Mitä pitäisi kehittää, jota ei vielä olemassa?

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Joo. Mä haluan, että mulla on auto, johon voin istahtaa koska tahansa. Jos liikkuminen olisi taksin varassa, niin olisihan se hankalaa. Vaikka se saattaisikin olla halvempaa. Leasingvuokra + vakuutus on 1968 euroa kuussa ja auton käyttäedun verotusarvo reilu 1300, eli kyllähän sillä taksilla ajelisi.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

NuoriDaavid kirjoitti:No halpuudella tarkuutin halpoja normaaleihin autojen kehittämisprojekteihin verrattuna. Tietenkin itse ko. auto oli autoksi äärimmäisen kallis, mutta autotehtaan autonkehitysprojekteihin verrattuna tehty minibudjetilla.

Mutta eikös tuo nyt seuraa ihan normaalia kehityskaarta, että ensin joku pieni propellipääryhmä tuunaa pienehköllä budjetilla kasaan jonkun konseptin ja sitten sitä vasta siirretään pikkuhiljaa virallisempaan kehittelyyn suurella budjetilla.

Tottakai monet teknisesti mullistavat uutuudet ollaan saatu toimimaan välttävästi suhteellisesti pienellä budjetilla ja propellipäisyydellä, mutta se aika ja ne miljardit tuleekin menemään siihen että a) tekniikka saadaan hiottua toimimaan muuallakin kuin optimiolosuhteissa testiradoilla (vaihtelevat sääolosuhteet jnpp.) b) möntti saadaan pois takakontista c) auton ulkokuori ei ole täynnä siihen liimattuja propelleja, mikroaaltouuneja, sädepyssyjä ja valomiekkoja.

Muistuttaisin, että niinkin yksinkertaisen tuohon sisältyvän tekniikan, kuin peräänajoestäjän kanssa on vielä nykyhetkessäkin ollut huomattaviakin vaikeuksia monilla autotehtailla sitä julkisesti demotettaessa. Ainakin vulvalla, mercillä ja fjordilla on tainnut olla noita julkisesti naureskeltuja ongelmia.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

^Varmasti näin. Eli rahaa alkaa todella palaa siinä vaiheessa, kun ko. tekniikka tehdään sellaiseksi, että se toimii normaalille autonkäyttäjälle sopivasti.

Voi hyvin kuvitella, että tuon takakontissa löytyvän laitteiston kanssa painiminen ei onnistu ihan joka kuskilta. Ja autopesulaankin menemisessä olisi ongelmaa. :)
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 5993
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Viesti Kirjoittaja aasi »

So Hard kirjoitti:
aasi kirjoitti:En keksi mitään syytä miksi tarvittaisiin joku autovalmistaja myymään robottiautoja kuluttajille


Kaupalliset toimijat hoitavat vain tiuhaan asutut alueet. Kyllä minusta olisi ihan mukava ottaa aamutorkut sillä aikaa kun auto ajaa työpaikalle jos tulisin jostain kehyskunnasta.


Jos sieltä kehyskunnasta ajetaan päivittäin työpaikoille tai kouluihin niin en keksi taas syytä miksei kaupallinen toimija siihen tarttuisi enemmin tai myöhemmin. Ei sille autolle varmasti ihan täyttä käyttöastetta saa niinkuin ehkä jossain ison kaupungin ydinkeskustassa, mutta paremman silti kuin yksityishenkilön omistamana. Parkkipaikkojakaan ei tarvitse samaan malliin, kun auto voi jäädä hoitamaan keskustaliikennettä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

aasi kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Mutta en tiedä, kuka autonvalmistaja uskaltaisi sellaista tuoda markkinoille. Vahingonkorvausvaateita varmasti tulisi, toimisi se kuinka hyvin tahansa.


Googlehan testaa noita automaattiautoja täyttä häkää. En keksi mitään syytä miksi tarvittaisiin joku autovalmistaja myymään robottiautoja kuluttajille, jos Googlen tapainen firma voi tuoda automaattitakseja kaduille. Mietin vain että minkähintaiseksi muuttuu kyyti, jos autoa voidaan ajaa 24/7, huollot voidaan organisoida keskitetysti, autot rakentaa sen mukaan että niiden ylläpito on mahdollisimman tehokasta, jnpp - ja matkustajille voi näyttää google-mainoksia.


Kyllä tuohon tarvitaan alkuun valtion ohjausta, jos infra halutaan muuttaa nopeasti. Valtion ei tietenkään kannata hoitaa teknologian kehitystä, vaan rooli on tarttua muutokseen kun maailma on siihen valmis.

'Automaattitaksit' toisivat seuraavat muutokset:
- tehokkaampi kapasiteetin käyttö ja hallinta: maksamalla ihan hitusen ekstraa davella on aina lämmin auto oven edessä ja ei tartte kuin sirille mutista: lähen himaan
- ammattiliikenteen kuskeista iso osa vapautuu tuottavampiin tehtäviin. Jos matkustaja haluaa luennon mersun ylivoimasta, voi hän lukea isolta ruudulta johtotähden historiaa
- liikenneonnettomuudet vähenevät
- yksityiskuskien matka-aika vapautuu hyötykäyttöön
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Viesti Kirjoittaja Vesper »

aasi kirjoitti:Jos sieltä kehyskunnasta ajetaan päivittäin työpaikoille tai kouluihin niin en keksi taas syytä miksei kaupallinen toimija siihen tarttuisi enemmin tai myöhemmin.

