Vagabondo kirjoitti:urpiainen kirjoitti:exPertti kirjoitti:("yksityisautoilua hankaloitetaan, että saataisiin joukkoliikenteen käyttäjämäärät nousuun")
No näytähän nyt joku *uskottava* esimerkki siitä, että liikennesuunnittelua todellakin tehdään salaliittoteoriasi mukaan, niin muokkaan kyllä omia käsityksiäni. Esimerkiksi ei kuitenkaan kelpaa liikennejärjestelmien kokonaisuuden suunnittelu, jossa myös esimerkiksi jalankulkijoiden, joukkoliikenteen ja pyöräilijöäiden sujuva liikkuminen otetaan myös huomioon, eikä kaikkea optimoida autoilijoiden mukaan.
Lueppa nyt urpsu huolellisesti. Perttihän nimenomaan puhuu tuosta kokonaisuuden suunnittelusta jota kiellät käyttämästä esimerkkinä eikä mistään salaliittoteorioista. Te vaan kaipaatte erilaista painotusta autoilun suhteen siinä suunnittelussa minkä takia toinen kokee sen suunnittelun yksityisautoilun hankaloittamisena ja toinen tasapainon optimoimisena.
Ok. Keskustelimme tästä: "Urpsu hyvä, juuri tämän mystisen kokonaissujuvuuden nimissä koetetaan hankaloittaa yksityisautoilua toivoen turhautumisen ohjaavan suurempaan helpotetun joukkoliikenteen käyttöön." Esimerkkejä siitä, että liikennesuunnittelua ohjaa nimenomaan halu hankaloittaa autoilua, piti olla lehdet pullollaan; yhtään vain ei ole löytynyt. Mä luulen, että oikea muotoilu olisi suurinpiirtein se, että liikennesuunnittelu esim. Helsingissä lähtee siitä, että siinä missä sairaalan sänky on aina lämmin, Helsingin kadut ovat aina ruuhkaisia: autoiluyhteyksien kysyntää on niin paljon, että liikenne tuppaa asettumaan tasapainotilaan, jossa ruuhkia syntyy aika lailla. Tästä syystä johtoajatus suunnittelussa ei ole autoilun sujuvoittaminen kaikin keinoin ja varaamalla aina vain lisää tilaa autoille, vaan kapasiteetiltaan helpommin kasvatettavan joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn saattaminen sujuvaksi vaihtoehdoksi yksityisautoilulle.
En oikein usko, että Pertin kuvaamaa ideologista autoilun tahallista hankaloittamista juuri esiintyy oikeassa kaupunkisuunnittelussa, vaan pikemminkin tavoitteena on taata mahdollisuus sujuvaan liikkumiseen mahdollisimman monelle tilanteessa, jossa tilaa on kovin vähän ja väkeä kovin paljon. Toki tästä on seurauksena usein joukkoliikennevälineiden suosiminen autoilijoiden kustannuksella (bussikaistat, ratikat ja bussit ensin läpipäästävät liikennevalot, jne.), mutta tämä on johtoajatuksen seuraus, ei itse johtoajatus. Suunnittelussa ei minusta myöskään ole mitään mystistä. Kuvaavaa minusta on, että Pertin esimerkit liittyvät kuviteltuihin suunnitelmiin autojen kieltämisestä Hämeentieltä tai foliohattuiluun siitä, että ehdotettujen kymmenien ellei satojen miljoonien monitasoliittymien korvaaminen liikkennevalo-ohjatuilla risteyksillä perustuisi haluun haitata autoilijoita. Kyllä tässä minusta taas kerran salaliittoteoretisoinnin tunnusmerkit täyttyvät.
Muuten olet toki oikeassa: tasapainoinen kokonaissyteemi on aina kompromissi, ja eri tahot haluavat tietysti painottaa tätä kompromissia eri suuntiin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."