Lähetetty: 16.03.2010 12:20
Sakotetaan sitä autoa. On niitä sikojakin poltettu roviolla.Toimistorotta kirjoitti:Joitakin ongelmia tuossa toki edelleen on auki. Koska sopimuksen tekee ajoneuvon kuljettaja, ei omistaja
Kitinää elämästä, ihmisistä ja kaikesta muusta tärkeästä
https://beta.kitina.net/
Sakotetaan sitä autoa. On niitä sikojakin poltettu roviolla.Toimistorotta kirjoitti:Joitakin ongelmia tuossa toki edelleen on auki. Koska sopimuksen tekee ajoneuvon kuljettaja, ei omistaja
No näyttökysymys oli tässä tapauksessa aika selvä:NuoriD kirjoitti:Njoo, mutta eikös oikeus voi pitää yleisen elämänkokemuksen perusteella epäuskottavana, että autonomistaja ei muista, kenelle autoaan lainasi.Toimistorotta kirjoitti: valvontamaksujen kiistäjät siirtyvät linjalle "en se minä ollut, enkä muista kenelle lainasin autoani" joka taas tekee asiasta varsin hankalan näyttää. Eli ei Park.comilla tai millään muullakaan toimijalla tule jatkossakaan olemaan helppoa tuo maksujen perintä, jos maksun hankkinut kaveri ei pelkää valehdella käräjäoikeudelle.
Eli jos väitän, että en kuljettanut hallinnassani olevaa autoani ko. parkkipaikalle, minun pitäisi näyttää se toteen, eikö niin? Jos en muuta voi toteen näyttää, niin oletetaan, että autoa kuljetti henkilö, joka on merkitty sen haltijaksi?Toimistorotta kirjoitti: Kyllä lähtökohta on se, että väitteen esittäjä joutuu väitteen näyttämään toteen. Tässä tapauksessa näyttökysymys oli helppo. Siksi ParkCom varmaan veikin juuri tämän KKO:hon.
Mikä tässä hommassa on suomessa niin vaikeaa? Sen autonhan voisi hinauttaa pois tai lukita rengaslukolla, jos omistajan sakottaminen on liian vaikeaa.Toimistorotta kirjoitti:Kyllä lähtökohta on se, että väitteen esittäjä joutuu väitteen näyttämään toteen. Tässä tapauksessa näyttökysymys oli helppo. Siksi ParkCom varmaan veikin juuri tämän KKO:hon.
Ei vaan, ParkComin pitää näyttää toteen, että sopimus on syntynyt ja kenen kanssa. Se on se väite joka pitää näyttää toteen. Jos auton omistaja väittää, että hänellä ei ole harmainta hajua siitä kuka ajoneuvoa on kuljettanut, pitää löytyä jotain näyttöä joka horjuttaa väitteen uskottavuutta.NuoriD kirjoitti:Eli jos väitän, että en kuljettanut hallinnassani olevaa autoani ko. parkkipaikalle, minun pitäisi näyttää se toteen, eikö niin? Jos en muuta voi toteen näyttää, niin oletetaan, että autoa kuljetti henkilö, joka on merkitty sen haltijaksi?Toimistorotta kirjoitti: Kyllä lähtökohta on se, että väitteen esittäjä joutuu väitteen näyttämään toteen. Tässä tapauksessa näyttökysymys oli helppo. Siksi ParkCom varmaan veikin juuri tämän KKO:hon.
Toisen omaisuuteen puuttuminen vaatii lakiin perustuvan oikeuden. Väärin pysäköinti ei ole sellainen teko, että se oikeuttaisi mihinkään erityiseen hätävarjeluun. Rengaslukko voitaisiin katsoa luvattomaksi haltuunotoksi. Nähdäkseni mikään ei estä hinauttamasta autoa pois, mutta hinauskustannusten perimisessä on taas sama kohdentamisongelma - joudut perijän rooliin ja näyttämään, kuka on korvausvelvollinen.sivustahuutaja kirjoitti:Mikä tässä hommassa on suomessa niin vaikeaa? Sen autonhan voisi hinauttaa pois tai lukita rengaslukolla, jos omistajan sakottaminen on liian vaikeaa.Toimistorotta kirjoitti:Kyllä lähtökohta on se, että väitteen esittäjä joutuu väitteen näyttämään toteen. Tässä tapauksessa näyttökysymys oli helppo. Siksi ParkCom varmaan veikin juuri tämän KKO:hon.
