Herra Manala kirjoitti:Tottakai voit kyseenalaistaa arvomaailmaani ja motiivipohjiani. Tämä henkilökohtainen arvottaminen kun tuntuu tässä keskustelussa olevan sinulle se ainoa aihepiiri, mistä kykenet "perustellusti" enää argumentoimaan.
Voisitko hiukan täsmentää korulauseesi substanssia - kenen standardein en ole kykenevä argumentoimaan? Nähdäkseni kanssasi samaa mieltä olevia ei ole juuri näkynyt.
Herra Manala kirjoitti:Koko keskustelulla aiheineen ei ole sinulle enää mitään väliä, vaan minun motiivipohjieni ja arvomaailmani mädäksinäyttäminen ja mustamaalaaminen on se "pointti" mitä sinä tässä haet.
Hauska että päätät puolestani mitä ajattelen. Keskustelulla aiheeneen on pääpointti. Sen sijaan olen hyvin kiinnostunut motiivipohjastasi. Mikä sai sinut esimerkiksi huutelemaan virheellisesti, että zoofilian moraalinen tuomitseminen olisi vain kristinuskon mukanaan tuomaa hapatusta? Miksi haluat ymmärtää zoofiilejä? Miksi et halua ymmärtää samalla nekrofiilejä? Jos argumenttisi on, että ketään ei vahingoiteta eikä toisin voi olla, jos siitä ei ole tieteellistä näyttöä, kiinnostaa kovasti miksi haluat painottaa sitä, että eihän zoofilia ketään vahingoita, koirathan nauttivat siitä?
Herra Manala kirjoitti:Puhut tuolla jäljempänä sanojen suuhunlaittamisesta. Tässä kappaleessa kuitenkin sanot minun julistaneeni monisanaisesti, että zoofilia on ihan jees eikä vahingoita ketään. Joka tapauksessa ja ihan poikkeuksetta vai? Missä kohtaa olen yleistäen sanonut, että zoofilia on ihan aina joku jees-juttu, eikä se vahingoita ketään?
En ole sanonut että missään kohtaan, että kaikissa tapauksissa ja poikkeuksetta. Luitko sanomisistani sellaista mitä siellä ei ollut? Voitko myöntää edes sellaisen faktan, että enemmistö kirjoituksistasi tässä ketjussa on ollut zoofiilejä puolustavia, zoofilian vastaisia argumentteja hapertavia ja että et pidä zoofiliaa sellaisenaan moraalisesti tuomittavana toiminta, jos siihen ei liity eläinrääkkäysaspektia? Jos näin on, tekstiesi yleinen sävy on juuri se miksi sen tiivistin. Jokainen lukija on lukenut sieltä ehtolauseesi, ei minun tarvinne lainata niitä puhuessani kirjoituksesi yleisestä sävystä?
Herra Manala kirjoitti:Sen jälkeen, voisitko lyhyesti kertoa, mikä argumenteistani tekee virheellisiä? Se, että olen sinun kanssasi eri mieltä asiasta, vai se, että moraaliarvoni ovat jotenkin omistasi poikkeavat ja saastaiset? Tämä on ihan oikeasti se tärkein kysymys mihin odotan perusteltua vastausta.
Argumenttisi ovat virheellisiä siltä osin, että zoofilian tuomitseminen ei ole kristinuskoon liittyvä "uusi" asia, kuten aiemmin esitit. Lisäksi väität jatkuvasti, että koiraa ei vahingoita sellainen seksuaalinen kanssakäyminen ihmisen kanssa, josta se nauttii tai joka ei satuta sitä. Jos et tunne zoofiileja tai ole harrastanut zoofiliaa itse, et voi väittää uskottavasti niin. Todista väittämäsi. Todista, ettei se aiheuta käytöshäiriöitä. Eikö löydy todisteita? Kappas, ollaankin taas mututilanteessa, ja omien sanojesi mukaan mututieto on virheellinen argumentti.
Herra Manala kirjoitti:Jes. Henkilökohtaista luonneanalyysiä ja profilointia kanssakeskustelijasta. On kovin surullista, että mitään perinteisiä (moraali)arvoja ei saa kyseenalaistaa ja yrittää tutkia objektiivisesti ilman että profiloituu sinun kaltaisesi suppean moraalinvartijan puolesta joksikin Mansikinnussijaksi.
