Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Äh joo. Sellainen vinkki jos olet pitkään ollut työelämässä ja ei uutta työtä löytyisikään. Varaudu hankkimaan todistukset keskenjääneistä koulutuksista, palkkatodistuksia, työtodistuksia, erotodistuksia, päätös työttömyydestäsi (te-toimisto) ja ja ja
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Sola kirjoitti:Kiitos.
Mut se jos siitä saa kompensaatiota eli eropaketin niin eikös se sillon ole niin että mä irtisanoudun ja sillon tulee karenssi?
Mua vaan vitutaa ja ahdistaa tää koko toimisto, aamusin on vaikee nousta ja työmotivaatio on jossain hevonperseessä. Siks oon pähkäillyt että pitäskö vai eikö pitäis. Mä pidän sitä uutena alkuna jos pääsisin pois. Pystyisin paremmin keskittymään työnhakuun ja itseni kuntoon saamiseen.
Jos työnantaja irtisanoo ja maksaa 3 kk palkan päälle, niin et toki saa päivärahoja 3 kuukauteen, mutta sen voi ajatella palkallisena lomana jonka aikana voi mennä muuanne töihin. Sillä ei ole mittään merkitystä oletko indikoiunut käsi pystyssä että laittakee minut pihalle, jookojoo.

Menetyksiä alkaa pukkaamaan siinä vaiheessa, jos alat allekirjoitella lappuja joissa irtisanoudut itse tai luovut oikeuksista esim. takaisinoton tai uudelleensijoituksen suhteen tms. Jos exit-sopimusta aletaan tekemään, niin siinä menettää s. korotetun päivärahan, jolla on ihan rahallista arvoa ellei työllisty tuota pikaa. Karenssilla ei sinänsä ole väliä jos saa vähintään 3 kk rahat, koska ne menee samaan aikaan.

Mä olen sanonut esimiehelle, että musta pääsee koska vaan eroon jos iskee 6 kk palkan käteen ja saa jättää hommat heti. Harmi ettei ole tarjonnut.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Sola
Kitinän uhri
Viestit: 673
Liittynyt: 19.06.2010 18:54

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Sola »

Kiitos kovasti neuvoista!

Fuck. Just muistin että viime viikon neuvotteluissa joku kysyi eropaketista. Vastaus oli että "sellaista ei ole annettu ennenkään ja haluamme kunnioittaa niitä jotka tämän saman ovat joutuneet käymään läpi. Eli eropakettia ei ole".
Että tämmönen firma tämä.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Sola kirjoitti:Kiitos kovasti neuvoista!

Fuck. Just muistin että viime viikon neuvotteluissa joku kysyi eropaketista. Vastaus oli että "sellaista ei ole annettu ennenkään ja haluamme kunnioittaa niitä jotka tämän saman ovat joutuneet käymään läpi. Eli eropakettia ei ole".
Että tämmönen firma tämä.
Sitten kannattaa roikkua viimeiseen asti (sairaslomalla vaikka jos on pakko) ja etsiä kuumeisesti uutta paikkaa.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Sola kirjoitti:Kiitos kovasti neuvoista!

Fuck. Just muistin että viime viikon neuvotteluissa joku kysyi eropaketista. Vastaus oli että "sellaista ei ole annettu ennenkään ja haluamme kunnioittaa niitä jotka tämän saman ovat joutuneet käymään läpi. Eli eropakettia ei ole".
Että tämmönen firma tämä.
Suomennos: "Eropakettia ei ole koska olemme aiemminkin olleet pihejä saitureita ja olemme jatkossakin."

