Oikeastaan vetytaloudessa ei ole niin paljon järkeä. Vedyn tuottamisessa menee paljon energiaa hukkaan koska prosessin hyötysuhde on huono (se vety-ydinvoimala kuulostaa tietty lupaavalta). Vety on tulenarkaa ja sen jakeluun pitäisi rakentaa uusi infrastruktuuri. Lisäksi vetyä on vaikea säilöä ja kuljettaa, ja ilmakehään karkaileva vety tuhoaa otsonikerrosta.exPertti kirjoitti:http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Vety+l ... SI1AL020gxFrederik Krueger kirjoitti:Askel kerrallaan.
Kunhan akkuteknologia tästä vielä vähän paranee, niin sähköauto olisi paras ratkaisu. Infrastruktuuri on jo melkein olemassa - parkkimittarin kokoiset lataustolpat on helppo rakentaa sähköverkon jatkoksi, ja taloyhtiöiden parkkipaikkojen sähkötolpat voi muuttaa jatkuvasti lataaviksi. Silloin tuulivoimakin toimii paremmin, sillä verkkoon kytketyt sähköautot akkuineen voivat toimia säätövoimana. Tätä konseptia ollaan jo kovasti ajamassa esim. Kaliforniassa, jossa ladattavia hybridiautoja ajetaan markkinoille.
Vetyautojen vaatimaa polttokennoteknologiaa kannattaa kuitenkin kehittää. Vaikka vedystä ei tulisikaan de facto -energiansiirtomenetelmä, niin polttokennoautot ovat kuitenkin hyötysuhteeltaan parempia kuin polttomoottoriautot. Hyvässä hyötysuhteessa on tietty omat ongelmansa, kun moottori ei tuotakaan talvisin tarpeeksi lämpöä, ja sähköenergiaa täytyykin uhrata sisätilojen lämmittämiseen... can't have a cake and eat it?
Oli miten oli, se että autot eivät enää käytä bensaa tai riisseliä, ei vielä läheskään tee meitä riippumattomaksi öljystä. Sitä kun käytetään niin moneen muuhunkin. Se on kemian- ja muoviteollisuuden tärkeä raaka-aine. Öljyä käytetään välillisesti jopa lannoitteena (nitraattilannoitteet ovat yksi öljyteollisuuden ala), joten mehän käytännössä syömme öljyä, ja öljyn hinnan nousu saa ruuankin kalliimmaksi.