Oliko luonneanalyysini kenties sinun mielestäsi aivan väärä, vai miksi siitä niin pahastuit? Voit toki osoittaa käsitykseni vääräksi kertomalla, miltä osin olet siitä eri mieltä ja millä perustein.
En ole sanonut etteikö perinteisiä moraaliarvoja saisi kyseenalaistaa. Kokonaan toinen asia on se, onko niitä syytä kyseenalaistaa ja mikä on kyseenalaistajan motiivi. Esimerkiksi kannabiksen sallittavuuden puolesta puhuvat yleensä ne, jotka sitä polttavat tai haluaisivat polttaa. Jotkut vanhat moraaliarvot ovat vallan hyviä ja käyttökelpoisia. Olisiko sinusta hyväksyttävää, että koiraseksiin erikoistuneita kenneleitä, oppaita, välineitä ja keskustelupalstoja esiintyisi yleisemminkin? Sellaisia, joissa kerrottaisiin miten koiralle voi tuottaa mahdollisimman suurta nautintoa ja miten se tehdään oikein? Jos se kerran on hyväksyttävää makuuhuoneen seinien sisäpuolella, miksei se olisi hyväksyttävää myös yhteiskunnan muillakin tasoilla?
Herra Manala kirjoitti:Motiivini on herättää keskustelua ja ajatuksia. Motiivini on kyseenalaistaa arvoja ja mielikuvia. Ei ajaa omaa agendaani, vaikka sen upealla minua kohtaan osoittamalla ihmistuntemuksellasi osasitkin varmasti sanoa paljon paremmin, kuin minun onnettomat puolustelulässytykseni.
Jos haluaisit vain herättää keskustelua, miksi tyrmäät kaikki vastapuolen argumentit mitättömiksi tieteellisen näytön puuttuessa? Keskustelun ja ajatusten herättäminen on eri asia kuin halua ajaa omaa mielipidettään läpi oikeana. Toinen on arvoneutraalia toimintaa, toinen on arvolatautunutta.
Herra Manala kirjoitti:Onko sinulla mitään tietoa tai näyttöä joka ei olisi perse edellä puuhun kiipeämistä? Sinulla ei ole olemassa mitään näyttöä siitä, että zoofilia tekisi koirista käytöshäiriöisiä ja väkivaltaisia.
Sinulla ei ole mitään näyttöä siitä, etteikö näin kävisi. Vai onko? Mistä sen olet hankkinut? Anonyymien nettikirjoittajien runkkailupalstalta? On aika turhamaista nostaa omaa mutuasi sen yläpuolelle, mikä on koirien sielunelämään perehtyneiden alan ammattilaisten mutua.
Herra Manala kirjoitti:Ainoastaan spekuloit sen varassa, että johonkin eläimen käytöshäiriöön SAATTAA olla syynä zoofilia, koska lopputulos on ikävä juttu, niinkuin se Mansikin nussiminenkin on ikävää ja moraalitonta.
Mansikkien nussimiseen en ole ottanut minkäänlaista kantaa. Minulla on, parhaan ymmärrykseni mukaan varmempaa tietoa kuin sinulla siitä, että on hyviä syytä epäillä zoofilian aiheuttavan käytöshäiriöitä. Jos haluat keskustella asiasta ko. ammattilaisen kanssa, voin antaa hänen puhelinnumeronsa yksityisviestinä, jos olet todella kiinnostunut käymään asiasta keskustelua. Hän voi varmaankin kertoa tarkemmin, mihin johtopäätöksensä on perustanut. Sinä voisit tällä välin kertoa sen, mihin itse perustat omasi.
Herra Manala kirjoitti:Ihan samaan tapaan sen koiran käytöshäiriöt saattavat johtua vaikka salaman iskemisestä yläkertaan, ampiaisen pistosta, aivokemiallisesta epätasapainosta tai koiranomistajan huonosta kohtelusta koiraansa kohtaan, mutta se oliskin jo tosi epätodennäköstä. Kyllähän ne koiranomistajat tunnustavat ilman muuta pahoinpitelevänsä koiraa, mutteivät nussivansa sen kanssa. Joten ilman parempaa tietoa jos ei tule asiakkaalta selitystä, huitastaan tästä mieluummin yhdysviivat zoofilian ja koirien väkivaltaisten käytöshäiriöiden välille. Nnnnerokasta.