Ole proaktiivinen ja tarjoa, että jos saat lopettaa touhut heti ja X euroa tilille, niin lähdet vaikka itse, ei tartte odotella YT:n loppua. Vielä kun lupaat olla kielimättä niin kyllä sitä harkitaan.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

So Hard kirjoitti: Suomennos: "Eropakettia ei ole koska olemme aiemminkin olleet pihejä saitureita ja olemme jatkossakin."
Mä en kyllä tajua, miksi tarjotaan eropaketteja. Miksi työnantaja maksaa senttiäkään enempää, kuin on pakko. Esim. Nokia on jakanut valtavan määrän rahaa eropaketeissa. Mitä hyötyä siitä on ollut Nokialle?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

NuoriDaavid kirjoitti:
So Hard kirjoitti: Suomennos: "Eropakettia ei ole koska olemme aiemminkin olleet pihejä saitureita ja olemme jatkossakin."
Mä en kyllä tajua, miksi tarjotaan eropaketteja. Miksi työnantaja maksaa senttiäkään enempää, kuin on pakko. Esim. Nokia on jakanut valtavan määrän rahaa eropaketeissa. Mitä hyötyä siitä on ollut Nokialle?
Nokian paketit taitaa olla sellaista mallia, että riitautusriski nollataan. Loppu on sitten lähinnä yhteiskuntavastuun tyyppistä goodwillin rakentamista.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja exPertti »

^^ Välttääkseen erottamisen tuomat lainopilliset velvoitteet takaisinotosta tms.?
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

So Hard kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
So Hard kirjoitti: Suomennos: "Eropakettia ei ole koska olemme aiemminkin olleet pihejä saitureita ja olemme jatkossakin."
Mä en kyllä tajua, miksi tarjotaan eropaketteja. Miksi työnantaja maksaa senttiäkään enempää, kuin on pakko. Esim. Nokia on jakanut valtavan määrän rahaa eropaketeissa. Mitä hyötyä siitä on ollut Nokialle?
Nokian paketit taitaa olla sellaista mallia, että riitautusriski nollataan. Loppu on sitten lähinnä yhteiskuntavastuun tyyppistä goodwillin rakentamista.

Nokian kokoiselta firmalta goodwillin rakentamispyrkimyksen ymmärsi. Joltain pienemmältä en. Jos firma on sen verran pieni, että toimari ei kuitenkaan halutessaan pääse ministerin puheille, niin mitäpä sitä yhteiskunnallisella goodwillillä tekee. Näinä aikoina kun joka toinen firma irtisanoo, niin sinne kohinaan se hukkuu.
Viimeksi muokannut NuoriDaavid, 31.10.2013 13:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exPertti kirjoitti:^^ Välttääkseen erottamisen tuomat lainopilliset velvoitteet takaisinotosta tms.?
Anteeksi tietämättömyyteni, mutta meneekö se siis niin, että eropaketin ottajat irtisanoutuvat omasta tahdostaan?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

NuoriDaavid kirjoitti:Nokian kokoiselta firmalta goodwillin rakentamispyrkimyksen ymmärsi. Joltain pienemmältä en. Jos firma on sen verran pieni, että toimari ei kuitenkaan halutessaan pääse ministerin puheille, niin mitäpä sitä yhteiskunnallisella goodwillillä tekee. Näinä aikoina kun joka toinen firma irtisanoo, niin sinne kohinaan se hukkuu.
Usein firmojen vähennysperusteet ovat vähän niin taikka näin, erityisesti jos takoo voittoa. YT-byrokratian ja irtisanomisproseduurien hoitaminen pilkulleen oikein on työlästä ja sen jälkeen jokaisen uuden paikan avaaminen velvoittaa pistämään kaikki irtisanotut riviin ja jonoon etusijalle. Jos näistä asioista pääsee rahalla eroon, sillä on jotain arvoa. Mitä pienempi firma, sen todennäköisemmin sillä ei ole arvoa tai arvo on pieni.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

