Lomamatkaretostelua

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Dave

Viesti Kirjoittaja Dave »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Bruce Willisika kirjoitti:
Dave kirjoitti:
Varastetun telkkarin tapauksessa kyllä ymmärtääkseni menetät ostamasi telkkarin.
Sopimusoikeuden mukaan kuitenkaan en. Kuten sanoin, en tiedä, kuinka säännöstöä missäkin olosuhteissa sovelletaan.
Jos ihminen ostaa Suomessa varastettua tavaraa ja poliisi takavarikoi tuon, ei ihminen saa siitä hyvitystä. Muistaakseni tämä on aika ehdoton sääntö, eikä siihen vaikuta ostajan selitykset vilpittömistä aikeistaan.
Ja jos ottaa vastaan väärennettyä rahaa esim. kaupassa, niin vahinko menee omaan piikkiin. Raakaa, mutta ymmärrettävää (ei kyllä liity alkuperäiseen asiaan mitenkään, mutta so not).
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Bruce Willisika kirjoitti:Myyjän tekemällä mokalla ei sopimusoikeuden mukaan ole merkitystä, tekeekö myyjä itselleen haitallisen virheen vai ei. Jos kauppa syntyy niin, ettei OSTAJA ole tietoinen myyjän tekemästä virheestä, menee tappio myyjän piikkiin.
Eikö se kuitenkin ole aika selvää että ostaja on ollut tietoinen myyjän tekemästä virheestä, jos laskun erittelyssä on matkan verottomana hintana ollut 0-3 euroa toiselle puolelle maailmaa?

Jos Tekniset myisi uutta 32" LCD-televisiota hintaan 2,99 euroa + alv + kotiinkuljetus, miten mielestäsi kävisi ja miten se eroaisi tästä keissistä?
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Viesti Kirjoittaja elco »

Manaaja kirjoitti: Eikö se kuitenkin ole aika selvää että ostaja on ollut tietoinen myyjän tekemästä virheestä, jos laskun erittelyssä on matkan verottomana hintana ollut 0-3 euroa toiselle puolelle maailmaa?
En mä kaupantekohetkellä tiennyt mitään muuta kuin että hinta on 260e. Eikä 260e ole ilmainen. Ja vaikka olisikin ollut niin mikä syy minulla on olettaa, ettei myyjä tiedä, mitä tekee?

Sattuuhan sitä mm. ydinvoimalakaupassa, että välillä tulee persnettoa kaupasta. Toinen esimerkki on konsultointi: välillä ihan kunnianarvoisat firmatkin myy yksittäisiä konsultteja tai jopa projekteja tappiolla.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 15901
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Viesti Kirjoittaja Niba »

Eikö tuossa käy kuten kaupassa aina joku muu maksaa puolestasi, kaupassa maksamme varkauksista 65 euroa lisää jokainen ostoksistamme eli 350M euroa, joten varmasti löytyy maksaja teidän halvoille lennoille.. ;)
En siis usko hintaa teiltä takaisn pyydettävän.

Veroa ei voi alentaa jos se maksetaan lipun hinnasta?
vero on siis aina sama 23% paitsi joillain tuotteilla eri kuin lentolipuilla..
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Manaaja kirjoitti:
Bruce Willisika kirjoitti:Myyjän tekemällä mokalla ei sopimusoikeuden mukaan ole merkitystä, tekeekö myyjä itselleen haitallisen virheen vai ei. Jos kauppa syntyy niin, ettei OSTAJA ole tietoinen myyjän tekemästä virheestä, menee tappio myyjän piikkiin.
Eikö se kuitenkin ole aika selvää että ostaja on ollut tietoinen myyjän tekemästä virheestä, jos laskun erittelyssä on matkan verottomana hintana ollut 0-3 euroa toiselle puolelle maailmaa?
Jos Tekniset myisi uutta 32" LCD-televisiota hintaan 2,99 euroa + alv + kotiinkuljetus, miten mielestäsi kävisi ja miten se eroaisi tästä keissistä?
Näinhän tuossa Bruce jo arveli:
Bruce Villisika kirjoitti:Tässä lentokeississä en Urpiaisen argumentein näe tapahtunutta diiliä sen enempää aiemmin nähdyistä kampanjoista poikkeavaksi kuin myöskään lentoyhtiölle kohtuuttomaksi.
Ja mainitut argumentithan olivat nämä:
urpiainen kirjoitti:nimenomaan lentoyhtiöalalla toisinaan toistuva, vastaava euro-pari + verot -hinnoittelu on ollut ihan tahallista ja tarkoituksellista toimintaa ainakin viimeiset kymmenen vuotta Ryan Airilla ja kumppaneilla. Tätä taustaa vasten voisi kai ajatella, että kuluttajan kannalta myyjä ei myy selkeästi liian halvalla vaan alan ajoittaisen käytännön mukaisesti. Minusta ostajalla on ihan hyvä keissi siitä, että hänen ei voida katsoa tietoisesti käyttäneen virhettä hyväkseen
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

