Merkittävimmät fobianne?

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Merkittävimmät fobianne?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Onko teillä enemmän tai vaikka vähemmän merkittäviä fobioita?

Omistani tulee mieleen:

1.) Enpä tiedä sopiiko tätä "fobiaksi" sanoa, mutta..

Minun on ilmeisen mahdotonta uskoa, että kelpaisin toisille olennoille. Voin kyllä olla kaveri heidän kanssaan, tehdä yhteistyötä heidän kanssaan, tehdä tuotteen joka heille kelpaa tai tapella heita vastaan jopa raakasti.

Mutta uskoa että itse kelvata toisille olennoille.. heh.. varsinkin naaraksille romanttis-seksuaalisesti. Ja ilmaista sellaista muutenkin kuin tekstillä... En pysty. Mahdollisesti tuohon on reaalisyyt, niin on... mutta että noin koen, on siinä joko omaa älliä tai joku häiriö. Edit: Ei niin, että kunnioittasin muita tai pitäisin heitä kaikkia edes parempina. Oleellista, että minä olen tässä, ulkomaailma on tuolla, ja ne ovat TOISIA olentoja.

Aivan eri asia sitten jos joku muu (esim nainen) ITSE lähestyy "sillai" ja selkeästi tai asia on rahalla sovittu. Silloin sitä rajaa ei tietenkään ole.

Muutenhan se on kuin koettaisin kävellä juhannuskokkoon.Yrittäkääpä itse.

2) Toinen fobiani on ainakin PUHELINfobia.

Ei niinkään jos minulle soitetaan, vaan jos joudun itse soittamaan tärkeää asiaa.

Silloin nimittäin on ihan oman äänen ja lyhyen ilmaisun varassa. Livenäkin tavaten on enemmän tilaa kuin puhelinsoitossa. Saati sitten kirjoittaen on vielä enemmän aikaa Puhelimessa täytyy ilmaista kaikki selkeästi ja tarkasti ja lyhyesti. ilman muuta viestintää.

Eilen tiistainakin minun piti soittaa kaksi puhelua, Tällä kertaa muiden moka molempien syy. silti hankalia. Toinen rahan arvoinen, toinen muuten vain tärkeä (myös se epäsexuaalisesti). Kylläpä pelotti niin, että piti etukäteen ryypätä aamupäivä, ja sitten tasapainolla kahvin kanssa. Hyvin onnistuin (olla sekä kohtelias että jämerä), mutta helevata sentäs!

Tarpeeksi minusta.
Entäs teidän muiden tai tuntemienne isompia tai pienempiä fobioita?
Yksinäisen runkkarin on elo pitkä tie
Ilman naisen syliä se hautaan asti vie
Toiiiset oon luotuja nussiiimaan
Toiset o-ohoon tuomittu runkkaamaaan
Näin yksin yyyyksiin vaiiiiin....
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Re: Merkittävimmät fobianne?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Toistaiseksi vain yksi, joskus melkoista paniikkiakin aiheuttava: hämähäkit. Ei niinkään isot ja karvaiset, vaan kaikki muut. *puistatus*
Work like a captain, play like a pirate.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 3775
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: (juna)Kisko

Re: Merkittävimmät fobianne?

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Lintuja pelkään, etenkin jos ovat isossa kasassa niin kuin esim. pulut. Pulut ja lokit ovat pahimpia, mutta myös hanhet ovat kaameita. Ne saavat minussa aikaan oksennusrefleksin. Sen sijaan nokikanoista tykkään, kun ovat niin leppoisia lättäjalkoja.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 1611
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Merkittävimmät fobianne?

Viesti Kirjoittaja KKK »

Isoja ihmisjoukkoja. Kännissä festareilla tms ei ole mitään ongelmia, mutta menepä selvinpäin sosiaaliseen tilanteeseen jossa paljon jengiä. Iskee joku ihme primäärifobia ja päässä kuuluu "VITTUUN TÄÄLTÄ!" Eilen viimeksi kävi näin, kehitin tekosyyn ja feidasin ns vittuun.

Mutsi on joskus kertonut, että polvihousuiässä sain pahasti turpaani joltain sakilaisporukalta ja pelkoilin jo pentuna jos kadulla hengaili kakaralauma. Itse en muista tapahtuneesta mitään, mutta oireilu kyllä tukee tätä teesiä.

Korkeat paikat. En ole (tietääkseni) pudonnut koskaan korkealta, toki mahdollista että vaippaiässä faija on heittänyt kolmesti ilmaan ja ottanut kahdesti kiinni. Välillä riittää pelkästään valokuva joka on otettu korkean rakennuksen huipulta niin polvet notkahtaa saman tien.

Sitten taas hullua että luolasukeltaminen oli ihan ookoo. Joo, mikäänhän ei ole ihmiselle niin turvallinen ja luonnollinen ympäristö kuin säkkipimeä veden täyttämä luola. Totta on että välillä alussa jänskätti aika lailla, mutta kokemus ja harjoittelu auttoivat, sekä oikea asenne. Prätkällä ajaessakaan ei koskaan pelota.

