Lähetetty: 04.04.2011 14:44
Oisitte nyt kertonut meillekin, oltais voitu pitää kunnon Kitinämiitti.
Kitinää elämästä, ihmisistä ja kaikesta muusta tärkeästä
https://beta.kitina.net/
Mehän pidetään.Vesper kirjoitti:Oisitte nyt kertonut meillekin, oltais voitu pitää kunnon Kitinämiitti.
elco on norattu.elco kirjoitti:Mehän pidetään.
Vielä tästä: eikös me kerrottu? Sama info sulla oli käytössä kuin mullakin.Vesper kirjoitti:Oisitte nyt kertonut meillekin, oltais voitu pitää kunnon Kitinämiitti.
No niinpä näyttää lipussa olevan Fare 0.00e. Voi, voi. En vaan ymmärrä, miten voisivat peruuttaa kaupan?Dave kirjoitti:Kuinka käy Luftwaffe-lipuille?
Tässäpä mielenkiintoinen kysymys jollekin sopimusjuristille. Eli jos vahingossa myy tawaraa liian halvalla, niin pitääkö kauppa?elco kirjoitti:No niinpä näyttää lipussa olevan Fare 0.00e. Voi, voi. En vaan ymmärrä, miten voisivat peruuttaa kaupan?Dave kirjoitti:Kuinka käy Luftwaffe-lipuille?
Jos jossain myydään bensaa verojen hinnalla ja jengi käy tankkaamassa niin pitääkö bensa palauttaa, kun myyjä huomaa tehneensä virheen?
Jos yritysjuridiikan perusteita on uskominen, niin laillinen sopimus syntyy jos ostaja ei tiennyt, eikä ole syytä olettaa että tämä olisi tiennyt, kaupatun tuotteen olevan jotenkin "laiton". En tosin tiedä, miten noita sopimusehtoja sovelletaan missäkin käytännössä.Dave kirjoitti:
Tässäpä mielenkiintoinen kysymys jollekin sopimusjuristille. Eli jos vahingossa myy tawaraa liian halvalla, niin pitääkö kauppa?
Ihan maalliikona: kait sillä on merkitystä, jos myyjä selkeästi vahingossa myy liian halvalla?Bruce Willisika kirjoitti:Jos yritysjuridiikan perusteita on uskominen, niin laillinen sopimus syntyy jos ostaja ei tiennyt, eikä ole syytä olettaa että tämä olisi tiennyt, kaupatun tuotteen olevan jotenkin "laiton". En tosin tiedä, miten noita sopimusehtoja sovelletaan missäkin käytännössä.Dave kirjoitti:
Tässäpä mielenkiintoinen kysymys jollekin sopimusjuristille. Eli jos vahingossa myy tawaraa liian halvalla, niin pitääkö kauppa?
Toisaalta nimenomaan lentoyhtiöalalla toisinaan toistuva, vastaava euro-pari + verot -hinnoittelu on ollut ihan tahallista ja tarkoituksellista toimintaa ainakin viimeiset kymmenen vuotta Ryan Airilla ja kumppaneilla. Tätä taustaa vasten voisi kai ajatella, että kuluttajan kannalta myyjä ei myy selkeästi liian halvalla vaan alan ajoittaisen käytännön mukaisesti. Minusta ostajalla on ihan hyvä keissi siitä, että hönen ei voida katsoa tietoisesti käyttäneen virhettä hyväkseen. Onko tällä juridista relevanttia vai ei, en osaa sanoa.Dave kirjoitti:Ihan maalliikona: kait sillä on merkitystä, jos myyjä selkeästi vahingossa myy liian halvalla?Bruce Willisika kirjoitti:Jos yritysjuridiikan perusteita on uskominen, niin laillinen sopimus syntyy jos ostaja ei tiennyt, eikä ole syytä olettaa että tämä olisi tiennyt, kaupatun tuotteen olevan jotenkin "laiton". En tosin tiedä, miten noita sopimusehtoja sovelletaan missäkin käytännössä.Dave kirjoitti: Tässäpä mielenkiintoinen kysymys jollekin sopimusjuristille. Eli jos vahingossa myy tawaraa liian halvalla, niin pitääkö kauppa?