elco kirjoitti:
Manaaja kirjoitti: Eikö se kuitenkin ole aika selvää että ostaja on ollut tietoinen myyjän tekemästä virheestä, jos laskun erittelyssä on matkan verottomana hintana ollut 0-3 euroa toiselle puolelle maailmaa?
En mä kaupantekohetkellä tiennyt mitään muuta kuin että hinta on 260e. Eikä 260e ole ilmainen. Ja vaikka olisikin ollut niin mikä syy minulla on olettaa, ettei myyjä tiedä, mitä tekee?
Ei se toki ilmainen ole, mutta niin paljon edullisempi verrattuna käypään markkinahintaan, että jonkun kellonhan on pakko soida. Hinnotteluvirheitä syntyy silloin tällöin juuri esimerkiksi teknisistä syistä, ja jos hinta on merkittävästi alempi kuin mitä voi normaalisti olettaa, kaupan voi ymmärtääkseni purkaa myyjän toimesta. Sitä en sen tarkemmin tiedä minkälainen prosessi se on, ja kuten on jo todettu, taitaa tuoda niin paljon negaa PR:ää muutenkin, ettei edes kannata pähkinärahojen vuoksi.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

urpiainen kirjoitti:nimenomaan lentoyhtiöalalla toisinaan toistuva, vastaava euro-pari + verot -hinnoittelu on ollut ihan tahallista ja tarkoituksellista toimintaa ainakin viimeiset kymmenen vuotta Ryan Airilla ja kumppaneilla. Tätä taustaa vasten voisi kai ajatella, että kuluttajan kannalta myyjä ei myy selkeästi liian halvalla vaan alan ajoittaisen käytännön mukaisesti. Minusta ostajalla on ihan hyvä keissi siitä, että hänen ei voida katsoa tietoisesti käyttäneen virhettä hyväkseen
Jos tuo tosiaan on ihan tavallista alalla, sitten homma on toki eri. En tosiaan ole seurannut halpalentoyhtiöiden hinnoittelupolitiikkaa.
Avatar
scarface
Elämätön Kitisijä
Viestit: 306
Liittynyt: 07.04.2011 22:12

Viesti Kirjoittaja scarface »

Matkustelu on ihanaa. Joka vuos on jonnein päästävä; näin on ollu vuodesta 1999. Nyt ollaan pikkusiskon kans tekemässä matka Turkin Antalyaan elokuussa. Siis ihan minimatkoi nää kun lukee noita Caracas-stooreja ylempää (en ole yhtään kade, en!) :D

Toiveena ois päästä käymään E-Amerikoissa. Joku Chile ois siisti. Tietty Brasilia kans. Samoin Australia, Uusi-Seelanti.. Vietnam.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Viesti Kirjoittaja elco »

Itäisessä Keski-Euroopassa oli kevät pitkällä. Prahassa toissa viikonloppuna 22C. Hengailin hyvin rauhallisesti ekan viikonlopun, viikolla vähän kurssittelin ja tokana viikonloppuna vaimoke kyytiin kentältä, Skoda Fabio alle ja niin lujaa Bratislavaan kun siitä kikottimesta irtosi. Bratislava oli jossain määrin viehättävä ja hyvin pienenoloinen kity. Euro kelpasi valuuttana, mikä oli jonkinmoinen yllätys.

