masa kirjoitti:Vaihdoin dieseliin about 5 vuotta sitten. Silloin litrahinta oli 0,98 ja dieselverokin halvempi.
Dieselveroa ei ole ollut enää aikoihin. Ajoneuvovero on kylläkin. Aikemminhan ne oli erillään toisistaan?
Käyttövoimavero (joka siis sisältyy ajoneuvoveroon) menee Wikin mukaan näin muilla kuin bensa-autoilla:
"
käyttövoimaveron määrä päivää kohden on jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta:
a) 1,5 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö;
b) 0,5 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö ja moottoribensiini;
c) 4,9 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö ja dieselöljy;
d) 3,1 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on metaanista koostuva polttoaine
"
Ja dieselillähän tuo on 5,5 senttiä.
Toivottavasti saavat muutettua tuon päästöjen mukaiseksi. Silloin bensa- ja dieselautot olisivat samalla viivalla. Dielselien eduksi on pienempi polttoaineenkulutus. Ainakin nykyisellä tekniikalla.
Huonona puolena on jokseenkin kaiken nelipyörillä (tai vielä useammalla) tapahtuvan ammattimaisen kuljetuksen kallistuminen. Joka on meille kaikille lisääntyvä kulu.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.