Talviautoilun vittumaisuus ja sen torjuminen

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

masa kirjoitti:
exPertti kirjoitti:
masa kirjoitti:^ RAhamiehiä ei haitaa vaikka vähän ylimääräsiä tonneja sattu mukaan.


Mutta että 5000 000?


Tonneja ku tonneja. Ei tunnu missään.


Juu, tietty varsinkaan gattiksen hommissa eivät tonnit tunnu missään, kun hän ei käytä niitä mihinkään.
Came here for school, graduated to the high life
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Voi kyllä arvata, mitä äitee tuumaisi siitä, että velivainaan priima puimuri myytäisiin romuraudaksi :lollero:
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Bluntly kirjoitti:Jos nyt vielä helpoitetaan:

http://www.hakukoneet.com/Varkaus/ML+Metal/310504

No ei ne varmaan ihan Varkaudesta asti lähde Orimattilasta paskaa hakemaan, mutta kuitenkin. Mä todennäköisesti maksaisin että pääsisin moisesta arvottomasta romusta eroon, ja rakentaisin tilalle biljardisalin ja imaginääriselle bändille treenikämpän.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

Tiedän minä Orimattilassakin professionaalisen oikeaa firmaa pyörittävän romu-ukon. Jos keitä kiinnostaa esim autonraadot, voin neuvoa.

Olen vaan jäänyt empimään, että lisähintaa saisin, jos se paskapuimuri edes liikkuisi. Mutta ei kannattane. Samanlaista Sampo Rosenlewia olen nähnyt kaupiteltavan neljään tonniin, mutta sitäpä olikin käytetty ja huollettu vuosittain ja säilytetty kunnon hallissa. Olen minä tuota mun ajanut, mutta siitä on aikaa ja sitten eno jätti homehtumaan. Se pöljä antoi kaiken raunioitua ja viimeiset vuotensa vain kehui miten hyvä maanviljelijä on vaikkei koskaan enää käynyt edes ulkorakennuksissa. Kirkolle kyllä ajeli kun viinaa tartti.

Edit: noin vanha käytetty on kunnossaolevanakin jo riski, hajoo kumminkin pellolle.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Gat kirjoitti:Olen vaan jäänyt empimään, että lisähintaa saisin, jos se paskapuimuri edes liikkuisi.

Ihan hyvin ajateltu. Tuolla leveän elämisesi aiheuttamalla rahanmenolla nykyiset säästösi ehtyvät jo ennen kesää 2840.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Mutta mitä äitee sanoo, jos velivainaan puimuri myydään romuna?
So Hard

Viesti Kirjoittaja So Hard »

NuoriD kirjoitti:Mutta mitä äitee sanoo, jos velivainaan puimuri myydään romuna?


Että käythän sitten edes huorissa sillä rahalla!
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

masa kirjoitti:Mun vuosimallin 2004 mursussa on sellainen tehdasasenteisena, ja toki diesel-versiona. Amusella nappaan kaukosäätimen käteen, painan nappia ja hoi, webasto hurahtaa käyntiin. Näin siis jos en ole muistanut ajastaa mokomaa vehjettä auton ajotietokoneen kautta.



Mokoma juppilaite hajotti sit tuulilasin. Onneks on alareunasta noi 10 cm korkeudelta ja koko leveydeltä halki, ni ei haittaa katastuksessa mitään :kontrolli:
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Viesti Kirjoittaja Leevi »

masa kirjoitti:
masa kirjoitti:Mun vuosimallin 2004 mursussa on sellainen tehdasasenteisena, ja toki diesel-versiona. Amusella nappaan kaukosäätimen käteen, painan nappia ja hoi, webasto hurahtaa käyntiin. Näin siis jos en ole muistanut ajastaa mokomaa vehjettä auton ajotietokoneen kautta.



Mokoma juppilaite hajotti sit tuulilasin. Onneks on alareunasta noi 10 cm korkeudelta ja koko leveydeltä halki, ni ei haittaa katastuksessa mitään :kontrolli:

Saaks sieltä ajotietokoneesta valittua minne puhallus tulee? Kun ihan sisätilanlämmittimellä saa ikkunat auki ettei tarvi skrabailla ja ei todellakaan puhalla ikkunoihin. Tietysti ikkunat aukeaa tehokkaasti jos puhallus on niille, mut tuollainen ikävä sivuvaikutus voipi tulla. Olisko ollu jotain jännityksiä lasissa?
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

masa kirjoitti:Mokoma juppilaite hajotti sit tuulilasin. Onneks on alareunasta noi 10 cm korkeudelta ja koko leveydeltä halki, ni ei haittaa katastuksessa mitään.