Varsinainen matkakohde oli kuitenkin naapurissa sijaitseva Wien, jossa en ollut ikinä aiemmin käynyt. Diggailen kovasti pömpöösistä vanhakantaisesta arkkitehtuurista ajalta, jolloin hallitsijalla, ylipastorilla ynnä koko alenevalla komentoketjulla oli nykyistä voimakkaammat visiot siitä, millaisessa tönössä sitä herran pitää asustaa. Kun en lainkaan tiennyt, mitä odottaa niin Wien oli oikein miellyttävä yllätys. Kelit olivat kohdallaan ja kaupungissa tuntui olevan loputtomasti hienoja rakennuksia.

Tähän paskahyvinvointivaltioon verrattuna en vittu voi käsittää, kuinka ne sen Wienissä tekevät. Siellä on nimittäin:
a) siistiä
b) halpaa
c) palvelua

Paikan perkele parhaassa kaffiossa vetäisty kakunpala maksoi 4,7 euroa, minkä tarjoili pöytään pukuun verhoutunut vanhempi herrasmies. Espalla saa saatana jonottaa 10 minuuttia ja maksaa tuplaten samasta setistä.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Pietariin kesän alussa. Neverbeen, joten vinkkejä otetaan vastaan. Hotla on, mutta muunlaiset ehdotukset teretulemast ja Здравствуй!
Prepare for the worstest.
Bruce Willisika

Viesti Kirjoittaja Bruce Willisika »

Tuli viimein Luftwaffelta kerjuukirje. Tahtoisivat tosiaan 200€ lisää hilloa, kun normaalihintainen lippu ilrtoaisi 232€ lisäpanostuksella. Jollen valita viikon sisällä, hylkäävät diilin ja palauttavat lippurahat ilman luottokorttikuluja tilille. Aion valittaa.

Lufthansa - siististi cool.
Avatar
swirl
Kitisijä
Viestit: 2468
Liittynyt: 12.06.2007 10:14

Viesti Kirjoittaja swirl »

Siskoni, joka on kokenut varsin kovia viime aikoina, täyttää kesäkuussa 30 ja tahdon ilahduttaa häntä. Ajattelin viedä hänet jonnekin kivalle kaupunkilomalle, sellaiseen paikkaan jonne pääsee halpalennoilla ja jossa hotellit ja muukin on kohtuuhintaista. Tarkoitus olisi olla siellä torstaista sunnuntaihin ja meitä olisi ehkä lähdössä isompikin porukka, jos saadaan aikataulut sovitettua yhteen.

Ajatuksissa oli alunperin Barcelona, mutta nyt se on alkanut tuntua tylsältä. Meri ja luonto ovat meille tärkeämpiä kuin shoppailu tai esim. museot ja arkkitehtuuri, vaikka nekään eivät ole haitaksi. Vinkkejä siis kaivataan. Minne kannattaa mennä? Ajankohta on kesä-elokuussa, ei ole vielä mitään tarkkaa suunnitelmaa.

Ja se siskon kasvain oli muuten hyvälaatuinen. Viime viikolla tuli viimein tulokset :]
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja annepa »

swirl kirjoitti:Siskoni, joka on kokenut varsin kovia viime aikoina, täyttää kesäkuussa 30 ja tahdon ilahduttaa häntä. Ajattelin viedä hänet jonnekin kivalle kaupunkilomalle, sellaiseen paikkaan jonne pääsee halpalennoilla ja jossa hotellit ja muukin on kohtuuhintaista. Tarkoitus olisi olla siellä torstaista sunnuntaihin ja meitä olisi ehkä lähdössä isompikin porukka, jos saadaan aikataulut sovitettua yhteen.

Ajatuksissa oli alunperin Barcelona, mutta nyt se on alkanut tuntua tylsältä. Meri ja luonto ovat meille tärkeämpiä kuin shoppailu tai esim. museot ja arkkitehtuuri, vaikka nekään eivät ole haitaksi. Vinkkejä siis kaivataan. Minne kannattaa mennä? Ajankohta on kesä-elokuussa, ei ole vielä mitään tarkkaa suunnitelmaa.