Koko touhu kuulostaa ihan sähköiseltä henkilökortilta tai mobiilimaksamiselta: "Ei voida kun ei pysty ja ei pystytä kun ei sallita ja sallita kun ei voida ja kun on niin vaikeaakin".
Hmm. Eli joka paikkaan pitää asentaa ne puomit, joista ei pääse ulos maksamatta? Tuo kai ei ole omaisuuteen kajoamista?Toimistorotta kirjoitti:Toisen omaisuuteen puuttuminen vaatii lakiin perustuvan oikeuden. Väärin pysäköinti ei ole sellainen teko, että se oikeuttaisi mihinkään erityiseen hätävarjeluun. Rengaslukko voitaisiin katsoa luvattomaksi haltuunotoksi.
Pelastusteitä koskeva lainsäädäntö saattaapi olla puomien esteenä ainakin kerrostaloalueilla. Mutta lähtökohtaisesti mikään muu ei varmaan estä puomittamasta hallitsemaansa kiinteistöä. Nähdäkseni helpointa olisi tehdä liiketunnistinkameralla valvottu pysäköintialueen sisäänajo.sivustahuutaja kirjoitti:Hmm. Eli joka paikkaan pitää asentaa ne puomit, joista ei pääse ulos maksamatta? Tuo kai ei ole omaisuuteen kajoamista?Toimistorotta kirjoitti:Toisen omaisuuteen puuttuminen vaatii lakiin perustuvan oikeuden. Väärin pysäköinti ei ole sellainen teko, että se oikeuttaisi mihinkään erityiseen hätävarjeluun. Rengaslukko voitaisiin katsoa luvattomaksi haltuunotoksi.
Jankkaan edelleen, että eikö ole yleisen elämänkokemuksen perusteella epäuskottavaa, että auton haltija ei tiedä, kuka hänen autollaan ajelee?Toimistorotta kirjoitti:Ei vaan, ParkComin pitää näyttää toteen, että sopimus on syntynyt ja kenen kanssa. Se on se väite joka pitää näyttää toteen. Jos auton omistaja väittää, että hänellä ei ole harmainta hajua siitä kuka ajoneuvoa on kuljettanut, pitää löytyä jotain näyttöä joka horjuttaa väitteen uskottavuutta.NuoriD kirjoitti:Eli jos väitän, että en kuljettanut hallinnassani olevaa autoani ko. parkkipaikalle, minun pitäisi näyttää se toteen, eikö niin? Jos en muuta voi toteen näyttää, niin oletetaan, että autoa kuljetti henkilö, joka on merkitty sen haltijaksi?Toimistorotta kirjoitti: Kyllä lähtökohta on se, että väitteen esittäjä joutuu väitteen näyttämään toteen. Tässä tapauksessa näyttökysymys oli helppo. Siksi ParkCom varmaan veikin juuri tämän KKO:hon.
Samalla käy helposti kuitenkin niin, että syyllistyt väärään valaan tai lausumaan, koska siviiliasiassa vastaaja ei saa valhetella.
Yleisen elämänkokemuksen perusteella tuomioistuimen salissa istuminen luo merkittäviä muistikatkoksia, ja muun näytön uupuessa pätkivää muistia on tuomioistuinlaitoksen uskottava. Käännetty todistustaakka, eli kuljettajan todentamisvelvoiteen siirtäminen ajoneuvon haltijalle vaatisi lainsäädöksen ja sellaista ei ole. Parkkiyhtiön pitää näyttää, kenen kanssa sopimus on syntynyt ja näytön uupuessa kanne hylätään satavarmasti.NuoriD kirjoitti:Jankkaan edelleen, että eikö ole yleisen elämänkokemuksen perusteella epäuskottavaa, että auton haltija ei tiedä, kuka hänen autollaan ajelee?
Koska tässä ei ole kyse parkkisakosta, koska parkkisakon voi asettaa vain valtion/kunnan viranomainen. Vaan sopimusrikkomuksesta.NuoriD kirjoitti:Mistä johtuen "tavalliset" parkkisakot joutuu auton haltija maksamaan riippumatta siitä, kuka autoa ajoi?
Jos lappuliisa laittaa pikavoiton tuulilasiin, ei auta selittely tuntemattomasta miehestä auton kuljettajana.