Juu ei. Ois lasi hajonnut ilman juppilaitettakin. Paitsi jos heitit ko laitteella tuulilasiin. Eli lämpölaajeneminen hajotti? Jos juu, niin lasissa on kiveniskemä. Ellet muuten huomaa, niin seuraa halkeamaa kuulakärkikynän kuulalla, se takertelee sitten iskemän kohdalla.
Lasivakuutus on kiva asia pk-seudulla ja sorateitä ajelevalla.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

No en tiedä mikä lasin loppujen lopuksi hajotti, kun lasi hajosi samana päivänä kun tytär syntyi. En jaksanut sit siinä myllerryksessä stressailla sen kanssa. Hyvin menneen synnytyksen ja terveen tyttären sapaumisen jälkeen moinen asia tuntui varsin pieneltä murheelta. Huomasin vaan, et se oli rikki kun lähdin sairaalasta kotona käymään iltasella.

Sitäpaitsi, nyt kun se jo on rikki, ei tartte ressata yhtään. Myöhästä pyllistää kun paskat on jo housussa sano.

Ja Leevi, ehkä ton puhallussuunnan saisi veholla ohjelmoitua toisin, ajotietooneesta sitä ei suoraan saa.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

Noh niin.
Minulla ei ole vieläkään sisätilanlämppäriä.
Ikkunoiden jäätymisen hoitelen nykyään niin, että ajon jälkeen kotona laitan tuulilasin ja etusivuikkunoiden yli huovan, ja sen päälle vielä lakanan lumelta suojaamaan. Eikä ne ikkunat jäädy yhtään kovimmillakaan pakkasilla eikä tarvitse raaputtaa!

Mutta mitävittuu tää on?
Tänään kävin vanhalla tytöllä eli Pikkumustalla Otaniemessä.
Kyliltä ajelin 10 km Orimattilaan, se meni ok. Tankkasin. Mutta tiellä ennen Lahden moottoritietä kaasu ikäänkuin hirtti. Kahdeksankympin nopeudesta lähtien kiri itse lisää nopeutta, ja sitä oli pakko hidastella jarrulla. Pysäytin bussipysäkille. Vaihdoin P-asentoon, ja silloin pikku kutoskone alkoi huutaa kuin syötävä, ja kierrokset nousi kuuteentonniin ihan tyhjäkäynnillä (seiskasta alkaa punainen). Virta pois, mutta sama ilmiö uudelleenkäynnistäessä. Ajattelin jo, että ei tällä voi ajaa, sulaa koko engine. Mutta kolmannella yrityksellä rauhoittui tuhanteen kierrokseen tyhjäkäynnillä. Hetken lämmiteltyäni jatkoin ja pelasi normaalisti. Jatkoin matkaa.

Siis joku oli jäässä? Vaikka olen päivittäin ajanut, tosin lyhyitä matkoja, ilman tuota huutamista. Ajoviima jääydytti, ja sammutettua moottorin massa sulatti.. jotain?. Niin mitä, eihän näissä nykyisissä ole kaasutintakaan vaan suihkutus.
Viimeksi muokannut Gat, 23.02.2011 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Boner

Viesti Kirjoittaja Boner »

Gat kirjoitti:Mutta mitävittuu tää on?


Luultavasti meni vaan bitti poikittain.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Tai kylmäongelmia huohotimen kanssa. Jotkut koneet (erityisesti muinainen vw pikkudiesel) antoi tuolloin elämänsä kyydit, kunhan ei erehtynyt laittamaan vapaalle, jolloin kone tuhosi itsensä..
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Boner

Viesti Kirjoittaja Boner »

Pulkannaru kirjoitti:Tai kylmäongelmia huohotimen kanssa. Jotkut koneet (erityisesti muinainen vw pikkudiesel) antoi tuolloin elämänsä kyydit, kunhan ei erehtynyt laittamaan vapaalle, jolloin kone tuhosi itsensä..


Eikös noi koneet hajonneet siksi, että olivat paljon ajettuja ja siten niin väljiä että moottoriöljy pääsi palotilaan? Eräskin kaveri sammutti huutavan golffinsa navetan seinää vasten, kun ei muu auttanut. Siis type 1 kyseessä.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

Boner kirjoitti:
Pulkannaru kirjoitti:Tai kylmäongelmia huohotimen kanssa. Jotkut koneet (erityisesti muinainen vw pikkudiesel) antoi tuolloin elämänsä kyydit, kunhan ei erehtynyt laittamaan vapaalle, jolloin kone tuhosi itsensä..


Eikös noi koneet hajonneet siksi, että olivat paljon ajettuja ja siten niin väljiä että moottoriöljy pääsi palotilaan? Eräskin kaveri sammutti huutavan golffinsa navetan seinää vasten, kun ei muu auttanut. Siis type 1 kyseessä.

