Pappailu 2.0

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Meidän flikassa on joku valuvika. Vimeyönä taas kuume huiteli korvasta mitattuna 40.6 ja nyt oli 39.3. Oliskohan tää jo kolmas vai peräti neljäs kuumeilu tänä talvena.


Saatana.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Meillä vanhempi ollut jo reilun viikon kuumeessa ja/tai yskässä, eikä loppua näy. Sisällä nyhjöttäminen on isillekin vähän diplomaattisesti ilmaistuna tylsää. Niin joo, ja tämä nuoremman iltanukuttaminen on myös pari kolmekin tuntia vievä sessio, joten...
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

ROFL!

Mamma päästi neitokaisen käyskentelemään makkarissa ilman vaippaa, mutta unohti että antibioottikuurilla sillä on vatta hieman löysällä..

Tuli flikalta iso pieru ja nyt lattialla on paskaa aimo annos!
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Pojalla 13 v oli yökylässä pari kaveria. Aamulla oli olkkarin lattian matolla oksennus, jota oli yritetty siivota. Alkuun syytettiin koiraa, mutta lopulta myönsi, että olivat alkoa juoneet.

Ei kiva. Pitkään ja hartaasti juteltiin siitä, että 13 vuotias ON liian nuori alkoa ottamaan.

On se nyt kyllä perseestä, että 13 vuotias kokeilee ottaa alkoa. Mulle ei olisi tullut 13 vuotiaana mieleenkään.

Tyttöä olen puhalluttanut ahkerasti sen viime kesän jälkeen. Nollaa on puhallellut yhtä kertaa lukuunottamatta. Siitä seurasi, että Vappuaattona piti olla klo 22 kotona.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

NuoriDaavid kirjoitti:13 vuotias ON liian nuori alkoa ottamaan.
Selkeesti tuossa tapauksessa, kun

a) dokaa himassa vanhempien läsnäollessa
b) dokaa liikaa ja oksentaa
c) tunnustaa dokanneensa

Toista se oli omassa nuoruudessani.

:paijaa:
Prepare for the worstest.
Avatar
Ride
Kitinäaddikti
Viestit: 55
Liittynyt: 10.04.2012 14:12

Viesti Kirjoittaja Ride »

-
Viimeksi muokannut Ride, 20.06.2012 11:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pierupylly
Kitinän uhri
Viestit: 741
Liittynyt: 05.10.2010 12:07

Viesti Kirjoittaja pierupylly »

Kyllähän sitä kovasti jo 13-14 kesäsenä maisteltiin. Itse asiassa viidennellä luokalla ollut kaverini tutustutti minut tuolloin tupakkaan ja viinanjuontiin. Olen jälkikäteen muuten miettinyt sitä, että se tuntemani porukka joka juopotteli tuossa iässä ja välillä ihan överiksi asti ei ei ole suurelta osin aikuisiällä ollut ongelmissa viinan kanssa. Kun taas moni niistä, jotka odottelivat täysikäisyyteen asti kokeilujaan jäivät siihen pahemmin koukkuun. Toki tuskin tätä infoa tulen lapseni kanssa jakamaan :D
Pröötprööt
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3484
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

pierupylly kirjoitti:Kyllähän sitä kovasti jo 13-14 kesäsenä maisteltiin. Itse asiassa viidennellä luokalla ollut kaverini tutustutti minut tuolloin tupakkaan ja viinanjuontiin. Olen jälkikäteen muuten miettinyt sitä, että se tuntemani porukka joka juopotteli tuossa iässä ja välillä ihan överiksi asti ei ei ole suurelta osin aikuisiällä ollut ongelmissa viinan kanssa. Kun taas moni niistä, jotka odottelivat täysikäisyyteen asti kokeilujaan jäivät siihen pahemmin koukkuun. Toki tuskin tätä infoa tulen lapseni kanssa jakamaan :D
Huomannut täysin saman, itse join ekat jurriin 13-14 vuotiaana, ja sen jälkeen on ollu laskua kulutuksessa. Sama monella ystävällä jotka oli tuolloin kokeiluissa mukana, alkoholi ei ole ikinä ollut mitenkään erityinen asia.

Mutta ketkä saavat eniten ongelmia ja päätyvät tilanteeseen missä joutuvat arvioimaan käyttöään? Nuoret kaverit jotka on kotona pidetty niin lieka kireällä, että ensikosketus alkoholiin tulee about ensimäisellä baarireissulla.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Haemaeraemies kirjoitti:Huomannut täysin saman, itse join ekat jurriin 13-14 vuotiaana, ja sen jälkeen on ollu laskua kulutuksessa.
Mu sähän oot vetänyt muita aineita senkin edestä.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3484
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti:Huomannut täysin saman, itse join ekat jurriin 13-14 vuotiaana, ja sen jälkeen on ollu laskua kulutuksessa.
Mu sähän oot vetänyt muita aineita senkin edestä.
Ja mitähän sitten? Ei ne sulje alkon käyttöä pois mitenkään, itselleni alko ei ole vaan koskaan tarjonnut mitään miksi sitä kuluttaa. Itseasiassa, kunnon rehellinen sekakäyttäjä vetää viinaa kaikkien huumeidensa kanssa, kuten varmaan olet huomannu.

