Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Niin, on tässä tosiaan se, että kai mulla on nytkin jossain vaatekaapin nurkassa, vintillä tai vastaavassa paikassa joku ulkoinen kovalevy happanemassa, mutta kun ei erityisesti tykkää pelata näiden koneiden kanssa ei sitä tule oikein käytettyä enkä olekaan kyseistä laatikkoa aikoihin esiin kaivanut. Parempi talletella suoraan kovalevylle. Samoin on jälkiasennusten laita: teoreettisiksi mahdollisuuksiksi aivan varmasti jäisivät.

Hankalaa. En mä kyllä ihan sitä Fujitsun tonnia haluaisi maksaa. Saa nähdä, miten tässä käy.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4210
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja huima »

Toisaalta sä voisit olla trendikäs ja hankkia Macbook Airin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ :D
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:Hankalaa. En mä kyllä ihan sitä Fujitsun tonnia haluaisi maksaa. Saa nähdä, miten tässä käy.
Jos Fujitsu tuntuu liian kalliilta, niin katsele noita mun linkkamia koneita. Ne on molemmat kuitenkin sen 40% halvempia.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Trendikäs hankkisi ruutupaperikierrelehtiön ja lyijykynän. Sillä voi naputella ja ajatella olevansa muusikkokin!
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1551
Liittynyt: 11.11.2012 17:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja MrM »

urpiainen kirjoitti:Hankalaa. En mä kyllä ihan sitä Fujitsun tonnia haluaisi maksaa. Saa nähdä, miten tässä käy.
Maksa se tonni vaan kiltisti. SSD on käytännössä pakkohankinta, et takuulla kadu. SSD-levyn, muistin, näytön Full HD resoluution ja USB 3.0:n perusteella toi kone on käypää käyttövaluuttaa vielä vuosien päästä. Se 600 euron kone välttämättä ei.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja exPertti »

^ kyllähän SSD satunnaiseen surffailuun ja johonkin powerpointtimanagerointiin kelpaa, mutta Oikeaan Työntekoon (TM) sillä ei ole mitään tekoa. Varmaan saa myös sähköpostissa telconkin varattua.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

exPertti kirjoitti:^ kyllähän SSD satunnaiseen surffailuun ja johonkin powerpointtimanagerointiin kelpaa, mutta Oikeaan Työntekoon (TM) sillä ei ole mitään tekoa.
Aito pertismi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exPertti kirjoitti:^ kyllähän SSD satunnaiseen surffailuun ja johonkin powerpointtimanagerointiin kelpaa, mutta Oikeaan Työntekoon (TM) sillä ei ole mitään tekoa. Varmaan saa myös sähköpostissa telconkin varattua.

Voitko avata tätä? Miten SSD estää Oikeaa Työntekoa? Oikea työnteko vaatii kovalevyn rouskutusta taustamusiikiksi?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exPertti kirjoitti:^ kyllähän SSD satunnaiseen surffailuun ja johonkin powerpointtimanagerointiin kelpaa, mutta Oikeaan Työntekoon (TM) sillä ei ole mitään tekoa. Varmaan saa myös sähköpostissa telconkin varattua.
Mitä ihmettä sä oikein horiset? Jopa 3 v vanha rutkuläppäri virkistyi kummasti SSD-levystä. Nimenomaan Oikeassa Työnteossa se ettei vekotin koko ajan hyydy swäppitiedostun rutinaan on ihan omiaan.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja exPertti »

SSD ei kestä isojen tietomäärien kääntämistä ja käsittelyä, eli sellaista hommaa mitä mitä teen. Sitä tässä tarkoitan. Toimistohommiin se sopii. (tämä oli tilanne ainakin pari vuotta sitten kun kaikki SSD levyiset koneet vaidettiin kovalevyllisiin, kun a) ei tila riitä b) jatkuva tietojen ylikirjoittaminen särki niitä.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Käyttöjärjestelmä SSD:llä olikin se suuri juttu. Tosin omassa pöytäkoneessani on useita SSD:tä koska ne on uskomattoman tehokkaita varsinkin suurten tiedostojen, kuten kuvien, käsittelyssä.

