Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1551
Liittynyt: 11.11.2012 17:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja MrM »

Joo, mullakin on ollut tapana viimisen kahden läppärin kanssa asentaa windows heti uudelleen puhtaana kun oon koneen ekaa kertaa käyttöön ottanut ja huvin vuoksi katsonut mitä kaikkea sontaa se OEM-asennus sinne asentaa ja millasen levyjaon/palautushommat se sinne tekee. Tuloksena on yleensä karkeasti kaksi kertaa nopeammin käynnistyvä läppäri ilman omituisia BSOD:ita ja muita kökköilyjä.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

MrM kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Hankalaa. En mä kyllä ihan sitä Fujitsun tonnia haluaisi maksaa. Saa nähdä, miten tässä käy.
Maksa se tonni vaan kiltisti. SSD on käytännössä pakkohankinta, et takuulla kadu. SSD-levyn, muistin, näytön Full HD resoluution ja USB 3.0:n perusteella toi kone on käypää käyttövaluuttaa vielä vuosien päästä. Se 600 euron kone välttämättä ei.
Joo, kyllä se pahasti tähän suuntaan alkaa kallistua. Kai näissä Verkkokaupan systeemeissä on sitten se käyttöjärjestelmä asennettuna asianmukaisesti Kitinä-approved tavalla nimenomaan sinne SSD:n puolelle, vai joudunko itse (uudelleen) asentamaan sen? Ja mitä tuo on oikeasti tarkoittanut tuo saatavuus 2-5 päivää?

Jotenkin mulla on aina sellainen vähän herkistyvä olo kun Kitinän normaalisti kuitenkin aika v-tyylisesti kommentoiva raati auttaa miestä mäessä nopeasti, asiaan osuvasti ja erinomaisen informatiivisesti. Kiitoksia! Toisinaan tämä on tosi hyödyllinen ja tukeva yhteisö. En pärjäisi ilman tietä. Tai sitten vain vedätätte mua ja nauratte partaanne kun köyhältä lähtee tonni ihan turhaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

urpiainen kirjoitti: Kai näissä Verkkokaupan systeemeissä on sitten se käyttöjärjestelmä asennettuna asianmukaisesti Kitinä-approved tavalla nimenomaan sinne SSD:n puolelle, vai joudunko itse (uudelleen) asentamaan sen?

Kait tuo on vähän sama asia kuin onko auton luovutushuollossa autoon tankattu oikeaa polttoainetta :D
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: Kai näissä Verkkokaupan systeemeissä on sitten se käyttöjärjestelmä asennettuna asianmukaisesti Kitinä-approved tavalla nimenomaan sinne SSD:n puolelle, vai joudunko itse (uudelleen) asentamaan sen?
Kait tuo on vähän sama asia kuin onko auton luovutushuollossa autoon tankattu oikeaa polttoainetta :D
No sehän se tässä mun ongelma onkin, että joko näihin tietokoneisiin pitää nykyisin ostaa joku luovotushuolto mukaan. Näyttävät kutakuinkin sellaista viidellä kympillä verkkokaupassa kauppaavan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: Kai näissä Verkkokaupan systeemeissä on sitten se käyttöjärjestelmä asennettuna asianmukaisesti Kitinä-approved tavalla nimenomaan sinne SSD:n puolelle, vai joudunko itse (uudelleen) asentamaan sen?
Kait tuo on vähän sama asia kuin onko auton luovutushuollossa autoon tankattu oikeaa polttoainetta :D
No sehän se tässä mun ongelma onkin, että joko näihin tietokoneisiin pitää nykyisin ostaa joku luovotushuolto mukaan. Näyttävät kutakuinkin sellaista viidellä kympillä verkkokaupassa kauppaavan.
Mä luulen, että tuossa kuten muissakin läppäreissä tulee jonkinmoinen valmistajan esiasennusohjelma asennettuna, ja se sitten kyselee tyhmiä kuten käyttiskieltä kun ekan kerran vehkeen avaa. Ainakin joissain versioissa asennuspaikkaan pystyy itse vaikuttamaan siinä vaiheessa. Jos näin ei ole, en keksi mitään syytä miksei se olisi valmiiksi asennettuna SSD:llä. Se varmaan kuitenkin on asennettu käynnistäväksi levyksikin.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:No sehän se tässä mun ongelma onkin, että joko näihin tietokoneisiin pitää nykyisin ostaa joku luovotushuolto mukaan. Näyttävät kutakuinkin sellaista viidellä kympillä verkkokaupassa kauppaavan.
Mä luulen, että tuossa kuten muissakin läppäreissä tulee jonkinmoinen valmistajan esiasennusohjelma asennettuna, ja se sitten kyselee tyhmiä kuten käyttiskieltä kun ekan kerran vehkeen avaa. Ainakin joissain versioissa asennuspaikkaan pystyy itse vaikuttamaan siinä vaiheessa. Jos näin ei ole, en keksi mitään syytä miksei se olisi valmiiksi asennettuna SSD:llä. Se varmaan kuitenkin on asennettu käynnistäväksi levyksikin.
:sir:
Tilasin ilman huoltoja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Hans Jörgen
Kitinän uhri
Viestit: 824
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

