Joo, pienet alkukirjaimet tosiaan saivat minutkin miettimään, että kyseessä olisi ns. vakiintunut tapaus, jolloin sanat kuuluu kirjoittaa yhteen. Silloin kun kirjoitan oikeasti, enkä vain kitinään, jätän kyllä kokonaan käyttämättä tuollaisia itselleni epävarmoja tsydeemejä, ei vaan jaksa tarkistella kaikkea.Riemumieli kirjoitti:Tuon perusteella akuankkamainen: http://scripta.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=280
Eiku nythän mää vasta hokasin..
- Riemumieli
- Kitisijä
- Viestit: 5971
- Liittynyt: 20.08.2005 23:12
- Paikkakunta: Vantaa
Ei kai haasteita kannata vältellä? Ja Kitinästä löytyy aina pedantteja ihmisiä, jotka auttavat tarvittaessa.prosessi kirjoitti:Silloin kun kirjoitan oikeasti, enkä vain kitinään, jätän kyllä kokonaan käyttämättä tuollaisia itselleni epävarmoja tsydeemejä, ei vaan jaksa tarkistella kaikkea.
Paras päivä ikinä.
Varros vaan, niin lähetän Psykopuiston sinulle yksityisviestinä! Pääset poistelemaan sieltä noin miljoona ylimääräistä että-sanaa. Pahin helmasyntini.Riemumieli kirjoitti:Ei kai haasteita kannata vältellä? Ja Kitinästä löytyy aina pedantteja ihmisiä, jotka auttavat tarvittaessa.prosessi kirjoitti:Silloin kun kirjoitan oikeasti, enkä vain kitinään, jätän kyllä kokonaan käyttämättä tuollaisia itselleni epävarmoja tsydeemejä, ei vaan jaksa tarkistella kaikkea.
Tajusin juuri että jos soveltaisin tätä asennetta myös suhteiluuni ( = käyttäisin perusversiota), elämäni olisi helpompaa.
Taitaa olla aika lukea Martin Pagen Kuinka minusta tuli tyhmä. Tai ehkä ei. Ehkä en tarvitsekaan ohjeita, sillä ei lähtökohtakaan kauhean korkealla ollut, ja mähän olen silti jo tyhmenemässä päivä päivältä, kiinnostuksenkohteet sen kun kapenevat ja osa niistä on katoamassa. Tosin se taitaa olla vääränlaista tyhmyyttä.
Taitaa olla aika lukea Martin Pagen Kuinka minusta tuli tyhmä. Tai ehkä ei. Ehkä en tarvitsekaan ohjeita, sillä ei lähtökohtakaan kauhean korkealla ollut, ja mähän olen silti jo tyhmenemässä päivä päivältä, kiinnostuksenkohteet sen kun kapenevat ja osa niistä on katoamassa. Tosin se taitaa olla vääränlaista tyhmyyttä.
Vanhanaikainen tekstiviestin merkkiääni tititi-tiitii-tititi on morsetusta ja tarkoittaa SMS.
Tunnen ylpeyttä siitä, että tajusin tuon ihan itse ja ilman mitään lähdemateriaalia. Morseaakkoset olivat hämärästi muistissa lupaavasti alkaneelta sotilauraltani vuodelta 1992. Assosisaatio tuli Titanicista ja SOS:ista.
Tunnen ylpeyttä siitä, että tajusin tuon ihan itse ja ilman mitään lähdemateriaalia. Morseaakkoset olivat hämärästi muistissa lupaavasti alkaneelta sotilauraltani vuodelta 1992. Assosisaatio tuli Titanicista ja SOS:ista.
Tänä kesänä olen hokannut kaksi asiaa, joita olen miettinyt pitkään:
1)Miksei kantoaaltoa voi moduloida kantoaaltoa korkeammalla informaatiosignaalin frekvenssillä. Esim. sukellusveneiden kanssa viestinnässä on käytetty Extremely low frequency- taajuutta 76Hz/min, koska vesi ei johda syvälle suurempia radiotaajuuksia, ja näin saadaan viestitettyä vain muutama symboli minuutissa. Miksei sitä 76Hz:n kantoaaltoa voisi moduloida vaikka 1 KHz:n taajuudella ja näin saataisiin informaatiota välitettyä nopeammin.