Kunnon trimmit on ollut vain pari vuotta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Koetin tahallisen kärjistävällä kommentillani vaan kommentoida tuota Manalan ajatusta, että ilman SSDtä oleva kovalevykone on romurautaa parin vuoden päästä. Kun omissa käyttötarkoituksissani melkein tuntuu olevan toisin päin.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1551
Liittynyt: 11.11.2012 17:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja MrM »

exPertti kirjoitti:Koetin tahallisen kärjistävällä kommentillani vaan kommentoida tuota Manalan ajatusta, että ilman SSDtä oleva kovalevykone on romurautaa parin vuoden päästä.
Ei toki. Ne on romurautaa jo nyt. Ja trimmillä varustettujen SSD-levyjen uudelleenkirjoitusmäärät on sitä luokkaa, että mekaaninen päästää savut pihalle jo kauan ennen. Myös ja etenkin isojen tietomäärien kanssa.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Manala 6 - Pertti 0.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jos olisi rahaa käytössä enemmän niin en hetkeäkään harkitsisi mitään muuta kuin PCIe väyläistä yhden tai kahden teran SSD:tä. Tosin nämähän on pöytäkonejorinoita.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Noppaelain
Elämätön Kitisijä
Viestit: 367
Liittynyt: 20.01.2011 2:33
Paikkakunta: Satunnainen

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Noppaelain »

SSD:n kanssa kannattaa valita luotettavaksi tiedetty, vaikka vähän maksaakin. Omaan firmaan hankittiin neljä Kingstonin tarjouslättyä. Kolme niistä oli rikki n. 2 kk sisällä. (Ainoa toimiva onkin tässä yli 6v vanhasa MacBookissani.) Aiemmin meni yhden freelancerin työt OCZ:n kanssa, jossa oli tyyppivika. Nykyään alkaa varmaan kyllä olla asiat paremmassa mallissa. Ongelma ei ollut raskaan käytön kestävyys, vaan että kohtuuttoman moni SSD kilahti alkumetreillä.
"säteilyä opiskelemaan pakotettu poliisiopistolainen"
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 1844
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Itse törmäsin käytännön tasolla SSD-levyn, Fujitsun läppärin ja Win8:n kanssa ongelmiin. Sama threesome toimii hyvin Win7:n kanssa. Mä en sillai tykkää Win8:sta, joten elämä on nopeeta vähän wanhemman kanssa.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1551
Liittynyt: 11.11.2012 17:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja MrM »

Talouspoliittisesti fiksuintahan urpiaisen olisi katsella 17" (koska yleensä 2 levypaikkaa) läppäri vähän halvemmasta hintaluokasta ja ostaa siihen SSD-levy itse (joku Samsungin 840-sarjainen esmes) ja jättää orkkislevy lisätilaksi. Säästäisi siinä satasen, ehkä jopa pari, mutta jos ei ole tietotaitoa tai halua alkaa moiseen käyttöjärjestelmälevyn vaihtamisprojektiin, niin sitten ei ole. Joka tapauksessa surkein vaihtoehto on kuitenkin ostaa kone kokonaan ilman SSD-levyä. Käytännön perstuntuma-nopeusero on moninkertainen, eikä sitä kaiken toimimisen jouhevuutta pysty lähimainkaan saavuttamaan suuremmilla muistimäärillä, tehokkaammilla prosessoreilla tai millään muullakaan vastaavalla päivityksellä/rahan hukkaamisella. Kun on kerran kokeillut SSD-levyllistä rautaa arkikäytössä, on vaikea ymmärtää miten joskus muinoin on pystytty elämään ATK-aikaa niin tavattoman Perttimäisesti.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja exPertti »

