Asuntojen hintojen lasku on edessä

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

exPertti kirjoitti:Mitähän tässä oikein vielä tapahtuu?
Turha tuota nyt on liioitella. Vanhojen sopimuksien sisältöön pankit eivät pääse käsiksi millään. Relaa pertti. Että aivot eivät poksahda.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Tix kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Mitähän tässä oikein vielä tapahtuu?
Turha tuota nyt on liioitella. Vanhojen sopimuksien sisältöön pankit eivät pääse käsiksi millään. Relaa pertti. Että aivot eivät poksahda.
Eivät pääsekään, mutta kiinnostaisi tietää aikataulu millä tuota tuodaan ehtoihin. Käytännön syistä.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

– On viisasta ottaa lusikka kauniiseen käteen ja halventaa asumiskustannuksia. Sama asia, jos on vuokrannut liian kalliin asunnon: irtisanoo sen ja vuokraa halvemman. Jos kaikki rahat menevät näkkileipään, ei kämpässä asuminenkaan tunnu miltään.
Jos kaikki raha menee todellakin näkkileipään, kannattaisi varmaankin vähintään puolittaa näkkileivänkulutus.

Tapahtuuko nyt sitten se että omistamani kaltaisten pikkukämppien (varsinkin suhteellinen) arvo nousee entisestään kun tyypit haluavat muuttaa olosuhteiden pakosta isommasta pienempään, ja uuttakin ostavat päätyvät aiempia aikeitaan pienempiin asuntoihin? Jossakinhan tänne pääkaupunkiseudulle tunkevien on kuitenkin asuttava, tarve asuntoon ei poistu taantumankaan aikana. Kohta kandee vaihtaa isompaan, jos vain rahoitus järjestyy.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Frederik Krueger kirjoitti:Tapahtuuko nyt sitten se että...
Se joka takuuvarmasti tietää mitä seuraavan vuoden sisällä tapahtuu vaurastuu varmasti. Tietty näinhän se on muutenkin, mutta mahdollisuudet varallisuuden laskulle ovat myös kohtuullisen suuren tuntuiset.

Olettaisin, että jos ei ole tarvetta tai pakkoa asunnonvaihdolle juuri nyt kannattaa olla tekemättä mitään.

Eli perinteistä talousoppia, jos et tiedä mitä tehdä älä tee mitään.

Toinen juttu on näillä, joilla on pakko.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Asuntojen hintoihin roima pudotus

5-7% on tämänhetkinen ennustus. Monta kuukautta siitä oli, kun mitään pudotusta ei tule? Onko seuraava veikkaus 15% jos kauppa jää odottamaan vieläkin enemmän?
Came here for school, graduated to the high life
Stinky

Viesti Kirjoittaja Stinky »

Blondi tässä hei. Elikkä kohtapuoliin ois mun hyvä aika ostaa oma koti?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Stinky kirjoitti:Blondi tässä hei. Elikkä kohtapuoliin ois mun hyvä aika ostaa oma koti?
Jos suunnittelet ostoa oma suositukseni olisi ruveta seuraamaan kiinnostavien kohteitten hintakehitystä ennen ostamista.

Onko muilla kultivoituneempia neuvoja?
Came here for school, graduated to the high life
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

exPertti kirjoitti:Asuntojen hintoihin roima pudotus

5-7% on tämänhetkinen ennustus. Monta kuukautta siitä oli, kun mitään pudotusta ei tule? Onko seuraava veikkaus 15% jos kauppa jää odottamaan vieläkin enemmän?
Kerro nyt Pertti, mikä sinun huolesi oikein on? Se, että hinnat putoavat, vai se että ne nousevat? Niin kauan kun kykenet hoitamaan oman asuntolainasi ja et ole hankkimassa sijoitusasuntoa, on melko lailla yksi sama miten asuntojen hinnat käyttäytyvät. Jos ne halpenevat, niin silloin vaihtaminen isompaan on halvempaa ja jos ne kallistuvat, sitten vaihtaminen pienempään on kannattavampaa.

