hermine kirjoitti:Lukeekohan näitä enää kukaan muu kuin minä...Selittäkää joku mulle se Foucaultin tieto/valta -homma helppotajuisesti?
Nopeasti ja helposti selitettynä. Mulla oli just tänään siitä tentti...
Eli 1700-luvulta eteenpäin käytettiin juridispoliittista valtaa. Se on suvereenin valtaa, suuntautuu ylhäältä alaspäin, kuningas-alamainen, laillinen-laiton. Perustuu lainsäädöksiin ja rituaaleihin esim. keskiajalla mestaukset ->peloittava esimerkki vahvistaa valtaa. Suvereeni voi päättää elämästä ja kuolemasta.
Siitä on siirrytty pikkuhiljaa kurinpito-, eli biovaltaan.Se on yksittäiseen ruumiiseen kohdistuvaa. Tavoitteena jokaisen itsekontrollin lisääminen. Biovalta koostuu anatomispoliittisesta teknologiasta(yhteiskunta) ja biopoliittisesta teknologiasta(yksilö). Anatomispoliittinen teknologia:
-hierarkkinen valvonta: jaottelu esim. tilassa,opettaja korokkeella, oppilaat alempana ja Panopticon=tarkkailija näkee tarkkailtavan, tarkkailija ei tarkastelijaa
-normalistava rangaistus, eli poikkeamisten vähentäminen= esim. koulussa tarkkaillaan myöhästymisiä
- tutkinto= normaalistava katse, tietojen kerääminen ja väestön kontrolloiminen (koulujen tutkinnot, kanta-asiakaskorit jne.) Niistä jokaisen omat tiedot kootaan. Voi vertailla ja tutkia myöhemmin, analysoida tietoa ja yleistää suuremmasta otoksesta.
Ihmiset valvonnan ja ohjailun kohteena tuntevat, että valvonta on heidän omaksi parhaakseen, sisäistynyt valta.
Täs nyt oli jotain, jos joku jäi epäselväksi, niin kysy, koitan etsiä sit lisää tietoa ja oppia samalla lisää itsekin aiheesta!
Edit. lisäsin pari lausetta ja korjasin virheitä...