Ja se siskon kasvain oli muuten hyvälaatuinen. Viime viikolla tuli viimein tulokset :]
Barcelonassahan on meri ja luonto, shoppailujen ja museoiden lisäksi!

Hyvät siskolle että oli hyvä :)
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Sleazoid
Elämätön Kitisijä
Viestit: 346
Liittynyt: 16.08.2005 3:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sleazoid »

Itse olen menossa Barcelonaan jokusen viikon päästä, joten kaikenmoiset vinkit kyseisestä kaupungista ja sen nähtävyyksistä otetaan ilolla vastaan.
henkilökohtaista kukoistusvastuuta rakenteellisen politiikan kustannuksella korostava puolivillainen sosiaalinen teoretisointi
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Viesti Kirjoittaja elco »

swirl kirjoitti: Ajatuksissa oli alunperin Barcelona, mutta nyt se on alkanut tuntua tylsältä.
Eihän tuosta kity enää asiallisemmaksi muutu. Gaudín luomukset eivät ole ihan mitään perusarkkitehtuuria: mun mielestä niiden tönöjen ja Parque Güelliin katsastaminen on vähänniinq vetäisi kaalin sekaisin jollain hallusinogeenillä.

Niillä on biitsi ja sitten se huvipuisto, jossa on kauhujen talossa tmv ihmissäikyttelijät; loistava ruoka- ja juomakulttuuri ynnä muuta ynnä muuta.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja annepa »

Sleazoid kirjoitti:Itse olen menossa Barcelonaan jokusen viikon päästä, joten kaikenmoiset vinkit kyseisestä kaupungista ja sen nähtävyyksistä otetaan ilolla vastaan.
http://arktinenhaapa.wordpress.com/2009/05/03/barca/

Kirjoituksessa on mainittu Tarragona, mut muitakin kohteita on ihan lähialueella, esim Torresin viinitila jos semmoinen kiinnostaa. Sinne oli helppo mennä ja kierros oli mukava. Muitaki tiloja löytyy jos tämä merkki on väärä http://www.cellartours.com/spain/spanish-wineries/.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
So Hard

Viesti Kirjoittaja So Hard »

swirl kirjoitti:Siskoni, joka on kokenut varsin kovia viime aikoina, täyttää kesäkuussa 30 ja tahdon ilahduttaa häntä. Ajattelin viedä hänet jonnekin kivalle kaupunkilomalle, sellaiseen paikkaan jonne pääsee halpalennoilla ja jossa hotellit ja muukin on kohtuuhintaista. Tarkoitus olisi olla siellä torstaista sunnuntaihin ja meitä olisi ehkä lähdössä isompikin porukka, jos saadaan aikataulut sovitettua yhteen.

Ajatuksissa oli alunperin Barcelona, mutta nyt se on alkanut tuntua tylsältä. Meri ja luonto ovat meille tärkeämpiä kuin shoppailu tai esim. museot ja arkkitehtuuri, vaikka nekään eivät ole haitaksi. Vinkkejä siis kaivataan. Minne kannattaa mennä? Ajankohta on kesä-elokuussa, ei ole vielä mitään tarkkaa suunnitelmaa.

Ja se siskon kasvain oli muuten hyvälaatuinen. Viime viikolla tuli viimein tulokset :]
Mä en nyt vaan keksi Barcelonaa asiallisempaa kaupunkilomakohdetta mistään päin Eurooppaa vaikka kuinka yrittäisin. Biitsi on käytännössä ihan keskustassa, kaupunki on siisti, elää 24/7, siellä on ihan järjetön tarjonta kaikkea ja tunnin reissulla mihin suuntaan tahansa on keskellä jylhänkomeita vuoristoja.

