Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
sanctus

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Manaaja kirjoitti:Mitäs tuossa tilanteessa tehdään jos start-stop on unavailable?


Ko. lisävaruste on kytkettävissä myös pois päältä manuaalisesti eikä sen toiminta päällekytkettynä "start-stop unavailable" ilmoituksen palaessa konsolissa ole ainakaan vielä vaikuttanut mitenkään moottorin toimintaan. Tällöin moottori hyrisee "ihan normaalin kuuloisesti" pysähdyttäessä, kuten meillä amatööripiireissä sanotaan.

Ja mitäkö tekstin ilmestyessä tehdään? No ensimmäinen kerta oli diilerin mukaan tulosta siitä, että auton akun varaus oli laskenut liian alas pitkän käyttämättömyyden takia, jolloin tehtiin se, että n. 30 kilometriä ajetun auton akku liitettiiin akkulaturin jatkeeksi. Näiden loppujen osalta ollaan ajettu vähän lisää ja lopultahan tämä start-stop-ominaisuus on aina kytkeytynyt päälle. Vaikea sanoa. Kuulemma Boschin kehittämää tekniikkaa tämä Alfan start-stop-ominaisuus.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

sanctus kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Mitäs tuossa tilanteessa tehdään jos start-stop on unavailable?

tämä Alfan start-stop-ominaisuus.

Doh, niinpä tietenkin. Siinä siis on joku automaattinen moottorinsammutus pysähtyessä. Mä ajattelin ajattelematta että kyse on vain jonkinlaisesta elektronisesta virhetilanteesta liittyen virta-avaimen ja auton väliseen kommunikointiin, jos auto käynnistetään nappulasta. Mulla se Start/Stop kun lukee siinä nappulan yläpuolella mistä auto sormella tökkäämällä painetaan käyntiin kun virta-avainta ei lainkaan ole.
sanctus

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Manaaja kirjoitti:quote="sanctus"]
Manaaja kirjoitti:Mitäs tuossa tilanteessa tehdään jos start-stop on unavailable?

tämä Alfan start-stop-ominaisuus.

Doh, niinpä tietenkin. Siinä siis on joku automaattinen moottorinsammutus pysähtyessä. [/quote]

Nimenomaan näin. Nyt ilmoitusta ei ole enää näkynyt, joten ehkä se liittyi jotenkin uuden auton.....johonkin.

Alfa Romeo Mito toimi tänään erinomaisesti sadekelillä ajettaessa matkanopeudella 130 km:ä tunnissa Turun moottoritiellä. Kulku oli erinomaisen vakaata ja kiihtyvyys tarvittaessa vitosvaihteella kohdallaan.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Viesti Kirjoittaja ak »

Start-stop ei toimi, jos moottori ei ole riittävän lämmin, on liian kylmää/kuumaa, akussa liian vähän virtaa tai jostain muusta syystä auto päättää, että on parempi pitää moottori käynnissä vaikka pysähdyttin. Ainakin pyörät linkussa taisi olla yksi näistä.
sanctus

Viesti Kirjoittaja sanctus »

^Tuo taitaa olla aika tyhjentävä lista. Pääasia lienee näin peruskäyttäjän näkökulmasta se, että auto ei jätä tielle pelkästään sen takia, että ominaisuus on "unavailable".
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

ak kirjoitti:Start-stop ei toimi, jos moottori ei ole riittävän lämmin, on liian kylmää/kuumaa, akussa liian vähän virtaa tai jostain muusta syystä auto päättää, että on parempi pitää moottori käynnissä vaikka pysähdyttin. Ainakin pyörät linkussa taisi olla yksi näistä.


Ja vaatiko se joissakin automalleissa vielä vaihteen vapaalle laiton?
Came here for school, graduated to the high life
sanctus

Viesti Kirjoittaja sanctus »

exPertti kirjoitti:
ak kirjoitti:Start-stop ei toimi, jos moottori ei ole riittävän lämmin, on liian kylmää/kuumaa, akussa liian vähän virtaa tai jostain muusta syystä auto päättää, että on parempi pitää moottori käynnissä vaikka pysähdyttin. Ainakin pyörät linkussa taisi olla yksi näistä.


Ja vaatiko se joissakin automalleissa vielä vaihteen vapaalle laiton?


Ymmärtääkseni ainakin tuossa Boschin järjestelmässä auto käynnistyy stop-start-järjestelmän moottorisammutuksen jälkeen kytkimen painalluksesta. Eli stop-start-järjestelmä sammuttaa moottorin vain, kun vaihde on vapaalla.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Viesti Kirjoittaja ak »

exPertti kirjoitti:Ja vaatiko se joissakin automalleissa vielä vaihteen vapaalle laiton?

