Mun havainnot sekä palstalta, liikenteestä, ympäristöstä että tutkimuksista jakavat ihmiset viiteen ryhmään liikenneasioissa. Koko tämä alati jatkuva keskustelu on hyvä heijastuma näistä kaikista ryhmistä:Vagabondo kirjoitti:Mulle on jotenkin tullut vaikutelma, että tässä asiassa mielipiteet jakautuu pitkälti sen mukaan, että ajaako ihminen pääosin lyhyitä siirtymiä vuotuisen kokonaiskilometrimäärän jäädessä alhaiseksi vai ajaako vuoden aikana paljon kilometrejä ja usein pitkiäkin matkoja, jolloin monesti ollaan liikenteessä vielä hiljaiseen aikaan.
Omasta näkökulmasta liikenteen liiallinen turvallisuushakuisuus hidastaa liikennevirtaa kohtuuttomasti.
1. Ryhmä on ajotaidoistaan epävarmojen ryhmä. Kokemuksen puute, epävarmuus tai fysiikan puutteet saavat tämän porukan ajamaan ylivarovaisesti ja alinopeutta. Usein ihan perustellustikin, käsittämättömän monella puolisokealla ja -kuurolla se kortti edelleen on. Osan käytös johtuu puhtaasti lainkuuliaisuudesta, ei haluta ylittää nopeusrajoitusta missään oloissa joten vedetään vähän ali.
2. Vähän suurempi ryhmä kuin edellinen on aidosti oikeasti yhteisiin pelisääntöihin sitoutuva porukka, joka lähtee siitä että rajoitukset ovat ammattilaisten oikein mitattaamia turvallisia enimmäisnopeuksia tai yhteisesti sovittu sääntö ja ajavat sitten niiden mukaan ihmisiksi, vaikka taitojensa puolesta ja omankin riskiarvionsa mukaan voisivat ajaa kovempaa. Kutsutaamme heitä vaikka "lähden riittävän ajoissa liikkeelle"-ryhmäksi. Kitinässä tätä edustaa esim. Kiukkutipu, joka kyllä varmaan paukuttaisi radalla useimmat palstan äijistä kumoon moottorivempaimilla.
3. Lainkuuliaisuus tulee sanktioista -ryhmä. Tämä porukka ei käytä pyöräilkypärää jos ei huvita, ellei siitä saa sakkoja. Tämä ryhmä ajaa sitä nopeutta, mistä ei tule penaltia. 80 km/h alueella hyvissä oloissa siis 90 mittarin mukaan. Tätä ryhmää ei sakot paljon purista ja jos sellainen tulee, siihen suhtaudutaan omana mokana, ei systeemin vikana. Kuulun itse tähän ryhmään.
4. Pelkästään sanktio-ohjautuva sakki. Nopeusrajoitukset on enintään ohjeellisia ja ajetaan edellisen puskurissa rikesakko/päiväsakko rajalla. Ohitellaan koska on niin kiire ja on niin tärkeä ettei ole aikaa hukattavaksi maisemien katseluun ryhmien 1 - 3 perässä. Tätä porukkaa sakot usemmiten vituttavat väkivaltakoneiston kiusantekona ja kyykyttämisenä, "liian alhaiset" nopeusrajoitukset ja valvontakamerat erityisesti ovat kiusantekoa. Tätä porukkaa rajoittaa oikeastaan vain suomalainen päiväsakkosysteemi. Tämä porukka lähtee lainkuuliaisuudessa oikeastaan siitä, että minkä mittainen sakko mulla on varaa maksaa ilman että vituttaa. Omat arvioit riskeistä ja omasta ajotaidosta koetaan oikeammaksi kuin systeemin kiusanteko.
5. Porukka jota ei mikään sakko tai sanktio pelota, kun kaasujalkaa kutittaa. Sisältää rattijuopot ja oman elämänsä Teuvot. Marginaalinen mutta vaarallinen sakki. Ryhmän 4 edustajat teuvoilevat joskus lämpiminä kesäöinä kun luulevat ettei voi jäädä kiinni.
Sanomattakin on selvää, että onnettomuuksissa yliedustettuja ovat ryhmät 1, 4 ja 5. Ryhmän 1 papat siksi, että eivät näe ja kuule. Ryhmän 4 ja 5 tyypit siksi, että yliarvioidaan omat ajotaidot, tilannenopeus ja "ei sieltä ennenkään kukaan tullut." Mielenkiintoiseksi homma käy juuri siinä, että vaikka tämän ryhmän pitäisi oman käytöksensä kautta juurikin ymmärtää rangaistuksen skaalatuvuuden toimivan turvallisuustekijänä, he eivät tunnu tajuavan. Samalla kun he itse koko ajan ääneen toteavat rangaistuksen ohjaavan käytöstä paremmin kuin lain säännön, silti he marisevat siitä eniten. Tyyppi joka kertoo ajavansa koko ajan rikesakkoalueella itse asiassa koko ajan argumentoi päiväsakkosysteemin puolesta. Kiinteät rangaistukset aiheuttaisivat sen, että se taso minkä kukin oman sisäisen logiikkansa kautta rationaalinen ryhmään 4 kuuluva valitsee muuttuisi varallisuuden mukaan. Uudella isourkuisella bemarilla ajava tärkeä ja kiireinen toimitusjohtaja voisi olla hyvinkin konsistentisti sitä mieltä, että jos 40 km/h maksaa 1000 € mulla on varaa siihen. Nyt taas kiireinen toimitusjohtaja ajaa 20 km/h koska on varaa maksella rikesakko silloin tällöin.
Oikein hieno esimerkki siitä, että lainkuuliaisuus ei rakennu lain säännöillä kuin tietylle osalle porukasta, loput tarvitsevat ohjausvaikutukseen riittävät sanktiot ja valvonnan. Mitä enemmän luen kirjoituksia näitä rikesakkorajoilla ajavista tyypeistä, sen vankemmin kannatan päiväsakkoja. Paradoksaalista kyllä, olen ollut huomaanivani että nämä ryhmän 4 tyypit itkevät myös palstalla eniten ja kovimpaan ääneen kun kiireinen toimitusjohtaja ajaa isolla BMW:llä pikkulapsen päälle suojatiellä ylinopeutta ja saa vain 6 kk ehdollista.