En osaa siis sitäkään kunnolla :('

Edit: Tässä pätee imo sama kuin miksi kannabiksen pitäisi olla laillista: Viedään se kielletty hedelmä siitä. " Jaa tää on tällaista" eikä mitään turhaa mystiikkaa asian ympärille. Samasta syystä Hollannin teinit ei hiisaa juurikaan, ei siinä ole mitään milllä leveillä kavereilla, se on vaan normaali asia jota tekee normaalit ihmiset myös.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vähän komppailen pierupyllyä ja hämistä. Mulla kans ekat kännit 13 vuotiaana. Koskaan en ole juonut yhtä usein kuin vasta täysikäisyyden kynnyksellä alkoholiin tutustuneet luokkakaverit lukioaikoina. Mulla oli parempaakin tekemistä kuin kännätä joka viikonloppu.

Mä luulen, että aloitusikää ratkaisevampaa tossa on kyllä toi mihin vapaa-aikansa käyttää. Niin kauan kuin juominen on satunnaista ja muitakin mielenkiinnonkohteita riittää, ei alkoholi ole ongelma, vaikka aloittaakin suht nuorena. Jos viikonlopuille ei ole muuta käyttöä kuin kännääminen, niin alkoholista tulee paljon helpommin ongelma iästä riippumatta. Tässähän Dave kyllä näyttää lapsilleen huonoa esimerkkiä jokaviikonloppuisella tissuttelullaan.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Siis toi aloitusikähän tarkoittaa vain ekaa känniä. Eihän sen ekan kännin tarvitse johtaa mihinkään, ainakaan mihinkään pysyvämpään. Kokeilu on kokeilu.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kyllä 13 on aivan liian nuori ikä edes aloitella kokeiluja. Toki siinä iässä känni ja oksu tulevat varmasti hyvin pienestä, mutta silti.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti:Kyllä 13 on aivan liian nuori ikä edes aloitella kokeiluja.
On. Tuskin kukaan on tästä eri mieltä. Tässä jengi kai vain rahoitteli Davea, ettei maalailisi liian synkkiä skenaarioita lapsensa tulevaisuudesta.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Kyllä 13 on aivan liian nuori ikä edes aloitella kokeiluja.
On. Tuskin kukaan on tästä eri mieltä. Tässä jengi kai vain rahoitteli Davea, ettei maalailisi liian synkkiä skenaarioita lapsensa tulevaisuudesta.
Mutta Daven kokemus siitä, että se on aivan perseestä on täysin perusteltu. Toki Davella on tässä peiliin katsomisen paikka siinä, että millä tavalla niiden muksujen edessä on alkoa käytetty. Mä näin omat vanhempani humalassa ekan kerran joskus 20 ikävuoden jälkeen.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

No varmaan se on meidän näkökulmasta ihan liian nuori eikä taatusti hyväksi aivoille, mutta vaikkapa mun nuoruudessa se oli ihan normaalia. Ja jos isäkin kovasti tykkää olla vähän humppelissa, miksi poika ei saisi tehdä samoin? Tai siis laillistahan se ei ole, mutta eipä se ole nuoria ennenkään estänyt.

Ehkä tästä voisi availla keskustelua siitä, miten omat lapset saa olemaan kiinnostumatta teinikännäilystä, jos sitä on itse menestyksekkäästi harrastanut. Omana yrityksenä "toimiva kommunikaatio" lapsen ja sen kavereiden ja heidän vanhempiensa kanssa. Ja voisko joku sellanen ex-teini kertoa omista motiiveistaan, joka ei juonut kuin vasta lähempänä täysikäisyyttä, jos silloinkaan.

Ei meillä tosin tullut mieleenkään vetää nopskia päiväkännejä ennen curfew'tä teininä, vaan sen mahdollisuudet ovat avautuneet nyt vasta varhaiskeski-iässä. Se vähän pelottaa, kun Vantaalla kuulemma nuoret harrastavat tällaistakin, ettei vain leviäisi tuosta rajan yli tänne lintukotoonkin...
Prepare for the worstest.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Sitä ihmettelen, että kun itse ei olisi tullut 13 vuotiaana mieleen alkoa ottaa, vaikka oma isä kyllä alkoa käytti ja käyttää enemmän kuin mitä minä teen.

