)
Tämä on paras:Vadim kirjoitti: Miksi kukaan näistä "tasaveroisista" hahmoista viitsisi tulla Suomeen? Täällä on huono sää, synkkämielistä ja rasismiin taipuvaista väestöä,
Ai, kato! Nyt löytykin kansa. Kysymyksiä:Vadim kirjoitti: Samaan aikaan kuitenkin maata asuttaa kansa, joka on umpimielistä ja puhumatonta ja joka on tehnyt barbariasta hyveen. Sivistystä ja kulttuuria halveksutaan ja vainotaan, varsinkin maaseudulla; kirjojen lukeminen on varsinkin miessukupuolen keskuudessa tuiki harvinaista.
Tuollaiset ylimääräiset tekijät haisevat pahalle. Ylimääräinen tekijä yllä on ”suomalainen”.Vadim kirjoitti: Pikkusieluinen suomalainen pitää omaperäistä ajattelua haihatteluna, varsinkin jos se ei tuota mitään, vaikkapa uusia kännyköitä.
Jännää. Ainoat tapamaani suomalaiset, jotka eivät ole ymmärtäneet kehitysavun tai rauhanturvaamisen mielekkyyttä ovat olleet pilottirotsivajakkiääliöitä. Siis niinku aika pikku posse. Minä kun olen Oikeasti humanisti ei pienessä mielessäkään ole herännyt halveksunta ja/tai tuomarointi ryhmää kohtaan yksilön takia.Vadim kirjoitti: Siksi suomalaiselle on useimmiten hankala selittää vaikkapa kehitysavun tai rauhanturvaamisen mielekkyyttä, ellei vetoaa siihen, että muuten ukka-bukka-maan kansalaiset alkavat valua Suomeen. Ja johan alkaa nurkkapatriootti tarttua kättä pitempään.
No vaikka missä! Pariisissa shoppaileva on epäilemättä hyvin perillä Ranskan maaseudun junttiväestön arvoista ja asenteista! Ja monen Vuosaaressa asutun vuoden jälkeen on epäilemättä selvillä siitä, mikä positiivnen vaikutus maahanmuuttajaryhmillä on ympäristön viihtyvyyteen ja turvallisuuteen!SnapaHead kirjoitti:... harhojen oikomista...
Ja Herra Kosmopoliitti: kerrotko vielä MISSÄ YHTEISÖSSÄ JA/TAI MAASSA ASIAT OVAT TOISIN? Siis huomattavati paremmin kuin täällä? Toisin sanoen mikä kansa sinua miellyttää enemmän?