Pappailu 2.0

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
Kottarainen
Kitisijä
Viestit: 2081
Liittynyt: 18.01.2011 23:14

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Kottarainen »

Joulujuhlat ja suvivirsi ei juutu kurkkuun, mutta tämä alkaa juuttua:

http://www.kirkonrotta.fi/portal/3-6_vu ... aivakerho/
Kottarainen on luokiteltu yhdeksi maailman sadasta haitallisimmasta vieraslajista.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3365
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja saira »

Niinno, siis kyllä meillä muksu lauleskelee ihan tosta vaan kaikenlaisia Jumala pelastaa lauluja kun mieleen tulee, niinkuin uskonnollisemmastakin perheestä oleva, kun seurakunnan väki on käynyt eskarissa muksille uskonnosta kertomassa. Samoin rukoilu yms kyllä tulee välillä jutuissa esille. Toisaalta taas aikoinaan käytiin seurakunnan muskarissa yms, eikä siellä koskaan otettu uskontoa esille.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Kottarainen
Kitisijä
Viestit: 2081
Liittynyt: 18.01.2011 23:14

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Kottarainen »

Mä en ole mikään varsinainen ateisti edes, mutta mua inhottaa että lapsi pistetään toistamaan jotain uskonnollisia sepustuksia, joiden sisältöä se ei tajua ollenkaan. Jos se ei ole aivopesua niin mikä on?

Juu, en halua ottaa riskiä, että meidän 3-vee alkaa rukoilla ruokapöydässä.
Kottarainen on luokiteltu yhdeksi maailman sadasta haitallisimmasta vieraslajista.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3365
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja saira »

Meillä tää alkoi kyll vasta siellä eskarissa... :-D
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 5971
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Kottarainen kirjoitti:Joulujuhlat ja suvivirsi ei juutu kurkkuun, mutta tämä alkaa juuttua:
http://www.kirkonrotta.fi/portal/3-6_vu ... aivakerho/
Osaa sanoa traktori, ja joskus rukoilee ja sen sellaista??? Voi hyvä tavaton taas kerran.
Paras päivä ikinä.
Avatar
Kottarainen
Kitisijä
Viestit: 2081
Liittynyt: 18.01.2011 23:14

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Kottarainen »

No sitä eskaria ei voi skipata, eikä se lapsi varmaan pariin virteen hajoa, mutta epäilenpä webbisivuistaan, että tuo meidän paikallinen kerho keskittyy tähän uskontopuoleen aika paljon intensiivisemmin kuin päiväkoti.

Olen kyllä vähän alkanut kallistua siihen, että lapselle valitaan koulussa elämänkatsomustieto eikä uskontoa. Ei kyllä paljoa ole tietoa kummankaan sisällöstä nykyään, mutta on tässä aikaa ottaa selvää. Ja aion ottaa.
Kottarainen on luokiteltu yhdeksi maailman sadasta haitallisimmasta vieraslajista.
Avatar
Kottarainen
Kitisijä
Viestit: 2081
Liittynyt: 18.01.2011 23:14

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Kottarainen »

Riemumieli kirjoitti:
Kottarainen kirjoitti:Joulujuhlat ja suvivirsi ei juutu kurkkuun, mutta tämä alkaa juuttua:
http://www.kirkonrotta.fi/portal/3-6_vu ... aivakerho/
Osaa sanoa traktori, ja joskus rukoilee ja sen sellaista??? Voi hyvä tavaton taas kerran.
Tämän perusteella pidän todennäköisenä että olet elämänkatsomukseltasi kristitty. Ole vaan rauhassa, ei se mua haittaa. Mä vaan haluan, että lapsella on mahdollisuus itse valita mihin uskoo ja mihin ei.
Kottarainen on luokiteltu yhdeksi maailman sadasta haitallisimmasta vieraslajista.
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1188
Liittynyt: 17.12.2011 23:09

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

^^Ei eskariin ole pakko mennä. Ihan on vapaaehtoinen.

Ja tuohon uskontoasiaan. Mun ymmäärtääkseni 60- ja 70-luvuilla syntyneet tiukan luterilaisessa kurissa kasvatetut yksilötkin ovat voineet vapaasti valikoida mihin uskovat eikä mitään aivopesua ole harjoitettu.
Minä itse en usko mihinkään mutta lapseni käy silti koulun uskontotunneilla. Siellä ei kukaan julista mitään ja luokan tekemällä kirkkovierailulla nuo olivat lähinnä tutkineet kellotapulin portaita ja ovien isoja lukkoja.
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3365
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja saira »

Kiukkutipu kirjoitti:^^Ei eskariin ole pakko mennä. Ihan on vapaaehtoinen.

