Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

urpiainen kirjoitti: no kyllä mä ihan oman belief boxin kognitiivisen hygienian vaalimisen kannalta suosittelisin opettelemaan tekemään ja tunnistamaan eron ennakkoluulon ja induktiivisen työhypoteesin tai nöyrän varovaisen asenteen välillä.

Saiskos saman suomeksi?
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

sivustahuutaja kirjoitti:^^ Kerro nyt mitä itse urpilainen tarkoitat ennakkoluulolla, jos siihen ei saa liittyä mitään hypoteesia?

Olen toisaalta myös sitä mieltä, että kaikkea tuntematontakin on syytä vierastaa, mikäli mikään ei viittaa siihen, että tuntematon olisi ok. Jos löytäisin toimiston lattiasta pimeän kolon, niin en työntäisi kättäni sinne.
Entä jos pimeä kolo olisi toimiston sihteerin jalkojen välissä??
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

sivustahuutaja kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:No mun mielestä voi erotella ennakkoluulon ja rasistisen ennakkoluulon.
En pitäisi rasistisena esimerkiksi sitä, että en pidä neekeria potentiaalisena asiakkaana, enkä siis uhraa aikaani heidän murheilleen. Jos neekeri kuitenkin olisi jonkin TE500 firman toimari, niin tietysti luopuisin nanosekunnissa ennakkoluulostani ja pitäisin neekeriä potentiaalisena asiakkaana.

EDIT: tarinan opetus on siis se, että jos virheellinen ennakkoluulo tai vaikka sitten hypoteesi tai yleistys tai luulo perustuu vaikka hyttysen pieruun, niin fiksu ihminen kykenee tuon minkälie kumoamaan kun tarjolla on oikea todennettavaa informaatiota. Esimerkissäni informaatioksi riitti niinkin vähäinen asia kuin asema organisaatiossa. Mitään vuosien kulttuurikylpyä tai muuta ei tarvittu.
Olet niin ennakkoluuloton, että sinulla on aina aikaa kuunnella Fortune 500 yrityksen CEO:n ajatuksia, vaikka hän oliskin mustaihoinen!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

urpiainen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:No mun mielestä voi erotella ennakkoluulon ja rasistisen ennakkoluulon.
no kyllä mä ihan oman belief boxin kognitiivisen hygienian vaalimisen kannalta suosittelisin opettelemaan tekemään ja tunnistamaan eron ennakkoluulon ja induktiivisen työhypoteesin tai nöyrän varovaisen asenteen välillä. Ihme sakkia.
Kärsit vaan vahvistusharhasta. :)
Came here for school, graduated to the high life
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:No mun mielestä voi erotella ennakkoluulon ja rasistisen ennakkoluulon.
no kyllä mä ihan oman belief boxin kognitiivisen hygienian vaalimisen kannalta suosittelisin opettelemaan tekemään ja tunnistamaan eron ennakkoluulon ja induktiivisen työhypoteesin tai nöyrän varovaisen asenteen välillä. Ihme sakkia.
Kelpaako tämä ennakkoluulon määritelmä:

Psykologian käsitteitä

Ennakkoluulo


Ennakkoluulosta on kysymys silloin, kun asiasta tai ihmisestä ei ole vielä kokemusta/kokemusperäistä tietoa. Ennakkoluulolla on kielessä yleensä se merkitys, että se on paikkansa pitämätön ja kokemus osoittaa sen vääräksi. Ennakkoluuloja on kuitenkin monenlaisia.

http://www.edu.fi/download/118525_psyko ... tteita.pdf

Kokeillaan osaako urpilainen itse tehdä eron noiden asioiden välillä.

Esimerkki 1: Mustalainen
ennakkoluulo = pöllii, pidä silmällä?
induktiivisen työhypoteesin = pöllii, pidä silmällä?
nöyrän varovaisen asenne = pöllii, pidä varovasti silmällä ettet saa moraa?

