Manaaja kirjoitti:Eikö tommoselle rikkaalle paskasakille joka on rakentanut ties mitä konehalleja sinne, olisi kannattanut lohkottaa tontti ja myydä törkeään ylihintaan? Olisi ehkä ollut vähän parempi bisnes kuin miettiä jotain vinkuheinän viljelemistä.
Ei niiku käy.
1.) Verottajan ehdot kieltävät minua myymästä maata vielä noin vuoteen. Muuten rapsahtaa "pikku" verot päälle kuten oikeille ihmisille.
2.) Minulla on allergia myydä maata. Vaikka persettä ennemmin.
Joku viettijuttu. Kun kaupunkilaispoika saa maata, siitä tulee sellainen reviirivietti ettei itsekään uskoisi.
Ja joo. Noiden käyttöön jättäminen vuokralle pakottavin viisivuotiskausin, isollakin vuokralla, olisi ollut käytännössä samaa kuin myyminen, mutta sittenkin vähemmällä rahalla. Kyselihän ne aiemmin ostoakin, on niillä fyffee.
Vinkuheinävaihtoehto minulle olisi ollut ruokohelpi, mutta sitten ottivat energiakasvituen energiakasvilta. Voi muuttua vielä.
Sitten vielä sekin, että oikeudessa jouduin hankaluuksiin kun vastapuoli sai selville, että enoni oli jatkanut tuon vuokraa vielä sen jälkeen kun kaupasta oli sovittu vaan ei allekirjoitettu. Valmistelubyrokratia kun vei kuukausia. Niiku aikoiko enoni myydä vai ei ennen eturauhassyöpädiagnoosiaan.
Siinä kävi niin, että enoni vielä terveenä ollessa kaupasta sovimme ja valmistelut alkoivat. Siitä on todistajia ja paperijälkeäkin jopa aiemmista valmisteluista kymmenen vee ajalta. Siis "viivästynyt sukupolvenvaihdos", ei "kuolemanvaraiskauppa". No, silloin vannotin enoani, että älä enää jatka vuokrasopimusta. Enoni lupasi.
Kuitenkin kun enoni eka kertaa joutui sairaalaan, hän kertoi että se naapurin saksalainen nokkamies oli tullut sinne vierastunnille. Enolleni tuntematon, ei suhteita, ei ennen tai jälkeen käynyt edes sairaalassa. Maanviljelystä ei tajua, vain huuhaasta ja potilaiden ohjauksesta. Hädintuskin puhuu suomea. Enoni mukaan oli pyytänyt rakennusluvan saunaansa joka on siis naapuritontilla.
Omistus vaihtui minulle vuodenvaihteessa 2007. Vasta sitten löysin enoni papereista, että tuo oli sittenkin jatkanut sopimusta. Sitä toki oli vielä jäljellä muutenkin, vuoden jatko-aika kyseessä. Minä olin melko vihainen, että olisi saattanut olla kohtuullista tilaa myydessään kertoa, että oletkin jatkanut vuokra-aikaa. Ja sinähän lupasit ettet!
Enoni jotta hän ei muista ollenkaan vuokranneensa, vain sen saunan luvan.
Tässä voi olla neljä mahdollisuutta:
1.) Enoni ei ajatellut yhtään mitään. Allekirjoitti rutiinilla.
2.) Enoni ajatteli perusteltavaa tukiaissiirtoetua talon hyväksi, minä en tajuu
3.) Enoni valehteli ettei muista. Olisi hyvin tyypillistä
4.) Naapurin hörhö antoi sairaalan sängyssä viruvalle enolleni nipun paperia allekirjoitettavaksi, kertomatta mitä siinä oli. Hokasi että nyt voi olla viimeinen aika saada ukolta nimi alle.
En tiedä enkä voi syyttää.
Mutta oli miten oli, kenen syy vain.. tuo kostautuu.