Kitinän oma pieni alkoholiblogi!

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 5353
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kitinän oma pieni alkoholiblogi!

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Mitenköhän nuo tutkimustiedon tulokset on saatu? Onko mukana myös Virosta ym. tuotu alkoholi? Entä kotiviinit ym.? Alkon juomat, ruokakauppojen keskari, ravintolat ja kuppilat?

Sinua vaivaa tuo Enemmistö on oikeassa-syndrooma. Ei enemmistö aina ole oikeassa.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kitinän oma pieni alkoholiblogi!

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Homeboy65 kirjoitti:Sinua vaivaa tuo Enemmistö on oikeassa-syndrooma. Ei enemmistö aina ole oikeassa.
Mutta koska vähemmistö käsittää vain yhden henkilön, ei emppiiristäkään tutkimustasi voi verrata mihinkään.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kitinän oma pieni alkoholiblogi!

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Homeboy65 kirjoitti:Mitenköhän nuo tutkimustiedon tulokset on saatu? Onko mukana myös Virosta ym. tuotu alkoholi? Entä kotiviinit ym.? Alkon juomat, ruokakauppojen keskari, ravintolat ja kuppilat?

Sinua vaivaa tuo Enemmistö on oikeassa-syndrooma. Ei enemmistö aina ole oikeassa.
En minä puhu enemmistöstä. Minä puhun tutkimustiedosta. Tutkimuksen luonteeseen kuuluu, että käytetyt metodit ja aineisto ovat julkisia. Älä siis viitsi lässyttää jos sinulla ei ole tarjota parempaa tietoa. Enemmistö on useimmiten väärässä, esim. kun kysytään liittymisestä Natoon tai suurituloisten verotuksesta. Jos sinua hävettää, että enemmistö käyttää vähemmän alkoholia kuin sinä, se ei oikeastaan ole minun ongelmani.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kitinän oma pieni alkoholiblogi!

Viesti Kirjoittaja exsu »

Riskirajat vaihtelevat maakohtaisesti. Suomessa on käynyt joku väärinkäsitys siitä, että kyseessä on joku turvaraja, jonka sisällä pysytteleminen takaisi käytön vaarattomuuden. Todennäköisesti 24 / 16 annosta viikossa kuitenkin tuo mukanaan jo vähintäänkin terveyshaittoja. Todennäköisesti nuo kertakulutuksen rajat ovat tosiaan yhteyksissä niihin promilleihin, missä ihmiset alkavat koheltamaan keskimäärin. Runsaan kertakäytön suurimmat riskit liittyvät nimenomaan tapaturmiin, tappeluihin, päihtyneenä ajamisiin, myrkytyksiin, sammumisiin jne. lieveilmiöihin. Syöpäriskit, psykoosit ja muut terveys- ja mielenterveysongelmat liittyvät pitkäaikaiskäyttöön.

Pyöri pöydällä vieressä joku tilastopaperi, niin jaan sen tänne. Homie voi sen pohjalta miettiä vaikka sen humalajuonnin yleisyyttä:

Työikäisistä suomalaisista
10% on raittiita
30% on kohtuukäyttäjiä ilman humalajuontia
30% kohtuukäyttäjiä, harvoin humalassa
20% kohtuukäyttäjiä, usein humalassa
5% suurkuluttajia
5% alkoholiriippuvaisia

Kiinnostava kohta tässä on tuo 20% kohtuukäyttäjiä, jotka ovat usein humalassa. Oletan, että tällä tarkoitetaan tyyppejä, jotka juovat sen. max 7 kerrallaan enintään kolmesti viikossa. Omaan korvaan se ei kuulosta kohtuulliselta, vaikka siis näiden virallisten määritelmien mukaan onkin. Meillä siis annosrajat ovat melko korkeat. Anyways, tilastojen mukaan siis 50% työikäisistä on vain harvoin humalassa. 4 x 2kk:ssa ei ole harvoin.
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Kitinän oma pieni alkoholiblogi!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:
So Hard kirjoitti: Riskikäytön raja on miehellä 7 annosta kerralla. Mulla tuo on ylittynyt tänä vuonna kerran. Onko sulla 4 vai enemmän?
Exsu asian harrastajana tietää tämän ehkä paremmin, mutta mun käsittääkseni tämä raja on aivan suomalainen keksintö. Eli kertakäytön määrää ei maailmalla yleensä ole määritelty, vaan puhutaan viikkokulutuksesta. Kerran yritin oikein selvittää, mistä tämä tulee ja ilmeisesti kyseessä on aika lailla stetson-harrison määrä, joka perustuu ajatukseen, että onnettomuusriski kasvaa, kun ollaan enemmän humalassa, kuin jos ollaan vähemmän humalassa. Mun tietääkseni tutkimustietoa siitä, että 8 annosta kerran viikossa olisi epäterveellisempää kuin 2 annosta 4 kertaa viikossa ei ole ole.