Mutta totta kai mulla on huono omatunto siitä, että itse otan joka viikonloppu.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Ehkäpä vanhemmilla vanhemmilla on tuo sukupolvien kuilu -ajattelu, ettei tajua miten kekseliäistä ja viheliäistä sakkia teinit ovat, kun omasta nuoruudesta on jo aikaa.

Enkä mä Dave sua halua syyllistää, vanhemmuus nyt on jatkuvaa vitun syyllisyyttä koko ajan muutenkin ;)

Toivottavasti keksit jonain viikonloppuna jotain kivaa yhteistä puuhaa poitsun kanssa. Ei tarvi mitään Disneylandia, jotain simppelimpää :)
Prepare for the worstest.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

nowaysis kirjoitti:Ja jos isäkin kovasti tykkää olla vähän humppelissa, miksi poika ei saisi tehdä samoin?
Ontuva.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Ai miksi? Ehkä viisivuotiaalle menee läpi se, ettei aikuisilla tarvi olla karkkipäivää, mutta teinit harvemmin enää uskoo, kun huomaavat että aikuisten ei tarvikaan saada tietää kaikkea.
Prepare for the worstest.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Kenties puhutte eri asiasta? Se miten teini tekee vs. miten hänen pitäisi tehdä?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

NuoriDaavid kirjoitti:Kenties puhutte eri asiasta? Se miten teini tekee vs. miten hänen pitäisi tehdä?
Mä en tiedä mistä nowa puhuu, mutta mä puhun asiasta 8)
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Viesti Kirjoittaja Vesper »

So Hard kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Kyllä 13 on aivan liian nuori ikä edes aloitella kokeiluja.
On. Tuskin kukaan on tästä eri mieltä. Tässä jengi kai vain rahoitteli Davea, ettei maalailisi liian synkkiä skenaarioita lapsensa tulevaisuudesta.
Mutta Daven kokemus siitä, että se on aivan perseestä on täysin perusteltu. Toki Davella on tässä peiliin katsomisen paikka siinä, että millä tavalla niiden muksujen edessä on alkoa käytetty. Mä näin omat vanhempani humalassa ekan kerran joskus 20 ikävuoden jälkeen.
Olen nähnyt äitini humalassa kerran, isäni ehkä useammin, mutta ei meillä ole koskaan himassa dokattu. Alkoholi on ollut ns. juhlajuoma.
Silti oma eka kokeilu on siellä 13-vuotiaana, muistaakseni muutamalla lonkerolla Messilän yölaskussa. Ja juuri eilen juttelin äitini kanssa puhelimessa siitä, kuinka sain 15-vuotiaana olla viikon yksin himassa, kun vanhemmat oli ulkomailla. Ei kuulema olisi sisarusteni kohdalla tullut mieleenkään moinen vapaus. Että ehkä nyt yhdestä kokeilusta ei kannata vetää kovin jyrkkiä johtopätöksiä...
Work like a captain, play like a pirate.
Fiona
Elämätön Kitisijä
Viestit: 342
Liittynyt: 12.08.2011 15:24

Viesti Kirjoittaja Fiona »

Lasten kaveripiirillä (yleinen suhtautuminen alkoholiin ja päihteisiin) ja persoonalla (kokeilunhaluinen/varautunut) on kotona opittujen käyttäytymismallien lisäksi merkitystä teinien alkoholikokeiluissa. Lapsuuden kodissani ei käytetty alkoholia oikeastaan lainkaan, mutta kaveripiirissäni kokeilut alkoivat 13 vuotiaina. Join itseni ensimmäisen kerran humalaan huomattavasti myöhemmin, koska tarkkailin ensin alkoholin vaikutusta kavereihini, enkä pitänyt siitä mitä näin (oksentelua, sammumista jne). Daven lapsen tapauksessa kokeilu siis lienee ihan normaalia, eikä välttämättä indikoi mitään hänen tulevaisuudestaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö asiaan pitäisi puuttua ja samalla tarkistaa omaakin suhtautumista alkoholiin.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja exsu »

Daven tapaukseen puuttumatta alkoholin käytön aloitusikä (erityisesti toistuvan käytön) on kuitenkin tutkimusten mukaan yhteydessä aikuisiän päihdeongelmien riskin kasvuun. Omaan tai lähipiirin kokemukseen on vähän hassua verrata ns. kilpailevana tietona, koska otokset ovat aika erityyppisiä.

Tuossa Daven tapauksessa mua kiinnostaa, miten asia hoidettiin? Olitteko yhteydessä toisten poikien vanhempiin? Miten asia käsiteltiin oman pojan kanssa?

(Ja ennen kaikkea, miten helvetin isoja oksennuksia chihut muka saa aikaiseksi? :D )
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Vastaa Viestiin