Ja tuohon uskontoasiaan. Mun ymmäärtääkseni 60- ja 70-luvuilla syntyneet tiukan luterilaisessa kurissa kasvatetut yksilötkin ovat voineet vapaasti valikoida mihin uskovat eikä mitään aivopesua ole harjoitettu.
Minä itse en usko mihinkään mutta lapseni käy silti koulun uskontotunneilla. Siellä ei kukaan julista mitään ja luokan tekemällä kirkkovierailulla nuo olivat lähinnä tutkineet kellotapulin portaita ja ovien isoja lukkoja.
Juu, ei eskari ole pakollinen. Ja meillä kans, vaikka mä en uskonnollinen olekaan, ni meillä kanssa likka käy nykyään uskontotunnit. Tosin syynä on se, että mun mielestä kuitenkin tärkeää oppia meidän uskonnosta, siinä missä muistakin, koska uskon, et erilaisia kulttuureita on helppo ymmärtää kulttuureissa olevien uskontojen ja niihin kuuluvien symbolien kautta. Kuuluu enemmänkin yleissivistyksen piiriin. Ja toisaalta jos se ei saa tietoa erilaisista uskonnoista, ei se osaa valita uskooko ja jos uskoo, niin mihin uskoo.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Veikkaisin, että uskonto ahdistaa ja häiritsee enemmän joitain aikuisia kuin lapsia. Ymmärrän kottiksen pointin, mut mielestäni loivasti demonisoit uskonnon opetusta ym. Kaikesta huolimatta uskonto ei ole mkn HIV.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Noi uskontojutut nyt on sama kuin Joulupukki imho. Järkevä ihminen kasvaessaan ymmärtää, että ne on satua eikä niistä nyt yleensä traumaa jää. Oon mäkin lapsena iltarukouksen lukenut ja musta kasvoi silti aivan terve aikuinen. Eiku...
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti:Noi uskontojutut nyt on sama kuin Joulupukki imho.

Nimenomaan. Itse muistan omilta eka-tokaluokan uskontotunneilta vaan mukavia hetkiä, kun opettaja kertoili jonkun jeesushepun seikkailuista ja taikavoimista. Taisivat olla ihan suosikkituntejani silloin..
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 5971
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Kiukkutipu kirjoitti:Ja tuohon uskontoasiaan. Mun ymmäärtääkseni 60- ja 70-luvuilla syntyneet tiukan luterilaisessa kurissa kasvatetut yksilötkin ovat voineet vapaasti valikoida mihin uskovat eikä mitään aivopesua ole harjoitettu.
Minä itse en usko mihinkään mutta lapseni käy silti koulun uskontotunneilla. Siellä ei kukaan julista mitään ja luokan tekemällä kirkkovierailulla nuo olivat lähinnä tutkineet kellotapulin portaita ja ovien isoja lukkoja.
Keitä ovat nämä 60- ja 70-luvuilla syntyneet ja tiukassa luterilaisessa kurissa kasvatetut yksilöt? Ikävää ettet usko mihinkään, jos nyt vaikka itseesi?
Paras päivä ikinä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kottarainen kirjoitti:
Riemumieli kirjoitti:
Kottarainen kirjoitti:Joulujuhlat ja suvivirsi ei juutu kurkkuun, mutta tämä alkaa juuttua:
http://www.kirkonrotta.fi/portal/3-6_vu ... aivakerho/
Osaa sanoa traktori, ja joskus rukoilee ja sen sellaista??? Voi hyvä tavaton taas kerran.
Tämän perusteella pidän todennäköisenä että olet elämänkatsomukseltasi kristitty. Ole vaan rauhassa, ei se mua haittaa. Mä vaan haluan, että lapsella on mahdollisuus itse valita mihin uskoo ja mihin ei.
Mä en tiedä, ovatko uskomukset ihan määritelmän mukaan tahdonalaisesti valittavissa, mikä tietysti entisestään kyseenalaistaa lasten laittamista yhteen tiettyyn uskontoon sosialisoivaan ympäristöön pienestä pitäen. Mutta varsinaisesti mun piti kommentoida tuota arvelua Riemumielen maailmankatsomuksellisesta suuntautuneisuudesta. Riemumielellähän on ehkä Kitinän kiehtovin palstaidentiteetti: terävää, hauskaa ja jotenkin vinksahtanutta kommentointia aika pettämättömällä tyylitajulla valitulla linjalla pysyen. Ja minullekin on kaikesta huolimatta useamman kerran tullut mieleen, että Riemumielen viesteissä on mukana jotenkin vaikeasti hahmotettava uskonnollinen eetos. Vaikeasti hahmotettava, koska toisaalta mieleen nousee jonkinlaista leimallisen körttiläistä puheenpartta - ja toisaalta asenteensa näyttää välillä vähän katolilaisuuteen kallistuvalta, mikä on tietysti aika ristiriitaista tai ainakin eri suuntaan vetävää tuon körttiläisvaikutelman kanssa. Hieno ja monivivahteinen palstapresenssi siis.
Viimeksi muokannut urpiainen, 09.01.2013 10:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