Omistusasunto ei ole koskaan mikään pörssisijoitus, jonka arvon muutoksia tarvitsee jatkuvasti seurata jos se on omassa asumiskäytössä. Se on paikka jossa asutaan ja josta aiheutuu asumiskustannuksia määrä X. Ainoa mistä tarvitsee huolehtia on se, että on kyky huolehtia niistä kustannuksista ja se, että ei jää kahden asunnon loukkuun laskutilanteessa.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Tix kirjoitti:Kerro nyt Pertti, mikä sinun huolesi oikein on?
Kerron ehkä koko tarinan vielä joku kaunis päivä. Kovia virityksiä päällä.

Tällä hetkellä toivon asuntojen hintojen nopeaa putoamista.
Came here for school, graduated to the high life
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

exPertti kirjoitti:Tällä hetkellä toivon asuntojen hintojen nopeaa putoamista.
Muuttotappio- ja tehtaanlopetuskunnissa niin voi käydäkin.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti: Tällä hetkellä toivon asuntojen hintojen nopeaa putoamista.
Vuosi takaperin kävimme tsekkaamassa monta omakotitaloa ostoaikeissa. Luojan kiitos emme silloin löytäneet sopivaa. Nyt on hyvä odotella hintojen laskua :puuh:
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

exPertti kirjoitti:Tällä hetkellä toivon asuntojen hintojen nopeaa putoamista.
Hmm, aiemmin puit tämän toiveesi huolestuneisuudeksi ihmisten taloustilanteesta?

Minunkin henkilökohtaisiin tavoitteisiini varsinkin isompien asuntojen hintojen putoaminen sopisi, mutta ne asiat jotka johtavat siihen (eli taantuma ja lainansaannin kiristyminen) eivät puolestaan sovi. Voi vitsi miksei voi olla ihan älde nousukausi ja silti kaikki halpenisi asuntoja myöten? Miksei aina voi olla joulu ja juhannus?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

exPertti kirjoitti:
Stinky kirjoitti:Blondi tässä hei. Elikkä kohtapuoliin ois mun hyvä aika ostaa oma koti?
Jos suunnittelet ostoa oma suositukseni olisi ruveta seuraamaan kiinnostavien kohteitten hintakehitystä ennen ostamista.

Onko muilla kultivoituneempia neuvoja?
Riippuu siitä millaiset nykyiset asuntokulut ovat. Jos haluamansa kohteen hinta ei putoa (tarpeeksi), voi odottelustakin tulla persnettoa. Tähän vielä päälle odottelun vuoksi korkeammat pankin marginaalit, halut muuttaa lainaehtoja siten että korkoja voidaan nostaa jälkikäteen pankin halujen mukaan jne.

Tällä hetkellä ehkä paras neuvo olisi muuttaa vanhempiensa luokse, alkoholistiasuntolaan tai hätätapauksessa pienimpään ja halvimpaan vuokra-asuntoon minkä onnistuu löytämään, ja tarkkailla sieltä tilannetta keräten samalla rahaa säästöön. Sieltä on turvallisempaa tarkkailla hintakehitystä ilman että niin suuresti vituttaisi.

Nimim. Vituttaa että asuin 700€/kk vuokralla useampia vuosia kun olisi oikeasti pitänyt samantien hankkia edes pieni kämppä omaksi.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 17.09.2008 12:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Frederik Krueger kirjoitti:Hmm, aiemmin puit tämän toiveesi huolestuneisuudeksi ihmisten taloustilanteesta?

Minunkin henkilökohtaisiin tavoitteisiini varsinkin isompien asuntojen hintojen putoaminen sopisi, mutta ne asiat jotka johtavat siihen (eli taantuma ja lainansaannin kiristyminen) eivät puolestaan sovi. Voi vitsi miksei voi olla ihan älde nousukausi ja silti kaikki halpenisi asuntoja myöten? Miksei aina voi olla joulu ja juhannus?
En, kuten jossakin vaiheessa totesin olin huolissani kanssakitisijöitteni taloudellisesta tulevaisuudesta.

