Aivanhuima kirjoitti:Sehän tässä pelottavaa onkin.exPertti kirjoitti:Piti ihan tarkistaa, että vuonna 2007 keskustaa äänesti 640 427 muutakin ihmistä kuin minä. Meitä voi olla kaikkialla.
Lomamatkaretostelua
No pyynnöstä: Saavuin eilen aamulla juuri Sydneystä. Ilmoja piteli, siellä oli vuodenaikaan nähden lämpimämpää kuin tavallisesti, mikä tietekin sopi minulle erittin hyvin.Toimistorotta kirjoitti:Voisko joku vaikka vähän retostella lomamatkalla tai jotain, pertin perheen periskopointi on jo nähty.
Noin puolentoista viikon kuluttua matkaankin sitten Jenkkeihin. Ensin Nykkiin ja sieltä Länsirannikolle ainakin San Franciscoon ja Los Angelesiin. Minulla on kaveri Losissa, joten tulee varmasti piipahdettua jossakin.
Tuo sinun matkasuunnitelmasi kuulostaa ihan kivalta. Pääseekö mukaan?

Sata euroa päivässä riittää aktiiviseen toimintaan, jos asuu ja syö halvasti. Lentoihin ei mitenkään mene noin paljon - ei vaikka lentäisit bisneksessä. Tutustu oneworldin itinerary planneriin ja tankkaa niiden säännöt niin hyvin, että osaat sen takaperin ulkoa. Egyptistä, Jordaniasta jne lähtevät maailmanympärimatkat ovat merkittävästi halvempia kuin esim. Suomesta: kannattaa vertailla hintoja, koska niissä voi hyvin voittaa menopaluulipun verran; ja kannattaa vakavasti harkita RTW-bjisnekseen sijoittamista, koska silloin saa vapaammat muutokset, voi lentää longhaulit öisin ja säästää majoituksessa kun voi nukkua koneessa ja elbata loungeissa (lisäksi oikein pelaamalla napsahtaa kaupan päälle vähintään silveri ehkä goldikin).Toimistorotta kirjoitti: Budjetti on noin 50.000 €, josta laskeskelen lentoihin noin 15.000 €. Mahtaakohan riittää?
Mantereiden sisäisiä lentoja varten (jos Oneworldin settiin sisältyvä 4+2 ei riitä) etenkin Etelä-Ameriikassa kannattaa tutustua eri lentoyhtiöiden airpasseihin. Airpassit pitää yleensä hankkia longhaulin kanssa ennen maahan saapumista.
Itse en todellakaan hengaisi jenkeissä noin kauaa enkä varsinkaan autolla - herrasmies lentää. Verrattuna Etelä-Ameriikkaan todella hukkaan heitettyä aikaa. Lentäisin ehkä NYC-(Washington)-Miami-LA-(SFO-)Vegas ja kolmen viikon kuluttua svidduun.
Jos ajat autolla Meksikon, Väli-Ameriikan, Kolumbian, Equadorin, Perun, Bolivian, Paraguayn ja Brasilian läpi Rioon yksin (tai vaikka kaksin, mutta mä en ole mukana) niin olet ehkä kovin jätkä, jonka tunnen. Suosittelen lämpimästi harkitsemaan suunnitelmaa. Noi on aika karuja maita ja kaupunkeja: jollet pärjää espanjalla niin ei kannata yksin lähteä tourismokohteiden ulkopuolelle varsinkaan omalla kulkupelillä. Liikenneonnettomuuden tai passinryöstön jälkeen homma menee todella vaikeaksi: ilman rahaa ja passia, ja sairaalahoidon tarpeessa ei ole kivaa tuolla, ei.
Brasiliassa Rio-Iguassu(-Pantanal)-Manaus(-Salvador). Argentiinassa en ole käynyt Ushuaiaa ja Iguassua lukuunottamatta. Chilessä ehdottomasti Atacama ja Valparaiso/Viña del Mar ja jos tarmoa on niin La Serena. Suosittelen myös Ushuaiaa Argentiinan Tulimaassa, mistä hard core jäbä lähtee 2 viikon Etelänapamantereen ja Falklandin purjehdukselle - rommia vaan mukaan riittävästi. Jos trekkaus menee niin Torres del Painessa Punta Arenaksen vieressä on kohtis maisemat.
Machu Picchu Perussa ja muukin ympäristö (Titicaca, La Patz/Bolivia) kannattaa käydä kun siellä päin pyörii.
Uusi-Seelanti: kannattaa vuokrata auto kaverin kanssa - jos yksin niin johonkin teinibussiin. Molemmat saaret pitää nähdä ja neljä viikkoa riittää.
Ausseissa Sydney-Melbourne-Brisbane/Surfers-Ayer's Rock-Darwin. GBR on pilattu eli jos haluat sukeltaa niin sitten Salomonsaaret tai PNG. Kannattaa piipahtaa Tyynenmeren saarilla kun on maisemissa: Fidzi parasiittisaarimeininkiin ja Vanuatu aktiivilomailuun.