Esimerkki 1: Neekeri ovella kun rapussa ei asu neekereitä
ennakkoluulo = kaupustelija tai rahan pyytäjä ?
induktiivisen työhypoteesin = kaupustelija tai rahanpyytäjä ?
nöyrän varovaisen asenne = voihan se haluta rahan lisäksi vaikka aikaa ja vaivaa?

Esimerkki 1: Somali työnhakijana
ennakkoluulo = ei soveltuvaa koulutusta, kokemusta, kielitaitoa, eikä sosiaalista silmää asiakastyöhän
induktiivisen työhypoteesin = ei soveltuvaa koulutusta, kokemusta, kielitaitoa, eikä sosiaalista silmää asiakastyöhän
nöyrän varovaisen asenne = selvitetään, onko soveltuvaa koulutusta, kokemusta, kielitaitoa ja sosiaalista silmää asiakastyöhän
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

So Hard kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Isäni, afrikkalainen kuningas, on kuollut. Hänen miljardiperintönsä on jumissa paikallisessa pankissa. Tarvitsisin 50 000 euroa, jotta saisin perinnön Eurooppaan. Nyt olisi jollekulle ennakkoluulottomalla erinmainen sijoitustilaisuus!
Tehdään Dave niin, että laitat sun salkun lihoiksi, mun kaverilla on tarjolla valuuttakauppadiili josta saa 100% tuoton kuukaudessa! Tienaat sen 50.000 parissa viikossa.
Tässä on hyvin tiukka aikaikkuna, rahat pitäisi saada tänään, tai tilaisuus sulkeutuu!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriDaavid kirjoitti:Olet niin ennakkoluuloton, että sinulla on aina aikaa kuunnella Fortune 500 yrityksen CEO:n ajatuksia, vaikka hän oliskin mustaihoinen!
Itse luotettavuus:

Kuva
Merck & Co

EDIT: Belief boxini mukaan tuo jätkä on meikäläistä fiksumpi, Harwardit käyty ja kaikki:
http://www.blackentrepreneurprofile.com ... c-frazier/
Viimeksi muokannut sivustahuutaja, 02.02.2012 14:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Viesti Kirjoittaja So Hard »

NuoriDaavid kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Isäni, afrikkalainen kuningas, on kuollut. Hänen miljardiperintönsä on jumissa paikallisessa pankissa. Tarvitsisin 50 000 euroa, jotta saisin perinnön Eurooppaan. Nyt olisi jollekulle ennakkoluulottomalla erinmainen sijoitustilaisuus!
Tehdään Dave niin, että laitat sun salkun lihoiksi, mun kaverilla on tarjolla valuuttakauppadiili josta saa 100% tuoton kuukaudessa! Tienaat sen 50.000 parissa viikossa.
Tässä on hyvin tiukka aikaikkuna, rahat pitäisi saada tänään, tai tilaisuus sulkeutuu!
Tehdään niin, että pistät salkun lihoiksi tänään, otat siitä sen 50.000 ja sijoitat loput! Tää ei voi pettää.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

So Hard kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
So Hard kirjoitti: Tehdään Dave niin, että laitat sun salkun lihoiksi, mun kaverilla on tarjolla valuuttakauppadiili josta saa 100% tuoton kuukaudessa! Tienaat sen 50.000 parissa viikossa.
Tässä on hyvin tiukka aikaikkuna, rahat pitäisi saada tänään, tai tilaisuus sulkeutuu!
Tehdään niin, että pistät salkun lihoiksi tänään, otat siitä sen 50.000 ja sijoitat loput! Tää ei voi pettää.
Rahoja ei saa tänään, jos salkun myisi tänään. Muuten en luonnollisestikaan vaivaisi teitä tällaisella pikku asialla!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Viesti Kirjoittaja So Hard »