So Hard kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Nokian kokoiselta firmalta goodwillin rakentamispyrkimyksen ymmärsi. Joltain pienemmältä en. Jos firma on sen verran pieni, että toimari ei kuitenkaan halutessaan pääse ministerin puheille, niin mitäpä sitä yhteiskunnallisella goodwillillä tekee. Näinä aikoina kun joka toinen firma irtisanoo, niin sinne kohinaan se hukkuu.
Usein firmojen vähennysperusteet ovat vähän niin taikka näin, erityisesti jos takoo voittoa. YT-byrokratian ja irtisanomisproseduurien hoitaminen pilkulleen oikein on työlästä ja sen jälkeen jokaisen uuden paikan avaaminen velvoittaa pistämään kaikki irtisanotut riviin ja jonoon etusijalle. Jos näistä asioista pääsee rahalla eroon, sillä on jotain arvoa. Mitä pienempi firma, sen todennäköisemmin sillä ei ole arvoa tai arvo on pieni.
Meneekö se siis niin, että eropaketin ottajat samalla luopuvat joistain niistä oikeuksista, joita heille kuuluisi, jos irtisanottaisiin perinteisen kaavan mukaan?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriDaavid kirjoitti: Mä en kyllä tajua, miksi tarjotaan eropaketteja. Miksi työnantaja maksaa senttiäkään enempää, kuin on pakko.
Onhan työnantajalla kuluja siitä tyypistä YT-prosessin ja irtisanomisajan aikana. 5+42+irtisanomisaika (esim 2kk)=3,5kk + kertyneet lomat = 4kk. Lisäksi maksavat edut jne. 4kk lienee break even työnantajalle antamillani parametreilla puhtaan taloudellisesti.

Sitten on sellaisia tekijöitä, joita daven tajunnalla ei pystytä ottamaan huomioon, kuin että usein YT:iden aikana häipyvät ne, joiden ei haluta lähtevän, uudelleenpalkkausrajoitteet jne. Lisäksi pitää ottaa huomioon irtisanottavan työpanoksen arvo: onko se oletettavasti positiivinen, nolla vai negatiivinen.

Itse miettisin 4kk tarjouksella, mutta 6kk+ niin lähtisin 10 minuutissa.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

elco kirjoitti:
Sitten on sellaisia tekijöitä, joita daven tajunnalla ei pystytä ottamaan huomioon, kuin että usein YT:iden aikana häipyvät ne, joiden ei haluta lähtevän
Tajuntani on toki rajallinen. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että ainakin Nokian suhteen väitettiin, että vapaaehtoisia paketteja ottivat juuri ne, joista olisi ollut firmalle eniten hyötyä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja exPertti »

NuoriDaavid kirjoitti:
exPertti kirjoitti:^^ Välttääkseen erottamisen tuomat lainopilliset velvoitteet takaisinotosta tms.?
Anteeksi tietämättömyyteni, mutta meneekö se siis niin, että eropaketin ottajat irtisanoutuvat omasta tahdostaan?
Kyllä. Olen itse eronnut tuosta firmasta jo kaksi kertaa eläissäni. :)
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

NuoriDaavid kirjoitti:
elco kirjoitti:
Sitten on sellaisia tekijöitä, joita daven tajunnalla ei pystytä ottamaan huomioon, kuin että usein YT:iden aikana häipyvät ne, joiden ei haluta lähtevän
Tajuntani on toki rajallinen. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että ainakin Nokian suhteen väitettiin, että vapaaehtoisia paketteja ottivat juuri ne, joista olisi ollut firmalle eniten hyötyä.
Aika monelle tutulle kyllä sanottiin, että et saa. Alkupään kierroksella mokasivat tämän kanssa ja starat lähti rahat kainalossa.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja exPertti »

So Hard kirjoitti:Aika monelle tutulle kyllä sanottiin, että et saa. Alkupään kierroksella mokasivat tämän kanssa ja starat lähti rahat kainalossa.
Hauska aikalaistarina kertoo, että kun NSN ilmoitti yksi kerta jakavansa (viimeistä kertaa tähän mennessä) vapaaehtoisia eropaketteja oli ollut matkapuhelinpuolellakin seuraavana päivänä esimiesten ovien takana aamulla jonot paketinottajia ja pomot joutuivat hätistelemään niitä pois.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja annepa »