Onko exsulla parempaa tietoa asiasta?
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=dlk01085

"Muiden terveysvaikutuksien osalta alkoholin käytön haitaton taso näyttää olevan samaa luokkaa. Alkoholin käyttötapa vaikuttaa myös. Jos juo paljon ja nopeasti yhdellä kertaa, se pahentaa terveydentilaa enemmän kuin jos joisi saman määrän hitaasti monen päivän aikana ja useassa erässä."
Joo-o. Mutta olisi mukava saada siihen joku tutkimustietoon perustuva lähde. Koska tosiaan mun tietääkseni maailmalla ei yleensä määritellä kertakäytön rajaa ja tämä 7 annosta on suomalainen keksintö. Toki on selvää, että vaarallisempaa juoda kerralla 70 annosta (saattaa johtaa kuolemaan alkoholimyrkytyken takia, jos ei oksenna) kuin 7:nä päivänä peräkkäin 10 annosta.

Mutta onko se raja juuri 7 annosta? Ainakaan en löytänyt siihen kerran mitään muuta lähdettä kuin suomalaiset suositukset.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 5353
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kitinän oma pieni alkoholiblogi!

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

So Hard kirjoitti:
Homeboy65 kirjoitti:Mitenköhän nuo tutkimustiedon tulokset on saatu? Onko mukana myös Virosta ym. tuotu alkoholi? Entä kotiviinit ym.? Alkon juomat, ruokakauppojen keskari, ravintolat ja kuppilat?

Sinua vaivaa tuo Enemmistö on oikeassa-syndrooma. Ei enemmistö aina ole oikeassa.
En minä puhu enemmistöstä. Minä puhun tutkimustiedosta. Tutkimuksen luonteeseen kuuluu, että käytetyt metodit ja aineisto ovat julkisia. Älä siis viitsi lässyttää jos sinulla ei ole tarjota parempaa tietoa. Enemmistö on useimmiten väärässä, esim. kun kysytään liittymisestä Natoon tai suurituloisten verotuksesta. Jos sinua hävettää, että enemmistö käyttää vähemmän alkoholia kuin sinä, se ei oikeastaan ole minun ongelmani.
Vastaapa noihin KYSYMYKSIINI, jotka esitin. Capish?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Kitinän oma pieni alkoholiblogi!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti:
5% alkoholiriippuvaisia.
Tämä ilmeisesti tarkoittaa sellaista addiktiota, että voi päästää promilleja nollaan ollenkaan? Henkinen riippuvuus on uskoakseni erittäin paljon yleisempää.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kitinän oma pieni alkoholiblogi!

Viesti Kirjoittaja exsu »

Juomatapoja ei lasketa myydyn alkoholin pohjalta vaan kyselyiden. Eli ihan sama juovatko kotiviiniä, viruvalgeeta vai pirkkaolutta.
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kitinän oma pieni alkoholiblogi!

Viesti Kirjoittaja exsu »

James Potkukelkka kirjoitti:
exsu kirjoitti:
5% alkoholiriippuvaisia.
Tämä ilmeisesti tarkoittaa sellaista addiktiota, että voi päästää promilleja nollaan ollenkaan? Henkinen riippuvuus on uskoakseni erittäin paljon yleisempää.
Olettaisin, että hoitoa vaativaa riippuvuutta.
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Kitinän oma pieni alkoholiblogi!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti:Todennäköisesti nuo kertakulutuksen rajat ovat tosiaan yhteyksissä niihin promilleihin, missä ihmiset alkavat koheltamaan keskimäärin. Runsaan kertakäytön suurimmat riskit liittyvät nimenomaan tapaturmiin, tappeluihin, päihtyneenä ajamisiin, myrkytyksiin, sammumisiin jne. lieveilmiöihin. Syöpäriskit, psykoosit ja muut terveys- ja mielenterveysongelmat liittyvät pitkäaikaiskäyttöön.
Jep
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 5353
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kitinän oma pieni alkoholiblogi!