saira kirjoitti:Ja meillä kans, vaikka mä en uskonnollinen olekaan, ni meillä kanssa likka käy nykyään uskontotunnit. Tosin syynä on se, että mun mielestä kuitenkin tärkeää oppia meidän uskonnosta, siinä missä muistakin, koska uskon, et erilaisia kulttuureita on helppo ymmärtää kulttuureissa olevien uskontojen ja niihin kuuluvien symbolien kautta. Kuuluu enemmänkin yleissivistyksen piiriin. Ja toisaalta jos se ei saa tietoa erilaisista uskonnoista, ei se osaa valita uskooko ja jos uskoo, niin mihin uskoo.
Hyviä perusteita. Siis jos niitä käytettäisiin perustelemaan sitä, että lapsi laitetaan tunnustuksettomaan ja neutraaliin elämänkatsomustietoon, ei yhteen uskontoon sosiaalistavaan ja kasvattavaan tunnustukselliseen hömppäpömppään. Silloin niiden perustearvo näyttäytyy aika olemattomana.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 5971
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Kottarainen kirjoitti:Ole vaan rauhassa, ei se mua haittaa. Mä vaan haluan, että lapsella on mahdollisuus itse valita mihin uskoo ja mihin ei.
Mutta kieltämällä lapseltasi kaiken puheena olevan vaikutuksen aiheutat sen, ettei hän voi valita, vaan valinnan teet sinä eli olet itse se aivopesijä, joita niin kammoksut. Kummallista, miten äärilaidat (esim. uskonnolliset tai uskonnottomat hihhulit) ovat aina kaikkein ahdasmielisimpiä (tai selviöhän se on). Vihreät tarjoavat vain kasvisruokaa, Sekoomuksen nuoret haluaisivat lahdata köyhät jne.
Paras päivä ikinä.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 1844
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Tuohon Sairan kommenttiin vielä sen verran, että eiköhän nuo meidän ja muiden uskontojen sisällöt käydä läpi siellä elämänkatsomustiedon opetuksessakin. Ainakin vuonna miekka ja kirves käytiin.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

urpiainen kirjoitti:
saira kirjoitti:Ja meillä kans, vaikka mä en uskonnollinen olekaan, ni meillä kanssa likka käy nykyään uskontotunnit. Tosin syynä on se, että mun mielestä kuitenkin tärkeää oppia meidän uskonnosta, siinä missä muistakin, koska uskon, et erilaisia kulttuureita on helppo ymmärtää kulttuureissa olevien uskontojen ja niihin kuuluvien symbolien kautta. Kuuluu enemmänkin yleissivistyksen piiriin. Ja toisaalta jos se ei saa tietoa erilaisista uskonnoista, ei se osaa valita uskooko ja jos uskoo, niin mihin uskoo.
Hyviä perusteita. Siis jos niitä käytettäisiin perustelemaan sitä, että lapsi laitetaan tunnustuksettomaan ja neutraaliin elämänkatsomustietoon, ei yhteen uskontoon sosiaalistavaan ja kasvattavaan tunnustukselliseen hömppäpömppään. Silloin niiden perustearvo näyttäytyy aika olemattomana.
Jeps. ET:ssähän noita juttuja nimenomaan käydään läpi.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kottarainen kirjoitti:Olen kyllä vähän alkanut kallistua siihen, että lapselle valitaan koulussa elämänkatsomustieto eikä uskontoa. Ei kyllä paljoa ole tietoa kummankaan sisällöstä nykyään, mutta on tässä aikaa ottaa selvää. Ja aion ottaa.
No yksi ongelma tässä on vielä se, että oppiaineiden virallinen sisältö on yksi asia, toteutus toinen ja toteuttajat vielä kolmas.