-Jos meillä olisi 76 hz:n kantoaalto, jota moduloisi 1 Khz:n informaatiosignaalilla, niin lopputuloksena olisi 1Khz:n signaali, eli se ei enää olisi 76 hz:n signaali. Vesi ei johda 1 Khz:n radioaaltoja.
2)Miksi bensakoneessa pitää olla kaasuläppä, kun diesel-koneessa ei, ja kaasuläppä haittaa ilmanvirtausta ja laskee moottorin hyötysyhdetta. Miksei vain säänneltäisi imusarjaan suihkutettavan bensan määrää, ja kaasuläppää ei tarvittaisi.
-Jos kaasuläppää ei olisi, ja koneen tehoa säädeltäisiin vain bensanmäärällä, niin pienillä bensanmäärillä bensa laimenisi niin, että seos ei enää syttyisi. Sen takia ilman määrää on pakko myös rajoittaa.
Dieselillä ongelmaa ei ole, koska polttoaine suihkutetaan suoraan palokammioon ja palaminen tapahtuu mikroskooppisten pisaroiden pinnalla ennen kuin ne ovat kokonaan sekoittuneet sylinterin ilmaan.
1)Miksei kantoaaltoa voi moduloida kantoaaltoa korkeammalla informaatiosignaalin frekvenssillä. Esim. sukellusveneiden kanssa viestinnässä on käytetty Extremely low frequency- taajuutta 76Hz/min, koska vesi ei johda syvälle suurempia radiotaajuuksia, ja näin saadaan viestitettyä vain muutama symboli minuutissa. Miksei sitä 76Hz:n kantoaaltoa voisi moduloida vaikka 1 KHz:n taajuudella ja näin saataisiin informaatiota välitettyä nopeammin.
-Jos meillä olisi 76 hz:n kantoaalto, jota moduloisi 1 Khz:n informaatiosignaalilla, niin lopputuloksena olisi 1Khz:n signaali, eli se ei enää olisi 76 hz:n signaali. Vesi ei johda 1 Khz:n radioaaltoja.
2)Miksi bensakoneessa pitää olla kaasuläppä, kun diesel-koneessa ei, ja kaasuläppä haittaa ilmanvirtausta ja laskee moottorin hyötysyhdetta. Miksei vain säänneltäisi imusarjaan suihkutettavan bensan määrää, ja kaasuläppää ei tarvittaisi.
-Jos kaasuläppää ei olisi, ja koneen tehoa säädeltäisiin vain bensanmäärällä, niin pienillä bensanmäärillä bensa laimenisi niin, että seos ei enää syttyisi. Sen takia ilman määrää on pakko myös rajoittaa.
Dieselillä ongelmaa ei ole, koska polttoaine suihkutetaan suoraan palokammioon ja palaminen tapahtuu mikroskooppisten pisaroiden pinnalla ennen kuin ne ovat kokonaan sekoittuneet sylinterin ilmaan.
- Pulkannaru
- Kitisijä
- Viestit: 4792
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
^
Nykyaikaisimmissa(?) bensakoneissa ei ole kaasuläppää kuin hätäkäyttötilannetta varten. Tuo kääsuläpän työ hoidetaan muilla keinoilla ja näin voitetaan mm imuilmassa kaasuläpän aikaansaamissa pöyrteilyn aiheuttamissa vastuksissa. Muitakin keinoja on kuin bensamäärän muuttaminen.
esim http://wardsautoworld.com/ar/auto_new_bmw_engines/
Nykyaikaisimmissa(?) bensakoneissa ei ole kaasuläppää kuin hätäkäyttötilannetta varten. Tuo kääsuläpän työ hoidetaan muilla keinoilla ja näin voitetaan mm imuilmassa kaasuläpän aikaansaamissa pöyrteilyn aiheuttamissa vastuksissa. Muitakin keinoja on kuin bensamäärän muuttaminen.
