urpiainen kirjoitti:^Kanssasi on vähän vaikea keskustella, kun kommunikaatioarsenaaliisi näyttävät kuuluvan vain (i) urpot analogiat, (ii) hölmö retoriikka tai (iii) julistus siitä, että keskustelukumppani on mielestäsi aivopesty (tähän on sitten turha toivoa perusteita tai argumenttia - riittää, että se "osoittautuu" sinulle selvästi).
Syytteesi analogioistani oli olkiukko sinulta. Tajuat sen itsekin. Tai jos et tajua, sitten minulle todellakin riittää sisäinen varmuus henkisestä tasostasi. Ettet tajua mitään, mitä tarkoitin. Niinhän se PetriFB:kin kanssa menee, ei voi voittaa. Sinun "retoriikastasi" ei ole muuta sanottavaa, kuin että sen voisi pelkistää: "äää.. ne on tyhmii! Ne on rasistei! Äitiiii! Tuhmat pojat kiusaa! Mutta ne onki tyhmii!" Ihan niinkuin aikaisemmassa asekeskustelussa sanomasi ydin oli: "Pyssyt on pahoja! Tuhmia! Hyihyi!"
Käyttämäsi "sivistyssanat" eivät tietenkään ole kenellekään täällä liian vaikeita. Ja minä itse olen ensimmäisenä pilkkaamassa, jos junttikansa valittaa "sivistys sanojen" käytöstä. Vaan sinun tapauksessasi ongelma on , että niillä lauseilla et oikeasti sano paljon paskaakaan, mutta yrität kätkeä sen terminologiaan. Selkokielellä kun lauseesi näyttäisivät huomattavasti tyhmemmiltä. Ottaisit oppia vaikka mukamas "vaikeatajuisesta" Wittgensteinista. Käyttikö se homo tarpeettomasti erikoisterminologiaa? No ei.
"Aivopestyksi" en sinua sanoisi. Lähinnä tulee mieleen oma itseni.... 16-20 -vuotiaana kakarana. Lukioaineista sain aina kympin, kun kirjoitin juuri samanlaista eettistä paatosta puhkuvaa huolta mm. juurikin kehitysmaiden kohtelusta ja rasismista ym. Mutta minähän olin pelkkä näsäviisas kakara. Ei sellaista enää jaksa arvostaa, kun on jo sen kehitysvaiheen ohittanut. Sinä taas olet vielä siellä.
"Mustavalkoisuudesta" sanoit jossain edellä. Vaan katsos kun minä olen ontologinen (vaan en tietoteoreettinen) relativisti. Ja myös arvorelativisti, mikä EI tarkoita kaiken hyväksymistä. Alkuun on nuoruuden ehdottomuus. Sitten seuraa "aikuismainen" "harmaan sävyjä" -vaihe, johon sinä valitettavasti olet jäänyt. Lopulta tajuaa, että mustaa ja valkoista, valoa ja varjoa on sieltä katsoen, missä kukin seisoo. Sinä taas ihan huomaamattasi oletat jonkun jumalperspektiivin... ja poikaparka, sellaista ei ole olemassa. Paitsi Platonin märässä unessa.
Joskus minua ihan pelottaa, miten niinkin fiksut tyypit kuin sinä osoittautuvat sokeiksi. Stereotyyppisiksi kulttuurinsa kantajiksi. Muistanpa yhden symposiumin, jossa oli luennoitsijana myös Tatu Vanhanen, juuri sen suurimman kohunsa aikaan. Oli järkyttävää, miten "valistunut" yleisö suhtautui melkein lynkkausmielialalla. Vaikka Vanhanen vain näytti graafeja tosiasioista. On asioita, joita ei saa sanoa. Äänekkäin välihuutelija oli joku "intellektuelli" Heikki Sarmaja, "buu, rasisti!" kaikui Yliopiston juhlasalissa. Muutenhan Sarmaja näkyy olevan umpihumanismia vastaan noussut evoluutiopsykologi, eläinsuojelijaksikin paljastui, ja kehui kovalla äänellä minun esitelmäni niistä parhaaksi... mutta se kaikki on sittenkin vain kuin ohjelmoidun koneen etiikkaa strereotypioiden mukaan. (ja O.K. kiilasi kolmanneksi yksityisille baarijatkoille, sielläkin kohkasi: "tajuutteko, se on oikea rasisti!" ja yritti iskeä tilaisuudesta pokaamaani pystytisumisua.