En tarkoittanut, että ostajalla olisi ollut vastuu huomata, että myyjä myy liian halvalla. Tarkoitan, mikä on sen merkitys, jos myyjä voi osoittaa, että vahingossa myi selkeästi liian halvalla.urpiainen kirjoitti:Toisaalta nimenomaan lentoyhtiöalalla toisinaan toistuva, vastaava euro-pari + verot -hinnoittelu on ollut ihan tahallista ja tarkoituksellista toimintaa ainakin viimeiset kymmenen vuotta Ryan Airilla ja kumppaneilla. Tätä taustaa vasten voisi kai ajatella, että kuluttajan kannalta myyjä ei myy selkeästi liian halvalla vaan alan ajoittaisen käytännön mukaisesti. Minusta ostajalla on ihan hyvä keissi siitä, että hönen ei voida katsoa tietoisesti käyttäneen virhettä hyväkseen. Onko tällä juridista relevanttia vai ei, en osaa sanoa.Dave kirjoitti:Ihan maalliikona: kait sillä on merkitystä, jos myyjä selkeästi vahingossa myy liian halvalla?Bruce Willisika kirjoitti: Jos yritysjuridiikan perusteita on uskominen, niin laillinen sopimus syntyy jos ostaja ei tiennyt, eikä ole syytä olettaa että tämä olisi tiennyt, kaupatun tuotteen olevan jotenkin "laiton". En tosin tiedä, miten noita sopimusehtoja sovelletaan missäkin käytännössä.
Eikö lentoyhtiön edustaja muuten kerinnyt jo jossain lausumaan, että toimenpiteisiin ryhtyminen tosiaan riippuu yksinomaan siitä, mikä on ilmiön laajuus.
Mulla ei ole mitään hajua, miten nämä toimii, mutta eikö Lufthansa voi vain palauttaa rahat (nettiostot lienevät luottokortilla) ja ilmoittaa osto perutuksi, koska ostotapahtumassa oli tietokonevirhe - jolloin se olisikin niin päin, että jokaisen kuluttajan pitää erikseen haastaa yhtiö tai organisoida ryhmäkanne perusteettomasta perunnasta. Ainakin 99% jättäisi käräjöimättä.Dave kirjoitti:Suomen lainsäädännön mukaan ymmärtääkseni jokainen keissi pitäisi viedä käräjille erikseen, jos ostaja kieltäytyy kauppoja perumasta. Imagotappio olisi rahatappiota suurempi.
Ah so, niinhän se on. Tietysti, jos (kun) ostajalla lienee nettilippu, niin jos hänellä on kanttia, hän ilmestyy lähtöpäivänä portille lipun kanssa.urpiainen kirjoitti:Mulla ei ole mitään hajua, miten nämä toimii, mutta eikö Lufthansa voi vain palauttaa rahat (nettiostot lienevät luottokortilla) ja ilmoittaa osto perutuksi, koska ostotapahtumassa oli tietokonevirhe - jolloin se olisikin niin päin, että jokaisen kuluttajan pitää erikseen haastaa yhtiö tai organisoida ryhmäkanne perusteettomasta perunnasta. Ainakin 99% jättäisi käräjöimättä.Dave kirjoitti:Suomen lainsäädännön mukaan ymmärtääkseni jokainen keissi pitäisi viedä käräjille erikseen, jos ostaja kieltäytyy kauppoja perumasta. Imagotappio olisi rahatappiota suurempi.