Nyt toivon pudotusta henkilökohtaisista syistä olettaen, että kitisijät ovat olleet laskutaitoisia eivätkä joudu pulmiin.
Came here for school, graduated to the high life
Stinky

Viesti Kirjoittaja Stinky »

Typerää vaan että vuokrakämpästä maksaisin lähes saman hinnan kun maksaisin omastani.. Onpa vaikiaa taas tämä.
Mutta mä kuulostelen ja vertailen. Tack.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

exPertti kirjoitti:En, kuten jossakin vaiheessa totesin olin huolissani kanssakitisijöitteni taloudellisesta tulevaisuudesta.
Siis oikeasti? Eikö muilla suomalaisilla ole väliä? Ilmaisiko joku kitisijä huolestuneisuutensa omasta tilanteestaan, vai oletitko että joidenkin palstalaisten pitäisi kaiken todennäköisyyden mukaan olla K.U.S.E.S.S.A.?

Huhuu, kukaan kusessa? Ketkäs kaikki olivatkaan rakentamassa taloa? Georgina? Keillä on iso asuntolaina, molemmat ND:t nyt ainakin? Miltä tilanteenne näyttää? Pitääkö kerätä kolehti tai tarvitsetteko hätämajoitusta? Mulla on vuodesohva vapaana, siihen mahtuu epämukavasti kaksi ihmistä nukkumaan.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Frederik Krueger kirjoitti:
exPertti kirjoitti:En, kuten jossakin vaiheessa totesin olin huolissani kanssakitisijöitteni taloudellisesta tulevaisuudesta.
Siis oikeasti? Eikö muilla suomalaisilla ole väliä? Ilmaisiko joku kitisijä huolestuneisuutensa omasta tilanteestaan, vai oletitko että joidenkin palstalaisten pitäisi kaiken todennäköisyyden mukaan olla K.U.S.E.S.S.A.?

Huhuu, kukaan kusessa? Ketkäs kaikki olivatkaan rakentamassa taloa? Georgina? Keillä on iso asuntolaina, molemmat ND:t nyt ainakin? Miltä tilanteenne näyttää? Pitääkö kerätä kolehti tai tarvitsetteko hätämajoitusta? Mulla on vuodesohva vapaana, siihen mahtuu epämukavasti kaksi ihmistä nukkumaan.
Olen usein sanonut, että en välitä maapallon ihmisistä suuressa mittakaavassa.

En olettanut kenenkään olevan kusessa ja toivoin ettei kukaan menisikään tekemään sitoumuksia joita eivät voisi pitää.

Jännää miten ihan sama mitä sanon vääntyy täydeksi pa*kaksi sinun suussasi.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Stinky kirjoitti:Typerää vaan että vuokrakämpästä maksaisin lähes saman hinnan kun maksaisin omastani.
Tässä matematiikassa tietenkin oiotaan monia kulmia, mutta juuri tuon takia sen 700€/kk lahjoittaminen vuokranantajalle useamman vuoden ajan kismittääkin, kun nykyiset asuntokuluni osittain omasta ovat yhtiövastikkeineen 500€/kk.

No okei, oli se vuokra-asunto paljon isompi (turhan iso minulle), vuokra oli kokoon nähden alhainen, ja oli hitusen lähempänä sekä työpaikkaani että juna-asemaa kuin nykyinen. Ja kyllä tähänkin kämppään tulee joskus putkiremppakin, tosin nyt juuri mietin asuisiko mahdollisimman ahtaasti nykyisen putkiremppabuumin yli koska pienemmissä asunnoissa se kustantaa vähemmän.

Mutta silti ketuttaa etten uskaltanut ostaa omaa jo aiemmin, vaikka hinnat eivät olisikaan nousseet. Mutta silti: älä hötkyile. Mieti myös sitä tilannetta jos taloudellinen tilanteesi heikkenee.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Frederik Krueger kirjoitti:
Mutta silti ketuttaa etten uskaltanut ostaa omaa jo aiemmin, vaikka hinnat eivät olisikaan nousseet. .
Noita asoita kun jää murehtimaan, käy kuin gattacalle häpykakun kanssa.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

exPertti kirjoitti:Jännää miten ihan sama mitä sanon vääntyy täydeksi pa*kaksi sinun suussasi.
Lähdemateriaalin laatu vaikuttaa. Jotenkin ristiriitaista että samanaikaisesti toivot asuntojen hintojen romahtamista mutta toivot ettei se kohdistuisi kehenkään tuntemiisi ihmisiin.