)
urpiainen kirjoitti:
Kun olen - tai Prosessi on - eritellyt Halla-ahon ohjelmajulistuksia sisällöllisesti, pysyt vaiti, mutta tulet toisessa yhteydessä (siis yllä) julistamaan, että Halla-ahon vastustus on pelkkää sokeaa status quon suojelua. Huoh. Keskustele siinä sitten. Mutta katsotaas niitä sinun kysymyksiäsi (vaikka niissä tuntuu olevan lähes So Easy -maisissa mitoissa hölmöjä presuppositioita). Selvyyden vuoksi erottelen lukuisat kysymyksesi irti toisistaan.
Vertailu So Easyyn on loukkaavinta, mitä minusta on Kitinässä sanottu!

Jossain muussa tilanteessa yrittäisin kirjoittaa skarpimmin, mutta tämähän on Kitinä ja minä kännissä.
Sitäpaitsi ei minun tarvitse Halla-ahoa puolustella. Hänhän tekee sen itse, ja on moneen kertaan huomioinut ja kommentoinut juuri täälläkin sanotut vastalauseet, niin stereotyyppisiä ne ovat. Lue joskus Skriptaa oikeasti, ja yritä hillitä alkukantaista "Tyhmä! Rasisti!" -huuteluasi. Halla-ahohan perustelee, käyttää lähteitä, ja muutenkin monet kirjoituksensa ovat kuin juuri sinulle urpiainen, rakkaudella.
Itse löysin sen blogin aika myöhään. Esim. silloin kun täällä tapeltiin Muhammedin pilakuvajutusta, en ollut miehestä kuullutkaan.. ja silti ajattelin samoin kuin Hallis. Mutta joo, sehän tarkoittaa, että olen tyhmä ja rasisti. Luultavasti en tykkäisi, jos alkaisi kommentoida eläinsuojelua tai luonnonsuojelua tai työttömien tai maanviljelijöiden asemaa.. Halla-ahokin saattaa olla jonkinlainen stereotyyppi konservatiivisuudessaan, pelkään. Mutta toistaiseksi O.K.
Katsotaas sitten vastauksiasi. Pahoittelen ennakko-oletuksiani, aikaisemmassa versiossahan tässä ketjussa oli myös "tämän voit kiistää" -varauksia, jotka jäivät uusinnasta pois.
Omavaltaisesti laitan jotkut kysymykset uuteen järjestykseen, näyttääkseni että olet ihan lahopäinen ja puhut itsesi kanssa ristiin.
Gat/urpiainen kirjoitti:
1.Jos sinun mielestäsi pitää on huono asia "että yleinen moraali vaatii eri kulttuurijärjestelmiä kohdeltavan täsmälleen samalla tavalla siitä huolimatta, että traditiot sijaitsevat sosiaalis-historiallisessa kontekstissa, joka asettaa traditiot hyvin eri asemaan." (huhhei tuota kielenkäyttöäsi) niin eikö tämä tarkoita juuri yllä kieltämääsi "silkkihansikaskohtelua" niille traditioille jotka (huhhuh) "sijaitsevat sosiaalis-historiallisessa kontekstissa, joka asettaa traditiot hyvin eri asemaan"??
1. Ei tarkoita. Se tarkoittaa kontekstin ottamista huomioon moraaliajattelussa eikä lapsellista absolutismia.
3. Ja ymmärtää nimenomaan maahanmuuttajia koska "traditiot sijaitsevat sosiaalis-historiallisessa kontekstissa, joka asettaa traditiot hyvin eri asemaan"?