Myyjän tekemällä mokalla ei sopimusoikeuden mukaan ole merkitystä, tekeekö myyjä itselleen haitallisen virheen vai ei. Jos kauppa syntyy niin, ettei OSTAJA ole tietoinen myyjän tekemästä virheestä, menee tappio myyjän piikkiin. Homman pitäisi toimia noin, vaikka myyty tuote olisi varastettu, niin kauan kuin myyjällä ei ole perusteltua syytä olettaa näin olevan. Eli jos ostan Huuto.netistä telkkarin, joka myöhemmin osoittautuu myyjän varastamaksi, en ole velvoitettu purkamaan kauppaa enkä menettämään tölsyä, jos ostin sen hyvässä uskossa eikä ollut perusteltua syytä olettaa minun tietävän sen olleen varastettu. Kinastelu tapauksessa jää myyjän ja alkup. omistajan väliseksi. Jos taas ostan saman telkkarin Kontulan ostarin parkkipaikalla mustalaiselta suoraan kilvettömän auton takakontista, on asia täysin toinen.Dave kirjoitti:
En tarkoittanut, että ostajalla olisi ollut vastuu huomata, että myyjä myy liian halvalla. Tarkoitan, mikä on sen merkitys, jos myyjä voi osoittaa, että vahingossa myi selkeästi liian halvalla.
Varastetun telkkarin tapauksessa kyllä ymmärtääkseni menetät ostamasi telkkarin.Bruce Willisika kirjoitti:Myyjän tekemällä mokalla ei sopimusoikeuden mukaan ole merkitystä, tekeekö myyjä itselleen haitallisen virheen vai ei. Jos kauppa syntyy niin, ettei OSTAJA ole tietoinen myyjän tekemästä virheestä, menee tappio myyjän piikkiin. Homman pitäisi toimia noin, vaikka myyty tuote olisi varastettu, niin kauan kuin myyjällä ei ole perusteltua syytä olettaa näin olevan. Eli jos ostan Huuto.netistä telkkarin, joka myöhemmin osoittautuu myyjän varastamaksi, en ole velvoitettu purkamaan kauppaa enkä menettämään tölsyä, jos ostin sen hyvässä uskossa eikä ollut perusteltua syytä olettaa minun tietävän sen olleen varastettu. Kinastelu tapauksessa jää myyjän ja alkup. omistajan väliseksi. Jos taas ostan saman telkkarin Kontulan ostarin parkkipaikalla mustalaiselta suoraan kilvettömän auton takakontista, on asia täysin toinen.Dave kirjoitti:
En tarkoittanut, että ostajalla olisi ollut vastuu huomata, että myyjä myy liian halvalla. Tarkoitan, mikä on sen merkitys, jos myyjä voi osoittaa, että vahingossa myi selkeästi liian halvalla.
Noin homma siis menee ainakin periaatteessa. Miten lakia käytännössä eri tilanteissa toteutetaan, siitä en osaa varmaksi sanoa.
Sopimusoikeuden mukaan kuitenkaan en. Kuten sanoin, en tiedä, kuinka säännöstöä missäkin olosuhteissa sovelletaan.Dave kirjoitti:
Varastetun telkkarin tapauksessa kyllä ymmärtääkseni menetät ostamasi telkkarin.
Tämä kuulunee juurikin noiden sovellusten piikkiin. Pitäähän ensin tapauskohtaisesti osoittaa, mikä on milloinkin kohtuutonta. Tässä lentokeississä en Urpiaisen argumentein näe tapahtunutta diiliä sen enempää aiemmin nähdyistä kampanjoista poikkeavaksi kuin myöskään lentoyhtiölle kohtuuttomaksi.Dave kirjoitti: Lisäksi edelleen kannattaa muistaa, että kohtuuttomat sopimukset eivät päde, vaikka ne nimellisesti olisikin laadittu oikein.
Jos ihminen ostaa Suomessa varastettua tavaraa ja poliisi takavarikoi tuon, ei ihminen saa siitä hyvitystä. Muistaakseni tämä on aika ehdoton sääntö, eikä siihen vaikuta ostajan selitykset vilpittömistä aikeistaan.Bruce Willisika kirjoitti:Sopimusoikeuden mukaan kuitenkaan en. Kuten sanoin, en tiedä, kuinka säännöstöä missäkin olosuhteissa sovelletaan.Dave kirjoitti:
Varastetun telkkarin tapauksessa kyllä ymmärtääkseni menetät ostamasi telkkarin.