Miksi sakottaa haltijaa, kun voisi sakottaa autoa? Eihän autoveroakaan voi välttää sillä, että 'ei tiedä kuka sillä autolla ajelee'. Toki tuo voisi pienen palasen lakia, mutta how hard can it be?Toimistorotta kirjoitti:Ajoneuvon haltijan vastuu tarkoittaisi sopimuksen syntymistä kolmatta osapuolta sitovaksi ja se ei ole meillä mahdollista..
Pysäköintivirhemaksu ei perustu sopimukseen vaan erityiseen lainsäädökseen. Vastuu on asetettu ajoneuvon haltijalle siksi, haltijahan voi vaikuttaa siihen kenelle ajoneuvon luovuttaa ja ajoneuvon haltijalla on parhaat mahdollisuudet selvittää kuka ajoneuvoa on kuljettanut, mikäli kuljettaja on joku muu kuin haltija.NuoriD kirjoitti:Mistä johtuen "tavalliset" parkkisakot joutuu auton haltija maksamaan riippumatta siitä, kuka autoa ajoi?
Jos lappuliisa laittaa pikavoiton tuulilasiin, ei auta selittely tuntemattomasta miehestä auton kuljettajana.
Miksei parkkifirma voisi vuokrata kunnalta parkkipirkkoja? Ei tuon pitäisi olla merkittävästi kalliimpaa kuin omienkaan pirkkojen palkkaaminen, mikäli kunnalle tuloutuneet sakkotulot hyvitettäisiin vuokrissa. Sitten vain 24h vihjepuhelin käräytyspalkkiolla pystyyn ja vuokrapirkot autojen kyytiin päivystämään. Olipas taas niin vaikeaa.exPertti kirjoitti:Koska tässä ei ole kyse parkkisakosta, koska parkkisakon voi asettaa vain valtion/kunnan viranomainen. Vaan sopimusrikkomuksesta.
exPertti kirjoitti: Koska tässä ei ole kyse parkkisakosta, koska parkkisakon voi asettaa vain valtion/kunnan viranomainen. Vaan sopimusrikkomuksesta.
Toimistorotta kirjoitti:
Pysäköintivirhemaksu ei perustu sopimukseen vaan erityiseen lainsäädökseen. Vastuu on asetettu ajoneuvon haltijalle siksi, haltijahan voi vaikuttaa siihen kenelle ajoneuvon luovuttaa ja ajoneuvon haltijalla on parhaat mahdollisuudet selvittää kuka ajoneuvoa on kuljettanut, mikäli kuljettaja on joku muu kuin haltija.
Monellako autolla on omaisuutta tai tuloja? Ajoneuvoveron määrääminen haltijalle on ihan selvä juttu. Mutta olisiko varastetun auton haltijalla mielestäsi velvollisuus maksaa pysäköintivirhemaksu, jos varas pysäköi väärin? Jos ei ole, niin silloinhan lähtökohta on, että sillä on väliä kuka sillä autolla ajelee.sivustahuutaja kirjoitti:Miksi sakottaa haltijaa, kun voisi sakottaa autoa? Eihän autoveroakaan voi välttää sillä, että 'ei tiedä kuka sillä autolla ajelee'. Toki tuo voisi pienen palasen lakia, mutta how hard can it be?
Pitääkö varastetusta ajoneuvosta maksaa autovero?Toimistorotta kirjoitti:Monellako autolla on omaisuutta tai tuloja? Ajoneuvoveron määrääminen haltijalle on ihan selvä juttu. Mutta olisiko varastetun auton haltijalla mielestäsi velvollisuus maksaa pysäköintivirhemaksu, jos varas pysäköi väärin?
Rekisteriin merkintä? Siis niin, että autoa ei voi katsastaa (tai vaikkapa myydä) jos on rästissä olevia parkkisakkoja?sivustahuutaja kirjoitti: Miksi sakottaa haltijaa, kun voisi sakottaa autoa?
Älä helvetissä maksa. Jos se on kallis, myy ulkomailla, jos taas vanha ruoto, hylkää metsätielle.sivustahuutaja kirjoitti:Pitääkö varastetusta ajoneuvosta maksaa autovero?
Tuo olisi ihan kätevä ja halpa systeemi. Katsastuksen estäminen piisaisi, myymisen rajoittaminenhan olisi jo ilkeää toisen omaisuuteen kajoamista.bliss kirjoitti:Rekisteriin merkintä? Siis niin, että autoa ei voi katsastaa (tai vaikkapa myydä) jos on rästissä olevia parkkisakkoja?