So Hard kirjoitti:
Sola kirjoitti:Kiitos.
Mut se jos siitä saa kompensaatiota eli eropaketin niin eikös se sillon ole niin että mä irtisanoudun ja sillon tulee karenssi?
Jos työnantaja irtisanoo ja maksaa 3 kk palkan päälle, niin et toki saa päivärahoja 3 kuukauteen, mutta sen voi ajatella palkallisena lomana jonka aikana voi mennä muuanne töihin.
Molempia on nähty. Yks kaveri sai vuoden paketin ja irtisanottiin. Suurin osa tuntemistani pakettilaisista on kuitenkin ottanut paketin eli irtisanoutunut itse.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

annepa kirjoitti:Yks kaveri sai vuoden paketin ja irtisanottiin.
Tuossa ei taida olla työnantajan kannalta järkeä?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja exPertti »

annepa kirjoitti:Molempia on nähty. Yks kaveri sai vuoden paketin ja irtisanottiin. Suurin osa tuntemistani pakettilaisista on kuitenkin ottanut paketin eli irtisanoutunut itse.
Mitenkähän tuo toimisi jos saisit paketin ja irtisanottaisiin? Eikös tuossa voi ruveta 6 päivän peruskarenssin jälkeen ansiosidonnaiselle muina henkilöinä?
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja annepa »

NuoriDaavid kirjoitti:
annepa kirjoitti:Yks kaveri sai vuoden paketin ja irtisanottiin.
Tuossa ei taida olla työnantajan kannalta järkeä?
On siinä just sillon ko irtisanomisen yhteydessä pakettia vastaan luovutaan niistä oikeuksista.
exPertti kirjoitti:Mitenkähän tuo toimisi jos saisit paketin ja irtisanottaisiin? Eikös tuossa voi ruveta 6 päivän peruskarenssin jälkeen ansiosidonnaiselle muina henkilöinä?
En tiedä, mutta tällainen lausunto tuli lakiasiantuntijalta:
So Hard kirjoitti:Jos työnantaja irtisanoo ja maksaa 3 kk palkan päälle, niin et toki saa päivärahoja 3 kuukauteen, mutta sen voi ajatella palkallisena lomana jonka aikana voi mennä muuanne töihin.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Sola
Kitinän uhri
Viestit: 673
Liittynyt: 19.06.2010 18:54

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Sola »

Kiitos taas, lisää ajattelemisen aihetta. Voisin henkisesti kyllä paljon paremmin jos lähtisin v*tuun täältä. Rahahan se on mikä huolettaa. Mut sit taas.. se on vaan rahaa.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja annepa »

^Samassa veneessä ollaan :(

Oon jopa miettiny sitä, että romutan eläkesuunnitelman, myyn yhen asunnon, ostan sillä hinnalla toisen skuttasta ja muutan sinne ja sijotan loput uusiksi.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Sola
Kitinän uhri
Viestit: 673
Liittynyt: 19.06.2010 18:54

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Sola »

^ Paska tilanne siis sielläkin :(

Sulla sentäs ois back up plan. Mulla ei ole mitään. Ei säästöjä, ei sijoituksia, ei mitään. Olin vähän huoleton rahankäyttäjä aikonaan ja vasta viimeaikona oon laittanut pennin syrjään, toisen tällön. Mut hei, kyl mä tästä. Maasta se pienikin ponnistaa ja mielummin otan vaikka kaks mielekästä duunia kun oon täällä yhessä paskassa.
Tästä nillityksestä huolimatta mä oon positiivisin mielin ja odotan tulevaa. Kävi miten kävi :D
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja annepa »

Sola kirjoitti:Sulla sentäs ois back up plan. Mulla ei ole mitään. Ei säästöjä, ei sijoituksia, ei mitään.
*********
Tästä nillityksestä huolimatta mä oon positiivisin mielin ja odotan tulevaa. Kävi miten kävi :D
Okei, sulla on soutuvene ja mulla moottorivene. Mut sulla tuntuu olevanees äyskäri ja airot. Minä oon aika lamaantunu. Mut eipä se auta vinkua vaan tehä jotaki. Töitähän kyllä löytyy. Fiksu siskoni (huomaa muutos mun suhtautumisessa :D ) sanoi että töitä on, mut elintasosta voi joutua tinkiin. Ihan sama kohan tämä paska loppuu.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Vastaa Viestiin