Mites Windowsin (Vista) explorerin - siis tiedostojen selauksen, ei selaimen - asetuksia muutetaan niin, ettei systeemi avaa aina tiedostopolun solmua klikatessa uutta välilehteä vaan pukkaa kansion avoinna olevaan ikkunaan? Jokin ilmaisohjelman mukana tullut bugi sotki nettiselaimen asetukset ja korjasin ne kuntoon, mutta samalla ilmeni tämä "vaiva". Ei kai selaimen asetukset voi vaikuttaa myös Winukan asetuksiin?
Hans Jörgen
Kitinän uhri
Viestit: 824
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

Koska ette ole IT-hommissakaan ihan samalla lailla toteuttajia kuin minä, niin vastaan itse yo. kysymykseeni.

Muuta kansioiden asetuksista normaaliin tapaan niin, että preferoit uuden kansion avausta samassa ikkunassa. Sitten se dynamiittista osaamista vaativa osuus: buuttaa kone. Toimii. Suosittelen.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Mikä vikana?
Tavoitteena saada ääni tietokoneesta kaiuttimiin.
Ongelma: kaiuttimista ei tule ääntä.

Asus äänikortti on tietokoneessa (äänilähde) kiinni usb-piuhalla. Kaiuttimet äänikortin kuulokelähdössä.
Aktiivikaiuttimien äänenvoimakkuuden säädöllä ei tunnu olevan merkitystä, kuten ei äänikortinkaan äänenvoimakkuuden säädöllä.
Äänikortti toimii kun siihen liittää toisen äänilähteen (kokeilin puhelinta), silloin siis kaiuttimet metelöi toivotulla tavalla.

Mitä tulee tehdä toisin, että saa juutuubit ja Yle Areenan soimaan vanhempien koneesta? Onko koneen aseuksissa joku valinta jota tulee muuttaa tmv ?

Kysymys on myös tuolla ikiliikkujien kysymysten joukossa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Pulkannaru kirjoitti:Mitä tulee tehdä toisin, että saa juutuubit ja Yle Areenan soimaan vanhempien koneesta? Onko koneen aseuksissa joku valinta jota tulee muuttaa tmv ?
Windowsin sounds/äänet -asetukset on siis tsekattu ja ko. vipstaakki on default playback device? Toinen vaihtoehto on, että vekottimelle ei ole ajuria asennettuna.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

On defaultina. Stekkasin tuossa heti kyssän laitettuani, silloin ei ollut. Näytön kohdalla näytti olleen. Ajuri asennettuna ennen tuota. Pitänee asentaa uudelleen huomenissa=myöhemmin tänään.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Kone luulee äänikortin haluavan in singnaalin 3.5mm:llä, mutta äänikortti odottelee mökätietoa usbilta ???
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Disabloitko koneen äänikortin ennen USB-härpäkkeen liittämistä?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1551
Liittynyt: 11.11.2012 17:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja MrM »

Siis miten tietokoneen USB-äänikortti edes laitetaan kiinni puhelimeen?

Mikä ongelma tietokoneen sisäänrakennetussa äänikortissa on?
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

USB äänikorttiin saa signaalia sisään myös 3.5mm kautta, esim puhelin, mp3-soitin jne.
Sisäänrakennettu äänikortti suhisee 3.5mm lähdön kautta reilummalla volyymilla soittaessa. Reilumpaa volaa tarvii, koska toinen koneen käyttäjistä kuule heikosti, mutta terveyshenkilöstön mukaan ei niin heikosti että saisi kuulukojeen.
Ihmettelen asiaa oman koneen kanssa, jossa sama emolevy kuin tässä koneessa. Suhiseva äänikortti on siis tuolla emolla(?). Ainakaan oman koneeni usb:llä liitetty Soundblasteri ei suhise. Täällä on joku Asus XonarU7 hintaluokasta vajaa 100€.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kai sisäänrakennettu äänikortti on disabloitu joko emolta tai ainakin device managerista?
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Pitää ihmetellä tuota kotosalla. Siellä sama emolevy ja lähes muut raudatkin. Viikonloppuun menee, ellei pidemmälle.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
disasterpiece
Elämätön Kitisijä
Viestit: 282
Liittynyt: 17.01.2013 12:29

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja disasterpiece »