Yksi vielä:. toistuva teema unissa jossa menetän toisen jalkani polven alapuolelta. Syy ei käy koskaan selville, toinen koipi vaan puuttuu.
Viimeksi muokannut KKK, 08.05.2015 13:19. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Amazing shit happens!
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Merkittävimmät fobianne?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

- paha tulipalofobia
- korkeat paikat
- väenpaljoudet, varsinkin äänekkäät
- uiminen vedessä jos ei näe pohjaa
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Re: Merkittävimmät fobianne?

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Ahtaanpaikan kammo (erittäin hyvä ominaisuus savusukellusta tekevälle palomiehelle), ihmiskauhu (ujous, ahdistus).

Kamalin toistuva uni on semmonen, missä putoon ihan saatanan korkeelta johonkin sähkölinjoihin ja ne singauttaa mua korkeammalle ja korkeammalle joka kerta aina sama kauhu kun maankamara taas lähenee. Tätä on alkanut taas ilmenemään, eli saletisti elämässä on jotain pielessä.

edit: muuten en siis juurikaan hätkähdä korkeita paikkoja t nimim pyjama päällä torninosturin puomin päässä liikesarjoja tehnyt
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Merkittävimmät fobianne?

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Olin aika voimakkaasti korkeanpaikankammoinen. Ei minusta pilvenpiirtäjän rakentajaa saa vieläkään, mutta noin 9h New Yorkissa koneeseen nousun jälkeen huomasin kammossani merkittävän vähenemän. Tämän kanssa jo pärjää.

Outo ahdistus tulee joskus voimakkaassa tulessa.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Kottarainen
Kitisijä
Viestit: 2081
Liittynyt: 18.01.2011 23:14

Re: Merkittävimmät fobianne?

Viesti Kirjoittaja Kottarainen »

Onhan näitä. Ei estä kuitenkaan toimintakykyä. Korkeat paikat, lentäminen nyt ainakin. Mihinkään merkittäviin lääketieteellisiin toimenpiteisiin mua ei saa ilman kunnon esilääkitystä, onneksi sellainen on keksitty, niin taas oli kliffaa polvitähystyksessä. Se on hassua, että mieluummin puhun kasvotusten, kuin puhelimessa tuntemattomien kanssa. Se vaan on epämiellyttävää, vaikkei puhelut sen takia soittamatta jää. Ja ihan hassua on, ettei koske taas ollenkaan ammattiroolissa toimimista.

Mun fobiat liittynee aika paljon siihen, et mulla pitäis olla asiat omissa käsissä, ei kenenkään vieraan.
Kottarainen on luokiteltu yhdeksi maailman sadasta haitallisimmasta vieraslajista.
Avatar
Kottarainen
Kitisijä
Viestit: 2081
Liittynyt: 18.01.2011 23:14

Re: Merkittävimmät fobianne?

Viesti Kirjoittaja Kottarainen »

Jannen kommenttiin liittyen, en yleensä ikinä muista uniani, ja varsinkin toistuva uni on mulle täysin tuntematon käsite. En muista ikinä nähneeni samaa unta kahdesti.
Kottarainen on luokiteltu yhdeksi maailman sadasta haitallisimmasta vieraslajista.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Merkittävimmät fobianne?

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mulla on helpottanut iän myötä suurin osa. Mitään fobiatasoista pelkoa tuskin on koskaan ollutkaan, mutta muutkin muuttuneet lievemmiksi. Kissoista en pidä vieläkään, enkä ampiaisista, mutta lasken molemmat normaaliksi itsesuojeluksi. Pahimpien painajaisten aiheena on edelleen hampaiden vaurioituminen, mutta tästä johtuen hammaslääkäri on ystävä, ei vihollinen. Edelleen vaihdan kanavaa/ käännyn pois ja tukin korvat jos tv:ssä tehdään jotain jonkun hampaille, on se sitten maila suuhun jääkiekossa tai tappelu elokuvassa.
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 3775
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: (juna)Kisko

Re: Merkittävimmät fobianne?

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

exsu kirjoitti:Mulla on helpottanut iän myötä suurin osa. Mitään fobiatasoista pelkoa tuskin on koskaan ollutkaan...
Ei mullakaan paitsi ne linnut.

Ihmismassoja kammoksun jne. mutta en sitä fobiana pidä.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 1844
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Merkittävimmät fobianne?

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Mulla on sellainen keskikorkeanpaikan kammo. Tarkoittaa noin suurinpiirtein Näsinneulaa tai Puijon tornia. Esimerkiksi lasilattia Shanghain Pearl Towerissa ei jostain syystä tuntunut miltään.
Who says you need to buy a guitar?
Vastaa Viestiin