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

exsu kirjoitti:Juomatapoja ei lasketa myydyn alkoholin pohjalta vaan kyselyiden. Eli ihan sama juovatko kotiviiniä, viruvalgeeta vai pirkkaolutta.
Luuletko että noihin kyselyihin vastataan aina rehellisesti?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kitinän oma pieni alkoholiblogi!

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Homie, montako annosta sun lärvit keskimäärin on?
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 5353
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kitinän oma pieni alkoholiblogi!

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Homie, montako annosta sun lärvit keskimäärin on?
Tarpeeksi. En keskustele tästä asiasta, koska luulen että ko. keskustelu alkaisi potuttamaan minua entistä enemmän.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kitinän oma pieni alkoholiblogi!

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Homie, montako annosta sun lärvit keskimäärin on?
Tarpeeksi. En keskustele tästä asiasta, koska luulen että ko. keskustelu alkaisi potuttamaan minua entistä enemmän.
Eli enemmän kuin kitinäraati pitäisi kohtuullisena. Ja ilmeisesti sen verran reilusti enemmän, että sinäkin asian tiedostat, etkä kehtaa määrää kertoa. En voi sanoa olevani yllättynyt.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Re: Kitinän oma pieni alkoholiblogi!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Eilen nautiskelin viisi pinttiä Karhun Tuplahumalaa. Paskammöevä, ei niistä tullu humalaan :/
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 5353
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kitinän oma pieni alkoholiblogi!

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Ajatelkoon Kitinäraati mitä vaan. Edelleen toivoisin SH:lta ja exulta vastauksia (klo 11.53. ja 12.05.) kysymyksiini.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kitinän oma pieni alkoholiblogi!

Viesti Kirjoittaja exsu »

Homeboy65 kirjoitti:
exsu kirjoitti:Juomatapoja ei lasketa myydyn alkoholin pohjalta vaan kyselyiden. Eli ihan sama juovatko kotiviiniä, viruvalgeeta vai pirkkaolutta.
Luuletko että noihin kyselyihin vastataan aina rehellisesti?
Niitä tuloksia vertaillaan kokonaiskulutukseen ja muihin saatavilla oleviin päihdetilastoihin. Koska prosenttiosuudet ovat noin laveita, niin uskon, että kokonaisuus on todellisuutta kuvaava. Osa vähättelee, osa liioittelee, totuus on siinä jossain välissä. Riippuu myös kyselyajankohdasta, lomakaudet ovat monella kosteampia kuin arki. Jos haluat nähdä tämän mielipideasiana, niin mun mielestä nämä tilastot ovat luotettavampia kuin sinun perstuntumasi, koska niissä otanta on suurempi kuin sinun (tai minun) sosiaalisessa piirissäsi.
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Kitinän oma pieni alkoholiblogi!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Ja kyllähän nuo tilastot saadaan aika hyvin kalibroitua sillä, että alkon myynnin määrä ja ravintolamyynnin määrä tiedätään tarkalleen ja matkustajatuonnistakin on varsin hyvä käsitys.

Jos (kun) nähdään, että ihmiset ilmoittavat juovansa vain osan Suomessa myytävästä ja maahan tuotavasta alkoholista, niin tästä saadaan korjauskerroin, jolla haastattelutukimuksissa ilmoitetut määrät voidaan korjata.

Muistaakseni haastattelututkimuksissa ihmisten arvioidaan ilmoittavan n 1/3 todellisesta alkoholin käytöstään? Exsu tietää paremmin. Tämä otetaan tietysti huomioon korjauskertoimilla.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 05.03.2015 14:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 5353
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kitinän oma pieni alkoholiblogi!