Hong Kong/Macao (tunnin lauttamatka välillä) ja Singapore/KL (eri puolella maailmaa kuin edelliset) ovat kaikki ihan ok - ehkä itse diggailen Singaporesta eniten. Itse menisin Shanghaihin, Koreaan tai Pekingiin, jos kerta jaappanista olisin tulossa ja Suomeen menossa.
Jos aikaa on vain 6kk niin tekee vähän tiukkaa. Jos 9kk niin ehkä tehtävissä, jos 12kk niin tuon voisi tehdä mukavasti.
Vielä kerran: Lennä siirtymät, älä aja.
Viimeksi muokannut elco, 07.04.2010 13:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei ollut aikomuksena, muutama kaveri meni osan noista maista siis maitse julkisilla, isosta kaupungista isoon. Autolla lähteminen edellyttäisi panssarivaunua.elco kirjoitti:Jos ajat autolla Meksikon, Väli-Ameriikan, Kolumbian, Equadorin, Perun, Bolivian, Paraguayn ja Brasilian läpi Rioon yksin (tai vaikka kaksin, mutta mä en ole mukana) niin olet ehkä kovin jätkä, jonka tunnen. Suosittelen lämpimästi harkitsemaan suunnitelmaa. Noi on aika karuja maita ja kaupunkeja: jollet pärjää espanjalla niin ei kannata yksin lähteä tourismokohteiden ulkopuolelle varsinkaan omalla kulkupelillä. Liikenneonnettomuuden tai passinryöstön jälkeen homma menee todella vaikeaksi.
Ei mitään järkeä. Ainoa idea, joka minusta kuullostaa vielä typerämmältä olisi lähteä maanteitse Kairosta Joburgiin.Toimistorotta kirjoitti: Ei ollut aikomuksena, muutama kaveri meni osan noista maista siis maitse julkisilla, isosta kaupungista isoon. Autolla lähteminen edellyttäisi panssarivaunua.
Kannattaa ymmärtää, että noi (Aussit, jenkit, Brasilia) on maita, missä sisäinen lento kestää yli kolme tuntia. Sydneystä Darwiniin on 4000km tietä pitkin ja mun mielestä se lentokin tuntuu pitkältä. Ja siellä on turvallista ja hyvät tiet.
Vaikka herrasmies lentää vaikka paskat housussa, haluan ehdottamasti reissuun myös pidemmän road tripin. Kaikella järjellä ajatellen paras vaihtoehto siihen olisi nimenomaan US and A. Perinteinen Route 66 ei nappaa, mutta ainakin osan matkaa voisi pöristellä.elco kirjoitti:Ei mitään järkeä. Ainoa idea, joka minusta kuullostaa vielä typerämmältä olisi lähteä maanteitse Kairosta Joburgiin.Toimistorotta kirjoitti: Ei ollut aikomuksena, muutama kaveri meni osan noista maista siis maitse julkisilla, isosta kaupungista isoon. Autolla lähteminen edellyttäisi panssarivaunua.
Kannattaa ymmärtää, että noi (Aussit, jenkit, Brasilia) on maita, missä sisäinen lento kestää yli kolme tuntia. Sydneystä Darwiniin on 4000km tietä pitkin ja mun mielestä se lentokin tuntuu pitkältä. Ja siellä on turvallista ja hyvät tiet.
Maamatkailu väliamerikassa tuli ideana nimenomaan kaverien kokemusten perusteella, mutta yksin tuskin jaksaisin/uskaltaisin julkisillakaan, joten siksi vaihtoehto oli juuri lento Meksikosta Brasseihin.
Ja Jaappanista tarkoitus olisi tosiaan siirtyä Thaivietnamlasobozhaan lomailemaan, mutta matkalla HK/Spore tms. täytyy katsoa kun kuitenkin siitä ohi menee. Etelä-Koreakin on mahdollinen stoppi.
Toki lopullinen sisältö määräytyy pitkälti käytettävissä olevan ajan mukaan, jätän vähiten kiinnostavia pois jos ei saa neuvoteltua koko vuotta tai jos tulee yllättävä budjettivaje.
-
- Kitisijä
Mä kävin hiljattain gynellä, joka naureskeli partaansa siihen malliin että en voinut olla ajattelematta sen olevan ND. Mutta sitten muistin ND:n kertoneen työskentelevänsä yksityisellä sektorilla.
Miten ND tunnistit potilaasi? Tiedätkö täällä monienkin oikean nimen, vai tiirailetko ahkerasti gallerioita??
Miten ND tunnistit potilaasi? Tiedätkö täällä monienkin oikean nimen, vai tiirailetko ahkerasti gallerioita??