3. Jep.
"Ei tarkoita" ja "jep" ovat ristiriidassa. Siis kuitenkin "tarkoittaa". Ekan kysymyksen vastaus oli sinulle tyypillistä sumutusta. Keinoina "sivistynyt" terminologia ja omahyväinen tyylisi leimata "lapselliseksi" ja "absolutismiksi" yhtään huomaamatta että olet sitä itse, pahemmin kuin Halla-aho.
Gat/urpiainen kirjoitti:
2. Siis etkö tarkoita, että Halla-ahon ei pitäisi sanoa muslimeista niinkuin sanoo?
2. No jos hän ei halua antaa itsestään aika hölmöä kuvaa, ei varmaan pitäisi.
4. Uskonrauhapykälän poistuessakaan sinusta ei varmaan saisi sanoa niinkuin Halla-aho?
4. Minusta niin saa (moraalisessa mielessä) sanoa, sanoo laki mitä tahansa. Eri asia on, onko se kovin fiksua.
Sinun antisi on vain haukkua muita "hölmöiksi". Mutta kas kun sinä et ole Kiveenhakattu Totuus etkä näköjään kovin fiksukaan.... ja jos et ole sattunut huomaamaan, Halla-aho perustelee sinua paljon paremmin miksi juuri sinä olet se "hölmö". (Mutta sinulla päässä soi vain "Se on tyhmä! Se on rasisti!!") Ja psstttt.. eiköhän juuri "moraalisessa mielessä" ole tuo Halla-ahon paheksuntasi.
Gat/urpiainen kirjoitti:
5. Jos ja kun muslimien määrä Suomessa kasvaa. Ja heidän kanssaan pitää huomioida "traditiot sijaitsevat sosiaalis-historiallisessa kontekstissa, joka asettaa traditiot hyvin eri asemaan".. eli siis huomioida eri traditiot ja käytännössä muistaa, että islamia ei saa arvostella samalla tavalla kuin islamia, koska "traditiot sijaitsevat sosiaalis-historiallisessa kontekstissa, joka asettaa traditiot hyvin eri asemaan".. Niin miten tuon LAINSÄÄDÄNNÖLLISESTI perustelet???
5. Minusta saa arvostella. Minusta uskontoja ei tulisi nostaa erikseen esiin lainsäädännössä.
6. Eikös laki yleensä koske vastuullisia ihmisYKSILÖITÄ eikä kulttuuritraditioita joissa "traditiot sijaitsevat sosiaalis-historiallisessa kontekstissa, joka asettaa traditiot hyvin eri asemaan"?
6. Ainakin pitäisi koskea - hölmöä, että lainsäätäjämme pyrkii erityissuojelemaan uskontoja. Mutta yksilönkään lausumat eivät sijaitse valtapoliittisessa tyhjiössä, siksi konteksti vaikuttaa niiden moraaliseen arvoon ja pitää ottaa huomioon herjaussyytteitä ja kiihotus kansanryhmää vastaan -syytteitä käsiteltäessä.
Minusta on täysin teennäistä jakaa tässä "uskontoihin" ja "traditioihin". Ne ovat samalla tasolla ja usein yhteenkietoutuneita. Näin varsinkin Halla-ahon muslimimaahanmuuttajien tapauksessa, jossa heidän traditionsa = heidän tulkintansa islamista, melkein yksi yhteen. Tai ainakin niin, etteivät niitä itse osaa erotella, vaikka joku Hämeen-Anttila sen heille kertoisi ulkopuolelta. Siinä olisi aivan liikaa tutkimista, mitä sanotaan "uskonnoksi", jolla ei olisi erikoissuojaa uskonrauhapykälä poistaessa, ja mikä "traditiota".
Jos näitä "konteksteja" otetaan kovin huomioon, niin sittenhän romanien verikostotraditionnkin pitäisi suhtautua suvaitsevan moraalisesti... eikä lakia rikkoviin romaneihin ihan yksilökansalaisina.