Ootko sä käyny siellä vai mistä toi "tylsä" tuli?
So Hard

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Sleazoid kirjoitti:Itse olen menossa Barcelonaan jokusen viikon päästä, joten kaikenmoiset vinkit kyseisestä kaupungista ja sen nähtävyyksistä otetaan ilolla vastaan.
Montjüicin vuori ja linna kandee käydä köysiradalla, varaa rutkasti aikaa. Makea mesta lojua päivänpaisteessa lammen rannalla katsellen maisemia kaupungin yli.
Kaikki Gaudit on hyvä käydä kun menette turistikauden ulkopuolella.
Biitsi ja biitsin bilemeininki illalla on must.
Park Güell totta kai kuten Elco mainitsi.
W-hotellin yläkerran drinkkibaari - drinkit on ihan pimeitä ja näköala kaupungin yli varsinkin illalla mainio.
Viime keikan paras ateria oli La Ramban kaupungin puoleisen pään suunnalla sijaitsevassa Attic-raflassa. Mainio kattoterassiravintola josta La Ramblan vilinää voi katsella erinomaisen paikallisen sapuskan ja loistavan sangrian kera.

Pari muuta paikallisoppaalta saatua hyvää ruokapaikkaa löytyy jostain ylhäältä mitä voin suositella jos haluat syödä paremmin. Noin pääsääntöisesti kaikkia muita Ramblan ruokapaikkoja kannattaa välttää.
Avatar
swirl
Kitisijä
Viestit: 2468
Liittynyt: 12.06.2007 10:14

Viesti Kirjoittaja swirl »

^^En oo käynyt siellä, mutta tuli vain sellainen fiilis, että olisiko jotain jännempää. Espanja kun on muuten aikalailla nähty. Mutta luulenpa näiden kommenttien perusteella, että Barcelona on se oikea valinta.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Muhun taas ei oo Barca tehny ihan mitään ässävaikutusta. Oon vasta opiskelemassa epsanjalaista sielunmaisemaa, enkä oikeen pääse siihen sissään. Liikaa tupakansavua, karvasia naisia ja huolettomuutta!11 :roll:

Eipä noille nähtävyyksille oikein vastaankaan voi sanoa, mutta itse en samalla tavalla rakastunut tähän kuin moniin muihin kaupunkeihin. Makunsa kullakin. Tosin olen päättänyt antaa sille vielä jokusen mahdollisuuden, kuhan tässä nyt ehtis...
Prepare for the worstest.
So Hard

Viesti Kirjoittaja So Hard »

swirl kirjoitti:^^En oo käynyt siellä, mutta tuli vain sellainen fiilis, että olisiko jotain jännempää. Espanja kun on muuten aikalailla nähty. Mutta luulenpa näiden kommenttien perusteella, että Barcelona on se oikea valinta.
No, mä meen sinne parin viikon päästä kolmatta kertaa vuoden sisään ja voisin helposti muuttaakin sinne joksikin aikaa jos sais jonkun järkevän duunin sieltä suunnalta. Tai sen paljonpuhutun lottovoiton.

Samalla voinkin kaikkia siellä kävijöitä suositella lukemaan Meren katedraalin, jos tykkää historiallisista romskuista. Hyvä kirja ja tulee ihan eri fiilis paikkoja katsellessa kun on jo lukenut niiden historiasta.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja annepa »

So Hard kirjoitti: Samalla voinkin kaikkia siellä kävijöitä suositella lukemaan Meren katedraalin, jos tykkää historiallisista romskuista. Hyvä kirja ja tulee ihan eri fiilis paikkoja katsellessa kun on jo lukenut niiden historiasta.
Samat sanat kirjoista Enkelipeli ja Tuulen varjo. Nämä kirjat vaan oli NIIIIN älyttömiä että ei tienny että itkiäkö vai nauraa, ja siis kyseessä olivat mystiset jännärit. Sekava mielenmaisema sopi erittäin hyvin Barcelonan henkeen, että sikäli suosittelen.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Kertokee mulle, mikä se Barcelonan henki on. Se on jääny mulle vähän epäselväksi. Aika monien muiden kaupunkien hengistä oon päässy perille :)
Prepare for the worstest.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja annepa »

En tiedä MIKÄ se henki on mutta tiedän MINKÄLAINEN se on. Se on eläväinen, vivahteikas, jännittävä, erilainen, hämmentävä, ystävällinen, monipuolinen, lämmin.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Hmm. Niin on imo moni muukin kaupunki ;) Ehkäpä otan kesälomalla jokusen noista teoksista biitsille ja perehdyn sitä kautta tarkemmin :)
Prepare for the worstest.
Vastaa Viestiin