Ei siihen tartu joukkoliikennekään.
Work like a captain, play like a pirate.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ joukkoliikenteen yksiköt ovat liian suuria ja kuskiksi tarvitaan kallis ihminen.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti:'Automaattitaksit' toisivat seuraavat muutokset:
- tehokkaampi kapasiteetin käyttö ja hallinta: maksamalla ihan hitusen ekstraa davella on aina lämmin auto oven edessä ja ei tartte kuin sirille mutista: lähen himaan


Jotta toi toimisi oikeasti joustavasti ja mukavasti, niin kalustoa pitäisi olla käytettävissä ruuhkapiikin mukaan, joka puolestaan tarkoittaa, että suurin osa autoista olisi edelleen käyttämättömänä ruuhka-aikojen ulkopuolella.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

sivustahuutaja kirjoitti:- ammattiliikenteen kuskeista iso osa vapautuu tuottavampiin tehtäviin.

Melkoisen glorifioitu termi työttömyydelle.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Manaaja kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:- ammattiliikenteen kuskeista iso osa vapautuu tuottavampiin tehtäviin.

Melkoisen glorifioitu termi työttömyydelle.


Vapautuu tuottamaan proaktiivisesti synergiaa kuulostaa vielä paremmalta. Toivottavasti ei ole Pertin tulevaisuuden uratie. :)
Came here for school, graduated to the high life
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Joku voisi kehittää lompakon johon mahtuu parikymmentä korttia, läpinäkyvä ajokorttitasku, seteliklipsi ja kokoluokaltaan farkkujen etutaskuun mahtuva.

Ainiin, sen pitäis myös olla kestävä ja kortit helposti saatavilla.

Mission impposible I guess.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

masa kirjoitti:Joku voisi kehittää lompakon johon mahtuu parikymmentä luottokorttia,


Tai yksi kortti, jolle voisi sijoittaa parinkymmenen puljun toiminnot.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Johnny Winter

Viesti Kirjoittaja Johnny Winter »

Mulle snadisti vittuiltiin kangaskaupassa kun kävin ostamassa kortilla yhtä nappia housuihin. Meinasivat ensin, etteivät myy ollenkaan. Nootta kai sitä kätsyä pitää alkaa pitämään jossain repun pohjalla.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

masa kirjoitti:http://www.taskulamput.fi/tuotteet/exentri_lompakot

Hmm..


Ei taida mahtua hehtaarikokoinen ajokortti...
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Bluntly kirjoitti:
masa kirjoitti:http://www.taskulamput.fi/tuotteet/exentri_lompakot

Hmm..


Ei taida mahtua hehtaarikokoinen ajokortti...



Kas kun ei mustavalkoTV
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:'Automaattitaksit' toisivat seuraavat muutokset:
- tehokkaampi kapasiteetin käyttö ja hallinta: maksamalla ihan hitusen ekstraa davella on aina lämmin auto oven edessä ja ei tartte kuin sirille mutista: lähen himaan


Jotta toi toimisi oikeasti joustavasti ja mukavasti, niin kalustoa pitäisi olla käytettävissä ruuhkapiikin mukaan, joka puolestaan tarkoittaa, että suurin osa autoista olisi edelleen käyttämättömänä ruuhka-aikojen ulkopuolella.


Kapasiteettia olisi helppo hallita hinnalla. Kyllä silti jäisi ruuhkahuippujen ulkopuolelle ylikapasiteettia, mutta paljon vähemmän kuin nyt.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 5993
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Viesti Kirjoittaja aasi »

http://www.tekniikkatalous.fi/autot/article770944.ece

BMW tekee omaa kehitystään myös. Sieltä ne tulloo.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Hieno. Harmi vain, että tuo edellytti teiden etukäteismallintamista, jota Suomessa ei tehtäisi kuitenkaan.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Hankin heti tollasen, voin nukkua aamuisin tunnin pidempään!
Work like a captain, play like a pirate.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

NuoriDaavid kirjoitti:Sellaisille silmälaseilla, jotka olisivat jatkuvasti yht nettiin ja joita ohjattaisiin katseella, olisi käyttöä. Lisäksi tietysti pitäisi olla sovellutus, joka automaattisesti hakisi dataa siitä, mitä näkyy. Jos esim. ulkomailla katsoisit jotain nähtävyyttä, lasit tarvittaessa tunnistaisivat sen ja näyttäisivät dataa asiasta.

Kummallista, että tällaista ei en ole nähnyt missään sci-fi leffassa. Varmasti tulee minun elinaikanani, jos en nyt tänään tukehdu pitsaan.
Hitto, että en ehtinyt jättää patenttihakemusta:

http://www.digitoday.fi/vimpaimet/2012/ ... 1222640/66
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Vastaa Viestiin