NuoriDaavid kirjoitti:Rahoja ei saa tänään, jos salkun myisi tänään. Muuten en luonnollisestikaan vaivaisi teitä tällaisella pikku asialla!
Mulla on kaveri, joka voi laittaa sulle rahat tänään tilille, jos siirrät salkkusi hänen arvo-osuustililleen! No problem! 50K sun tilille ja loput sijoitetaan. Noniin, asiahan on sovittu.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Viesti Kirjoittaja Leevi »

NuoriDaavid kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Tässä on hyvin tiukka aikaikkuna, rahat pitäisi saada tänään, tai tilaisuus sulkeutuu!
Tehdään niin, että pistät salkun lihoiksi tänään, otat siitä sen 50.000 ja sijoitat loput! Tää ei voi pettää.
Rahoja ei saa tänään, jos salkun myisi tänään. Muuten en luonnollisestikaan vaivaisi teitä tällaisella pikku asialla!
Mutta kyllä sä saat tänään 50k pankista lainaksi, jos muutaman päivän päästä on kilahtamassa tilille vaikka 100k. :wink:
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

sivustahuutaja kirjoitti: EDIT: Belief boxini mukaan tuo jätkä on meikäläistä fiksumpi, Harwardit käyty ja kaikki:
http://www.blackentrepreneurprofile.com ... c-frazier/
Mutta onhan se harmillista, että jos Kenneth C. Frazier yllättäen ilmestyisi kotirappusi ovelle, et päästäisi häntä sisään :wink:
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: Psykologian käsitteitä

Ennakkoluulo


Ennakkoluulosta on kysymys silloin, kun asiasta tai ihmisestä ei ole vielä kokemusta/kokemusperäistä tietoa. Ennakkoluulolla on kielessä yleensä se merkitys, että se on paikkansa pitämätön ja kokemus osoittaa sen vääräksi.


Mielestäni ei voi sanoa, että ennakkoluulo olisi paikkansa pitämätön, sillä kokemus voi osoittaa sen oikeaksi tai vääräksi.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriDaavid kirjoitti:Mutta onhan se harmillista, että jos Kenneth C. Frazier yllättäen ilmestyisi kotirappusi ovelle, et päästäisi häntä sisään :wink:
Tuo on hyvin epätodennäköinen ongelma. Enemmän harmittaisi jos respa käännyttäisi ukon tuonne pakkaseen.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

sivustahuutaja kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Mutta onhan se harmillista, että jos Kenneth C. Frazier yllättäen ilmestyisi kotirappusi ovelle, et päästäisi häntä sisään :wink:
Tuo on hyvin epätodennäköinen ongelma. Enemmän harmittaisi jos respa käännyttäisi ukon tuonne pakkaseen.
Meinaat, että ovimiehesi ei päästäisi tuntematonta kotitalosi aulaan? "Kuules nyt setä Tuomo, ei tänään"
Came here for school, graduated to the high life
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

exPertti kirjoitti:Meinaat, että ovimiehesi ei päästäisi tuntematonta kotitalosi aulaan? "Kuules nyt setä Tuomo, ei tänään"
Ken tuskin tulee kotiovelle, joten duunipaikan respasta olen enemmän huolissani.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Taas olisi korkeapalkkaista suojatyöpaikkaa virkaheitolle poliitikolle tarjolla:

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseu ... htajapeli/

Vastenmielistä paskaa. Koskahan kaupunkien johtotehtäviin aletaan valitsemaan pätevyyden eikä jäsenkirjan perusteella?
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Viesti Kirjoittaja Leevi »

So Hard kirjoitti:Taas olisi korkeapalkkaista suojatyöpaikkaa virkaheitolle poliitikolle tarjolla:

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseu ... htajapeli/

Vastenmielistä paskaa. Koskahan kaupunkien johtotehtäviin aletaan valitsemaan pätevyyden eikä jäsenkirjan perusteella?
Tuskin koskaan. Ei kai ne nyt tuosta luovu. Mutta on todellakin vastenmielistä paskaa. Pitäiskö tässä hankkia se jäsenkirja, niin pääsis tuollaisiin suojatyöpaikkoihin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Leevi kirjoitti:Pitäiskö tässä hankkia se jäsenkirja, niin pääsis tuollaisiin suojatyöpaikkoihin.
Mitenkään puolustamatta tai edes kannattamatta poliittisia virkanimityksiä, pois se minusta, niin en nyt kuitenkaan malta olla laittamatta tällaista vähän Dave-pointtia: jos tosiaan uskot puoluejäsenyyden riittävän hyvin palkattuun, helppoon suojatyöpaikkaan, niin mikset tosiaan jäsenkirjaa hanki? Tai toisinpäin: jos se puoluereitti on niin tavattoman helppo tie hyvinpalkattuun loikoiluvirkaan, miksei sitä useampi käytä?

Ja disclaimer: ymmärrän toki oikeasti. Poliittinen tie ei tietenkään ole helppo, eikä sen kautta haettuun menestykseen moni pysty, mutta pelkkä vaikean tien kulkeminen ei tietenkään pätevöitä mihin tahansa. Toisin sanoen, vaikka poliittinen "pätevöityminen" olisi kuinka haastavaa ja massat karsivaa tahansa, ei ole selvää, että sitä kautta valikoituu näihin tehtäviin oikeat henkilöt.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

urpiainen kirjoitti:Tai toisinpäin: jos se puoluereitti on niin tavattoman helppo tie hyvinpalkattuun loikoiluvirkaan, miksei sitä useampi käytä?
.
Minä luulen, että jäsenkirja on tarpeen noihin suojatyöpaikkoihin. Mutta jäsenkirjan lisäksi tarvitaan puolueen sisäistä hyväveliverkkoa. Siinä eteneminen taas vaatii supliikkia, sulo- ja ruskeakielisyyttä. Kaikista ei siihen ole, vain sosiaalisilla ihmeillä riittää sellaista karismaa. Ja niin saadulla hyvän miehen maineella ei ole silläkään paljoa tekemistä sen kanssa, osaako hoitaa sitä virkaansa ammattitaidolla.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriDaavid kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:^^ Kerro nyt mitä itse urpilainen tarkoitat ennakkoluulolla, jos siihen ei saa liittyä mitään hypoteesia?

Olen toisaalta myös sitä mieltä, että kaikkea tuntematontakin on syytä vierastaa, mikäli mikään ei viittaa siihen, että tuntematon olisi ok. Jos löytäisin toimiston lattiasta pimeän kolon, niin en työntäisi kättäni sinne.
Entä jos pimeä kolo olisi toimiston sihteerin jalkojen välissä??
No siinä tapauksessa se tuskin olisi tuntematon.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Viesti Kirjoittaja elco »

urpiainen kirjoitti: Tai toisinpäin: jos se puoluereitti on niin tavattoman helppo tie hyvinpalkattuun loikoiluvirkaan, miksei sitä useampi käytä?
Minusta kun tuntuu, että koko ajan vaan yhä useampi käyttää. Vai oletko jotenkin sitä mieltä, ettei julkisen sektorin koko ja pöhö ole jatkuvasti kasvanut?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Lopetetaan se VR:n kritisointi. Se on maailman paras.


http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012020 ... 4_uu.shtml
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/voima ... 06533.html

Miten vitussa tämä miehen voimailuharrastus liittyy itse asiaan tai että sillä olisi uutisessa mitään merkitystä?
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/voima ... 06533.html

Miten vitussa tämä miehen voimailuharrastus liittyy itse asiaan tai että sillä olisi uutisessa mitään merkitystä?
Samalla lailla kun "suosikkilaulaja" on aina epäiltynä vaikka mistä, on se pystyvä kaveri. Milloin on pahoinpidellyt, milloin pedofiili.

Asiaan tietty kuuluu, että yleensä et ole ikinä kuullutkaan heidän nimiään niin suosittuja kuin ovatkin.
Came here for school, graduated to the high life
Vastaa Viestiin