Tää vaivaa varmaan monia. Aattelin että mä se en voi olla, kun oon lakannu käyttämästä pääkaupunkiseudun yksityisiä 2005. Sitten tajusin, että ei se missään kohti maininnut kuinka kauan siitä on.nastamuumio kirjoitti:Kuka se oli? Olinks se mä?NuoriD kirjoitti:
Ei muakaan ole tavannut kuin (tietääkseni) yksi kitänäläinen ja hänkään ei tunnistanut, ainakaan ei juossut karkuun vastaanotolta.
Nyt mietin oliko se se lääkäri joka kehotti mua ottamaan paidan pois kun oli jalka kipeä.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Japanin osalta muistutukseksi, että Japan Rail pass pitää hankkia ennen japaniin menoa. Shinkansen on päheä peli liikkumiseen ja rail pass maksaa itsensä takaisin, jos maassa liikkuu vähänkin laajemmin. Jos Etelä-Koreaan menee niin Fukuokasta pääsee laivalla Busaniin muutamassa tunnissa. Korea on niin pieni maa, että siellä liikkuu sujuvasti myös raiteilla tai busseilla. Pitkän matkan bussit on siellä oikeasti todella mukavia.Toimistorotta kirjoitti:Aussien jälkeen ehdoton etappi on Japani. Siellä ainakin pari viikkoa, tuttujen tarjoaman majoituksen ja opastelun ansiosta kenties kauemminkin. Kun viihtyminen siellä päin alkaa riittää, Macao, Singapore tai Hong Kong välietapiksi, vähän kallistuisin Hong Kongin puolelle ja poikkeaminen mantereen puolelle Kiinaan ei sekään ole poissuljettu vaihtoehto.
Mikäli mannerkiinaan menet niin siellä kannattanee tolla budjetilla lennellä. Etäisyydet on kuitenkin aika helvetin suuret. Lennot kannattaa todennäköisesti ostaa paikanpäältä. Lippuja saa isoilla alennuksilla, kun vähän valikoi. Mannerkiinaan tietysti tarvitsee viisumin minkä saanee muutamassa päivässä Honkkarista. Joo.. ja passia ei siellä mannerkiinassakaan kannata hukata. Ainakaan jos on kaukana Kantonista, Shanghaista tai Pekingistä

Loppuun omat retostelut: Viikonlopuksi Manchesteriin kaveria moikkaamaan. Kesälle pitäisi keksiä jotain reissua ehkä noin kolmeksi viikoksi...
Ei se haittaa. Onneksi sun kätesi olivat sopivan pienet, niin eturauhastutkimukseni ei tuntunut kivuliaalta!NuoriD kirjoitti:Olen ilmeisesti aiheuttanut monelle unettomia öitä![]()
Olkaa huoleti, kyseinen tapaaminen sujui täysin ammatillisesti kunniallisesti, jouduin kyllä puremaan huultani hymyä pidättääkseni. Valitettavasti en voi kertoa, kuka oli tuo onnellinen.
Hmm, ihmettelinkin kun lääkäri määräsi perusflunssaan euforisoivia analgeetteja.NuoriD kirjoitti:Olen ilmeisesti aiheuttanut monelle unettomia öitä![]()
Olkaa huoleti, kyseinen tapaaminen sujui täysin ammatillisesti kunniallisesti, jouduin kyllä puremaan huultani hymyä pidättääkseni. Valitettavasti en voi kertoa, kuka oli tuo onnellinen.

Came here for school, graduated to the high life
Pakkohan jotain oli keksiä, kun halusit eurauhasen tutkimista yhä uudelleen yskän takia.exPertti kirjoitti:Hmm, ihmettelinkin kun lääkäri määräsi perusflunssaan euforisoivia analgeetteja.NuoriD kirjoitti:Olen ilmeisesti aiheuttanut monelle unettomia öitä![]()
-
- Kitisijä
Mä en kysynytkään kuka se oli, vaan miten hänet tunnistit.NuoriD kirjoitti:Olen ilmeisesti aiheuttanut monelle unettomia öitä![]()
-
- Kitisijä
Aijai, täytyy nyt heittää tännekin tämä idea, ettei vaikka satuttais Tixuliinin kanssa samoille mestoille
Peru-Argentiina-Guatemala. Kaikissa ois ilmainen majoitus paikallisoppaineen, mikä helpottais ja halventais ihanasti.
Tosin juurikin nuo sisäiset lennot nostaa hintaa aika kipakasti, pitäisi koittaa puonia jotain tai karsia tuo Argentiina. Tai säästää ahkerasti

Tosin juurikin nuo sisäiset lennot nostaa hintaa aika kipakasti, pitäisi koittaa puonia jotain tai karsia tuo Argentiina. Tai säästää ahkerasti

Prepare for the worstest.