Sellaisen teorian tasoa, jossa kaikki muut selittävät tekijät saadan poissuljettua ei käytöstutkimuksissa saavuteta koskaan ihan siitä syystä, että se on mahdotonta. Jos se, että hyväksyt sellaisenkin tiedon, joka ei täytä näitä kriteereitä, on mahdotonta, on oman käsityksesi vastaisen mielipiteen todistaminen luonnollisesti yhtä mahdotonta. Kuitenkin vaikkapas koirien pahoinpitelyistä, aivokemiallisista epätasapainoista tai salaman iskemistä löytyy yleensä näyttöä, jolloin ne voidaan sulkea pois. Käytöshäiriöillä terminä viitataan yleensä sosiaalistumisprosessin ongelmiin. Esimerkiksi pahoinpidelty koira on yleensä arka, ei laumanjohtajan roolia ottava avoimesti aggressiivinen ja haastava.
Herra Manala kirjoitti:Kaduilla näyttää tulevan tälläkin hetkellä vastaan arvaamattomia dobermanneja, jotka tuntuvat pitävän minua alempina olentoinaan, joille voi tehdä mitä lystää. Ei siihen tarvita edes tytärtä. Nyt kuitenkin tiedän, että syy siihen on todennäköisesti zoofiliassa. Täytyykin seuraavan kerran vähän torua koiranulkoiluttajaa koiransa nussimisesta, kun alkaa näyttää siltä että ulkoiluttajalta meinaa karata koira hanskasta.
Et vastannut kysymykseeni. Sarkasmi on varmasti hyvä tapa olla vastaamatta ikäviin kysymyksiin.
Herra Manala kirjoitti:Moraalisaarnasta jeesusteluun on matkaa pelottavan vähän, jos edes sitäkään. Tässä tapauksessa ei näemmä sitäkään. Sinä et tee sitä etkä tätä. Minä taas olen sairas sekä moraalisesti kieroutunut.
Totesin jo aiemmin suoraan, etten pidä arvoistasi. Sairaaksi tai kierotuneeksi en ole sanonut, niin kauan kuin et tunnusta itse harrastaneesi seksiä eläimen kanssa. Kertoisitko kuitenkin henkeään pidättävälle lukijakunnalle, millä tavalla omien arvojesi ja moraalikäsitystesi aggressiivinen tuputtaminen on vähemmän saarnaamista tai jeesustelua kuin minunkaan? Ihan yhtä epäobjektiivista, arvosidonnaista ja mututietopohjaista asian tarkastelu sinunkin puoleltasi on, vaikka sitä kuinka lukisin. Jeesusteluksi leimaaminen on tietysti tehokas keino viedä keskustelun päähuomio argumenttien painavuudesta niiden esittäjän uskottavuuteen.
Herra Manala kirjoitti:Voit suoraan sanoen työntää moraalisi poikittain perseeseesi. Anteeksi, peppuusi. Ei tämä ole ensimmäinen eikä toinen kerta, kun sinä olet alkanut perustelemaan yleisiä faktoja omien moraaliarvojesi perusteella. Sen verran olen näitä sinun keskustelupuheenvuorojasi lukenut. Ei sinun tarvitse pitää minun arvomaailmastani lainkaan. En minäkään pidä sinun putkinäköisestä ja subjektiivisesta kannastasi, sekä naurettavista subjektiivisista moraaliperusteluistasi. Mitä tulee zoofilian rinnastamiseen pedofilian kanssa, se sinusta vasta typeryksen silmissäni tekeekin.
Voisitko osoittaa ne aiemmat kerrat kun "perustelen yleisiä faktoja OMILLA moraaliarvoillani", nyt kun kerran niihin viittaat. Ei liene vaikeaa, ei minulla ole täällä kovin pitkää viestihistoriaa.
Kantojen subjektiivisuudesta puhuminen antaa olettaa, että olet korottanut oman mielipiteesi objektiiviseksi? Vai miksi sanan subjektiivinen toistaminen on tarpeen? Eikö oma mielipiteesi ole subjektiivinen? Onko se objektiivinen, vaiko peräti Oikea Totuus?