^ arkikäyttö != R&D käyttö
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

So Hard kirjoitti:
exPertti kirjoitti:^ kyllähän SSD satunnaiseen surffailuun ja johonkin powerpointtimanagerointiin kelpaa, mutta Oikeaan Työntekoon (TM) sillä ei ole mitään tekoa. Varmaan saa myös sähköpostissa telconkin varattua.
Mitä ihmettä sä oikein horiset? Jopa 3 v vanha rutkuläppäri virkistyi kummasti SSD-levystä. Nimenomaan Oikeassa Työnteossa se ettei vekotin koko ajan hyydy swäppitiedostun rutinaan on ihan omiaan.
Olen kerran pöytäkoneeseen asentanus SSD:n. Se oli helppoa, kun koneen sisään mahtuu kaksi levyasemaa. Mutta miten läppärissä teit temput?

Laitoitko ensin SSD:n USB:llä ja siirsit käyttiksen siinä vaiheessa vai miten?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

NuoriDaavid kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
exPertti kirjoitti:^ kyllähän SSD satunnaiseen surffailuun ja johonkin powerpointtimanagerointiin kelpaa, mutta Oikeaan Työntekoon (TM) sillä ei ole mitään tekoa. Varmaan saa myös sähköpostissa telconkin varattua.
Mitä ihmettä sä oikein horiset? Jopa 3 v vanha rutkuläppäri virkistyi kummasti SSD-levystä. Nimenomaan Oikeassa Työnteossa se ettei vekotin koko ajan hyydy swäppitiedostun rutinaan on ihan omiaan.
Olen kerran pöytäkoneeseen asentanus SSD:n. Se oli helppoa, kun koneen sisään mahtuu kaksi levyasemaa. Mutta miten läppärissä teit temput?

Laitoitko ensin SSD:n USB:llä ja siirsit käyttiksen siinä vaiheessa vai miten?
En, asensin winukan kokonaan alusta, pääsin samalla eroon valmistajan omista virityksistä, paitsi parista jotka halusinkin pitää.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

^^Kingstonin SSD:n mukana tuli kloonaussofta ja silloin kloonasin windowsin SSD:lle. En enää muista sitä, pitikö mun ensin siirtää kaikki muu sälä HD:lta turvaan ja sitten poistaa se, että jäljelle jäi pelkkä Win. osio. Hämämärä muistikuva on, että ei muuten tahtonut onnistua HD:n kloonaus pienempään SSD:hen.

^Tuo ei taida mun läppärissä välttis onnistua, kun ei ole windowsin asennuslevykkeitä. Tai no, onhan siinä itse tehty palautuslevyke ja palautusosio HD:llä, mutta voiko niillä asentaa SSD:lle, en tiedä.

En taida jaksaa ryhtyä tuohon harjoitukseen.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

NuoriDaavid kirjoitti:^^Kingstonin SSD:n mukana tuli kloonaussofta ja silloin kloonasin windowsin SSD:lle. En enää muista sitä, pitikö mun ensin siirtää kaikki muu sälä HD:lta turvaan ja sitten poistaa se, että jäljelle jäi pelkkä Win. osio. Hämämärä muistikuva on, että ei muuten tahtonut onnistua HD:n kloonaus pienempään SSD:hen.

^Tuo ei taida mun läppärissä välttis onnistua, kun ei ole windowsin asennuslevykkeitä. Tai no, onhan siinä itse tehty palautuslevyke ja palautusosio HD:llä, mutta voiko niillä asentaa SSD:lle, en tiedä.

En taida jaksaa ryhtyä tuohon harjoitukseen.
Palautuslevyllä nimenomaan saa valmistajan kamat. Digital riveristä löytyy lisäkamaton windows uusimmalla service packilla. Ei tartte edes asentaa CD:lle vaan laittaa sen sd-kortille ja boottaa siltä.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Vastaa Viestiin