Aikaisemmista keskusteluista tuli kuva että pelkäsit hintojen laskua, mutta nyt paljastui että se olikin toiveesi. Tähän kuvaan sopii hyvin paniikkimielialan lietsominen yliampuvine "kohta veri virtaa kaduilla ja vetäydyn kellariin syömään purkkiruokaa"-kielikuvineen. jos uskoo sen osaltaan vahvistavan toivomaansa kehitystä. Nähdäkseni et ole ollut motiiviesi esilletuomisessa välttämättä täysin rehellinen.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

masa kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti: Mutta silti ketuttaa etten uskaltanut ostaa omaa jo aiemmin, vaikka hinnat eivät olisikaan nousseet. .
Noita asoita kun jää murehtimaan, käy kuin gattacalle häpykakun kanssa.
Onneksi en jäänyt murehtimaan vaan olin Toteuttaja, tosin viiveellä. Vituttaisi edelleen asua vuokralla. Päätökseen vaikutti se että etsiessäni pienempää ja halvempaa vuokra-asuntoa sain todeta ettei vuokra tulisi olemaan kovinkaan paljoa alhaisempi yli puolet pienemmästä (500-600€/kk). Ilmeisesti silloinen vuokra oli yllättävän hyvä diili, paha vaan että jo siinäkin tunnuin maksavan turhasta tilasta.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Frederik Krueger kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Jännää miten ihan sama mitä sanon vääntyy täydeksi pa*kaksi sinun suussasi.
Lähdemateriaalin laatu vaikuttaa. Jotenkin ristiriitaista että samanaikaisesti toivot asuntojen hintojen romahtamista mutta toivot ettei se kohdistuisi kehenkään tuntemiisi ihmisiin.

Aikaisemmista keskusteluista tuli kuva että pelkäsit hintojen laskua, mutta nyt paljastui että se olikin toiveesi. Tähän kuvaan sopii hyvin paniikkimielialan lietsominen yliampuvine "kohta veri virtaa kaduilla ja vetäydyn kellariin syömään purkkiruokaa"-kielikuvineen. jos uskoo sen osaltaan vahvistavan toivomaansa kehitystä. Nähdäkseni et ole ollut motiiviesi esilletuomisessa välttämättä täysin rehellinen.
Toivon _tällä_hetkellä_ asuntojen hintojen putoamista. Romahtaminen vaikuttaisi liikaa kaikkeen ympäröivään talouteen. En ole jo käytännön syistäkään voinut toivoa sitä ennen tätä.

Lähdemateriaaliin palatakseni on tämä välillä kuin juustoraastimella runkkaamista.

Motiivit ovat muuttuneet. Voinko sitä enää selvemmin sanoa sanomatta sitä suoraan?
Came here for school, graduated to the high life
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

Frederik Krueger kirjoitti:nykyiset asuntokuluni osittain omasta ovat yhtiövastikkeineen 500€/kk.
Onko tuohon laskettu vain korkokulut ja vastike vai lasketko kiinni olevan pääoman (asunnon arvo - lainamäärä) menetetyn varman tuoton (tänä päivänä n. 4% vuositasolla) ja kulumisen/ikääntymisen aiheuttama arvonalennus? Asumiskulut ovat eri asia kuin suora vertailu vuokran määrään. Vuokrassa ovatte sisällä jo pääomakulut ja kuluminen vastikkeen lisäksi.

Minulla on melko lailla hullu tilanne. Asuntolainan ylimääräisten lyhennysten tekeminen ei tämän vuoden puolella kannata lainkaan verovähennysoikeuden takia. Lainakustannukset ovat reaalisesti pienemmät kuin saman rahan käteen jäävä tuotto muualta. Olis pitäny ottaa isompi asuntolaina.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Se kuitenkin on annettava keskustelun aloittajan eli NuoriDaavidin ansioksi että kaikkien merkkien mukaan hänen ennustuksensa lopulta toteutui. Otsikkoa tosiaankin pitäisi nyt muuttaa hinnan nousun odotteluksi.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Vastaa Viestiin