Voisit myös perustella, miksi pedofilian rinnastaminen zoofiliaan on typerää. Monet käyttämistäsi argumenteista sopivat ihan suoraan pedofiilien suuhun. "En halunnut pahaa. Molemmat nauttivat siitä. Se itse halusi sitä. Se on mun lapsi ja mä määrään mitä meidän seinien sisällä tapahtuu. Eihän siihen sattunut." Ja rinnastus on osuva siltäkin osin, että molemmissa on kyse seksuaalisesta vallankäytöstä ja väkivallasta alisteista olentoa kohtaan, jonka seuraksena on hyvin suurella todennäköisyydellä psyyken vammautuminen.
Herra Manala kirjoitti:Siis mitäs mieltä nyt olitkaan? Että koukussa kiemurtelemisen Suomen mestaruutta ollaan ratkomassa aivan näillä metreillä?
Edelleen toistan sen semanttisen tosiasian, että sanonta "sairasta" ei viittaa tautiluokitukseen. En henkilökohtaisesti tunne yhtään zoofiilia, joten en voi sanoa onko kyse siitä että onko heillä päässä jokin vamma vaiko vain vääristyneet ja perverssit arvot. Kuten totesin, asetit suuhuni sanat että eläimiin sekaantujat olisivat sairata tai henkisesti koiran tasolla. Näinhän ole sanonut.
Herra Manala kirjoitti:Siitä olen melko varma, etten ole tyhmä, vaikka kyllä se varmasti helpottaisi kanssasi keskustelemista. Suvunjatkostasi ym. et olekaan sanonut mitään, enkä ole niin väittänytkään. Fiksumpi olisi huomannut, että esitin yksinkertaisia kysymyksiä.
Ei pidä paikkaansa. Totesit itse "Eläimiinsekaantujathan ovat vähintään sairaita ihmisiä mielestäsi." Se ei ole kysymys. Myöskään sanoessasi "Niin siis hullu ja mielenvikainen? Täyttä ymmärrystä vailla oleva? Koiran tasolla? Sehän on mukavaa kuulla." annat ymmärtää, että olet kuullut minun sanovan näin. Kenties omassa mielessäsi. Kuuletko useinkin ääniä?
Herra Manala kirjoitti:Biologinen? Mitä ihmettä, minne jäi moraali? Minne jäi arvot? Onko moraalisesti oikein kasvattaa eläin vankeudessa jotta sinä saat uuden talvitakin, ja liha-makaronilaatikon uuniin? No totta helvetissä on. Taas lähtee kumijeesukselta lapanen liikenteeseen, nimittäin synti on tullut mukaan kuvioihin. Seuraavaksi esittänet otteita raamatusta, jossa eläimiin sekaantuminen tuomitaan kuolemanvakavasti?
Synti tuossa yhteydessä oli rikkaan kielemme sana joka ei millään lailla viitannut raamattuun vaan teon moraaliseen arvosteluun. Jos sinun on pakko siihen yhteen sanaan takertua yrityksessäsi nakertaa uskottavuuttani, lienee paikallaan todeta tässä välissä, että itse pidän raamattua historiallisin tapahtumin ryyditettynä satukirjana ja vuosituhansia sitten eläneen paimentolaiskansan moraalikoodina, en minään muuna. Ennusteesi taisi nyt mennä hieman vikaan, eksyi varmaan samaan paikkaan minne työnsit kumijeesuksesi viime yönä.
Totesin jo, etten lähde eläinoikeuskeskusteluun yleisemmin. En ole kuitenkaan yhdenkään talvitakkini vuoksi yhdellekään eläimelle kärsimystä tuottanut, ellei sitten lampaiden villan ajelua sellaiseksi lasketa. Jos sinulle tuottaa jotain vaikeuksia erottaa moraalikeskustelua biologisista faktoista, kuten siitä että on olemassa lihansyöjiä, sekaravinnonsyöjiä ja kasvissyöjiä, taidat olla ihan väärässä keskustelussa mukana.
Biologinen fakta on esimerkiksi, ettei karhu pane aasia, muurahaiskarhu nuole mäyrän pimppiä eikä korppi käytä hiirtä itsetyydytykseen. Kaikekn tärkein biologinen fakta on, että ihminen on ainoa laji, jolla on todellinen valta muun lajisia eliöitä kohtaan. Sen vallan mukana tulee vastuu. Biologiset faktat ja moraalinormien määrittely lyövät kättä siis väistämättä.
