NuoriDaavid kirjoitti: Kuinka vitun typerä työantaja
Toki noinkin.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että monella palvelualalla henkilöstökulut ovat merkittävä osa - jopa 25% liikevaihdosta. En tiedä paljonko sinun alalllasi tuo jakauma on, luulisin että pienempi siivu menee henkilöstökuluihin?
Ei sillä, itsekin olen herkkä äänestämään jaloillani ja lompakollani jos koen saavani paskaa palvelua - ja kirjoitan varmasti jokaisesta huonosta ja erityisen hyvästä kokemuksesta palautteen palvelun tuottajalle. Jos palaute ei päädy pomoille saakka, ei siitä yleensä ole mitään apua epäkohtien korjaamisessa.
Hauskoja juttuja silti tuolla "Aasiakkaassa"
“Ottaisin campari-tuoremehun. Tunnetko?”. Anteeksi? Jos työskentelee tällä puolella tiskiä, yleensä pulloissa olevista tuotteista ja niitä yhdistelemällä saatavista tuotteista kuuluu tietää jotain olennaista. Ja vaikka ei tietäisikään, paljastaako nimi CAMPARI ja TUOREMEHU mitään? Aika hiljaista.
“Kossukola”. “Ole hyvä”. “Mistä kossusta teit tämän?”. Niinno. Se on tämä ihan suomalainen Koskenkorva. Voi hyvä luoja.
NuoriDaavid kirjoitti: Kuinka vitun typerä työantaja
Toki noinkin.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että monella palvelualalla henkilöstökulut ovat merkittävä osa - jopa 25% liikevaihdosta
Toki toki. Mutta tässä tapauksessa uskon, että lisäpanostus olisi kannattanut. On kaupan imagonkin kannalta huono juttu, kun tiskillä on jonoa ja myyjä vain selkä asiakkaisiin päin tiskaa veitsiä. Se ei siis ollut myykän vika.
En kyllä tosiaan aina tajua näitä henkilömitoituksia. Esim Bon Jovin konserttia edeltävästi stadionin vierellä olevan kuppilan terassilla oli KAKSI tarjoilijaa.
Asiakkaat olisivat ostaneet monta kertaa enemmän, mutta tarjoilijat eivät ehtineet myydä. Muutama tarjoilija lisää olisi tuonut omistajalle reilusti lisää hilloa.
daddykillkill kirjoitti:Sitäpaitsi moni työnantaja ei maksa kuin minimaalisesta määrästä "taustatunteja", joten tilityksiin ja ravintolan siivoamiseen voi olla käytettävissä todella vähän aikaa.
Tähän törmäsi kerran Maximarketissa (nykyinen Prisma). Olin lihatiskillä noin puoli tuntia ennen sulkemisaikaa. Jonossa monta asiakasta. Kaksi työntekijää, joista toinen koko ajan pesi kalustoa.
Kysyin kaluston pesijältä, eikö hänen pitäisi palvella asiakkaita. Mies selitti aivan asiallisesti, että työnantaja ei maksa ylitöistä kuin muutaman minuutin (tjsp) ja pesu on pakko aloittaa tuossa vaiheessa, koska muuten menee omalle ajalle.
Ainakin ennen (siihen aikaan kun kaupassa työskentelin) maksettiin mielestäni puoli tuntia yli, jonka piti kyllä riittää vaikka olisi aloittanut vasta asiakkaiden lähdettyä. Ennakointi onkin sitä että pääsisi lähtemään työpaikalta jo 15 tai 20 yli eikä vasta puolelta.
Toisaalta pesijältä taisi jäädä tarkoituksella mainitsematta että hän tuntee erityistä antipatiaa myös viimeisellä puolituntisella kauppaan rientäviä viime hetken asiakkaita kohtaan koska se juuri estää tuota etukäteisvalmisteluja, mutta omapa on mokansa.
Täytyy tosin sanoa että kun olin kassalla tuuraamassa sulkemisaikaan, hieman meinasi panna vituttammaan esim. laitapuolen kulkija joka päätti maksaa ostoksensa pussillisella pienimpiä mahdollisia kolikoita juuri kun olimme sulkemassa. Teki mieli kieltäytyä rahojen vastaanotosta, mutta tyydyin huokaisemaan voimakkaasti ja lyömään kyseistä miestä pari kertaa täysillä päin taulua.
NuoriDaavid kirjoitti:Ehkä tarjoilijoita ei sitten ollut saatavilla?
Helsingissä? Varmasti on. Paskaa resurssointia ja ahneutta.
Ahneuttahan se nyt ei ollut misään tapauksessa. Ahne olisi laittanut lisää tarjoilijoita ja monikertaistanut myyntinsä (tietysti tyhmä ja ahne saattaa mitoittaa homman noin, ettei vaan ole liikaa työvoimaa, nyt kyllä ampui omaan nilkkaan).
Nyt viinaa jäi paljon myymättä, kun porukka ei saanut juomiaan. Jengiä jonotti tiskin ympäri (O:n muotoinen tiski) kahdessa kerroksessa ja kaksi tarjoilijaa myi viinaa niin paljon kuin ehti. Kaksi lisää olisi ainakin mahtunut ja olisivat tuplanneet myynnin.
Viimeksi muokannut NuoriDaavid, 26.08.2008 11:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
daddykillkill kirjoitti:
Toki noinkin.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että monella palvelualalla henkilöstökulut ovat merkittävä osa - jopa 25% liikevaihdosta. En tiedä paljonko sinun alalllasi tuo jakauma on, luulisin että pienempi siivu menee henkilöstökuluihin?
Terveydenhuoltoalalla henkilöstömenojen osuus on keskimäärin 70 prosenttia.