Ensinnäkin, virallinen sisältö ja opetussuunnitelma, johon varmaan lähes ainoana voi helposti etukäteen tutustua ja selvää ottaa, on kai oman uskonnon opetuksessakin pääosin aika järkevä nykyisin. Vaikka on siinäkin tietysti se, että peruskoulun (tai vaikka myös lukion) oppiaineiden varsinainen tietosisältöhän on aika vähäistä (ehkä kieliaineita lukuunottamatta): normaalikapasiteettinen aikuinen voisi sen varmasti ottaa hallintaan parissa päivässä. Näin ollen, vuosien mittainen monta tuntia viikossa sisältävä mankelointi tähtää pikemminkin sosiaalistamaan mukaan tiettyyn asennoitumiseen ja näkökulmaan kuin antamana tiettyjä tietosisältöjä. Ja tästä tarkastelukulmasta käsin koko idea jakaa lapsoset erilleen uskontokunnan mukaan ja opettaa kunkin omaa uskontoa erikseen on aika valitettava, seisoipa virallisessa opetussuunnitelmassa mitä tahansa.

Toinen ja kolmas aspekti kietoutuvat vähän yhteen. Joku palavasieluinen uskonnonopettaja ei välttämättä hirveästi välitä siitä, mitä virallisessa opetussuunnitelmassa yliopistoteoreetikot ovat kuvailleet, vaan opettaa oman kokemuksensa ja näkemyksensä pohjalta. Ja uskonnonopettajat ovat siis teologiseen koulutukseen hakeutuneita tyyppejä, siinä missä vaikkapa et:n opettajat opettavat elämänkatsomuksellisia asioita ja uskontoja uskontotieteen, filosofian, antropologian, historian ja sosiologian pohjalta. Ei myöskään pitäisi olla mikään yllätys, että uskonnonopettajissa on aika paljon näitä naispuolisia herätysliikefundamentalisteja, jotka hakeutuvat teologian maisterin tutkinnon jälkeen opettajiksi, koska vakaumuksensa mukaan naisen tulee vaieta seurakunnassa ja näin papin ura on heiltä suljettu.

Tässä uskonto v. et -kekustelussahan on julkisuudessa esim. Arno Kotro uskaltanut vastustaa oman uskonnon opetuksen korvaamista yleisellä, neutraalilla elämänkatsomustiedolla nimenomaan sillä perusteella, että vaikka idea teoriassa olisi tietysti ainoa oikea ratkaisu nykymaailmassa, niin käytännössä se merkitsisi sitä, että uutta virallisesti neutraalia elämänkatsomustietoa opettaisivat entiset uskonnonopettajahihhulit, jolloin käytännössä tilanne huononisi, kun heidän taikapiiristään ei olisi enää poispääsyä valitsemalla et:n. Lisättäköön vielä, että tämä "kuka opettaa" -ongelma on ainakin paikoin vielä kouluakin suurempi päiväkodeissa ja esikouluissa: koulussa on sentään opettajankoulutuksen saaneet hihhulit asialla, kun taas päiväkotimaailmassa uskontokasvatus on monin paikoin ulkoistettu lähiseurakunnan maallikkoaktiiveille, jotka nyt tunnetusti ovat kovin usein simppeleitä fundamentalisteja.

Oma hupinsa on myös siinäkin, että toisinaan perusluterilaiset jotenkin kieltäytyvät ymmärtämästä näiden miten ja kuka -kysymysten tärkeyttä virallisen mitä-kysymyksen ohella silloin, kun on puhe perusevlutin opettamisesta - mutta samoilla henkilöillä ei tätä estoa ole, kun puhutaan oman uskonnon opettamisesta vaikkapa islamin tapauksessa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1188
Liittynyt: 17.12.2011 23:09

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

Riemumieli kirjoitti:
Kiukkutipu kirjoitti:Ja tuohon uskontoasiaan. Mun ymmäärtääkseni 60- ja 70-luvuilla syntyneet tiukan luterilaisessa kurissa kasvatetut yksilötkin ovat voineet vapaasti valikoida mihin uskovat eikä mitään aivopesua ole harjoitettu.
Minä itse en usko mihinkään mutta lapseni käy silti koulun uskontotunneilla. Siellä ei kukaan julista mitään ja luokan tekemällä kirkkovierailulla nuo olivat lähinnä tutkineet kellotapulin portaita ja ovien isoja lukkoja.
Keitä ovat nämä 60- ja 70-luvuilla syntyneet ja tiukassa luterilaisessa kurissa kasvatetut yksilöt? Ikävää ettet usko mihinkään, jos nyt vaikka itseesi?