Herra Manala kirjoitti:Et tietenkään halua lähteä keskustelemaan eläinten oikeuksista. Tuskin niillä mitään oikeuksia onkaan, niin kauan kun sinun moraaliarvojesi ja syntikirjasi sisällä liikutaan. Nyt ratkotaan sanojen suuhunlaittamisessa varmaankin jo PM:ää, ja onkin yht'äkkiä kiire pysyä otsikossa, kun aletaan tarkastelemaan kumiukon omia moraalipreferenssejä?
Syy on paljon yksinkertaisempi, se keskustelunaihe on liian laaja ja kuuluu toisen otsikon alle. En pidä rönsyilystä vaan haluan keskittyä tähän aiheeseen. Pakko ihailla, sinulla on aika kärkäs tapa keksiä erilaisia savuverhoja esitettyjen argumenttien laimentamiseen. Menin jo laskuissa sekaisin, montako operaatiota olet tässä yhdessä postauksessa suorittanut.
Herra Manala kirjoitti:Olet sinä raukkaparka heikoilla jäillä liikenteessä. Ei tässä nyt ollut kyse mistään yleisestä pahuuden mittauttamisesta, jossa hyväksikäyttö arvioidaan aina identtiseksi pahuudeksi (varsinkin kun sinä olet se taho joka kertoo mikä on hyväksikäyttöä ja mikä ei, MORAALIARVOJESI perusteella), vaan yksinkertaisesti eläimen elämän laatuun vaikuttavasta hyväksikäytöstä. Pysytään nyt siinä topikissa, etkös sitä halunnut? Millä tavalla eläimen elämän laatuun esimerkiksi turkistarhaus mielestäsi vaikuttaa? Neljäsosaneliömetrin kopissa ympäripyörimistä ei varmaan voi mielestäsi laskea hyväksikäytöksi yhtään samalla tavalla, kuin zoofiliaa. Kun...tota...se ei oo syntiä?
No jos haluat keskustella turkistarhauksesta tai häkkikanaloista, tehdään se toisessa ketjussa. Monenlaisen asian voi laskea hyväksikäytöksi, mutta on kokonaan eri asia minkälaisten tarpeiden tyydyttämiseksi se hyväksikäyttö tehdään. Ihan yhtä lailla syön vapaan kanan munia kuin olen nussimatta koiriani. Se ei kuitenkaan kuulu tähän keskusteluun. Jos kuitenkin pysyttäisiin täällä SEKSUAALISEN hyväksikäytön alueella.
Herra Manala kirjoitti:No nyt kun kysyit, niin tokihan! Kyllähän kuollut ruumis omaa minun moraaliarvojeni puolesta tietyn koskemattomuuden suojan, mutta jos joku haluaa kroppansa testamentata tieteelle, elintenkaupustelijalle tai nekrofiilille, niin mikäs minä olen asiaan mitään sanomaan. Ja ennen kaikkea: Mikäs sinä?
No kysymys kuuluu, että miksi? Miksei eläin omaa mielestäsi automaattista koskemattomuuden suojaa, jos se ei anna erikseen vakaasta harkinnasta tehtyä tahdonilmaisua siitä, miten sitä tulisi hyväksikäyttää, tietoisena seurauksista? Vainko siksi, ettei eläin voi tehdä niin eikä voi olla tietoinen seurauksista?
Herra Manala kirjoitti:Ja sinulle kun tuntuu olevan niin kovin vaikeaa erottaa suvaitseminen sairaudesta, niin otetaan vielä kertauksena, vaikka tuskin ymmärrät: Manalan mielestä: Zoofilia = Yök, ei kiihota, Nekrofilia = Yök, ei kiihota. Manalan mielestä tyhmää tuomita sairaaksi moraaliarvojen perusteella vain jos itseä ei kiihota.
Minustakin on tyhmää tuomita sairaaksi jos jokin seksuaalisuuden laji ei kiihota. Ei homomies, nahka, kumi, ruoskat, pissaleikit tms. kiihota itseäni lainkaan, mutta en silti pidä sairana niitä jotka moisesta pitävät. Kuten totesin, se arvoelementti tulee sieltä hyväksikäytöstä. Tasaveroiset voivat tehdä mitä lystäävät, kunhan eivät vahingoita muita. Hyväksikäyttö sen sijaan on iljettävää, ja sitä puolustelevien ihmisten arvot mielestäni kyseenalaisia. Muistaakseni puhuit kovasti moraaliarvojen kyseenalaistamisen puolesta tuolla edempänä. Sekö oikeus ei koske omiasi?