esim http://wardsautoworld.com/ar/auto_new_bmw_engines/
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Tuon artikkelin mukaan tuo vähentää kaasuläpästä aiheutuvia pumppaushäviöitä. Perusidea on kuitenkin edelleen sisään menevän ilman määrän rajoittaminen, vaikkakin eri keinolla, eli tässä tapauksessa muuttamalla venttiilien ajoitusta ja nousua.Pulkannaru kirjoitti:^
Nykyaikaisimmissa(?) bensakoneissa ei ole kaasuläppää kuin hätäkäyttötilannetta varten. Tuo kääsuläpän työ hoidetaan muilla keinoilla ja näin voitetaan mm imuilmassa kaasuläpän aikaansaamissa pöyrteilyn aiheuttamissa vastuksissa. Muitakin keinoja on kuin bensamäärän muuttaminen.
esim http://wardsautoworld.com/ar/auto_new_bmw_engines/
Sitten yksi lukuhan on nuo bensan suorasuihkutusmoottorit, joissa polttoaine suihkutetaan suoraan polttoainekammioon:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_direct_injection
Joka mahdollistaa tavallista köyhempien seoksien käytön.
^ Ei kai nyt sentään.
Jos kyseessä on tavallinen nettisivu, jonka sisältöä päivitetään, ei se päivity vastaanottajan ruudulle ennen kuin sivu ladataan uudestaan F5. Proxyllä ei ole tässä mitään tekemistä.
Eri juttu sitten, jos kyseessä on joku news-feedi-sivu tms, johon sisältö luetaan jostain muualta.
Jos kyseessä on tavallinen nettisivu, jonka sisältöä päivitetään, ei se päivity vastaanottajan ruudulle ennen kuin sivu ladataan uudestaan F5. Proxyllä ei ole tässä mitään tekemistä.
Eri juttu sitten, jos kyseessä on joku news-feedi-sivu tms, johon sisältö luetaan jostain muualta.
En hokannutkaanküllküll kirjoitti:^ Ei kai nyt sentään.
Jos kyseessä on tavallinen nettisivu, jonka sisältöä päivitetään, ei se päivity vastaanottajan ruudulle ennen kuin sivu ladataan uudestaan F5. Proxyllä ei ole tässä mitään tekemistä.
Eri juttu sitten, jos kyseessä on joku news-feedi-sivu tms, johon sisältö luetaan jostain muualta.
Mutta silti musta tuntuu, että F5:lla saan uudempia uutisia. Onko foliohatussa reikä?
No voi sillä olla merkitystä proxyjenkin kanssa. Reloadin kanssa saattaa lähteä requestin mukana header että ohitetaanpa cache. Esim. firefoxilla jos vain painaa enteriä osoitekentässä, ei lähde mitään. Reloadin kanssa tulee mukaan "Cache-Control: max-age=0", shift-reloadin kanssa edellinen ja lisäksi vielä "Pragma: no-cache".
Paina vielä CTRL + X niin avot!huima kirjoitti:Jos laitat vielä CTRL + SHift + ALT + F5 + Delete - niin tulee kaikkein uusimmat.NuoriD kirjoitti:Tarkennus: Ctrl+F5 on siis tuo mun uskomukseni, jolla koen saavani uudempia uutisia kuin pelkällä sivun uudelleen hakemisella. Selain siis IE.
The great club outshines the individual, always and forever.
Alt + F4:llä saa vielä täsmäsäänkin samaan rahaan.Elppis kirjoitti:Paina vielä CTRL + X niin avot!huima kirjoitti:Jos laitat vielä CTRL + SHift + ALT + F5 + Delete - niin tulee kaikkein uusimmat.NuoriD kirjoitti:Tarkennus: Ctrl+F5 on siis tuo mun uskomukseni, jolla koen saavani uudempia uutisia kuin pelkällä sivun uudelleen hakemisella. Selain siis IE.