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

exsu kirjoitti:
Homeboy65 kirjoitti:
exsu kirjoitti:Juomatapoja ei lasketa myydyn alkoholin pohjalta vaan kyselyiden. Eli ihan sama juovatko kotiviiniä, viruvalgeeta vai pirkkaolutta.
Luuletko että noihin kyselyihin vastataan aina rehellisesti?
Niitä tuloksia vertaillaan kokonaiskulutukseen ja muihin saatavilla oleviin päihdetilastoihin. Koska prosenttiosuudet ovat noin laveita, niin uskon, että kokonaisuus on todellisuutta kuvaava. Osa vähättelee, osa liioittelee, totuus on siinä jossain välissä. Riippuu myös kyselyajankohdasta, lomakaudet ovat monella kosteampia kuin arki. Jos haluat nähdä tämän mielipideasiana, niin mun mielestä nämä tilastot ovat luotettavampia kuin sinun perstuntumasi, koska niissä otanta on suurempi kuin sinun (tai minun) sosiaalisessa piirissäsi.
Kiitos. Hyvä vastaus. En väitä vastaan.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 5353
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kitinän oma pieni alkoholiblogi!

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Röpötyskeskustelun lomassa huomautan, että suunnittelen röpöttämistä ylihuomenna. Jos ostaisi Highland Queen-viskiä tällä kertaa.
Ja SH:lle vielä huomautan että nenänvalkaisukauteni eivät todellakaan johdu paalun puutteesta. Voin minä ainakin vipatakin eri tahoilta jos tarve vaatii.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Re: Kitinän oma pieni alkoholiblogi!

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Homeboy65 kirjoitti:Ja SH:lle vielä huomautan että nenänvalkaisukauteni eivät todellakaan johdu paalun puutteesta. Voin minä ainakin vipatakin eri tahoilta jos tarve vaatii.
Rakas Homie, ymmärrätkö, että juuri tällainen käytös vahvistaa palstalaisten näkemystä suhteestasi alkoholiin? Aika harva alkoholiin "terveellä" tavalla suhtautuva lainaa rahaa päästäkseen dokaamaan.
Work like a captain, play like a pirate.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 5353
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kitinän oma pieni alkoholiblogi!

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vesper kirjoitti:
Homeboy65 kirjoitti:Ja SH:lle vielä huomautan että nenänvalkaisukauteni eivät todellakaan johdu paalun puutteesta. Voin minä ainakin vipatakin eri tahoilta jos tarve vaatii.
Rakas Homie, ymmärrätkö, että juuri tällainen käytös vahvistaa palstalaisten näkemystä suhteestasi alkoholiin? Aika harva alkoholiin "terveellä" tavalla suhtautuva lainaa rahaa päästäkseen dokaamaan.
Pyhä yksinkertaisuus. :roll:
Kyllä varmaan tajuat että työttömällä ei ole niin paljon rahaa kuin työssäkäyvällä? Aina joskus olen vipannut muuhunkin tarpeeseen, en vain röpöttämiseen. En kovin usein tosin.
On se mainiota että tämän(kin) pointin käännät merkiksi että minulla olisi alko-ongelma. Eli väännän vieläkin rautalangasta nuo em. nenänvalkaisukauteni: OLISI OLLUT varaa röpöttää mutta en röpöttänyt koska päätin niin. Terveydelliset syyt, tietysti rahankin säästö lisäksi. Capish?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kitinän oma pieni alkoholiblogi!

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Homie, sähän olet itse kertonut, kuinka lääkitset ahdistustasi alkoholilla. Miten tämä mielestäsi suhtautuu mahdolliseen alkoholismiisi?
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Re: Kitinän oma pieni alkoholiblogi!

Viesti Kirjoittaja Vesper »

I rest my case.
Work like a captain, play like a pirate.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 5353
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kitinän oma pieni alkoholiblogi!

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Homie, sähän olet itse kertonut, kuinka lääkitset ahdistustasi alkoholilla. Miten tämä mielestäsi suhtautuu mahdolliseen alkoholismiisi?
Taitaa olla aika yleinen "lääke", vai? En oikein ymmärrä kysymystäsi.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Vastaa Viestiin