Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
masa

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti:Koje tulee yläkerran aulaan, koko taloa ei oo tarkoitus viilentää, vaan yläkerta, jossa nukutaan.


Se alakerta viilenee melkein enemmän kuin yläkerta, jos et laita ovea kiinni alakerrasta. Sillä kylmällä ilmalla kun on taipumus painua alaspäin..
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti: Sillä kylmällä ilmalla kun on taipumus painua alaspäin..
Tämä on tiedossa :)

Jos teho ei riitä, niin täytynee laittaa sitten alakertaan toinen himmeli. Mutta aloitetaan nyt tästä.
Viimeksi muokannut NuoriDaavid, 11.07.2012 14:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tuota olen hiukan ihmetellyt kun parvekeasennuksessa ei saa lasitus auki ääni ylittää 40 desibeliä. Tosin jos se mitataan naapurista niin eihän se sitten ole ongelma.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Masan suosittelema Mäkinen olisi muuten myynyt Midean on off pumpun asennettuna 600:lla. Sanoi, että ei enää jatkossa myy niitä, kun niillä ei voi lämmittää, kyseessä puhdas viilennyskone. Eli jos joku haluaa halvalla viilennyskoneen niin siltä saisi.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti:Masan suosittelema Mäkinen olisi muuten myynyt Midean on off pumpun asennettuna 600:lla. Sanoi, että ei enää jatkossa myy niitä, kun niillä ei voi lämmittää, kyseessä puhdas viilennyskone. Eli jos joku haluaa halvalla viilennyskoneen niin siltä saisi.

Hmm. Hankit ILP:in, mutta et käytä sitä lämmitykseen vaan viilennykseen.

Öö, miksi et ottanut tota?
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Masan suosittelema Mäkinen olisi muuten myynyt Midean on off pumpun asennettuna 600:lla. Sanoi, että ei enää jatkossa myy niitä, kun niillä ei voi lämmittää, kyseessä puhdas viilennyskone. Eli jos joku haluaa halvalla viilennyskoneen niin siltä saisi.

Hmm. Hankit ILP:in, mutta et käytä sitä lämmitykseen vaan viilennykseen.

Öö, miksi et ottanut tota?
No mä olin aivan vähällä ottaa ton, mutta sitten tässä tuli mutka matkaan. Vaimo alkoi epäilemään, että mikä pikkupulju toi on ja myy jotain laitetta, jota ei jatkossa myy, saako varaosia jne. En tietenkään voinut sanoa, että kitinässä suositeltiin, luotettava asentaja :)

Ja sitten tietysti tollanen on off laite ehkä vähän häiritsevämpi, koska siinä on vain kaksi asentoa on ja off.

Ja sitten se, että K-raudan kautta asennus tuli nopeammin.

Mutta tosiaan helvetin hyvä tarjous, pumpun hinnaksi tulisi satanen. Ja oli ihan 50:60, ettei toi olisi tullut.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Dumiz
Kitisijä
Viestit: 2248
Liittynyt: 04.07.2011 9:44

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Dumiz »

Vaimo... Gwaah mitä vattua? Sinä sen pumpun kuitenkin maksat, tilaat, asennatat, huollatat jne.. Keskittykööt vaimo vaan tarkistamaan että huushollin peilit ovat suorassa.
Ruokalan kalapuikko Pena
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Dumiz kirjoitti:Vaimo... Gwaah mitä vattua? Sinä sen pumpun kuitenkin maksat, tilaat, asennatat, huollatat jne.. Keskittykööt vaimo vaan tarkistamaan että huushollin peilit ovat suorassa.
Että nainen vaietkoon seurakunnassa?
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
Dumiz
Kitisijä
Viestit: 2248
Liittynyt: 04.07.2011 9:44

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Dumiz »

So Hard kirjoitti:
Dumiz kirjoitti:Vaimo... Gwaah mitä vattua? Sinä sen pumpun kuitenkin maksat, tilaat, asennatat, huollatat jne.. Keskittykööt vaimo vaan tarkistamaan että huushollin peilit ovat suorassa.
Että nainen vaietkoon seurakunnassa?
En ole ikinä kuulunut seurakuntaan, en tiedä mitä siellä tapahtuu, tuskin siellä tilaillaan ilmalämpöpumppuja.
Ruokalan kalapuikko Pena
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

En löytänyt ton Panasonicin pumpun COP-käyrää mistään. Kiinnostaisi nähdä, missä vaiheessa COP painuu yhteen, eli laite ei enää tuota lisäenergiaa.

Maalämmön teho riittää noin kymmeneen pakkasasteeseen yksinään ja sen jälkeen kytkeytyy sähkövastus maalämpökojeessa päälle tuottamaan lisäenergiaa.

