Manaaja kirjoitti:Mitäs tuossa tilanteessa tehdään jos start-stop on unavailable?
Ko. lisävaruste on kytkettävissä myös pois päältä manuaalisesti eikä sen toiminta päällekytkettynä "start-stop unavailable" ilmoituksen palaessa konsolissa ole ainakaan vielä vaikuttanut mitenkään moottorin toimintaan. Tällöin moottori hyrisee "ihan normaalin kuuloisesti" pysähdyttäessä, kuten meillä amatööripiireissä sanotaan.
Ja mitäkö tekstin ilmestyessä tehdään? No ensimmäinen kerta oli diilerin mukaan tulosta siitä, että auton akun varaus oli laskenut liian alas pitkän käyttämättömyyden takia, jolloin tehtiin se, että n. 30 kilometriä ajetun auton akku liitettiiin akkulaturin jatkeeksi. Näiden loppujen osalta ollaan ajettu vähän lisää ja lopultahan tämä start-stop-ominaisuus on aina kytkeytynyt päälle. Vaikea sanoa. Kuulemma Boschin kehittämää tekniikkaa tämä Alfan start-stop-ominaisuus.
Manaaja kirjoitti:Mitäs tuossa tilanteessa tehdään jos start-stop on unavailable?
tämä Alfan start-stop-ominaisuus.
Doh, niinpä tietenkin. Siinä siis on joku automaattinen moottorinsammutus pysähtyessä. Mä ajattelin ajattelematta että kyse on vain jonkinlaisesta elektronisesta virhetilanteesta liittyen virta-avaimen ja auton väliseen kommunikointiin, jos auto käynnistetään nappulasta. Mulla se Start/Stop kun lukee siinä nappulan yläpuolella mistä auto sormella tökkäämällä painetaan käyntiin kun virta-avainta ei lainkaan ole.
Manaaja kirjoitti:Mitäs tuossa tilanteessa tehdään jos start-stop on unavailable?
tämä Alfan start-stop-ominaisuus.
Doh, niinpä tietenkin. Siinä siis on joku automaattinen moottorinsammutus pysähtyessä. [/quote]
Nimenomaan näin. Nyt ilmoitusta ei ole enää näkynyt, joten ehkä se liittyi jotenkin uuden auton.....johonkin.
Alfa Romeo Mito toimi tänään erinomaisesti sadekelillä ajettaessa matkanopeudella 130 km:ä tunnissa Turun moottoritiellä. Kulku oli erinomaisen vakaata ja kiihtyvyys tarvittaessa vitosvaihteella kohdallaan.
Start-stop ei toimi, jos moottori ei ole riittävän lämmin, on liian kylmää/kuumaa, akussa liian vähän virtaa tai jostain muusta syystä auto päättää, että on parempi pitää moottori käynnissä vaikka pysähdyttin. Ainakin pyörät linkussa taisi olla yksi näistä.
^Tuo taitaa olla aika tyhjentävä lista. Pääasia lienee näin peruskäyttäjän näkökulmasta se, että auto ei jätä tielle pelkästään sen takia, että ominaisuus on "unavailable".
ak kirjoitti:Start-stop ei toimi, jos moottori ei ole riittävän lämmin, on liian kylmää/kuumaa, akussa liian vähän virtaa tai jostain muusta syystä auto päättää, että on parempi pitää moottori käynnissä vaikka pysähdyttin. Ainakin pyörät linkussa taisi olla yksi näistä.
Ja vaatiko se joissakin automalleissa vielä vaihteen vapaalle laiton?
ak kirjoitti:Start-stop ei toimi, jos moottori ei ole riittävän lämmin, on liian kylmää/kuumaa, akussa liian vähän virtaa tai jostain muusta syystä auto päättää, että on parempi pitää moottori käynnissä vaikka pysähdyttin. Ainakin pyörät linkussa taisi olla yksi näistä.
Ja vaatiko se joissakin automalleissa vielä vaihteen vapaalle laiton?
Ymmärtääkseni ainakin tuossa Boschin järjestelmässä auto käynnistyy stop-start-järjestelmän moottorisammutuksen jälkeen kytkimen painalluksesta. Eli stop-start-järjestelmä sammuttaa moottorin vain, kun vaihde on vapaalla.
35tkm mittarissa ja kaksoismassavauhtipyörä vaihtoon. Eläköön DSG! Täytyy sanoa 2tkm kokemuksella että ottaisin kyllä muutenkin koska tahansa hyvin toimivan perinteisen automaatin tuon pilipali-DSG:n tilalle.
Manaaja kirjoitti:35tkm mittarissa ja kaksoismassavauhtipyörä vaihtoon. Eläköön DSG! Täytyy sanoa 2tkm kokemuksella että ottaisin kyllä muutenkin koska tahansa hyvin toimivan perinteisen automaatin tuon pilipali-DSG:n tilalle.
Meni kait sentään takuuseen?
Aika perus-VAG laatua. Onhan tuolla jo niin paljon ajettu, että voisivat kai samalla alapallot vaihtaa ennen kuin alkavat pahemmin kolista.
Ei onneksi mene omaan piikkiin. Mutta kyllä tää tuuri näitten kinnereiden kanssa alkaa pikkuhiljaa vituttaa. Mun mielestä Jaggessa oli jo ihan tarpeeksi kestämistä, en tarttis toista kolkyt tonnia ajettua autoa putkeen, josta hajoaa kaikkea kivaa "pientä". Ois varmaan pitänyt pyytää kytkinpakat vaihdettavaksi samalla...
Manaaja kirjoitti:35tkm mittarissa ja kaksoismassavauhtipyörä vaihtoon.
Lujaa laatua VAG.
Toista se on näillä miljoonan kilometrin vehkeillä. 8 kk, 30 tkm ja saaliina yksi huolto, jossa vaihdettiin takajarrupalat ja reaktiotanko. Mittarissa noin 250000
Jotain positiivista sentään. Haldex 2.0 vaikutti varsin hauskalta ja toimivalta nelivetotekniikalta ensilumien perusteella. Odotin aliohjautuvuutta kiusaksi asti, mutta sen sijaan vehje lähti joka kerta kaasua painettaessa näyttävään, johdonmukaiseen ja helposti hallittavaan nelipyöräkylkimyyryyn.
Haldex tai ei ja lukkoja tai ei niin kyllä täytyy nostaa hattua VAG-ingenjööreille. Paskat ei enää voisi hauskempi olla näillä keleillä ja veto kyllä tuntuu välittyvän ihan joka ikiselle renkaalle.