Mikä vittu on "huohotin"? Tai enhän minä tiedä edes tuon Pikkumustan polttoaineensyöttöä, taitaa ollakin kaasutin? (En ole nähnyt moottoriaan nakuna, siin on siveä koppa)

Mutta siis hei vaikka Pikkumusta on tyttö, hän ei ole homo eli siis dieselauto. Vaan Bensareva Freelander ja 2001- malliseksi nuorekas, ajettu 72 000.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Boner kirjoitti:Eikös noi koneet hajonneet siksi, että olivat paljon ajettuja ja siten niin väljiä että moottoriöljy pääsi palotilaan? Eräskin kaveri sammutti huutavan golffinsa navetan seinää vasten, kun ei muu auttanut. Siis type 1 kyseessä.

Väärinsuunniteltu huohotinjärjestelmä vai oliko se venttiilikopan lokerikko tai jotain tuonne päin. Sinne pääsi kertymään kylmälimaa joka lähti jossain vaiheessa liikkeelle ja koneeseen lisäpolttoaineeksi.
On tota ollut myös muissa koneissa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Boner

Viesti Kirjoittaja Boner »

Pulkannaru kirjoitti:Sinne pääsi kertymään kylmälimaa joka lähti jossain vaiheessa liikkeelle ja koneeseen lisäpolttoaineeksi.


Kesäkeleilläkin? En osta. Linkkiä faktaan?
Boner

Viesti Kirjoittaja Boner »

Gat kirjoitti:Mikä vittu on "huohotin"?


http://fi.wikipedia.org/wiki/Huohotin
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Kesäkelillä syynä varmaan ohipuhallus tms.
Olin kerran kyydissä kun 1,5 dls Passat otti parin (?) kilometrin ilokaasu- tai pikemminkin iloöljy-spurtin motarilla. Vauhtia oli jo valmiiksi 120km/h ja tuo pata ei normaalisti mihinkään spurtteihin pysty. Kuskin jalka ei ollut kaasulla spurin aikana. Pakkasta reilu 20. Tuon jälkeen kone oli taas ok.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Eiköhän tuossa todennäköisin syy ole ihan vain kaasuvaijerin osittainen jumiutuminen/jäätyminen, kun on kuitenkin bensakoneesta kyse.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Gat kirjoitti: Mutta tiellä ennen Lahden moottoritietä kaasu ikäänkuin hirtti.


Eiköhän se ollut sitä ihtiään. Autohan ei ole ihan uusi, jos olen oikein ymmärtänyt. Mulla oli edellisen auton kanssa muutaman kerran vastaavaa ongelmaa. Vapaata kannattaa välttää ja etsiä pysähtymispaikka mahdollisimman nopeasti ja virrat pois. Kaasuttimessa ei ollut vipua vaan kiekko, joka muutaman kerran oli sen verran kohmeessa, ettei se jaksanut itsekseen palautua. Sitä kiekkoa sitten pyörittelin käsin ja laitoin lukkosulaa sen verran, että se alkoi taas pyöriä kunnolla.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Boner

Viesti Kirjoittaja Boner »

Manaaja kirjoitti:Eiköhän tuossa todennäköisin syy ole ihan vain kaasuvaijerin osittainen jumiutuminen/jäätyminen, kun on kuitenkin bensakoneesta kyse.


Ei kai noin uudessa autossa mitään bensavaijereita enää ole? Tai no mistä noista englantilaisista tietää. Eihän ne ole saaneet edes kokolattiamattoja vielä kylppäreistä pois.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Boner kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Eiköhän tuossa todennäköisin syy ole ihan vain kaasuvaijerin osittainen jumiutuminen/jäätyminen, kun on kuitenkin bensakoneesta kyse.

Ei kai noin uudessa autossa mitään bensavaijereita enää ole? Tai no mistä noista englantilaisista tietää. Eihän ne ole saaneet edes kokolattiamattoja vielä kylppäreistä pois.

No jonkinnäköinen elektromekaaninen anturikokonaisuushan siellä on oltava olemassa, vaikka auto olisi miten drive by wire. Kaasupoljinhan on joka tapauksessa aina mekaaninen aktuaattori ja sen asento yleensä myös kerrotaan mekaanisesti eteenpäin kunnes TPS elektromekaanisena muuntimena sen asentotiedon ECU:n ymmärtämäksi elektroniseksi arvoksi muuttaa. Nykyään yhä harvemmassa autossa taitaa mennä mekaanisia kaapeleita enää TPS:lle asti, mutta lantikassa varmaankin vielä menee.

Ja vaikkei menisikään, kaasupoljin on ja tulee pysymään mekaanisena ohjausvälineenä, joka voi tavalla tai toisella jäätyä ja antaa siten väärää informaatiota asennostaan, vaikka se data luettaisiin elektroniseksi heti pedaalin alta. Kaasuvaijerit eivät kuitenkaan ole mitään kaasutinmoottoreiden yksinoikeuksia. Kyllä niitä käytetään ruiskukoneissakin tuomaan informaatio TPS:lle asti.
Vastaa Viestiin