Osaako joku suositella Macille hyvää softaa, jolla voisi kokeilla ulkoisen kovalevyn pelastamista? LaCie lakkasi yhtäkkiä yhdistämästä koneeseen, valo syttyi ja hurina kuului muttei levyä löytänyt pöytäkoneella. Parin päivän päästä levy ilmestyi yhdistettäessä työpöydälle ja kansiot ja tiedostot näkyvät finderissa, mutta avattaessa tai kopioitaessa heittää jotain disk erroria ruutuun. Onkohan tota edes mahdollista korjata?
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Ei taida softa auttaa ilmeiseen rautavikaan. Ota kotelo auki ja siirrä johonkin koneeseen normikovalevyksi ja rukoile.
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
disasterpiece
Elämätön Kitisijä
Viestit: 282
Liittynyt: 17.01.2013 12:29

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja disasterpiece »

McJanne kirjoitti:Ei taida softa auttaa ilmeiseen rautavikaan. Ota kotelo auki ja siirrä johonkin koneeseen normikovalevyksi ja rukoile.
Voipihan se olla. Mutta miten tuo pöytäkoneeseen suoraan kytkeminen sitten tilannetta miksikään muuttaisi?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

disasterpiece kirjoitti:
McJanne kirjoitti:Ei taida softa auttaa ilmeiseen rautavikaan. Ota kotelo auki ja siirrä johonkin koneeseen normikovalevyksi ja rukoile.
Voipihan se olla. Mutta miten tuo pöytäkoneeseen suoraan kytkeminen sitten tilannetta miksikään muuttaisi?
Jos vika on ulkoisen levyn elektroniikassa, ei itse levyssä, niin sitten se auttaa. Muuten pittää kääntyä palautusfirman pualeen.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
disasterpiece
Elämätön Kitisijä
Viestit: 282
Liittynyt: 17.01.2013 12:29

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja disasterpiece »

So Hard kirjoitti:
disasterpiece kirjoitti:
McJanne kirjoitti:Ei taida softa auttaa ilmeiseen rautavikaan. Ota kotelo auki ja siirrä johonkin koneeseen normikovalevyksi ja rukoile.
Voipihan se olla. Mutta miten tuo pöytäkoneeseen suoraan kytkeminen sitten tilannetta miksikään muuttaisi?
Jos vika on ulkoisen levyn elektroniikassa, ei itse levyssä, niin sitten se auttaa. Muuten pittää kääntyä palautusfirman pualeen.
Ok. Aukaisin jo itse asiassa kotelon ja vaihdoin levyn toisen vastaavan ulkoisen kuoriin ja tämä ei tilannetta muuttanut. Ei tuolle varmaan pysty kotikonstein sitten mitään tekemään. Noi palautuspalvelut on niin perkuleen kalliita, että en taida uskaltaa edes kysyä mitä veloittavat. Levyllä oli toki esim. n. 30 suunnittelemaani levynkantta, joista ei varmuuskopioita missään :oops: Jos siellä olisi ollut ainoat lapsesta otetut kuvat, niin sitten täytyis koettaa palauttaa, mutta noi duunit saa mun puolesta mennä bittitaivaaseen. Keskeneräiset työt on toki tosi mukava aloittaa alusta pdf-vedosten pohjalta...
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1551
Liittynyt: 11.11.2012 17:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja MrM »

disasterpiece kirjoitti:Ok. Aukaisin jo itse asiassa kotelon ja vaihdoin levyn toisen vastaavan ulkoisen kuoriin ja tämä ei tilannetta muuttanut. Ei tuolle varmaan pysty kotikonstein sitten mitään tekemään.
Valmistaja X:n ulkoisen kovalevyn elektroniikassa voi olla tunnistus naittamaan se yhteen vain kiintolevymallin/sarjanumeron Y kanssa. Jos ongelman haluaa todella selvittää, ei ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin kytkeä levy sisäisesti sata-kaapelilla kiinni suoraan tietokoneen emolevyyn.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
disasterpiece
Elämätön Kitisijä
Viestit: 282
Liittynyt: 17.01.2013 12:29

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja disasterpiece »

MrM kirjoitti:
disasterpiece kirjoitti:Ok. Aukaisin jo itse asiassa kotelon ja vaihdoin levyn toisen vastaavan ulkoisen kuoriin ja tämä ei tilannetta muuttanut. Ei tuolle varmaan pysty kotikonstein sitten mitään tekemään.
Valmistaja X:n ulkoisen kovalevyn elektroniikassa voi olla tunnistus naittamaan se yhteen vain kiintolevymallin/sarjanumeron Y kanssa. Jos ongelman haluaa todella selvittää, ei ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin kytkeä levy sisäisesti sata-kaapelilla kiinni suoraan tietokoneen emolevyyn.
Ok, kiitokset avusta kaikille tasapuolisesti! En sitten heitä ihan vielä jorpakkoon.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Hmm. Äänikortti toimii kotikoneessa oikein. Pitää ihmetellä maalla uudelleen miksi se ei toimi saman emolevyn kanssa toisessa koneessa. Pitää ottaa oma äänikortti matkaan, vaikka tuskin sekään siellä toimii.. ainakaan ennen jotain muutosta.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Vastaa Viestiin