Tod. näk. tuon pumpun COP on yli 1 vielä ainakin jossain -10...-15 alueella, eli silloin kannattaisi laittaa ILP päälle. Pienemmällä pakkasella ei kannata, koska maalämpöpumpun COP on kait varsin vakio, koko ajan jotain kolmen luokkaa (muistaakseni). Eli alle 10 asteen pakkasessa maalämpö tuottaa lämpöä ILP:a tehokkaammin. Paitsi jos mennään johonkin 0..+8 alueelle, jolloin ILP on parhaimmillaan. Eli voi olla, että silloin olisi parempi lämmittää mahdollisimman paljon ILP:lla. Jos lämmintä on enemmän kuin +8, niin talomme ei tarvitse lämmitystä.

Käytännössä teen varmaan niin, että yli kymmenen asteen pakkasella laitan ILP:n päälle, koska se tuottaa pikkuisen edullisemmin lämpöä, kuin sähkövastus, jota tarvitaan yli 10 asteen pakkasessa ilman ILP:a. Ja ymmärtääkseni se ILP:n COP ei koskaan alle yhden painu.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti: No mä olin aivan vähällä ottaa ton, mutta sitten tässä tuli mutka matkaan. Vaimo alkoi epäilemään, että mikä pikkupulju toi on ja myy jotain laitetta, jota ei jatkossa myy, saako varaosia jne.
Mulla oli Midean pumppu, joka siis on alkujaan Airam. Samat osat siinä on kuin Midean ILP:säkin, tosin siitä on vaan riisuttu se lämmitysyksikkö pois..

Sano vaimolles että keskittyy vaan voileipien tekoon.

Maalämmön teho riittää noin kymmeneen pakkasasteeseen yksinään ja sen jälkeen kytkeytyy sähkövastus maalämpökojeessa päälle tuottamaan lisäenergiaa.


WUT? Mullla ei ole ollut lisälämmön tarvetta viimetalven kokemuksella vielä kertaakaan!?
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:
Maalämmön teho riittää noin kymmeneen pakkasasteeseen yksinään ja sen jälkeen kytkeytyy sähkövastus maalämpökojeessa päälle tuottamaan lisäenergiaa.


WUT? Mullla ei ole ollut lisälämmön tarvetta viimetalven kokemuksella vielä kertaakaan!?
Sehän riippuu ihan siitä, miten pumppu on mitoitettu. Meillä on ihan suunnitellusti mitoitettu -10 asteeseen saakka. Ajattelin, että yli 10 asteen pakkasia on sen verran harvoin, että sen vaatima lisäteho (laite+reikä) ei maksaisi itseään säästyneenä sähkönä.

Oot siis tarkistanut kojeesi lokista, että lisälämpö ei ole ollut kertaakaan päällä?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti: Sano vaimolles että keskittyy vaan voileipien tekoon.

Joo, mä sanon, että yksi tyyppi netissä käski sanoa näin!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja exPertti »

NuoriDaavid kirjoitti:
masa kirjoitti: Sano vaimolles että keskittyy vaan voileipien tekoon.

Joo, mä sanon, että yksi tyyppi netissä käski sanoa näin!
'yks tuttu käski sinun olla hiljaa ja tehdä voileipiä'. Jos mahdollista niin cartman äänellä...
Came here for school, graduated to the high life
masa

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti: Oot siis tarkistanut kojeesi lokista, että lisälämpö ei ole ollut kertaakaan päällä?

Tietenkin oon.

Oot siis mitoittanu kaivos syvyyden vai konees lämpötuoton noin alas?
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Oot siis tarkistanut kojeesi lokista, että lisälämpö ei ole ollut kertaakaan päällä?

Tietenkin oon.

Oot siis mitoittanu kaivos syvyyden vai konees lämpötuoton noin alas?
Tom Allen on tehnyt laskelmat. Tarjosi kahta erilaista pakettia, joista toinen laskennallisesti riitti -12 asteeseen ja toinen -10 asteeseen. Valitsin -10 asteen paketin. Tosiasiahan on, että jos maksat huippukapasiteetista, jota käytetään kovin harvoin, niin se ei välttämättä maksa itseään koskaan takaisin, kun investoinnille on joku vaihtoehtoiskustannus ja laitteet eivät ole ikuisia. Mutta en ollenkaan sano, etteikö ehkä olisi kannattanut mitoittaa vähän korkeamman pakkasen mukaan. En tiedä, en ole laskenut.

Mutta tosiasia lienee, että jos sulla ei lisälämpö koskaan mee päälle, niin silloin kapasiteetti on mitoitettu liian ylös. Maksat esim. pari tonnia siitä, että 15 vuoden aikana (=koneen laskennallinen käyttöaika) säästät tonnin lisää sähköä verrattuna siihen, että olisit hankkinut pari tonnia halvemman paketin ja maksaisit tonnin enemmän sähköä.