Oh, näppärä yritys olla nokkela. Lähes hymyilin.

70- ja 80-luvuilla koulua käyneet? Koulu-urani aikana (1977 - 1989) en koskaan huomannut uskontotunnilla uskonjulistusta tai pakottamista. Kokemusta on kolmesta eri koulusta ja kahdeksasta eri opettajasta.
Ja käsittääkseni tässä oli kyse uskonnosta. Itseen uskomista ei toistaiseksi ole rinnastettu uskontoon - tosin Kitinää lukiessa huomaa, että se ei aina ole aivan selvä asia kaikille.
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Ymmärrän kottiksen pointin, mut mielestäni loivasti demonisoit uskonnon opetusta ym. Kaikesta huolimatta uskonto ei ole mkn HIV.
masa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Noi uskontojutut nyt on sama kuin Joulupukki imho.
Nimenomaan. Itse muistan omilta eka-tokaluokan uskontotunneilta vaan mukavia hetkiä, kun opettaja kertoili jonkun jeesushepun seikkailuista ja taikavoimista. Taisivat olla ihan suosikkituntejani silloin..
Suoraselkäistä puhetta! Ehdotan, että kukaan ei saa lausua mitään kriittistä uskonnonopetuksesta tai etsiä parannusta nykytilanteeseen missään muussakaan asiassa, ennen kuin sotaveteraanien asiat on saatu kuntoon!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

urpiainen kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Ymmärrän kottiksen pointin, mut mielestäni loivasti demonisoit uskonnon opetusta ym. Kaikesta huolimatta uskonto ei ole mkn HIV.
masa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Noi uskontojutut nyt on sama kuin Joulupukki imho.
Nimenomaan. Itse muistan omilta eka-tokaluokan uskontotunneilta vaan mukavia hetkiä, kun opettaja kertoili jonkun jeesushepun seikkailuista ja taikavoimista. Taisivat olla ihan suosikkituntejani silloin..
Suoraselkäistä puhetta! Ehdotan, että kukaan ei saa lausua mitään kriittistä uskonnonopetuksesta tai etsiä parannusta nykytilanteeseen missään muussakaan asiassa, ennen kuin sotaveteraanien asiat on saatu kuntoon!

Noh noh. Ehkä tässä oli kuitenkin tarkoitus tuoda kuvaan sellaista perspektiiviä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

[quote="urpiainen"
Suoraselkäistä puhetta! Ehdotan, että kukaan ei saa lausua mitään kriittistä uskonnonopetuksesta tai etsiä parannusta nykytilanteeseen missään muussakaan asiassa, ennen kuin sotaveteraanien asiat on saatu kuntoon![/quote]


Käänteisenä vaihtoehtona tuo satuileva jeesustarinoisija voisi myös olla kiihkoileva lesta Pohjois-Pohjanmaalta. Sitten ei oisi kyllä hauskaa kellään.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

urpiainen kirjoitti: Joku palavasieluinen uskonnonopettaja .
En tiedä, muistanko väärin, mutta mun muistaakseni peruskoulussa ainakin ala-asteella uskontoa opetti luokanopettaja eikä mikään valantehnyt hihhuli.

Mutta pieni omituisuushan on siin, että mun käsittääkseni uskonnonopettajan pitää kuulua kirkkoon. Tämähän on hyvin omituista, jos kyseessä ei ole tunnustuksellinen opetus.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: Joku palavasieluinen uskonnonopettaja .
En tiedä, muistanko väärin, mutta mun muistaakseni peruskoulussa ainakin ala-asteella uskontoa opetti luokanopettaja eikä mikään valantehnyt hihhuli.
Mutta pieni omituisuushan on siin, että mun käsittääkseni uskonnonopettajan pitää kuulua kirkkoon. Tämähän on hyvin omituista, jos kyseessä ei ole tunnustuksellinen opetus.
Varmaan noin: itselläni ala-asteella muinoin tilanne vaihteli - kun luokanopettajana oli pari vuotta kirkkoon kuulumaton tyyppi, uskontotunteja pitämään haettiin naapuriluokasta uskovainen täti. Mut kieltämättä mun viestissä taisi vähän mennä sekaisin luokanopettajien rooli ala-asteella v. aineenopettajien rooli myöhemmin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin