Zeb kirjoitti:urpiainen kirjoitti:Miten tästä päästään siihen, että ilmoitat vastustavasi homoadoptiota? Luulisi, että (i) homoadoptio ei nakerra ollenkaan ydinperheonneloiden esiintymistiheyttä tai muuta onnea ja (ii) parantavat lastenkotilapsien, homoparien mutta virallisesti yksinhuoltajien lapsien juridista asemaa jne.
Ymmärsit varmaan selittämättäkin erinomaisen hyvin millä lailla. Mies-nais-parin toimiessa adoptiovanhempina lapsi saa sekä adoptioisän että adoptioäidin. Adoptiovanhemmista on reilusti ylitarjontaa, kuten on tässäkin keskustelussa jo todettu.
En ymmärtänyt. Ajattelen itse, että adoption ongelmia kannattaa hoitaa muilla keinoin kuin rajaamalla pois potentiaalisia adoptiopareja.
Minusta olisi lapsen etu tutustuttaa hänet biologiseen isäänsä/äitiinsä, vaikka sitten tämä "yh-vanhempi" eläisikin homoliitossa oman sukupuolensa edustajan kanssa. Voihan tämä em. puoliso olla tärkeä aikuinen lapsen maailmassa ilmankin juridista asemaa, mutta ei häntä tarvitse toiseksi äidiksi tai isäksi alkaa muuttamaan.
Minun nähdäkseni biologiseen vanhempaan tutustuttaminen (varsinkin, jos biologiselle vanhemmalle ei haeta juridista asemaa) on kysmys, joka on (a) riippumaton siitä, että on lapsen edun mukaista, että hänellä on täysi perimysoikeus jne molempiin sosiaalisiin vanhempiinsa (perheenjäseniinsä) ja (b) sellainen, johon minulla ei ole kantaa.
Vaikka hyväksyisi perustelusi, en näe yhtään syytä vastustaa homoadoptiota. Kuten eilen näkemäni ihan mukavan homoperhe-elokuvan nimi kertoo, homoperheissä The Kids Are All Right. Tutkitusti. Muun väittäminen on taas kerran rokote-epäilyn, intelligent desgnin, homeopatian jne veroista hörhöilyä höystettynä tukevalla annoksella tympeitä ennakkoluuloja.
Jaa, nyt päästiin jo tähän pisteeseen, missä ilmoitat norsunluutornistasi, että kanssasi eri mieltä oleva keskustelija on luonnollisesti hörhö, ja totta kai tympeän ennakkoluuloinen paskiainen. Kiva että olet katsonut homoelokuvan, mutta minusta se ei riitä osoitukseksi, että olisit oikeasti miettinyt tätä asiaa lapsen kannalta. Epäilen että poliittinen identiteettisi on sinulle tässä se tärkein motivaattori.
Kuten ehkä ymmärrät, jos luet viestini uudelleen huolella, en vedonnut viihde-elokuvaan vaan tiedeyhteisön kantaan, joka tuli esiin toistuvasti tuosas homoilta-ohjelmassakin: olemassaolevan tutkimustiedon ja tiedeyhteisön parhaimman käsityksen mukaan homoperheessä kasvaminen ei ole tilastollisesti merkitsevä ongelmatekijä lasten kasvulle. Ymmärsin, että olit tästä eri mieltä mutu-stetsoniin perustuen. Se on määritelmän mukaan hörhöilyä, vaikka se sinua harmittaisikin. Joskus ne omat perusteettomat ennakkoluulot vain ovat, niin, perusteettomia ennakkoluuloja.
En usko, että kantaani vaikuttaa ensisijaisesti poliittinen identiteettini. Pikemminkin kyseessä on se, että satun tuntemaan henkilökohtaisesti useampia homo- ja lesbopareja. Pidän näitä ystäviäni älykkäinä, empaattisina, lämpiminä, rakastettavina ja rakastavina, kerta kaikkiaan melkoisina mallikansalaisina. Koen äärimmäisen loukkaavaksi sen, että kaiken maailman itse itsensä pyhittäneet nettijeesukset arvioivat kirkkain silmin heidän kyvyttömyyttään vanhemmiksi ja argumentoivat, että se vasta olisi karu kohtalo lapselle, jos näiden hirviöiden kasvatettaviksi joutuisi. Ja vähät välittävät tutkimustuloksista tai muistakaan järkiargumenteista, jotka ennakkoluulojaan vastaan puhuvat.
Mutta kuten sanoin, ystäväpiirini johdosta minun on vähän hankala suhtautua tähän kylmän viileästi. Juttusi ovat minusta uskomattoman julmia ystäviäni kohtaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."