Halla-ahokin monesti korostaa, että ei puhu roduista, vaan moniakin kansoja edustavien muslimien kulttuurista ja sen ja länsimaisten arvojen yhteentörmäyksestä.
Gat/urpiainen kirjoitti:
9. Sikamessias-taulu hyvä, pilakuva Muhammedista paha?
9. Eivät ainakaan yhteiskunnalliselta statukseltaan täysin vertailukelpoisia. Lainsäädännön silmissä kuitenkin ideaalisti yhtenevät (ja täysin ok).
Sikamessias oli minustakin mauton, mutta sen tarkoitus oli tietenkin yhteiskunnallinen. Samoin Muhammed-pilakuvien julkaisun tarkoitus oli yhteiskunnallinen, testata ja haastaa taas yhtä tabua. Siksi, jos aikaulottuvuus otetaan huomiooon, ne OVAT "yhteiskunnalliselta statukseltaan vertailukelpoisia". (Jos et ymmärrä, niin se historian taju uupuu sinulta vieläkin. Luuletko, että nykyarvot ovat itsestäänselviä ja (filosofian termein) "annettuja", eikä juurikin vastaavien provokaatioiden kuten muhammedkuvat kautta vähitellen rakentuneita.)
Gat/urpiainen kirjoitti:
7. Pitääkö lakiin kirjata erikseen mitä kustakin uskonnosta tai kulttuurisesta traditiosta saa sanoa??
7. Ei.
8. Ja mitä ne toisistaan saavat sanoa kuhunkin suuntaan? Ei ehkä "uskonrauhan" nimellä, mutta tarkat rajat eli "traditioiden" kommentointiin?
8. Ei.
10. Monimutkainen sääntöverkosto traditioiden ulkoa ja ristiinrastiin keskenään kommentointiin?
10. Ei.
11. Jos ei, pitääkö tuomioistuinten TULKITA lakia sen mukaan miten "traditiot sijaitsevat sosiaalis-historiallisessa kontekstissa, joka asettaa traditiot hyvin eri asemaan"?
11. Jep (muistaen, että uskonto ei saa olla erityisasemassa).
Sinä olet poika ihan sekaisin. Siis ei lakiin tarkkoja sääntöjä, entisetkin poistettava (niin minustakin), MUTTA yksittäisten tuomarien pitäisi jakaa tuomionsa tässä puhutuista asioista ilman niitä tarkkoja lakeja, hatusta vetäen, oman moraalinsa.. anteeksi siis sinun universaaliksi luulemasi moraalin mukaan. Sinä olet pöljistä pöljin.
Gat/urpiainen kirjoitti:
12. Vai tuleeko tuon Pyhän Ymmärryksen ja Lain olla Kirjoitettu Ihmisten Sydämiin, siis tuon Urpiaisen Viisaan ja Jalon Ymmärryksen, Sisäisenä Lakinamme?
12. En ymmärrä kysymystä.
Etpä tietenkään.
Kaiken ylläolevan perusteella vastaan kantasi mukaan puolestasi: "Tulee olla".
Gat/urpiainen kirjoitti:
13. Aamen?
13. Amen, Brother!
RAmen, sanon pastafarina

Tähän aikaan yöstä en enää sukkelaa keksi. Joten riisu nuo "sivistyksesi" Keisarin Uudet Vaatteet, eivät ne hämää, ja mene vaikka imemään äitisi tissiä.
Siltä varalta että joskus Halla-ahoa huolella lukisit, ja yrittäen ylitse "Hyi Tyhmä Rasisti!" -ennakkoluulojesi, niin tämä taitaa olla se Halla-ahon kirjoitus, jonka LOPPUosasta vapaamuotoisesti keksin soveltaa kysymykseni yllä:
http://www.halla-aho.com/scripta/suvait ... ikuja.html
Lisää "Hyi Tyhmä Rasisti" -hehkua saat varmaan uusimmasta, jossa kommentoi tuomiotaan:
http://www.halla-aho.com/scripta/tuomio ... oista.html
Koko blogin (hyihyi) etusivu:
http://www.halla-aho.com/scripta/index.html