Manuaaleissa joo.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

35tkm mittarissa ja kaksoismassavauhtipyörä vaihtoon. Eläköön DSG! Täytyy sanoa 2tkm kokemuksella että ottaisin kyllä muutenkin koska tahansa hyvin toimivan perinteisen automaatin tuon pilipali-DSG:n tilalle.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Manaaja kirjoitti:35tkm mittarissa ja kaksoismassavauhtipyörä vaihtoon. Eläköön DSG! Täytyy sanoa 2tkm kokemuksella että ottaisin kyllä muutenkin koska tahansa hyvin toimivan perinteisen automaatin tuon pilipali-DSG:n tilalle.


Meni kait sentään takuuseen?

Aika perus-VAG laatua. Onhan tuolla jo niin paljon ajettu, että voisivat kai samalla alapallot vaihtaa ennen kuin alkavat pahemmin kolista. :)
Came here for school, graduated to the high life
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Ei onneksi mene omaan piikkiin. Mutta kyllä tää tuuri näitten kinnereiden kanssa alkaa pikkuhiljaa vituttaa. Mun mielestä Jaggessa oli jo ihan tarpeeksi kestämistä, en tarttis toista kolkyt tonnia ajettua autoa putkeen, josta hajoaa kaikkea kivaa "pientä". Ois varmaan pitänyt pyytää kytkinpakat vaihdettavaksi samalla...
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Ei naurata muuten itseänikään. Vaihtoautotakuu ranskiksessani loppuu ihan juuri ja sitten ollaankin omillaan. Jännitystä elämään. :)

Hiukan vajaaseen vuoteen ei olla tehty kuin vuosihuolto ja bensan lisäystä.
Came here for school, graduated to the high life
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

exPertti kirjoitti:Ei naurata muuten itseänikään. Vaihtoautotakuu ranskiksessani loppuu ihan juuri ja sitten ollaankin omillaan. Jännitystä elämään. :)

Hiukan vajaaseen vuoteen ei olla tehty kuin vuosihuolto ja bensan lisäystä.

Kyllä mua vaan naurattaisi leveästi. Tuohan on ranskisten mittakaavalla Guinness-kamaa!
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Manaaja kirjoitti:35tkm mittarissa ja kaksoismassavauhtipyörä vaihtoon.


Lujaa laatua VAG.

Toista se on näillä miljoonan kilometrin vehkeillä. 8 kk, 30 tkm ja saaliina yksi huolto, jossa vaihdettiin takajarrupalat ja reaktiotanko. Mittarissa noin 250000 :wink:
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

^ Traktoritekniikka on varma valinta!
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Jotain positiivista sentään. Haldex 2.0 vaikutti varsin hauskalta ja toimivalta nelivetotekniikalta ensilumien perusteella. Odotin aliohjautuvuutta kiusaksi asti, mutta sen sijaan vehje lähti joka kerta kaasua painettaessa näyttävään, johdonmukaiseen ja helposti hallittavaan nelipyöräkylkimyyryyn.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Manaaja kirjoitti:^ Traktoritekniikka on varma valinta!


No sitä toi 270cdi kyl on. Tai ehkä paremminkin kuorma-auto.
Maailma tarvitsee esikuvia.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vähän tekisi mieli.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Bluntly kirjoitti:Vähän tekisi mieli.

Suosittelen 10 vuotta vanhempaa mallia. Tekniikka tismalleen sama, luotettavuus tismalleen sama, hintaa 1/5.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Haldex tai ei ja lukkoja tai ei niin kyllä täytyy nostaa hattua VAG-ingenjööreille. Paskat ei enää voisi hauskempi olla näillä keleillä ja veto kyllä tuntuu välittyvän ihan joka ikiselle renkaalle.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Pitäs ostaa porukoille 3-5 tonnin farkku tai vastaava Suosituksia idiootivarmoista vehkeistä? Kokoluokka = golf.

Peugeot Partner. Kokemuksia?
Gaia

Viesti Kirjoittaja Gaia »

masa kirjoitti:Pitäs ostaa porukoille 3-4 tonnin farkku. Suosituksia idiootivarmoista vehkeistä? Kokoluokka = golf.


Golf.

Tuossa hintaluokassa ei yksinkertaisesti ole idioottivarmoja vehkeitä.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

3-5 tonnin idioottivarma perheauto on vähän oxymoroni, mutta lähtisin varmaan ite kattelemaan jotain focusta.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Gaia kirjoitti:Golf.


Arvasin.
Ei kiitos.
VW ei ole sillä markilla kovin hyviä kokemuksia tuonut merkki.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Manaaja kirjoitti:3-5 tonnin idioottivarma perheauto on vähän oxymoroni, mutta lähtisin varmaan ite kattelemaan jotain focusta.


2 hlöä ja koira.


Mites noi vanhemmat skeidat?
Vastaa Viestiin