Mutta en siis sano, että sulla on näin. Tarkoitan vain, että rahan kannalta ei kannata mitoittaa laitetta niin, että se kattaa aivan kaiken lämmitystarpeen kovimmillakin pakkasilla.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 6497
Liittynyt: 30.10.2006 20:18
Paikkakunta: No aivan varmasti aina Stadi

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Hei te kaikki Kullat/Kullit !

Kysymys: MIHIN ketjuun mä laitoin eilen Opel Kapitänin kuvan. Pluntlin autoehdotus!

Pyyntö: Kirjoittakaa edes yksi sana, vaikka vain yksi kirjoittaja , Rujousketjuuni Manaajan jälkeen koska olen taikauskoinen , että jos postaisin heti Manaajan tappojutun jälkeen niin jos itse jatkan suoraan niin minulle voisi käydä huonosti

Toteamus: Ymmärtäkää että olen täysjärkinen, ja se on ihan totta. Mutta taikausko on mun ainut oikea kummallisuus päässä!

Olen

Stadinarska. Ellette sitä jo arvannutkin.
"Tää on vähän kuin seuraisi ruuhka-aikaan hernerokkasumussa tapahtuvaa auto-onnettomuutta moottoritiellä. Hidastettuna." MrM 05/13
masa

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti:
Tom Allen on tehnyt laskelmat. Tarjosi kahta erilaista pakettia, joista toinen laskennallisesti riitti -12 asteeseen ja toinen -10 asteeseen. Valitsin -10 asteen paketin.


Näköjään mullakin oli mitoitettu siten, että -11 on raja jolloin lisälämmitystä tarvittaisiin. Hassua asiassa on se, että koneen loki näyttää lisälämmitystarpeelle nollaa.
Liitteet
allen.JPG
allen.JPG (72.05 KiB) Katsottu 106 kertaa
allen 2.JPG
allen 2.JPG (118.52 KiB) Katsottu 106 kertaa
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Tom Allen on tehnyt laskelmat. Tarjosi kahta erilaista pakettia, joista toinen laskennallisesti riitti -12 asteeseen ja toinen -10 asteeseen. Valitsin -10 asteen paketin.


Näköjään mullakin oli mitoitettu siten, että -11 on raja jolloin lisälämmitystä tarvittaisiin. Hassua asiassa on se, että koneen loki näyttää lisälämmitystarpeelle nollaa.
Varmaan toi on se tyypillinen mitoitus, koska tosiaan ei ole kustannustehokasta mitoittaa aivan kovimmille pakkasille. Meilla lisälämpö käytännössä menee päälle jossain -11..-13:ssa välissä.

Mietin sun viime talven tilannetta, että kun ette asuneet, niin kaikkien sähkölaitteiden tuottama hukkalämpö vielä tosta puuttuu, eli kenties voi olla, että kun asutte, niin lisälämmön tarve on vielä pienempi. Toisaalta, oliko sulla jo viime talvena ilmanvaihto päällä?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti: Toisaalta, oliko sulla jo viime talvena ilmanvaihto päällä?

Ei ollut ja sisälämpötila oli myös asetettu 16-18 asteeseen. Mutta veikkaan kyllä että mun talon (oletettavsti )paremmilla U-arvoilla on myös jotain tekemistä asian kanssa.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Toisaalta, oliko sulla jo viime talvena ilmanvaihto päällä?

Ei ollut ja sisälämpötila oli myös asetettu 16-18 asteeseen. Mutta veikkaan kyllä että mun talon (oletettavsti )paremmilla U-arvoilla on myös jotain tekemistä asian kanssa.
Eikö noi U-arvot olleet Allenilla tiedossa? Niiden perusteella se mun käsittääkseni laskee. Vai meinaatko, että se katsoo pelkkää kerrosalaa?

Mutta kyllä toi, että sisälämpö oli 16-18 ja ilmanvaihto ei ollut päällä, pudottaa energiantarvetta selvästi. Toisaalta tietysti se, että kaikki asumisen tuoma hukkalämpö puuttui, lisää sitä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti: Vai meinaatko, että se katsoo pelkkää kerrosalaa?.

Muistelisin että juuri näin.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Vai meinaatko, että se katsoo pelkkää kerrosalaa?.

Muistelisin että juuri näin.
Ok. Siinä tapauksessahan se voi heittää paljonkin.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:^ Koska oot rakentanut?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lämmönläpäisykerroin
2004 haettiin lupa. Meni siis vielä wanhoilla määräyksillä. Sen jälkeen on varmaan kaksi kertaa kiristetty.

Edit: linkistäsi näkyykin, että 2005 ja 2010 on kiristetty.

Luulisi, että Allen kuitenkin ottaa noi kiristykset huomioon, mutta ei tietenkään sitä, jos rakennat talosi määräyksiä paremmin eristetyksi.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Vastaa Viestiin